2 357 005 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu hävdades det att ett experiment pågick från myndigheternas sida. Eftersom ingen myndighetsperson någonsin talat om några experiment och det inte finns några indikationer på att ett experiment har satts upp eller planerats så sker det i så fall i lönndom. En hemlig sammansvärjning av de styrande i Stockholm. En konspirationsteori. Som jag påpekade.A Anders_Nilsson skrev:Nej det är det inte, man säger ju öppet att folk skall smittas. Lite som på 70-talet när man sa till skolbarnen att smittas med mässling och röda hund.
Du måste förstå att i en konspiration försöker man hålla något hemligt, och det är inte fallet här, så det är ingen konspiration.
Men man har alltså gett upp och hela befolkningen skall alltså smittas med barnen som attackvektor som sprider smittan till föräldrarna.
Nåja skit i samma, @optimum verkade aldrig mena att det förgick några experiment i formell mening utan syftet var att kritisera de metoder som Sverige använder för att minska smittan.
Skolan har lämnats öppen för att vården inte ska falla samman. Inte som "attackvektor". Hade man trott det fanns en metod för att göra spridningen långsammare så hade man valt den om den kom med en rimlig prislapp. Det finns inga bevis för långsiktig effektiv immunitet mot det nya coronaviruset. I det korta perspektivet, den här säsongen, så kan immunitet uppnås genom infektion.
Pandemin får en hel del kanske oförutsedda effekter. Hörde av en bekant i USA att där översvämmas nu djurhem ("animal shelters") av hundar och katter som folk lämnar ifrån sig för att de inte har råd att köpa djurmat nu när så många blivit arbetslösa.
Man tror att immuniteten kan räcka åtminstone en säsong (vilket blir ca nio månader). Immuniteten mot förkylningar orsakade av coronavirus ligger på runt 3-9 månader, men de verkar muterar snabbare än detta virus.Mikael_L skrev:
De försök till gissningar på hur länge man blir immun mot detta virus (det är tyvärr bara gissningar, om än kvalificerade) ligger på 3 till 10 år.
Med detta som grund så är ett vaccin (som går att uppdatera allteftersom) den enda hållbara lösningen, även på medellång sikt (några få år). Det vill bara till att vi hittar ett fungerande vaccin i tid.
Men vi vet inte hur länge man blir immun. Vi vet inte om det går att göra ett vaccin som fungerar tillräckligt bra. Vi vet inte hur länge ett sådant vaccin i så fall fungerar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Det är nog utgångspunkten i vetenskapssamhället. Vi vet inte vilken genetisk variant som dominerar av detta virus nästa säsong. Och vaccin mot andra liknande virus ger ju inte långsiktigt skydd när viruset muterar.Mikael_L skrev:
Tegnell har sagt att de räknar med i alla fall kortsiktig immunitet, d v s den här säsongen.
Inte så oväntat, men:
- https://omni.se/a/0nyoxM
Om man minskar restriktionerna så ökar virusets Rt och det sprids effektivare igen, en självklarhet tycker i alla fall jag. Tegnell känner dock att han måste påpeka detta. Det är just detta som talar för Sveriges linje genom smitthanteringen. Se till att ha restriktioner som kan efterlevas och acceptera en något högre spridning till en början.
Därmed så skall man nog inte förvänta sig lättnader i någon större grad till sommaren. Mina simuleringar I Excel visar på att vissa lättningar kan ske över sommaren, men att vi sedan måste tajta åt igen till hösten. Lättnaderna på sommaren beror naturligtvis på om virusets Rt sjunker när det blir sommar. Sker detta kan det till och med bli så att man kan få semestra inom landet, kanske...
Det jag saknar i mina simuleringar är i huvudsak siffror på hur effektiva olika åtgärder är. De siffror jag fått tag på är alldeles för luddiga (de bästa är egentligen de dokument jag tidigare länkat till hos Imperial College i London).
- https://omni.se/a/0nyoxM
Om man minskar restriktionerna så ökar virusets Rt och det sprids effektivare igen, en självklarhet tycker i alla fall jag. Tegnell känner dock att han måste påpeka detta. Det är just detta som talar för Sveriges linje genom smitthanteringen. Se till att ha restriktioner som kan efterlevas och acceptera en något högre spridning till en början.
Därmed så skall man nog inte förvänta sig lättnader i någon större grad till sommaren. Mina simuleringar I Excel visar på att vissa lättningar kan ske över sommaren, men att vi sedan måste tajta åt igen till hösten. Lättnaderna på sommaren beror naturligtvis på om virusets Rt sjunker när det blir sommar. Sker detta kan det till och med bli så att man kan få semestra inom landet, kanske...
Det jag saknar i mina simuleringar är i huvudsak siffror på hur effektiva olika åtgärder är. De siffror jag fått tag på är alldeles för luddiga (de bästa är egentligen de dokument jag tidigare länkat till hos Imperial College i London).
Jag la märke till att antal dödsfall i Tyskland är relativt lågt. Har satt den i perspektiv mot antal sjukhus sängar och kommit fram till intressanta resultat.
Land antal sjukhus sängar per 100 invånare dödstal per antal smittade procentuellt
Italien 275 12,3 %
Spanien 293 9,6 %
Tyskland 621 1,58 %
Sverige 210 5,87 %
Det syns en tydlig trend vad det gäller antal dödlighet per antal smittade, relativ antal sjukhus sängar. Jag har tagit siffran 210 för Stockholms område. Om någon har senaste information om antal sjukhussängar då kan tabellen uppdateras utefter det.
Sverige har inte nått peaken än men den är på väg och kommer inom ett par veckor. Med tanke på att antal sjukhus sängar ser bedrövligt ut för Sveriges del då kan man inte förvänta sig bättre utfall än Italien. Om vi når peaken 60000 inom två veckor då ska dödstalet vara 7380.
De som vill hjälpa till och förbättra prognosen är välkomna med input.
Land antal sjukhus sängar per 100 invånare dödstal per antal smittade procentuellt
Italien 275 12,3 %
Spanien 293 9,6 %
Tyskland 621 1,58 %
Sverige 210 5,87 %
Det syns en tydlig trend vad det gäller antal dödlighet per antal smittade, relativ antal sjukhus sängar. Jag har tagit siffran 210 för Stockholms område. Om någon har senaste information om antal sjukhussängar då kan tabellen uppdateras utefter det.
Sverige har inte nått peaken än men den är på väg och kommer inom ett par veckor. Med tanke på att antal sjukhus sängar ser bedrövligt ut för Sveriges del då kan man inte förvänta sig bättre utfall än Italien. Om vi når peaken 60000 inom två veckor då ska dödstalet vara 7380.
optimum skrev:
Ett vaccin tar man före man ev. blir smittad. Då undviker man ett ibland svårt sjukdomsförlopp.
Se exempelvis smittkoppor. Där har man lyckats utrota viruset med hjälp av vaccin.
Jag är helt övertygad att vaccin är bättre än att bli smittad. Du får tro på vad du vill och jag har inget ansvar i att övertyga dig.
Jag är i alla fall för ett vaccin Till exempel förstår jag inte varför vi inte vaccinerar oss mot vattkoppor i Sverige. Det samma gäller för COVID-19. Om det hade funnits något vaccin. Det jag menar är att vi inte vet när det kommer, och om/när det kommer vet vi inte mutationsstatusen på viruset. Har det muterat så finns det stor risk att det vaccinet inte hjälper. På samma sätt som att man inte längre är immun om man haft sjukdomen.
Så, lägg inte alla ägg i en korg. Hyggligt långsam smittspridning i den del av befolkningen som har lägst dödlighet är nog ett nödvändigt ont i det här läget.
Under förutsättning att man lyckas med det så kan jag hålla med, jag är dock rädd att man kommer att misslyckas. Man har ju redan misslyckats iom att anställda dragit in Covid-19 på äldreboenden.P patst577 skrev:
Mina föräldrars grannar som är en bit över 70 har sin förskollärare till dotter på besök flera gånger i veckan. Hon åker dessutom kollektivt överallt då hon aldrig skaffat sig körkort. De går på stormarknaden och handlar fortfarande. Osv. De övriga grannarna i samma ålder gör likadant. Mina föräldrar är dock sjukliga och de har förstått att de med stor sannolikhet inte överlever Covid-19. Så de isolerar sig. Men de flesta av deras bekanta gör det inte!
Mina äldre grannar isolerar sig dock, en del bättre och andra sämre. De fick sig en näsbränna då det visade sig att en bekant till en av grannarna varit på besök och sedan insjuknat i Covid-19. Efter detta sköter de sig bättre.
Jag tror att det är väldigt svårt att hålla en smitta med asymptomatisk spridning borta från äldreboenden och äldre i allmänhet.
Att man inte tillämpat försiktighetsprincipen rörande detta skulle jag nog vilja hävda är det största misstaget FHM har gjort. De hade information från flera olika källor på att det fanns asymptomatisk spridning, men de valde att ignorera detta (rätt så osannolikt, även om det kan inträffa osv). Resultatet är att det dött ett flertal äldre runt om i Sverige när de smittats på sina äldreboenden.
Jag läste bland annat om ett äldreboende i Sörmland (tror jag det var) där flera boende och flera i personalen blivit sjuka samtidigt. Troligen pga att någon i personalen varit smittad men inte haft några symtom.
Vad tror du konkret är det bästa vägen framåt då? Att vara efterklok är lätt, men inte att sia vad som kommer hända i framtiden.pacman42 skrev:
Under förutsättning att man lyckas med det så kan jag hålla med, jag är dock rädd att man kommer att misslyckas. Man har ju redan misslyckats iom att anställda dragit in Covid-19 på äldreboenden.
Mina föräldrars grannar som är en bit över 70 har sin förskollärare till dotter på besök flera gånger i veckan. Hon åker dessutom kollektivt överallt då hon aldrig skaffat sig körkort. De går på stormarknaden och handlar fortfarande. Osv. De övriga grannarna i samma ålder gör likadant. Mina föräldrar är dock sjukliga och de har förstått att de med stor sannolikhet inte överlever Covid-19. Så de isolerar sig. Men de flesta av deras bekanta gör det inte!
Mina äldre grannar isolerar sig dock, en del bättre och andra sämre. De fick sig en näsbränna då det visade sig att en bekant till en av grannarna varit på besök och sedan insjuknat i Covid-19. Efter detta sköter de sig bättre.
Jag tror att det är väldigt svårt att hålla en smitta med asymptomatisk spridning borta från äldreboenden och äldre i allmänhet.
Att man inte tillämpat försiktighetsprincipen rörande detta skulle jag nog vilja hävda är det största misstaget FHM har gjort. De hade information från flera olika källor på att det fanns asymptomatisk spridning, men de valde att ignorera detta (rätt så osannolikt, även om det kan inträffa osv). Resultatet är att det dött ett flertal äldre runt om i Sverige när de smittats på sina äldreboenden.
Jag läste bland annat om ett äldreboende i Sörmland (tror jag det var) där flera boende och flera i personalen blivit sjuka samtidigt. Troligen pga att någon i personalen varit smittad men inte haft några symtom.
Som jag skrev igår, vi har två dåliga lösningar att välja på.P patst577 skrev:
Den inslagna vägen är nog det som gäller (den är nog varken bättre eller sämre än alternativet med Lockdown). Vissa lättnader över sommaren och sedan hårdare restriktioner I höst igen. Och så fortsätter det tills dess vaccin finns.
Nu är du ute och förvillar igen, Lars48. För det första, menar du inte "per 100 000" invånare? Jag tror INTE att länderna har mer än dubbelt så många sjukhussängar som vi har invånare!L Lars48 skrev:Jag la märke till att antal dödsfall i Tyskland är relativt lågt. Har satt den i perspektiv mot antal sjukhus sängar och kommit fram till intressanta resultat.
Italien 275 12,3 %
Spanien 293 9,6 %
Tyskland 621 1,58 %
Sverige 210 5,87 %
[bild]
För det andra är det många som har försökt förklara för dig att inte använda siffror för antal smittade, eftersom det är en så väldigt osäker uppgift - vi vet inte hur många som är smittade om vi inte testar, och olika länder har olika kapacitet (och olika strategier för vilka som ska testas), så det går inte att räkna ut ett dödstal med de utgångsvärdena.
Du använder fel siffror (210 sängar per 100 invånare?), tolkar dem fel och verkar ha missat att läsa på om korrelation och kausalitet.L Lars48 skrev:Jag la märke till att antal dödsfall i Tyskland är relativt lågt. Har satt den i perspektiv mot antal sjukhus sängar och kommit fram till intressanta resultat.
Italien 275 12,3 %
Spanien 293 9,6 %
Tyskland 621 1,58 %
Sverige 210 5,87 %
[bild]
Hur blir det om du t ex lägger in UK i din lista?