2 357 008 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Välskrivet inlägg, tack. Men man kanske ska ha lite mindre kontakt med grannarna just nuS sinclairhacker skrev:Jag tycker du har ett lite farligt sätt att lägga fokus på en person, och sedan häva ut allt på denne. Folkhälsomyndigheten är som jag förstått det ett stort antal personer precis som på andra myndigheter. Jag tvivlar på att han sagt saker som enbart han tror på och enbart är hans ide, som han sedan kört över alla andra på myndigheten.
Kanske att sådant är möjligt för vissa höga ledare inom ett politiskt parti, med en extremt driven grupp kring partiledaren, men Folkhälsomyndigheten är inte något sådant.
Jag kanske litar lite mer på forskare och/eller medicinskt utbildade, och vad jag förstod var att smittspridningen vi har via sportlovsresenärer ifrån Italien kunde kanske gå ned närmaste dagarna, , att man nått den kulmen, men att det sedan kunde komma andra. Och att målet är att försöka ändå hålla viruset stången, så åtminstone man inte fick en massa samtidigt smittade. Och hela tiden upprepande att ingen verkar vara immun.
Och en förhoppning att fördröja det hela så mycket man kan , till sommaren, då viruset kanske inte trivs lika mycket, baserat på erfarenhet av hur virus sprids. (men inget skrivet i sten förstås, saker kan ändras fort)
Tycker det också är bra att man gång på gång påminner om att sätta sig i karantän, ringa och sedan gå till infektionsundersökning på en plats som INTE är akutmottagning eller annan vanlig avdelning på sjukhuset. Infektionsmottagning ligger ju ofta lite separat , vid sidan av.
Skulle gärna vilja ha lite mer rapporter där ifrån Italien och ev. även USA, där det ibland låter nästan som folk går in rakt på akutmottagningar, hoppas jag missförstått det.
Men saker och ting kan mycket väl förändras, och även det har Folkhälsomyndigheten vid frågor ifrån media kommunicerats ut tycker jag.
Enda jag saknar är några ideer ifrån myndigheter hur man kan få alla oss i Sverige att hjälpa tilll, och samarbeta , istället för att sitta vid datorn och teoretiskt diskutera hur JAG skulle löst det och vad ANDRA gör fel.
Mer kontakt med grannar har åtminstone jag insett. Samt verkligen sköta basal handhygien, samt tänka lite själv, inga semesterresor som jag absolut måste iväg på.
Hur många är det som just nu är hemma, har liknande symptom som Corona och inte får komma och testa sig som kommer gå och jobba när de känner sig bättre?
Fast nu är det ju han som går ut med vissa uppgifter, inte hans kollegor. Har han inget ansvar själv menar du?S sinclairhacker skrev:Jag tycker du har ett lite farligt sätt att lägga fokus på en person, och sedan häva ut allt på denne. Folkhälsomyndigheten är som jag förstått det ett stort antal personer precis som på andra myndigheter. Jag tvivlar på att han sagt saker som enbart han tror på och enbart är hans ide, som han sedan kört över alla andra på myndigheten.
Löfven har också ett stort antal personer bakom sig, men han har ändå ansvaret för väldigt mycket. Liksom många andra i högt uppsatta positioner.
Ja och det är jättelugnt och sansat skrivet och allting, fast tyvärr fungerar inte verkligheten såS sinclairhacker skrev:Jag kanske litar lite mer på forskare och/eller medicinskt utbildade, och vad jag förstod var att smittspridningen vi har via sportlovsresenärer ifrån Italien kunde kanske gå ned närmaste dagarna, , att man nått den kulmen, men att det sedan kunde komma andra. Och att målet är att försöka ändå hålla viruset stången, så åtminstone man inte fick en massa samtidigt smittade. Och hela tiden upprepande att ingen verkar vara immun.
Och en förhoppning att fördröja det hela så mycket man kan , till sommaren, då viruset kanske inte trivs lika mycket, baserat på erfarenhet av hur virus sprids. (men inget skrivet i sten förstås, saker kan ändras fort)
Tycker det också är bra att man gång på gång påminner om att sätta sig i karantän, ringa och sedan gå till infektionsundersökning på en plats som INTE är akutmottagning eller annan vanlig avdelning på sjukhuset. Infektionsmottagning ligger ju ofta lite separat , vid sidan av.
Jag orkar inte gå närmare in på varför det är så, men det har med människans natur att göra.
Fungerar inte i ett land som är såpass splittrat som Sverige, tyvärr. Jag önskar dock jag hade fel.S sinclairhacker skrev:
Problemet är att folk tänker inte själva, och när de väl gör det, har många ofta "lite otur" när de tänker.S sinclairhacker skrev:
Du tror väl inte svensken ställer in sin svindyra bokade resa? Haha, oh nej "det är väl inget farligt med lite coronavirus? nä, vi drar ändå".
Folk fortsätter att resa. Vidöppna gränser.
Det jag sett är denna som visar hur konstaterad smitta ärMikael_L skrev:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Är väl samma som de flesta använder.
Ja för 2 veckor sedan var läget oroväckande i Italien och vi ser nu effekten av det.
Här har du mer så kan de själv se hur många som kom från Italien
https://c19.se/
Jag har sedan slutet januari aktivt följt utvecklingen.
Dels för att vi 1/2 skulle åka till Thailand och för att bedöma risken.
Har du mer uppgifter så är det säkert fler som är intresserade.
Angående resor till Italien så har jag kollega som väntat och väntat på info från UD om läget i Italien. Först på fredagen kom beskedet men då hade de redan avbokat resan och missat möjlighet till reseförsäkringen. De hade dock helgen före bestämt sig för att inte åka. Dock bättre att missa lite pengar än resa till en stor risk för att smittas.
Som svar på din fråga när vi visste att Italien hade stora problem, ja 1,5-2 veckor sedan var det självklart.
Nä, inte stoppat de, men däremot hade man kunnat testa alla de som återvände därifrån. Säkert en rätt stor apparat, men nu blir det ofantligt mycket värre ändå.Mikael_L skrev:
Men som vanligt tar man inte tag i saker förrän det är för sent. Läste nyligen att Danmark ställer in evenemang med fler än 1000-besökare. Några sådana åtgärder lär inte Sverige ta.
Eller jo, det lär Sverige ta om 3-4 veckor när det är totalt kört här, lite sent och därför verkningslöst, men Sverige är ju Sverige
Du kan få lite tillMikael_L skrev:
I början av vecka 9 fatta företaget jag arbetar på beslut om att alla som varit i Kina, Sydkorea, Japan eller Italien skulle sättas i karantän 2 veckor när de kom hem.
De som kunde arbeta hemifrån skulle göra det och övriga fick betald permission.
De som kom hem från övriga länder skulle kontakta sin chef och meddela hur man mådde och om man visade på symptom enligt 1177.se så skulle man också sättas i karantän. (permission)
Alltså när jag och frugan kom hem från Thailand ringde min chef mig dagen före jag skulle jobba för att höra efter läget.
Detta gäller givetvis fortfarande.
Då kanske du förstår varför jag tycker våra myndigheter är lite sega med beslut.
Hoppas du är nöjd med mina svar.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Om man följer nyhetsflödet på svt.se så skrivs det regelbundet om olika evenemang runt om i Sverige som ställs in eller flyttas. Bara för att Stefan inte står i rutan och bannlyser evenemang med fler än 1000 besökare betyder det ju inte att hela Sverige fortsätter som "business as usual".
Han försöker bara undvika masshysteri. Han vet mer än han talar om (såklart, man brister inte helt i kunskaper när man har hans yrke - även om jag också ifrågasatt hans uttalanden mer än en gång..).Martin_B skrev:
Citerar mitt inlägg från igår ang. vår kära Tegnells "kvalificerade" prognoser
Redan idag, på måndag, så skulle siffrorna börja gå ner sa han.
Haha, bara hittills idag har vi +45 smittade, till en total av 248 smittade. Och det är bara eftermiddag. Redan nu har vi ju överstigit gårdagens ökning. Hur ser det ut framåt kvällen sedan?
Den där människan är ju fullkomligt borta och bör avsättas SNARAST möjligt. Han är en ren samhällsfara för fan!
Det enda han är bra på är att skjuta fram sina prognoser och spela oförstående och ursäkta sig med att "det inte var så bra" eller något annat svagt.
Alla kan inte handskas med information, alltså de lyssnar bara på skräckscenariona och får panik (och med tanke på trycket på vården redan nu, skulle den krassa helt om alla trodde de skulle dö om nån hostar i närheten..). De intresserar sig inte för att "forska mer i ämnet" helt enkelt, de bara ser vad media rapporterar (deras mer eller mindre bra intervjuer) .
Därför medias rapportering ibland kan göra en galen, de spär på allt (inte bara angående viruset). Mediabevakning är på gott och ont.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Men då hade Stockholmarna redan åkt iväg på sportlov till Italien.optimum skrev:
Han har ansvar för att leda arbetet internt och presentera vad gruppen har enats om. Han har inte ansvar för att gruppen har kommit fram till en slutsats som vid en granskning senare visar sig vara felaktig.Martin_B skrev:
När tycker du att man skulle ha testat dem?Martin_B skrev:
Varje dag i två veckor?
Att testa direkt vid inresan är meningslöst om de inte utvecklar symptom förrän 2 dagar senare.
Rörande mild sjukdom, eller inte, detta kommer från Bruce Aylward på WHO:
What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold.
No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure.
Dvs, det är inte helt utan komplikationer att tillhöra de 81% milda fallen.
What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold.
No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure.
Dvs, det är inte helt utan komplikationer att tillhöra de 81% milda fallen.
Nej men man behöver inte testa varje dag i två veckor om de bara sätts i "karantän". De får helt enkelt hålla sig hemma med sjukpenning och utan karensdag. Sen får man börja testa de som börjar må dåligt och arbeta sig neråt i listan.BirgitS skrev:
De som mår bäst eller inte visar symptom testas sist.
Nu vet jag dock ej ifall testet ger utslag i det fall en person är smittad och endast har milda symptom så de knappt märker av det själva, men då har de åtminstone suttit i karantän och inte kunnat smitta andra.