2 357 005 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om jag förstått det rätt så blir man immun mot den varianten man fått, men det finns minst två stycken olika varianter vilket förklarar varför redan smittade insjuknat på nytt. Det finns säkert de som vet bättre i den här frågan, jag är bättre på siffror och sannolikheter.B Bluenose skrev:
När det gäller de två varianterna vet man inte. Det kan också vara så att folk friskskrivits för tidigt. Vi får se framöver.T TAR12 skrev:
Från Kina finns en rapport på the lancet som säger att 14% hade blivit sjuka igen i Wuhan. Om de verkligen blev sjuk två gånger eller om de blev sjuk igen pga samma smitta reddes dock inte ut.useless skrev:
Betänk att kinesiskan I Jönköping fortfarande inte är virusfri...
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Angående kinesiskan i Jönköping;
– Enligt Folkhälsomyndighetens kriterier kan en patient inte avskrivas helt och strikt friskförklaras för än patienten inte kan påvisa några som helst virusfragment i luftvägssekret och avföring, där är vi inte riktigt än. Det rör sig sannolikt om döda virusfragment. Vid andra virussjukdomar är det vanligt att man kan påvisa sådana fragment ganska lång tid efter att det finns levande virus kvar i kroppen.
citat från smittskyddsläkare David Edenvik från intervjun i Göteborgs-Posten
– Enligt Folkhälsomyndighetens kriterier kan en patient inte avskrivas helt och strikt friskförklaras för än patienten inte kan påvisa några som helst virusfragment i luftvägssekret och avföring, där är vi inte riktigt än. Det rör sig sannolikt om döda virusfragment. Vid andra virussjukdomar är det vanligt att man kan påvisa sådana fragment ganska lång tid efter att det finns levande virus kvar i kroppen.
citat från smittskyddsläkare David Edenvik från intervjun i Göteborgs-Posten
Det var inte den artikeln jag menade. Det var en annan artikel om ett par som var i något asiatiskt land med utbredd smitta. Dock ej i Kina, men trots det ett riskområde.BirgitS skrev:
Nu hittar jag inte artikeln efter som det finns så många Coronaartiklar nu att det är extremt svårt att hitta rätt, men här är ett annat liknande fall om du tycker det är intressant:
https://samnytt.se/par-fick-corona-symptom-intresset-fran-myndigheten-var-totalt-obefintligt/
Är det bara jag som reagerar över att det i princip bara är en provins i kina som är drabbad?
Räknar man bort Hubei ligger resten på nivå med frankrike/tyskland och lägre.
Vad har hubei, italien, korea och iran gemensamt?
Vad har ryssland, vitryssland polen, baltikum, balkan och usa gemensamt?
Räknar man bort Hubei ligger resten på nivå med frankrike/tyskland och lägre.
Vad har hubei, italien, korea och iran gemensamt?
Vad har ryssland, vitryssland polen, baltikum, balkan och usa gemensamt?
Mina arbetskollegor i Kina berättar att man inte ens där det finns lite/ingen smitta får handla mer än varannan dag. Förbjudet att vistas utomhus utan att ha godkända papper.S sunqan skrev:
Likheten mellan platserna är att smittan gått under radarn innan den hittas.
Fast det verkar vara Extra tufft för dom sjutton gubbarna. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronavirusetmexitegel skrev:
Jaha? Vad menar du med detta?S sinclairhacker skrev:
Varför skulle man hindra alla resor från Italien innan spridningen hade kommit igång där? Det vore ju ganska korkat, vem skriver något så korkat?S sinclairhacker skrev:
Däremot så vore det mycket logiskt att sätta folk, som kom hem från Italien EFTER det har börjat sprida sig, i karantän, tills man vet mer. Nu gjorde man ju inte detta.
Det är bara idioti att förbjuda resor hem.S sinclairhacker skrev:
Däremot så skulle:
1. folk som kom hem från Italien (efter "explosionen" satte igång) ha satts i karantän så fort de kom hem.
2. ställa in alla resor TILL Italien, samt stoppa resenärer från Italien.
Men naturligtvis så skall de svenskar som redan hade åkt dit, få komma hem på samma sätt som de kom dit.
Nä och det blir ju mycket svårt när de smittade riskerar att bli smittade ytterligare en gång. Och i framtiden kanske ännu fler gånger, beroende på hur många gånger viruset har muterat.S sinclairhacker skrev:
I dagsläget är det väl bara två huvudsakliga virussträngar vad jag har förstått, men inget säger att det inte kan bli fler.
Nej visst, den muterar inte så jättemycket enligt forskare, men det räcker ju att den muterar några enstaka gånger, så är ju katastrofen förlängd för varje gång den muterar.S sinclairhacker skrev:
Du kan omöjligen bromsa det med hjälp av folk som inte fattar. Naiva människor som säger "ehh, det är inte värre än en förkylning" "ehh, de bara överdriver" osv. osv. Så reser de runt och går till tillställningar osv. och hjälper till att sprida smittan.S sinclairhacker skrev:
Sen skiter de fullständigt i om en och en annan äldre eller sjuk person dör, är ju inte deras problem.
Coronaviruset i sig är ju inte så farligt, det har jag aldrig påstått, dock är det samhällstillstånd den skapar farlig.S sinclairhacker skrev:
Vi är bara i början av den här resan, och värre blir det.