2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tro mig, han är inte ensam om att inte fått informationen. TyvärrAnna_H skrev:
"Fått informationen " var kanske felformulerat, men jag vet fler som undrade vad man skulle göra i påsk med påskkärringarna, sa precis så som du sa det.
Man blöter händerna under rinnande vatten, tvålar in dem i minst 20 sekunde och sköljer dem sedan snabbt under rinnande vatten. Jag brukar dessutom tvätta av smuts lite snabbt innan den riktiga tvagningen.Darling McFluff skrev:
Att tappa upp vatten i en balja för att sedan tvätta händerna är kontraproduktivt på mer än ett sätt. Att göra det vid morgontvagning sim alternativ till dusch kan vara ok.
Så jag skrev att man ska sluta med sin medicin ! Undrar om du och de 7 skribenter som röstade på ditt inlägg är läskunniga?useless skrev:
Så här skrev jag, sluta larva dig. Du behöver inte hitta på eller ljuga. Är man läskunnig och utbildad då lyssnar man på mig.
inlägg #6238
De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Kontakta din läkare och diskutera byte av blodtrycksmedicineringen snarast.
Redigerat:
Det är ju rätt festligt när han informerar oss om att MSB jobbar mycket mer med ordet OCH än med en massa viktiga grejer ;-)KnockOnWood skrev:
Han är lika patetisk här som när han kör omkring i Stockholm i en gigantisk SUV och ondgör sig över att cyklisterna är i vägen för honom
Siffrorna:
Jämställdhet och jämlikhet 5165
Virus 51
Pandemi 37
Virusskydd 4
Beredskapslager 23
Tips: testa att sök på varje ord för sig istället för tre ord samtidigt, så finner du följande:
Och: 5210
Jämlikhet: 6
Jämställdhet: 88
Kollade igenom träffarna på jämställdhet. de flesta handlar om att katastrofarbete ofta inte är jämställt, utan att rika, män, utbildade ofta får hjälp före fattiga, kvinnor, lågutbildade. Plus en jäkla massa årsredovisningar eftersom det är obligatoriskt att redovisa jämställdhetsarbetet i årsredovisningen för svenska myndigheter.
Jag brukar gilla Sauk men här gick han för långt. Och framförallt i uppföljaren MSB 2.0 där han försöker försvara feltänket-trist, trist, trist.Anna_H skrev:
Det är ju rätt festligt när han informerar oss om att MSB jobbar mycket mer med ordet OCH än med en massa viktiga grejer ;-)
Han är lika patetisk här som när han kör omkring i Stockholm i en gigantisk SUV och ondgör sig över att cyklisterna är i vägen för honom
Siffrorna:
Jämställdhet och jämlikhet 5165
Virus 51
Pandemi 37
Virusskydd 4
Beredskapslager 23
Tips: testa att sök på varje ord för sig istället för tre ord samtidigt, så finner du följande:
Och: 5210
Jämlikhet: 6
Jämställdhet: 88
Kollade igenom träffarna på jämställdhet. de flesta handlar om att katastrofarbete ofta inte är jämställt, utan att rika, män, utbildade ofta får hjälp före fattiga, kvinnor, lågutbildade. Plus en jäkla massa årsredovisningar eftersom det är obligatoriskt att redovisa jämställdhetsarbetet i årsredovisningen för svenska myndigheter.
Du verkar inte medveten om att ditt ursprungliga inlägg finns citerat på flera ställen...L Lars48 skrev:Så jag skrev att man ska sluta med sin medicin ! Undrar om du och de 7 skribenter som röstade på ditt inlägg är läskunniga?
Så här skrev jag, sluta larva dig. Du behöver inte hitta på eller ljuga. Är man läskunnig och utbildad då lyssnar man på mig.
inlägg #6238
De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Kontakta din läkare och diskutera byte av blodtrycksmedicineringen snarast.
Oärliga människa! Så här såg ditt inlägg ut innan moderatorn redigerade det:L Lars48 skrev:Så jag skrev att man ska sluta med sin medicin ! Undrar om du och de 7 skribenter som röstade på ditt inlägg är läskunniga?
Så här skrev jag, sluta larva dig. Du behöver inte hitta på eller ljuga. Är man läskunnig och utbildad då lyssnar man på mig.
inlägg #6238
De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Kontakta din läkare och diskutera byte av blodtrycksmedicineringen snarast.
"De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Bytt blodtryck medicineringen snarast."
Det är inget experiment. Vi är bara i händerna på händelseutvecklingen, vare sig vi vill eller inte.optimum skrev:
Men en samhällsnedstängning eller inte är något vi kan bestämma om, så långvarig karantän får väl ses som ett våghalsigt experiment. Ett helt lands befolkning i husarrest i några år, ja det blir intressant att bedöma effekterna av.
Visst har du koll på hur länge det kan ta innan ett vaccin är framme. Som allra snabbast, om vi har tur, två år. Det kan också ta flera år eller inte alls gå.optimum skrev:
En del andra coronavirus finns det inga vaccin för, utan det är flockimmuniteten som är vårt enda skydd.
Flockimmunitet är INTE en lösning i form av att vara något valbart, det är det tillstånd som automatiskt kommer gälla när covid-19 har härjat runt tillräckligt länge.optimum skrev:
Idag var det en intervju på ..hmm.fasiken, kommer ju inte ihåg om det var 4an eller SVT
men det var en överläkare (kan ha varit från Södersjukhuset eller nått liknande, jag hade inte kanalen på från början!) som förklarade hur covid-19 fungerade och vad som händer i lungorna.. både när man blir allmänt lite sjuk (och hur man försöker hjälpa patienterna som väl hamnat på sjukhuset).
De (han) förklarade väldigt bra!
Kan rekommendera att småkika lite på klippet om ni är intresserade .
Har inte ”forskat” så mycket i det medicinska innan (då jag inser att det inte är lönt, det kommer inte vara jag som hittat botemedlet.,). Så jag har bara sett och hört det som sagts/skrivits i media.. och tagit det med en klackspark!
..men förstår jag lite mer om vad som händer/vad de gör på sjukhuset - varför äldre inte får respiratorhjälp ..varför psykofarma ges hellre till de akutsjukhus osv.
De (han) förklarade väldigt bra!
Kan rekommendera att småkika lite på klippet om ni är intresserade .
Har inte ”forskat” så mycket i det medicinska innan (då jag inser att det inte är lönt, det kommer inte vara jag som hittat botemedlet.,). Så jag har bara sett och hört det som sagts/skrivits i media.. och tagit det med en klackspark!
..men förstår jag lite mer om vad som händer/vad de gör på sjukhuset - varför äldre inte får respiratorhjälp ..varför psykofarma ges hellre till de akutsjukhus osv.
Jo. Men hur är det med respiratorer och vilka klarar sig? Jag läste en italiensk artikel där det i princip stod att respiratorer har liten effekt på att få upp syresättningen på svårt sjuka patienter. De anser också att vi har gett upp med öppna barer etc.L Lars48 skrev:
Moderatorn hade tydligen bättre förståelse än er. Hen förstod tydligen vad jag menar. Det är klart att man inte kan byta medicin på egen hand. Man måste kontakta sin läkare. Men är man oärlig och vill göra en höna av en fjäder då tolkar man inägget på eget sätt.R RoAd skrev:
Respiratorn undviks i möjligaste mån pga att den stjälper ibland mer än den hjälper. Syrgas via näsan är det som hjälper bäst..Silver78 skrev:
Vitsen är att få upp syresättningen i blodet på ett lugnt sätt.. dvs ej mekaniskt. Så syrgas, ångestdämpande mediciner osv är melodin ! Du måste vara lugn och stilla.. då återhämtar sig lungorna.. i lagom takt (läker ut virusinfektionen i lungsäcken.. dvs tiden själv gör det, för det finns inget botemedel).
Sätter man dit respiratorn är det jättesvårt för lungorna att återhämta sig då man tvingar ner luft som ”stressar” lungan..
Därför vill man inte ha äldre i respirator, de har nästan ingen chans alls att läka då.. (pga åldern, de flesta får sämre läkkött när de blir äldre).
Så alla har en sämre chans att bli frisk med respiratorhjälp.. men äldre kommer i de flesta fall aldrig någonsin ur den igen
(obs jag är ingen läkare, så ta det jag säger med en klackspark... men kolla på intervjuaren jag tipsade om.. några inlägg upp.. där försökte de förklara på ett bra sätt)
Nu vet (antagligen) varken du eller jag varför moderatorn redigerade ditt inlägg men om jag ska gissa så var det nog för att hen inte ville att en rent livsfarlig uppmaning skulle stå kvar.L Lars48 skrev:
Nästa gång, skriv vad du menar istället så blir det mindre missförstånd. Och när folk reagerar på vad du skrev bör du inte låtsas som om du skrev något annat, för det är oärligt. Din uppmaning var att byta medicinering, inte att samråda med läkare.
Att kalla oss för oärliga för att vi inte är tankeläsare är ganska märkligt, eller hur?
Finns ingen oärlighet från någon som kommenterat din medicinordination. De har inte heller skapat någon "höna av en fjäder". Din rekommendation var helt idiotisk och potentiellt livsfarlig.L Lars48 skrev:
Om det var så viktigt att delge din åsikt, varför valde du då att utelämna den absolut viktigaste informationen, att det ska göras i samråd med behandlande läkare?
/Jonas