Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
5 50procent skrev:
Och är det via text så är det ju inte svårare än att be någon annan att göra det. (Likaså med röstsamtal med vem vet vem som är i den andra änden egentligen)
Fast det är ju lite som med alkolås, nånstans så måste det ju finnas en tilltro till folket att man inte fuskar. Alkolås är det ju bara be nån annan att blåsa.
Den som vill bryta mot sådana saker skiter i vad någon säger åt dem de gör det ändå...
Ja men om det är sådan totalkarantän trots du bor relativt avlägset, så skadar man ju ingen om man är ute och joggar eller promenerar helt ensam. Där hade jag brutit mot det. Men jag hade inte beblandat mig med folk utan övrig familj hade fått åka och handla och fixa saker som man måste in bland folk och göra.
Alkolås är superenkelt att tjuvkoppla så man behöver ingen annan som blåser =) (har kopplat ur ett par st då blåsaren har havererat i värsta tänkbara tillfällen)
Men sms är ju bara att be någon annan att skicka som sagt.

Men man har ju märkt att till trots affärer sätter märken i golvet så skiter pensionärerna i det och är nästan mer närgågna nu än innan. Sa faktiskt till en tant att backa när jag inhandlade igår.
 
5
Rkarlsson skrev:
Ja men om det är sådan totalkarantän trots du bor relativt avlägset, så skadar man ju ingen om man är ute och joggar eller promenerar helt ensam. Där hade jag brutit mot det. Men jag hade inte beblandat mig med folk utan övrig familj hade fått åka och handla och fixa saker som man måste in bland folk och göra.
Alkolås är superenkelt att tjuvkoppla så man behöver ingen annan som blåser =) (har kopplat ur ett par st då blåsaren har havererat i värsta tänkbara tillfällen)
Men sms är ju bara att be någon annan att skicka som sagt.

Men man har ju märkt att till trots affärer sätter märken i golvet så skiter pensionärerna i det och är nästan mer närgågna nu än innan. Sa faktiskt till en tant att backa när jag inhandlade igår.
Så sant, jag ville bara belysa att folk kommer att bryta mot regler ändå, sen kommer det vara olika många beroende på vad straffet
för gärningen är.
Har inte tjuvkopplat några alkolås däremot kopplat in ett fåtal.

Att Sverige låter invånarna ha eget ansvar tycker jag är bra, iaf för min egna del. Synd bara att inte klarar av det.
Jo det där med avstånd har nog inte gått in hos alla, höll avstånd till den framför mig när jag var å handlade, synd bara att den bakom inte förstod utan stod mer eller mindre på mig.
 
Pratade just med min 75 år gamla men helt friska mamma.
Hon har tagit detta på 100% alvar.
Bara på lördagar o söndagar tar hon en promenad tidigt "Folk verkar ha sovmorgon till 9 på helgerna"
"Sen kan jag gå en sväng vid 7 tiden på kvällen alla dagar, då verkar folk äta middag"
Hon använder inte hissen, utan tar trapporna med handskar på sig.
Går helt enkelt inte i närheten av nån annan över huvud taget.
Har hjälp som handlar, de får lämna varorna i trapphuset.
 
  • Gilla
a.o.f och 9 till
  • Laddar…
P
5 50procent skrev:
Så sant, jag ville bara belysa att folk kommer att bryta mot regler ändå, sen kommer det vara olika många beroende på vad straffet
för gärningen är.
Har inte tjuvkopplat några alkolås däremot kopplat in ett fåtal.

Att Sverige låter invånarna ha eget ansvar tycker jag är bra, iaf för min egna del. Synd bara att inte klarar av det.
Jo det där med avstånd har nog inte gått in hos alla, höll avstånd till den framför mig när jag var å handlade, synd bara att den bakom inte förstod utan stod mer eller mindre på mig.
Jag tycker med det är bra med eget ansvar.
För om man sätter strikta förbud i hela Sverige så drabbar det ju även den som bor ganska glest, och där anser jag inte det gör större nytta med att förbjuda folk.
Enda jag kanske kan tycka är att de kunde förbjudit oss att resa till andra regioner för övernattning tillfälligt. Att vi håller oss i närheten till vår skrivna adress om det händer något.

Jag tyckte linjerna i golvet var bra. Jag stod snällt och väntade vid min linje och hoppade fram när framförvarande började gå fram. Om alla nu kunde hålla det så vore de ju toppen =) Nu har de dessutom slängt upp plexiglas mellan kassörska och kunder. Vet att även jem & fix i stan här har slutat ta emot kontanter för att undvika att ta i saker från kunderna.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Rkarlsson skrev:
Jag tycker med det är bra med eget ansvar.
För om man sätter strikta förbud i hela Sverige så drabbar det ju även den som bor ganska glest, och där anser jag inte det gör större nytta med att förbjuda folk.
Enda jag kanske kan tycka är att de kunde förbjudit oss att resa till andra regioner för övernattning tillfälligt. Att vi håller oss i närheten till vår skrivna adress om det händer något.

Jag tyckte linjerna i golvet var bra. Jag stod snällt och väntade vid min linje och hoppade fram när framförvarande började gå fram. Om alla nu kunde hålla det så vore de ju toppen =) Nu har de dessutom slängt upp plexiglas mellan kassörska och kunder. Vet att även jem & fix i stan här har slutat ta emot kontanter för att undvika att ta i saker från kunderna.
Kan bara hålla med, men det är ju inte förbjudet att vara ute å motionera osv bara man håller sig från folk om man måste hålla sig isolerad.
Det finns ju inget förbud mot att resa heller som sagt, däremot så har ju FHM sagt att det inte är säkert att du kan få vård dit du åker, knte ens hjälp med transport hem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Var ute och cyklade idag. Perfekt isoleringsträning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fortsatt ökning av dödsfallen i Sverige.

Myndigheterna låter rätt stressade nu.
De börjar bara tycka det är svårt att hålla "hela sanningen" borta från den stora massan, människornas frågor.. (obekväma sådana) och tålamod börjar "tryta".. de/myndigheterna vet att tiden håller på att rinna ut för dem..

..och de försöker fortfarande att bara släppa lite lagom info pö om pö..

De vet att sanningen inte kan hanteras av den stora massan - och de senaste veckorna har jag insett att de har helt rätt! :oops: (i början var jag mer subtil i den frågan.. jag sa att jag "förstod" - nu har jag ändrat mig till "jag vet".. det visar sig dagligen både på nätet och verkliga livet.. hur människor säger saker, beter sig osv - de mår dåligt redan nu och sanningen skulle pusha många till bristningsgränsen .. ja och över :confused:).

Inte mycket mer att göra än att rida ut stormen, försöka hålla avstånd.. tvätta händerna och hoppas att man klarar sig bra när man väl får corona (de flesta av oss ska ju trots allt få det).
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
P
5 50procent skrev:
Kan bara hålla med, men det är ju inte förbjudet att vara ute å motionera osv bara man håller sig från folk om man måste hålla sig isolerad.
Det finns ju inget förbud mot att resa heller som sagt, däremot så har ju FHM sagt att det inte är säkert att du kan få vård dit du åker, knte ens hjälp med transport hem.
Motionera gör betydligt fler nu med har jag märkt även i vår lilla by. Bara positivt tycker jag. Dock så har jag märkt av att fler ungdomar är ute ganska sent jämfört med innan. Hoppas bara det inte är ungdomar som är hemma pga oroliga föräldrar som plockat hem dem men låter dem vara ute på byn och dra runt.

Nej om man skulle behöva sjuktransport hem så lär man inte få det så lätt. Här i syd så kör färdtjänst/sjukresor med bara 1 person i bilarna för tillfället så de har rätt gott om att göra kan jag tänka mig.
Ganska sjukt att när svininfluensan gick så var de inga restriktioner överhuvudtaget vad jag kommer ihåg. Körde serviceresor då och hade en hel del sjuka i bilen men blev aldrig någonsin sjuk själv under alla 6 år jag körde. Hade en sjukdag pga att man ätit något dåligt =)
 
Snigla Snigla skrev:
De börjar bara tycka det är svårt att hålla "hela sanningen" borta från den stora massan, människornas frågor.. (obekväma sådana) och tålamod börjar "tryta".. de/myndigheterna vet att tiden håller på att rinna ut för dem..

..och de försöker fortfarande att bara släppa lite lagom info pö om pö..

De vet att sanningen inte kan hanteras av den stora massan - och de senaste veckorna har jag insett att de har helt rätt! :oops: (i början var jag mer subtil i den frågan.. jag sa att jag "förstod" - nu har jag ändrat mig till "jag vet".. det visar sig dagligen både på nätet och verkliga livet.. hur människor säger saker, beter sig osv - de mår dåligt redan nu och sanningen skulle pusha många till bristningsgränsen .. ja och över :confused:).

Inte mycket mer att göra än att rida ut stormen, försöka hålla avstånd.. tvätta händerna och hoppas att man klarar sig bra när man väl får corona (de flesta av oss ska ju trots allt få det).
Med tanke på hur spritt det är så kommer vi ganska säkert de flesta av oss få det. Men vad det verkar så kommer de flesta inte bli så sjuka heller.

Är du däremot i en riskgrupp så ta eget ansvar och håll dig undan, allt enligt vad FHM har kommunicerat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
5
Rkarlsson skrev:
Motionera gör betydligt fler nu med har jag märkt även i vår lilla by. Bara positivt tycker jag. Dock så har jag märkt av att fler ungdomar är ute ganska sent jämfört med innan. Hoppas bara det inte är ungdomar som är hemma pga oroliga föräldrar som plockat hem dem men låter dem vara ute på byn och dra runt.

Nej om man skulle behöva sjuktransport hem så lär man inte få det så lätt. Här i syd så kör färdtjänst/sjukresor med bara 1 person i bilarna för tillfället så de har rätt gott om att göra kan jag tänka mig.
Ganska sjukt att när svininfluensan gick så var de inga restriktioner överhuvudtaget vad jag kommer ihåg. Körde serviceresor då och hade en hel del sjuka i bilen men blev aldrig någonsin sjuk själv under alla 6 år jag körde. Hade en sjukdag pga att man ätit något dåligt =)
Har nog inte tänkt på hur det ser ut här, om folk har börjar motionera mer eller ej.
Det börjar ju bli varmare ute med så både vuxna å ungdomar är ju ute mer.

Det restriktioner vi hade på mitt företag då angående svininfluensan var att om man hostade å var snuvig så skulle man hålla sig hemma tills man var frisk igen, sen gick de ut med hygieninformation och handsprit i vartenda hörn. Några andra restriktioner minns jag inte heller från myndigheter.
 
F Finndjävel skrev:
Är simanläggningar verkligen öppna ännu i Sverige?
Det är ett mälarbad i det fria. Inga stora problem att hålla avstånd
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har någon sett en officiell rekommendation angående påskhelgen? Tänkte på alla ungar som springer runt och vill ha godis. Tänkte skriva ett inlägg på vårat byalags hemsida men vill gärna ha något att stötta mig på.
Statsministern stod ju i TV och sade att barnen får vänta ett år med att knacka dörr. Det kan du inte ha missat? Kan det bli mer officiellt?
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
När du väl blivit så sjuk i Covid-19 att du behöver respirator så har du väldigt dåliga odds att överleva. Har ännu inte sett någon statistik på detta. Men jag skulle tippa på att minst hälften avlider. Detta gäller oavsett ålder. Det som händer när CRS kickar in så förlorar lungorna stora delar av sin funktion. Förmågan att ventilera sig försvinner kraftigt. Att då trycksätta lungorna har då liten effekt. Kvar återstår intravenös oxygenation med ECMO. Det finns 21, varav några är till barn, sådana enheter i hela landet. En behandling som är väldigt personalkrävande. 1 specialistsjuksköterska per enhet. Med tanke på att patienter låg i en månad med ECMO vid svininfluensan innan lungorna återfick någorlunda funktion så lär det vara minst den behandlingstiden som gäller för Covid-19 också. Sverige kommer inte falla pga för få respiratorer.
Jag har sett statistik på IV patienter. Det är 65% som dör.
 
Teacer Teacer skrev:
Mycket av det som kommer nu är spekulation. Ska bara positionera mig. Jag gillar Agnes och Anders.
En teori är att, om man blir utsatt för mycket smitta så blir man sjukare. Inom vården t.ex.
Vi säger att en läkare som tillhör de xx % som behöver intensivvård får massiv smitta. Och därför hamnar i respirator osv....
Lek med tanken att man frågar henne innan hon börjar jobba med covid-patienter:
- Du kommer troligen bli smittad i ditt yrke. Vill du utsätta dig för ett milt smittotillfälle (hur man nu gör det) så kan vi vårda dig om du tillhör de xx % som hamnar på IVA. Med mindre risk att hamna i respirator.
Svårt att svara ja på en sån fråga givetvis. Detta är som sagt spekulation.
Alltså, ge ett milt smittotillfälle till vårdpersonal som riskerar svåra smittotillfällen.
Så olika man kan se på saker o ting, för mig är svaret ett solklart JA.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Är det någon som gympar med sofia? Jag kör ett pass varje dag. Det gör att latmasken inom mig har svårare att vinna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.