2 357 078 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sauk har i grunden rätt i sin kritik.Anna_H skrev:
Det är ju rätt festligt när han informerar oss om att MSB jobbar mycket mer med ordet OCH än med en massa viktiga grejer ;-)
Han är lika patetisk här som när han kör omkring i Stockholm i en gigantisk SUV och ondgör sig över att cyklisterna är i vägen för honom
Siffrorna:
Jämställdhet och jämlikhet 5165
Virus 51
Pandemi 37
Virusskydd 4
Beredskapslager 23
Tips: testa att sök på varje ord för sig istället för tre ord samtidigt, så finner du följande:
Och: 5210
Jämlikhet: 6
Jämställdhet: 88
Kollade igenom träffarna på jämställdhet. de flesta handlar om att katastrofarbete ofta inte är jämställt, utan att rika, män, utbildade ofta får hjälp före fattiga, kvinnor, lågutbildade. Plus en jäkla massa årsredovisningar eftersom det är obligatoriskt att redovisa jämställdhetsarbetet i årsredovisningen för svenska myndigheter.
Svenska myndigheter överlag och MSB i synnerhet myspysslar med alldeles för mycket trams istället för det som de är tillsatta att göra.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Nej det är det inte, man säger ju öppet att folk skall smittas. Lite som på 70-talet när man sa till skolbarnen att smittas med mässling och röda hund.Claes Sörmland skrev:
Du måste förstå att i en konspiration försöker man hålla något hemligt, och det är inte fallet här, så det är ingen konspiration.
Men man har alltså gett upp och hela befolkningen skall alltså smittas med barnen som attackvektor som sprider smittan till föräldrarna.
Du tolkade nog Claes inlägg fel, det var ett svar på tidigare inlägg.A Anders_Nilsson skrev:Nej det är det inte, man säger ju öppet att folk skall smittas. Lite som på 70-talet när man sa till skolbarnen att smittas med mässling och röda hund.
Du måste förstå att i en konspiration försöker man hålla något hemligt, och det är inte fallet här, så det är ingen konspiration.
Men man har alltså gett upp och hela befolkningen skall alltså smittas med barnen som attackvektor som sprider smittan till föräldrarna.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Polisstaten är här. Skall vi tippa på att" frivillig" obligatorisk positionering nu införs på bred front med krav på att hela tiden svara på en massa frågor?mikethebik skrev:
Tja, apropå Norge så träffade jag igår en bekant boende i byn från Norge vars föräldrar har skaffat ett sommarhus här.
De är nu på besök och vid hemkomst till Norge ska de ha en 14 dagars karantän som övervakas via deras mobiler, överträdelse ger böter på upp till 20000 NOK, snacka om vansinne. Min kommentar till sonen var "kasta mobilen"
För egen del har jag större förtroende för Anders Tegnell och Johan Carlson på FHM än på alla "hem-epidemiologer" som sitter och vräker ut sin frustration över allt och alla i den här frågan.
Har läst in mig på deras CV och bägge är både kunniga och har stor erfarenhet i frågan så deras ord väger tyngre i mina ögon.
Blir det kriminellt att inte ha telefon? Hannes Alfven hade skrämmande rätt i "Sagan om den stora datamaskinen" där han beskriver mini total.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Ett vaccin tar man före man ev. blir smittad. Då undviker man ett ibland svårt sjukdomsförlopp.P patst577 skrev:
Se exempelvis smittkoppor. Där har man lyckats utrota viruset med hjälp av vaccin.
Jag är helt övertygad att vaccin är bättre än att bli smittad. Du får tro på vad du vill och jag har inget ansvar i att övertyga dig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Immunoglobuliner. Samma sak som våra äldre generationer fick injicerat innan spanien-resan för 50 år sedan eller som immundefekta personer (som min partner) får i dropp (t ex Privigen eller Hizentra som ges subkutant). Utvinns ur blodplasma från stora grupper för att få ett brett spektra av antikroppar från olika sjukdomar som de personerna gått igenom och fått immunitet mot.optimum skrev:
Åtgärder kommer troligen finnas om ett tag.
Läste idag om ett par forskare här i Sverige som har troligen bra lösning med att ta blod från de som tillfrisknat och ta bort blodplättarna och få fram något som kan användas på de som blivit sjuka. Alltså lösning med den personens antikroppar för att hjälpa den sjuke att få mer antikroppar mot viruset. Tydligen en känd metod som borde fungera.
Då skulle vi slippa så många i respirator. Alltså när de blir sjukare än vad man klarar med egenvård kunna bota de sjuka.
Vore det inte fantastiskt?
Edit: Länk
[länk]
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
@optimum Klart att ett vaccin är det bästa!
Men har du tid att sitta och vänta på ett vaccin, kan du undvika smitta så länge?
Såklart vill jag inte bli sjuk, jag följer råd och riktlinjer för att begränsa smittan, men jag går heller inte runt och oroar mig i onödan.
Det är nästintill omöjligt att skydda sig om man ska ha någon form av normalt liv...
Men har du tid att sitta och vänta på ett vaccin, kan du undvika smitta så länge?
Såklart vill jag inte bli sjuk, jag följer råd och riktlinjer för att begränsa smittan, men jag går heller inte runt och oroar mig i onödan.
Det är nästintill omöjligt att skydda sig om man ska ha någon form av normalt liv...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Det är en synnerligen välbeprövad metod, bara inte mot just Covid-19, men det är ju ett smittämne som andra, mer eller mindre. Läser du inte dina egna artiklar du länkar?BirgitS skrev:
Och som sagt: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-429#post-3635606
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Sydkorea som har varit mycket effektiva på att begränsa smittan har samma system med en app i telefonen, så det har absolut effekt, som en del i en helhet. Antagligen därifrån Norge fått idén.Rkarlsson skrev:haha vilken karantän. Du blir övervakad via mobilen. Dvs är du inte mobilberoende så kan du flänga hur som helst. Låter som ett Norgeskämt helt ärligt.
Om de är sån karantän där du inte får lämna huset så hade jag lagt telefonen på laddning och sen sprungit en mil om dagen i skogen och hållt mig frisk precis som man måste göra =)
Eller kravet var att du ska svara varje halvtimme?
Eller tills det finns mediciner som kan sättas in för att undvika att folk dör eller behöver respirator.F Freddy_kruger skrev:@optimum Klart att ett vaccin är det bästa!
Men har du tid att sitta och vänta på ett vaccin, kan du undvika smitta så länge?
Såklart vill jag inte bli sjuk, jag följer råd och riktlinjer för att begränsa smittan, men jag går heller inte runt och oroar mig i onödan.
Det är nästintill omöjligt att skydda sig om man ska ha någon form av normalt liv...
Hittills hållit mig frisk och lever ett rätt så normalt liv. Dock inga privat middagar med goda vänner eller restaurangbesök mm.
Ja jag skulle kunna fortsätta så här minst ett år.
Det finns absolut ett värde i att lyckas hålla ner spridningstakten, om man kan utan allt för stora andra konsekvenser (du visar ju själv gång på gång hur du är medveten av båda sidorna av myntet, så jag fattar liksom inte vad du egentligen vill, om du vill ha många sjuka eller massarbetslöshet av ej tidigare skådat slag).
Men allt som bromsar spridningen ger (minst) följande fördelar:
* Vi kan snart dra viss nytta av den normala inbromsningen under sommaren
* En del antivirala medel/behandlingar av olika slag kan faktiskt komma redan till höst, är ingen 100% lösning, men stor hjälp.
* Sjukvården kanske klarar sig med att gå på knäna, inte bli helt utslagen (glöm aldrig våra hjältar där, glöm inte att våra skattekronor är deras lön, de borde ha lite mer lön, men framförallt få bli fler anställda)
* Vi hinner lära oss allt mer om virusets natur, och hur det infekterar och hur man behandlar infekterade bäst.
Bromsar vi utvecklingen ordentligt så tror jag ändå inte att det i stort kommer ändra dödstalen så väldigt mycket, ty ett vaccin är nog trots allt alltför långt bort så jag tror i stort sett hela befolkningen kommer ha varit utsatt för smitta innan vaccin finns. Så dödsfallen blir "bara" mer utspridda i tid och försvinner lite mer bland alla andra "vanliga dödsfall", dvs det kommer verka mindre dramatiskt, bara för det dras ut i tiden lite mer, inte sker på ett halvår, utan 2-3 år.
Jag är helt med på tanken att bromsa spridningen så gott det går, därför gör jag annorlunda och beter mig annorlunda nu än förr (tvättar händerna mer, tar tempen, undviker att vara nära människor i onödan).
Men jag tror att det finns en jättestor risk att vi kraschar samhället alltför mycket nu, svårläkta skador som också kommer kosta både liv och hälsa och elände.
Så jag försöker också bidra med att hålla hjulen igång lite, beställer/köper saker som vanligt, äter faktiskt aningens lite mer lunch ute. Jag har aldrig varit den person som reser mycket, och det har inte blivit mer nu. Men det går väl knappt att resa idag?
Men allt som bromsar spridningen ger (minst) följande fördelar:
* Vi kan snart dra viss nytta av den normala inbromsningen under sommaren
* En del antivirala medel/behandlingar av olika slag kan faktiskt komma redan till höst, är ingen 100% lösning, men stor hjälp.
* Sjukvården kanske klarar sig med att gå på knäna, inte bli helt utslagen (glöm aldrig våra hjältar där, glöm inte att våra skattekronor är deras lön, de borde ha lite mer lön, men framförallt få bli fler anställda)
* Vi hinner lära oss allt mer om virusets natur, och hur det infekterar och hur man behandlar infekterade bäst.
Bromsar vi utvecklingen ordentligt så tror jag ändå inte att det i stort kommer ändra dödstalen så väldigt mycket, ty ett vaccin är nog trots allt alltför långt bort så jag tror i stort sett hela befolkningen kommer ha varit utsatt för smitta innan vaccin finns. Så dödsfallen blir "bara" mer utspridda i tid och försvinner lite mer bland alla andra "vanliga dödsfall", dvs det kommer verka mindre dramatiskt, bara för det dras ut i tiden lite mer, inte sker på ett halvår, utan 2-3 år.
Jag är helt med på tanken att bromsa spridningen så gott det går, därför gör jag annorlunda och beter mig annorlunda nu än förr (tvättar händerna mer, tar tempen, undviker att vara nära människor i onödan).
Men jag tror att det finns en jättestor risk att vi kraschar samhället alltför mycket nu, svårläkta skador som också kommer kosta både liv och hälsa och elände.
Så jag försöker också bidra med att hålla hjulen igång lite, beställer/köper saker som vanligt, äter faktiskt aningens lite mer lunch ute. Jag har aldrig varit den person som reser mycket, och det har inte blivit mer nu. Men det går väl knappt att resa idag?
Hur kan du vara säker på det?optimum skrev: