2 356 860 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@Lars48
Jag kan nog göra samma enkla korrelation med antalet tillgängliga glasögon, mängden vodka per invånare eller varför inte hur ofta som någon streamat top tio låtar i landet.
Min poäng är att det inte är en enkel ekvation med en faktor.
Gissningsvis (kill gissning) så pratar vi om säkert 100 olika faktorer:
- Arbetsvillkor (Hemma, Själv på kontoret, 20 andra inom 10 m)
- Pendlingsmöjlighet (bil, cykel, buss)
- Vad gör man ute (krogen, after work, after ski, promenad i skogen eller kalfjället)
- Vilka andra sjukdomar har man?
- Har man rökt tidigare?
- Gick man förbi en eller 10 personer med Covid?
- Ålder
- Kön (verkar ju vara fler män än kvinnor eller om det är annan faktor)
- Vilken grund fysik har man
- Vilken blodgrupp (finns ju indikationer på att det spelar roll)
Jag vet inte om du förstår poängen annars får jag fundera på om jag ska förtydliga.
ALLA dessa faktorer tillsammans ger en formula som skulle kunna förklara sannolikheten att en eller 100 blir smittade och därefter hur sjuk man blir eller om man dör..
Jag kan nog göra samma enkla korrelation med antalet tillgängliga glasögon, mängden vodka per invånare eller varför inte hur ofta som någon streamat top tio låtar i landet.
- Vad gör man ute (krogen, after work, after ski, promenad i skogen eller kalfjället)
- Har man rökt tidigare?
- Ålder
Jag vet inte om du förstår poängen annars får jag fundera på om jag ska förtydliga.
ALLA dessa faktorer tillsammans ger en formula som skulle kunna förklara sannolikheten att en eller 100 blir smittade och därefter hur sjuk man blir eller om man dör..
En av mina favoritkorrelationer är den över försäljningen av glass i området runt Los Angeles. Det visar sig nämligen att den starkt korrelerar med antalet bränder i området. Så frågan är om det är glassätandet som startar bränder, eller om man blir sugen på glass när det brinner?mathiash77 skrev:@Lars48
- Har man rökt tidigare?
- Ålder
En annan favorit är att man i Sverige var mycket tveksamma till att använda psykofarmaka under graviditeten då det visade sig att barn till de som fått psykofarmaka hade en kraftig överrepresentation i psykisk sjukdom/diagnoser (ADHD, Autism mm). Några år senare så gjorde man en uppföljningsstudie med samma underlag men jämförde med syskonen till de i den första undersökningen, syskon som fötts utan att mamman fått psykofarmaka under graviditeten. Det visade sig att syskonen hade lika stor andel psykiska sjukdomar/diagnoser. Undrar vad som kan ha varit den gemensamma orsaken?
Det är skillnad på korrelation och kausalitet. Det är få i samhället som förstår detta, politiker verkar nästan vara allergiska mot att ta reda på orsaken. Man blir så glad de få gånger som det ens resoneras om detta.
I detta fallet så skulle jag vilja påstå att många saker i listan ovan (och andra) kan korreleras till varandra:
- att vara man är en större riskfaktor
- män är överrepresenterade när det gäller högt blodtryck
- högt blodtryck är en riskfaktor till hjärtsjukdom
- högt blodtryck tenderar att bli vanligare med högre ålder
- högt blodtryck är vanligare hos de som inte tränar
- de som cyklar/går till jobbet får mer träning
- fritidsaktiviteter påverkar fysiken
Sedan så kan det ju slå åt andra hållet också, exempelvis att man inte kan träna som man tidigare kunde pga att man fått hjärtsjukdom. Detta kan sedan leda till högre blodtryck osv...
Jag skulle dock lägga till den viktigaste orsaken av alla rörande hur sjuk man blir eller hur lätt man blir smittad:
- immunförsvarets funktion och förmåga
Immunförsvaret försämras med åldern.
mathiash77 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
pacman42 skrev:
En av mina favoritkorrelationer är den över försäljningen av glass i området runt Los Angeles. Det visar sig nämligen att den starkt korrelerar med antalet bränder i området. Så frågan är om det är glassätandet som startar bränder, eller om man blir sugen på glass när det brinner?
En annan favorit är att man i Sverige var mycket tveksamma till att använda psykofarmaka under graviditeten då det visade sig att barn till de som fått psykofarmaka hade en kraftig överrepresentation i psykisk sjukdom/diagnoser (ADHD, Autism mm). Några år senare så gjorde man en uppföljningsstudie med samma underlag men jämförde med syskonen till de i den första undersökningen, syskon som fötts utan att mamman fått psykofarmaka under graviditeten. Det visade sig att syskonen hade lika stor andel psykiska sjukdomar/diagnoser. Undrar vad som kan ha varit den gemensamma orsaken?
Det är skillnad på korrelation och kausalitet. Det är få i samhället som förstår detta, politiker verkar nästan vara allergiska mot att ta reda på orsaken. Man blir så glad de få gånger som det ens resoneras om detta.
I detta fallet så skulle jag vilja påstå att många saker i listan ovan (och andra) kan korreleras till varandra:
- att vara man är en större riskfaktor
- män är överrepresenterade när det gäller högt blodtryck
- högt blodtryck är en riskfaktor till hjärtsjukdom
- högt blodtryck tenderar att bli vanligare med högre ålder
- högt blodtryck är vanligare hos de som inte tränar
- de som cyklar/går till jobbet får mer träning
- fritidsaktiviteter påverkar fysiken
Sedan så kan det ju slå åt andra hållet också, exempelvis att man inte kan träna som man tidigare kunde pga att man fått hjärtsjukdom. Detta kan sedan leda till högre blodtryck osv...
Jag skulle dock lägga till den viktigaste orsaken av alla rörande hur sjuk man blir eller hur lätt man blir smittad:
- immunförsvarets funktion och förmåga
Immunförsvaret försämras med åldern.
Just det som kallas för confounding bias. Andra klassiska exempel är att kaffe orsakar lungcancer och att solskydd orsakar hudcancer. Det är just därför många ned hypertoni är rädda just nu.pacman42 skrev:
En av mina favoritkorrelationer är den över försäljningen av glass i området runt Los Angeles. Det visar sig nämligen att den starkt korrelerar med antalet bränder i området. Så frågan är om det är glassätandet som startar bränder, eller om man blir sugen på glass när det brinner?
En annan favorit är att man i Sverige var mycket tveksamma till att använda psykofarmaka under graviditeten då det visade sig att barn till de som fått psykofarmaka hade en kraftig överrepresentation i psykisk sjukdom/diagnoser (ADHD, Autism mm). Några år senare så gjorde man en uppföljningsstudie med samma underlag men jämförde med syskonen till de i den första undersökningen, syskon som fötts utan att mamman fått psykofarmaka under graviditeten. Det visade sig att syskonen hade lika stor andel psykiska sjukdomar/diagnoser. Undrar vad som kan ha varit den gemensamma orsaken?![]()
Stämmer inte. Vården tackar nej till material idag.T tanaris skrev:
De munskydd som du idag kan köpa som privatperson är inte av samma kvalitet som de som vården använder, men de hjälper.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...smaterial-haller-inte-hogsta-sakerhetsklassen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Man behöver inte tro på politiker för att rösta. Det räcker att se historiskt så ser man att samhället tar lite olika riktning beroende på vilket parti som är framröstat.T tobiast skrev:
Så det finns aldrig någon risk för att du blir sjuk eller råkar ut för en olycka och därför behöver vård?
Naturligtvis vet jag att metoden i sig är välbeprövad men nu är ju det intressanta om det hjälper dem som är sjuka i Covid-19, inte om det motverkar att man får Hepatit på en semesterresa. Om kineserna hade tyckt att det var en dunderkur som hjälpte alla hade väl mer än ett par hundra sjuka hjälpts på det sättet.MultiMan skrev:
Det finns två skäl till det enligt vad jag tror:B b8q skrev:
1) Man testar inte så man vet inte.
2) Befolkningen är relativt sett ung jämfört med Europa och USA.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Och var är statistiken med källa på det?tompas11 skrev:
Eller är det bara en killgissning?
Det är en hel del varma länder som har drabbats av Covid-19, men de ligger på andra kontinenter med mer resor till drabbade områden än Afrika.L Lars48 skrev:
Ja och de som hävdat samma här på forumet har blivit idiotförklarade.MultiMan skrev:
Ni som rabiat försvarat FHM oavsett rimligheten och attackerat och försökt förlöjliga alla i tråden som rekommenderat munskydd (som vi gjort utifrån de goda erfarenheterna från asiatiska länder), vad säger ni nu?
[länk]
"Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.
– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell."
Munskydd av klass FFP3 skyddar också mot virus.
Men trolig orsak är att FHM vill att vi inte skulle köpa några munskydd.
Troligen för att de behövdes bättre till sjukvården.
Den mer konspiratoriske kanske påstått att det är för att snabba på flockimmuniteten.
Jag själv tror det beror på att man har fel experter på FHM eller ledningsproblem som trycker ned de åsikter vissa har.
Är du utbildad expert inom området eller har du läst det någon stans?B b8q skrev:Som sagt, de hjälper genom att du får in mindre droppsmitta genom mun och näsa ifall någon skulle hosta eller nysa i din närhet. Men de kan också ge en falsk säkerhet; du kan fortfarande bli lika lätt smittad om du gnuggar dig i ögonen. Ingen ska tro att de är skyddade bara för att de tar på sig ett munskydd. Man minskar bara risken lite, men bättre det än inget.
"Som sagt,..." Skrev du vem hänvisar du till då?
Källa?
Jo, det stämmer. Redan tidigt i den här röran var jag ute efter munskydd (av helt andra anledningar, jag skulle flexa ett betonggolv) och noterade att det var väldigt svårt att få tag på både FFP2 och FFP3. Jag gissar att det beror på att privatpersoner redan då börjat dammsuga marknaden på alla typer av munskydd, som alla märkte med toalettpapperkalabilken behövs det ju väldigt lite för att lagren ska sina.T TAR12 skrev:
(Om jag ska fortsätta gissa gissar jag att folk gjorde som folk gör mest; först köpte de upp de billigaste tandläkarskydden från apoteken, därefter gick de till byggmarknaderna och när det tog slut där också var det väl dags för båttillbehörsaffärer och ELFA och alla möjliga ställen. Ja, förutom de som tog sig lite tid att googla fram vad de faktiskt borde köpa förstås, och alla preppers som äntligen kände att de fick rätt till slut.)