Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
CNN har en bra artikel idag. De jämför Taiwan och Australien som båda två är grannländer med Kina . Taiwan tog hård handskarna på sig och införde kraftiga restriktioner medan Australien gjorde inte det. Taiwan har bara 400 smittade och Australien 5000. Nyhetskanalen förklarar att Taiwan tidigare var hårt drabbat av SARS därför hade de god erfarenhet av att hantera smittspridningen. Något för FHM att grubbla över.

[länk]
Dumheter, skulle Kina och Australien vara grannländer nu?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Tja, apropå Norge så träffade jag igår en bekant boende i byn från Norge vars föräldrar har skaffat ett sommarhus här.
De är nu på besök och vid hemkomst till Norge ska de ha en 14 dagars karantän som övervakas via deras mobiler, överträdelse ger böter på upp till 20000 NOK, snacka om vansinne. Min kommentar till sonen var "kasta mobilen"

För egen del har jag större förtroende för Anders Tegnell och Johan Carlson på FHM än på alla "hem-epidemiologer" som sitter och vräker ut sin frustration över allt och alla i den här frågan.
Har läst in mig på deras CV och bägge är både kunniga och har stor erfarenhet i frågan så deras ord väger tyngre i mina ögon.
haha vilken karantän. Du blir övervakad via mobilen. Dvs är du inte mobilberoende så kan du flänga hur som helst. Låter som ett Norgeskämt helt ärligt.
Om de är sån karantän där du inte får lämna huset så hade jag lagt telefonen på laddning och sen sprungit en mil om dagen i skogen och hållt mig frisk precis som man måste göra =)
Eller kravet var att du ska svara varje halvtimme?
 
optimum optimum skrev:
Jag försöker som säkert många andra leva ett relativt normalt liv.
Givetvis med lite mer skyddsbarriär nu.
Tvättar händerna lite oftare, använder handsprit mera osv.

Men jag handlar precis som tidigare. Kläder, tekniska prylar, byggvaror och mat.
De som slutat med sådant är de som bidrager till att butiker går i konkurs.
Garanterat att man får bra service om man går ut och handlar.
Prova får ni se själva. Jag gör det och många andra men vi kan bli fler.

Ja coronaskiten har ställt till det men det kommer en dag imorgon när skiten är borta och vi vann det "kriget" också.
optimum optimum skrev:
Jag försöker som säkert många andra leva ett relativt normalt liv.
Givetvis med lite mer skyddsbarriär nu.
Tvättar händerna lite oftare, använder handsprit mera osv.

Men jag handlar precis som tidigare. Kläder, tekniska prylar, byggvaror och mat.
De som slutat med sådant är de som bidrager till att butiker går i konkurs.
Garanterat att man får bra service om man går ut och handlar.
Prova får ni se själva. Jag gör det och många andra men vi kan bli fler.

Ja coronaskiten har ställt till det men det kommer en dag imorgon när skiten är borta och vi vann det "kriget" också.

Det försöker jag med. Det tror jag är den bästa vägen framåt. Stänga ner mer tror jag i längden är fel väg att gå. Var försiktig, men skena inte iväg i panik.
 
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Socialstyrelsens "Nationella principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden"
https://www.socialstyrelsen.se/glob...t/nationella-prioriteringar-intensivarden.pdf

"Prioritet 1: Patienter som har en svår sjukdom men som förväntas överleva längre än 12 månader. Om det blir nödvändigt att prioritera inom denna grupp får det inte göras utifrån patientens social situation/ställning, eventuellt funktionshinder eller personens faktiska ålder. Däremot utifrån vad som kallas biologisk ålder. Det senare betyder att man med hjälp av ett antal faktorer räknar på förväntad återstående livslängd. Den som är yngre prioriteras då före den äldre om bådas hälsotillstånd i övrigt är lika. Men omvänt ska en patient som är äldre men i övrigt vid god hälsa prioriteras före en yngre person som på grund av sjukdom eller annat förväntas leva kortare.

Prioritet 2: Patienter som har en eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning. Hit räknas exempelvis otillräckligt reglerad diabetes, KOL, sjuklig fetma (BMI ≥40), aktiv hepatit, alkoholmissbruk, pacemakerberoende och en hjärtinfarkt eller stroke som är äldre än tre månader. I den här gruppen ingår även de som har en förväntad överlevnad på 6-12 månader.

Prioritet 3: Patienter med förväntad låg sannolikhet att överleva. Det kan röra sig om fall där intensivvården normalt ändå bara hade satts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varden-kan-tvingas-gora-svara-val-om-coronakrisen-forvarras
 
Rkarlsson skrev:
haha vilken karantän. Du blir övervakad via mobilen. Dvs är du inte mobilberoende så kan du flänga hur som helst. Låter som ett Norgeskämt helt ärligt.
Om de är sån karantän där du inte får lämna huset så hade jag lagt telefonen på laddning och sen sprungit en mil om dagen i skogen och hållt mig frisk precis som man måste göra =)
Eller kravet var att du ska svara varje halvtimme?
Enligt deras son så gäller det så ja. Precis som du skriver och vad jag sa till honom, kasta mobilen eller lämna den hemma, problemet löst!
 
Mycket av det som kommer nu är spekulation. Ska bara positionera mig. Jag gillar Agnes och Anders.
En teori är att, om man blir utsatt för mycket smitta så blir man sjukare. Inom vården t.ex.
Vi säger att en läkare som tillhör de xx % som behöver intensivvård får massiv smitta. Och därför hamnar i respirator osv....
Lek med tanken att man frågar henne innan hon börjar jobba med covid-patienter:
- Du kommer troligen bli smittad i ditt yrke. Vill du utsätta dig för ett milt smittotillfälle (hur man nu gör det) så kan vi vårda dig om du tillhör de xx % som hamnar på IVA. Med mindre risk att hamna i respirator.
Svårt att svara ja på en sån fråga givetvis. Detta är som sagt spekulation.
Alltså, ge ett milt smittotillfälle till vårdpersonal som riskerar svåra smittotillfällen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Förutsättningarna jag räknat med är att 1% av de smittade behöver vård på IVA (lågt räknat). Jag har räknat med 14 vårddygn per IVA-patient (också lågt räknat jämfört med erfarenheterna från andra länder).
I den senaste rapporten från gruppen på Imperial uppskattar man antalet smittade i Sverige till 310000 (30 mars), med intervallet 85000 - 840000. Idag har det varit 676 patienter som har intensivvårdats för coronavirus i Sverige. Så med 310000 smittade blir det 2 promille som behöver IVA-vård (egentligen färre eftersom det gått en vecka). Med det optimistiska scenariot blir det 0.8 promille som behöver IVA-vård.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Om det nu visar sig vara luftburet i större omfattning än man trott så har jag ett förslag:
-Gå ut med direktiv till alla offentliga lokaler att öka ventilationsflödet för att få snabbare omsättning och utflöde.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Mycket av det som kommer nu är spekulation. Ska bara positionera mig. Jag gillar Agnes och Anders.
En teori är att, om man blir utsatt för mycket smitta så blir man sjukare. Inom vården t.ex.
Vi säger att en läkare som tillhör de xx % som behöver intensivvård får massiv smitta. Och därför hamnar i respirator osv....
Lek med tanken att man frågar henne innan hon börjar jobba med covid-patienter:
- Du kommer troligen bli smittad i ditt yrke. Vill du utsätta dig för ett milt smittotillfälle (hur man nu gör det) så kan vi vårda dig om du tillhör de xx % som hamnar på IVA. Med mindre risk att hamna i respirator.
Svårt att svara ja på en sån fråga givetvis. Detta är som sagt spekulation.
Alltså, ge ett milt smittotillfälle till vårdpersonal som riskerar svåra smittotillfällen.
Vårdpersonalen som drabbats av stora doser virus är ju de som inte primärt jobbat med dessa patienter när de smittades. Med de rutiner de har på corona avdelningarna blir det inga stora virusmängder.
 
optimum optimum skrev:
Storbritannien hade flockimmuniteten som tänkt lösning men har valt bort det då de insett konsekvenserna.

Så här står det i en artikel om detta.

”Flockimmunitet inte möjligt”
"Den nya rapporten som publicerades under måndagskvällen säger att med flockimmunitetstrategin så kan så många som 250 000 britter komma att avlida av coronavirus.

”Vår viktigaste slutsats är att flockimmunitet inte är möjligt utan att kraftig utökning av sjukvårdsresurserna i Storbritannien och USA, antagligen en åttadubbling”, heter det bland annat."


[länk]

Ja experiment kanske är fel att kalla det men att köra på med något man inte har facit till känns inte bra.
Jag tror inte vi då kommer klara att hålla nere antalet för sjukvård i rimliga nivåer och väldigt många kommer dö.
Antalet respiratorer är väldigt få i förhållande till behoven om vi inte lyckas dämpa detta.
När du väl blivit så sjuk i Covid-19 att du behöver respirator så har du väldigt dåliga odds att överleva. Har ännu inte sett någon statistik på detta. Men jag skulle tippa på att minst hälften avlider. Detta gäller oavsett ålder. Det som händer när CRS kickar in så förlorar lungorna stora delar av sin funktion. Förmågan att ventilera sig försvinner kraftigt. Att då trycksätta lungorna har då liten effekt. Kvar återstår intravenös oxygenation med ECMO. Det finns 21, varav några är till barn, sådana enheter i hela landet. En behandling som är väldigt personalkrävande. 1 specialistsjuksköterska per enhet. Med tanke på att patienter låg i en månad med ECMO vid svininfluensan innan lungorna återfick någorlunda funktion så lär det vara minst den behandlingstiden som gäller för Covid-19 också. Sverige kommer inte falla pga för få respiratorer.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vårdpersonalen som drabbats av stora doser virus är ju de som inte primärt jobbat med dessa patienter när de smittades. Med de rutiner de har på corona avdelningarna blir det inga stora virusmängder.
Ok. Dom har varit på an vanlig avdelning och stött på en smittad patient? Ok. All personal inom vården då?
Tänkte på han amerikanska läkaren som dog för nån dag sen. Han jobbade i alla fall med patienter med covid-19.
 
F f91jsw skrev:
I den senaste rapporten från gruppen på Imperial uppskattar man antalet smittade i Sverige till 310000 (30 mars), med intervallet 85000 - 840000. Idag har det varit 676 patienter som har intensivvårdats för coronavirus i Sverige. Så med 310000 smittade blir det 2 promille som behöver IVA-vård (egentligen färre eftersom det gått en vecka). Med det optimistiska scenariot blir det 0.8 promille som behöver IVA-vård.
Du glömde 12 dagar från smitta till IVA.

Edit: med R på 2 (mindre än vad engelsmännen räknar med att vi har) och 5 dagar till smittotillfället i snitt så leder det till 5,3ggr så många döda/smittade.
 
Redigerat:
P
mikethebik mikethebik skrev:
Enligt deras son så gäller det så ja. Precis som du skriver och vad jag sa till honom, kasta mobilen eller lämna den hemma, problemet löst!
Men det måste ju vara något mer? Eller de bara har koll på var din telefon befinner sig?
Frågorna är många. Om de är som de säger och man inte måste svara inom vissa tidsramar så är ju Norge inte ett dugg bättre.
 
5
Rkarlsson skrev:
Men det måste ju vara något mer? Eller de bara har koll på var din telefon befinner sig?
Frågorna är många. Om de är som de säger och man inte måste svara inom vissa tidsramar så är ju Norge inte ett dugg bättre.
Och är det via text så är det ju inte svårare än att be någon annan att göra det. (Likaså med röstsamtal med vem vet vem som är i den andra änden egentligen)
Fast det är ju lite som med alkolås, nånstans så måste det ju finnas en tilltro till folket att man inte fuskar. Alkolås är det ju bara be nån annan att blåsa.
Den som vill bryta mot sådana saker skiter i vad någon säger åt dem de gör det ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.