Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
Gummi bandet ska vara rött. Då har masken högsta klass och passar för skydd mot virus.
Måste vara därför Skyddsmask 90 inte var godkänd då...;)

• Gilla
  • Haha
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
På tal om killgissningar,jag gissar att denna tråd blir den längsta i BH historia,om inte ska jag äta upp mitt munskydd....och visir:geek:
Framförallt största tråden på kortast tid! "Herregud" är ett milt uttryck för denna tråd :P

Stämmer nya rönet att virus kan klara kokande vatten?

T
T tanaris skrev:
Jo, det stämmer. Redan tidigt i den här röran var jag ute efter munskydd (av helt andra anledningar, jag skulle flexa ett betonggolv) och noterade att det var väldigt svårt att få tag på både FFP2 och FFP3. Jag gissar att det beror på att privatpersoner redan då börjat dammsuga marknaden på alla typer av munskydd, som alla märkte med toalettpapperkalabilken behövs det ju väldigt lite för att lagren ska sina.

(Om jag ska fortsätta gissa gissar jag att folk gjorde som folk gör mest; först köpte de upp de billigaste tandläkarskydden från apoteken, därefter gick de till byggmarknaderna och när det tog slut där också var det väl dags för båttillbehörsaffärer och ELFA och alla möjliga ställen. Ja, förutom de som tog sig lite tid att googla fram vad de faktiskt borde köpa förstås, och alla preppers som äntligen kände att de fick rätt till slut.)
Jag vet inte om du missförstår mitt svar eller om jag var otydlig.
Du skrev ett svar som indikerade att om allmänheten använder munskydd så konkurrerar man om de munskydd som används i vården.

Jag menar att så inte är fallet. Jag har bekanta i Kina som arbetar bland annat med inköp av munskydd, eller rättare sagt de har gått över till att arbeta med det pga ökad efterfrågan. Enligt dem så är det svårt att få tag i "Medical grade" vilket i Sverige är FFP3. De enklare skydden FFP2 är tillgängliga, dock med en ökad efterfråga och därmed till ett avsevärt högre pris.

De munskydd som du idag kan köpa som privatperson i handeln är i regel FFP2. Eftersom vården inte vill ha dem så konkurrerar dit köp av dem inte med vården.

Artikel som säger att vården tackar nej till munskydd av FFP2 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...smaterial-haller-inte-hogsta-sakerhetsklassen

Tycker du fortfarande att det "stämmer inte"?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Killgissning eller?

De jag köpt är 3M Aura 1883+ och är just sådana vården bl.a. använder
Skyddar mot virus
Dessutom vet du inte vad det är för munskydd folk har som de vill skänka.
Finns en del tekniska företag som använder samma.

Här är bild på var man kunde köpa sådana före de tog slut

[bild]
Ingen killgissning.
Om du läst artikeln jag länkade till hade du kunnat läsa att de munskydd som erbjöds till vården var av kvalitet FFP2. Det vården vill ha är FFP3.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...smaterial-haller-inte-hogsta-sakerhetsklassen

• Gilla
optimum
  • Laddar…
I Finland har nu 28 personer dött. I min kommun och grannkommunen har inga fall av Corona konstaterats.

T
T TAR12 skrev:
Tycker du fortfarande att det "stämmer inte"?
Ja, det tycker jag. Om det inte finns skydd i lägre klasser kommer privatpersoner dammsuga marknaden även för de högre, även om det är dyrare. Då blir det naturligtvis färre till vården hur man än vrider och vänder på det, så det är klart att privata inköp påverkar på något sätt.

Att myndigheterna tackar nej till en leverans från Kina för att det är för låg skyddsklass är ju en helt annan sak.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På tal om siffror så bad jag ju om en källa till ditt påstående att 65% av "IV patienter" dör. Jag vill fortfarande få det.
Jag har inte sett ditt inlägg om frågan. Litar du inte på mig eller :worried:Jag ska se om jag hittar den.

T
T tanaris skrev:
Ja, det tycker jag. Om det inte finns skydd i lägre klasser kommer privatpersoner dammsuga marknaden även för de högre, även om det är dyrare. Då blir det naturligtvis färre till vården hur man än vrider och vänder på det, så det är klart att privata inköp påverkar på något sätt.

Att myndigheterna tackar nej till en leverans från Kina för att det är för låg skyddsklass är ju en helt annan sak.
Jag får nog förtydliga lite till. De i högre skyddsklass går i princip inte att få tag i. De i lägre är tillgängliga. Att du köper några av de som är tillgängliga och vården inte vill ha medför inte att de som vården vill ha blir mer otillgängliga.

I Kina är det idag ytterst svårt, näst intill omöjligt, att få tag i FFP3 munskydd och de som finns säljs huvudsakligen till myndigheter/organisationer. Detta enligt mina vänner som arbetar med inköp i Kina.

De som finns att få tag där är FFP2 och det är de jag även kan hitta här i Sverige idag. Eftersom du kan köpa dem idag i Sverige över disk och myndigheterna inte vill ha dem så har jag svårt att följa ditt resonemang om att inköp av dessa skulle konkurrera med de som behövs i vården.

BirgitS
Talvan Talvan skrev:
Stämmer nya rönet att virus kan klara kokande vatten?
Var har du snappat upp det?

optimum
T TAR12 skrev:
Ingen killgissning.
Om du läst artikeln jag länkade till hade du kunnat läsa att de munskydd som erbjöds till vården var av kvalitet FFP2. Det vården vill ha är FFP3.

[länk]
Nej det har du rätt i. FFP3 ska det vara och troligen någon variant av dessa typ som 3M 1883+
Ska finnas någon mer liknande men den kan jag inte namnet på.

FFP1 och FFP2 är inte vad de ska använda

BirgitS BirgitS skrev:
Var har du snappat upp det?
Min kompis sa det

han sa också att vårvindar kan öka spridning

men jag tror han har fel

BirgitS
Talvan Talvan skrev:
Min kompis sa det

han sa också att vårvindar kan öka spridning
Jag skulle inte lita på vad en kompis tycker. Du får fråga kompisen varför han tycker det.

Jag skulle tro att blåst får dropparna att fort blåsa undan och sönder så att risken att man får smitta på sig om nu någon skulle nysa eller hosta i närheten minskar.

optimum optimum skrev:
Nej det har du rätt i. FFP3 ska det vara och troligen någon variant av dessa typ som 3M 1883+
Ska finnas någon mer liknande men den kan jag inte namnet på.

FFP1 och FFP2 är inte vad de ska använda
I Folkhälsomyndighetens rekommendationer är FFP2 godkänt, beroende på vilken form av vårdmoment som ska utföras. Artikeln på SVT verkar inte ge hela bilden.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Jag får nog förtydliga lite till. De i högre skyddsklass går i princip inte att få tag i. De i lägre är tillgängliga. Att du köper några av de som är tillgängliga och vården inte vill ha medför inte att de som vården vill ha blir mer otillgängliga.
https://www.norrbotten.se/sv/Halsa-...coronaviruset/Skyddsmaterial-till-sjukvarden/

https://www.folkhalsomyndigheten.se.../rekommendationer-for-handlaggning/?pub=70196

https://www.boden.se/nyheter/2020/vi-ar-i-behov-av-munskydd-till-vardpersonal

...plus förstås artikeln du länkade.

Jag tycker inte det riktigt pekar på att alla inom vården ratar skydd med lägre klassning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.