2 357 015 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Vad mig beträffar, nej, inte sedan 11 januari 2019 (januariavtalet). Det var den största bredsida mot svensk demokrati som jag upplevt och min politiska hemvist ändrades, högst troligen permanent, efter det.kashieda skrev:
Den representativa demokratin på det sätt vi haft tidigare har gjort sitt i Sverige och jag kommer verka för alternativa lösningar i framtiden.
För mig är det för närvarande enbart det lokala samhället i min närhet som har min respekt och lojalitet. Under mitt politiska liv är det första gången jag känner det så.
BirgitS skrev:
Man behöver inte tro på politiker för att rösta. Det räcker att se historiskt så ser man att samhället tar lite olika riktning beroende på vilket parti som är framröstat.
Så det finns aldrig någon risk för att du blir sjuk eller råkar ut för en olycka och därför behöver vård?
Historiskt har det varit så men då får man gå tillbaka ganska långt i tiden. Hur menar du att mitt eventuella vårdbehov har med mitt röstande att göra?
Killgissning eller?T TAR12 skrev:
De jag köpt är 3M Aura 1883+ och är just sådana vården bl.a. använder
Skyddar mot virus
Dessutom vet du inte vad det är för munskydd folk har som de vill skänka.
Finns en del tekniska företag som använder samma.
Här är bild på var man kunde köpa sådana före de tog slut
Direkt demokrati?MultiMan skrev:
Vad mig beträffar, nej, inte sedan 11 januari 2019 (januariavtalet). Det var den största bredsida mot svensk demokrati som jag upplevt och min politiska hemvist ändrades, högst troligen permanent, efter det.
Den representativa demokratin på det sätt vi haft tidigare har gjort sitt i Sverige och jag kommer verka för alternativa lösningar i framtiden.
För mig är det för närvarande enbart det lokala samhället i min närhet som har min respekt och lojalitet. Under mitt politiska liv är det första gången jag känner det så.
Jag tittade på lite kurvor och statistik från Region Västerbotten, de har en otroligt tydlig korrelation (trots få fall) mellan konstaterade fall och IVA-inläggning åtta dagar senare (1/5 av de konstaterade fallen hamnar på IVA). Imorgon är det åtta dagar sedan deras kurva startade sin branta stigning...
BRA har ansökt om företagsrekonstruktion:
- https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xg7Wqx/flygbolag-ansoker-om-rekonstruktion
Kan de få ihop en sådan utan att ha något datum då de kan återuppta verksamheten?
- https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xg7Wqx/flygbolag-ansoker-om-rekonstruktion
Kan de få ihop en sådan utan att ha något datum då de kan återuppta verksamheten?
"Som sagt, de hjälper" var en direkt kommentar till det jag citerade i mitt inlägg, dvs det som Silver78 skrev; "Det är ju klart de hjälper".optimum skrev:
Jag hade kunnat nöja mig med en tumme upp, men jag ville kommentera att de förstås inte skyddar helt och hållet, bara att de är en _viss_ hjälp genom att de minskar de partiklar som kommer in i din mun och näsa. Jag är inte expert nog att bedöma HUR mycket de skyddar; om det är 5% eller 95%, inte heller kan jag bedöma om det faktiskt blir värre om man inte byter munskydden ofta (och jag vet inte heller HUR ofta det skulle vara, men jag antar att det är säkert olika beroende på i vilka miljöer man vistas).
Så det enda jag vågar säga (och vad jag sagt) är att de hjälper, till en viss del.
Är du av en annan åsikt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Man har nu börjat utföra tester som undersöker förekomsten av antikroppar i blodet i Danmark sen en privat donation på 100 000 tester har kommit in. Hittills har tester utförts i två regioner och i Huvudstadsregionen visade sig 27 av 1000 blodgivare ha antikroppar och i Mittjylland ingen av 244. Nu är det ju inget slumpmässigt urval men ändå.F f91jsw skrev:I den senaste rapporten från gruppen på Imperial uppskattar man antalet smittade i Sverige till 310000 (30 mars), med intervallet 85000 - 840000. Idag har det varit 676 patienter som har intensivvårdats för coronavirus i Sverige. Så med 310000 smittade blir det 2 promille som behöver IVA-vård (egentligen färre eftersom det gått en vecka). Med det optimistiska scenariot blir det 0.8 promille som behöver IVA-vård.
https://www.berlingske.dk/samfund/n...al-give-klarhed-over-danskernes-flokimmunitet
I Danmark är det 4647 bekräftade fall av Covid-19 av 47 000 testade, 179 dödsfall och 504 inlagda, varav 144 på intensivvård.
https://www.berlingske.dk/danmark/nu-er-4647-personer-smittet-med-coronavirus
Instämmer, allt som kommer ut från den här myndigheten, när det gäller CoV2 kommer för eller senare att visa sig antingen vara falsk eller försenad. Det är jag rätt så övertygad om. Det här beslutet om munskydd är försenad minst 3-4 dagar. Vi skrev redan om användning av munskydd i fredags eller torsdag var det.MultiMan skrev:
Ni som rabiat försvarat FHM oavsett rimligheten och attackerat och försökt förlöjliga alla i tråden som rekommenderat munskydd (som vi gjort utifrån de goda erfarenheterna från asiatiska länder), vad säger ni nu?
[länk]
"Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.
– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell."
Redigerat:
Så med väldigt stora antaganden och gissningar så kanske danskarna har hittat 1/10 av coronafallen i sina tester då?BirgitS skrev:
Man har nu börjat utföra tester som undersöker förekomsten av antikroppar i blodet i Danmark sen en privat donation på 100 000 tester har kommit in. Hittills har tester utförts i två regioner och i Huvudstadsregionen visade sig 27 av 1000 blodgivare ha antikroppar och i Mittjylland ingen av 244. Nu är det ju inget slumpmässigt urval men ändå.
[länk]
I Danmark är det 4647 bekräftade fall av Covid-19 av 47 000 testade, 179 dödsfall och 504 inlagda, varav 144 på intensivvård.
[länk]
Mycket osäkra, men intressanta, siffror.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Jag har sett det under min livstid i alla fall och så förskräckligt gammal är jag inte.T tobiast skrev:
Ditt eventuella vårdbehov syftade på:
Att behöva vård är ett av flera sätt att drabbas av politikers beslut. Skatter och pension är två andra.T tobiast skrev:
Gummi bandet ska vara rött. Då har masken högsta klass och passar för skydd mot virus.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
När det gäller munskydd kan man se att danska sundhedsmyndigheder inte tycker att det behövs i det offentliga rummet.
Men man kommer att genomföra ett forskningsprojekt med minst 3000 frivilliga danskar under en månad för att se hur det ligger till för det har aldrig undersökts hur mycket munskydd hjälper i de asiatiska länder där munskydd används mycket. Det verkar som att de som deltar får ett munskydd per dag.
https://www.berlingske.dk/danmark/knaphed-paa-mundbind-forsinker-projekt-med-6000-danskere
Men man kommer att genomföra ett forskningsprojekt med minst 3000 frivilliga danskar under en månad för att se hur det ligger till för det har aldrig undersökts hur mycket munskydd hjälper i de asiatiska länder där munskydd används mycket. Det verkar som att de som deltar får ett munskydd per dag.