2 357 078 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Just oljperiset har inget med Covid-19 att göra utan pga att Opec och ryssarna blev ovänner vid ett möte där de skulle försöka minska produktionen för att hålla priserna uppe. Ryssarna vägrade och som hämnd har saudierna startat ett priskrig och en kraftig ökning av produktionen. Ingen har så låga kostnader för att pumpa upp olja som de har (under $10) och därför kan de jävlas mer än de flesta och ändå tjäna pengar.useless skrev:
Värst utsatta lär det amerikanska oljeskiffret som ligger runt $25 i bästa fall i kostnad för utvinningen, per fat.
Dock innebär det givetvis ytterligare en försvårande faktor för den redan oroliga marknaden.
Ja, och sedan har vi alla de milda fall som folk inte ens söker för som bidrar att det kan spridas utan kännedom. Och just eftersom inkubationstiden är X antal dagar i snitt, så ligger ju statistiken hela tiden efter.useless skrev:
Jag har faktiskt inte fortsatt läsa, så min åsikt ligger kvar precis där den gjorde för en vecka sedan.MultiMan skrev:
Och orsaken till att de blev ovänner var att efterfrågan på olja minskat - pga Covid-19...MultiMan skrev:
Just oljperiset har inget med Covid-19 att göra utan pga att Opec och ryssarna blev ovänner vid ett möte där de skulle försöka minska produktionen för att hålla priserna uppe. Ryssarna vägrade och som hämnd har saudierna startat ett priskrig och en kraftig ökning av produktionen. Ingen har så låga kostnader för att pumpa upp olja som de har (under $10) och därför kan de jävlas mer än de flesta och ändå tjäna pengar.
Värst utsatta lär det amerikanska oljeskiffret som ligger runt $25 i bästa fall i kostnad för utvinningen, per fat.
Dock innebär det givetvis ytterligare en försvårande faktor för den redan oroliga marknaden.
Jag upprepar väl min prognos som jag skrev i helgen på minst 300 smittade totalt senast tisdag. Om vi sen får en allmän smittspridning det går inte att säga. En sådan kan uppstå var som helst och när som helst. Riskerna ökar i Sverige jämfört med en del andra länder eftersom vi har vidtagit färre proaktiva åtgärder.harry73 skrev:
ingen exponentiell ökning här. Idag inga nya rapporterade Coronafall i Skåne.
Då får vi väl konkludera att epidemin snart är över.
Det kan dock finnas vissa spår av ironi i mitt inlägg. Inte för att jag tror att det är så allvarligt och allt går åt helvetet, men snarare pga all trolleri (i dubbel bemärkelse) med siffrorna och domedagsbilden det leder till.
Men jag håller med dig, vi kommer inte att utplånas av detta. Det riktigt stora hotet av detta är hur det kommer att slå mot ekonomin och där påverkas vi i dagens globala samhälle av vad som händer i vår omvärld, dvs hur smittan sprider sig i resten av världen.
Om man t.ex.sätter upp en värmekamera som detektera alla som passerar och har över t.ex. 38 grader så har jag svårt att se hur det skulle kunna leda till att folk slutar ge akt på sina eventuella kommande symptom. Det tycks ju funka i Thailand.Mikael_L skrev:
Men vi har ju diskuterat den tveksamma nyttan med allmän screening på inkommande resenärer, folk kommer ju ta det som ett kvitto på att de är friska och sen få utbrottet någon dag senare men fortsätta röra sig runt i samhället, för de har ju fått veta att de inte hade corona.
Jag tror att det är bättre att de är oroliga ifall de fått viruset, för då kommer de att ge akt på sina symptom och kontakta vården/hålla sig från andra människor.
Ja, jag tror tyvärr att folk i allmänhet är så korkade.
Men annars är jag lite mer med på spåret med karantän för sjukvårdspersonal som kommer från riskområden, samt hemskola för barn.
Och alla arbetsgivare borde göra allt i sin makt för att erbjuda att jobba hemifrån ett tag efter en resa, men det är inget politiskt beslut.
Men om så är fallet att folk är så dumma då funkar det nog inte med dela ut informationsblad till de som kommer ifrån riskområden som man gör nu. Då är det nog mer Nordkorea stuket på de åtgärder som krävs
Kastrup i Köpenhamn har inte sett något liknande sedan andra världskriget. P.g.a Coronavirus.
Mycket stor minskning av passagerare.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/passagerflugt-lufthavn-har-ikke-set-lignende-siden-anden-verdenskrig
Mycket stor minskning av passagerare.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/passagerflugt-lufthavn-har-ikke-set-lignende-siden-anden-verdenskrig
Jag tycker du har ett lite farligt sätt att lägga fokus på en person, och sedan häva ut allt på denne. Folkhälsomyndigheten är som jag förstått det ett stort antal personer precis som på andra myndigheter. Jag tvivlar på att han sagt saker som enbart han tror på och enbart är hans ide, som han sedan kört över alla andra på myndigheten.Martin_B skrev:
Samhällsfarligt är det på så sätt att han ger fel råd, han nonchalerar och förminskar. Han vet inte riktigt vad han gör heller, vilka flyg som går till och från Sverige, trots att det är hans uppgift att känna till (just vid tillfället när utbrottet satte igång ordentligt i Kina), han ger gång på gång felaktiga prognoser om kulmen, vilket felaktigt och vilseledande lugnar folk, och så vidare.
Hans agerande bidrar till att fler riskerar bli smittade och i förlängningen riskerar att dö.
Någon som han i den position han har, skall inte sitta där. Då gör han bättre i att sitta i ett rum och hjälpa till att kopiera papper eller något annat som inte kräver allt för stor tankeverksamhet.
Kanske att sådant är möjligt för vissa höga ledare inom ett politiskt parti, med en extremt driven grupp kring partiledaren, men Folkhälsomyndigheten är inte något sådant.
Jag kanske litar lite mer på forskare och/eller medicinskt utbildade, och vad jag förstod var att smittspridningen vi har via sportlovsresenärer ifrån Italien kunde kanske gå ned närmaste dagarna, , att man nått den kulmen, men att det sedan kunde komma andra. Och att målet är att försöka ändå hålla viruset stången, så åtminstone man inte fick en massa samtidigt smittade. Och hela tiden upprepande att ingen verkar vara immun.
Och en förhoppning att fördröja det hela så mycket man kan , till sommaren, då viruset kanske inte trivs lika mycket, baserat på erfarenhet av hur virus sprids. (men inget skrivet i sten förstås, saker kan ändras fort)
Tycker det också är bra att man gång på gång påminner om att sätta sig i karantän, ringa och sedan gå till infektionsundersökning på en plats som INTE är akutmottagning eller annan vanlig avdelning på sjukhuset. Infektionsmottagning ligger ju ofta lite separat , vid sidan av.
Skulle gärna vilja ha lite mer rapporter där ifrån Italien och ev. även USA, där det ibland låter nästan som folk går in rakt på akutmottagningar, hoppas jag missförstått det.
Men saker och ting kan mycket väl förändras, och även det har Folkhälsomyndigheten vid frågor ifrån media kommunicerats ut tycker jag.
Enda jag saknar är några ideer ifrån myndigheter hur man kan få alla oss i Sverige att hjälpa tilll, och samarbeta , istället för att sitta vid datorn och teoretiskt diskutera hur JAG skulle löst det och vad ANDRA gör fel.
Mer kontakt med grannar har åtminstone jag insett. Samt verkligen sköta basal handhygien, samt tänka lite själv, inga semesterresor som jag absolut måste iväg på.