Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du menar alltså att det inte är ett experiment att stänga samhället tills ett vaccin finns ? Om det tar t.ex 3 år - hur många har då svultit ihjäl eller dödats av inbördeskrig ?
Det är ett ekonomiskt experiment vi inte heller har facit på.


Men de metoder FHM ger är inte stängning utan försiktighet.
Tycker du inte de är bra?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Och i London-området fick de stänga en park idag efter att så många hade varit och solbadat där igår så det blev trångt.
19 grader C och sommartrevligt hörde jag av god vän som bor där.
 
optimum
Violina Violina skrev:
Och hur många kommer dö då?
När i princip hela Sverige står utan inkomst??
Det är inte bra. Vi måste fortsätta handla och leva. Annars går det åt pepparn för många företag.
 
Tja, apropå Norge så träffade jag igår en bekant boende i byn från Norge vars föräldrar har skaffat ett sommarhus här.
De är nu på besök och vid hemkomst till Norge ska de ha en 14 dagars karantän som övervakas via deras mobiler, överträdelse ger böter på upp till 20000 NOK, snacka om vansinne. Min kommentar till sonen var "kasta mobilen"

För egen del har jag större förtroende för Anders Tegnell och Johan Carlson på FHM än på alla "hem-epidemiologer" som sitter och vräker ut sin frustration över allt och alla i den här frågan.
Har läst in mig på deras CV och bägge är både kunniga och har stor erfarenhet i frågan så deras ord väger tyngre i mina ögon.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men de metoder FHM ger är inte stängning utan försiktighet.
Tycker du inte de är bra?
Jo - jag tycker att inslagen väg är logisk och troligen den bästa. Det gör också att mycket här i tråden bara är svammel och onödiga gissningar . Ooops jag gissade visst själv.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Fråga till @optimum och andra som tror stenhårt att vaccin är rätt väg att gå:

Hur är du säker på att ett vaccin kommer fungera så mycket bättre än att man blir immun efter tillfrisknande?
 
Problemet med flockimmunitet är att det tar lika lång tid att nå som vaccinet, om nu inte IVA blir överbelastat med dödsfall som följd.

Med 1750 IVA-platser för covid-19 enbart (många fler än vi har) så tar det två år att nå flockimmunitet om de 1750 platserna skall räcka till.

Att hålla antalet smittade på en lagom nivå fungerar (om än svårt), men då måste vi ändå ta till en kraftig karantän när flockimmuniteten uppnåtts. Flockimmunitet fungerar nämligen för nya smittor men inte smittor som redan finns spridda i flocken. Vi måste få ned antalet smittade till ett fåtal...

Jag anser att vi har två mycket dåliga alternativ. Bägge leder till långtgående påverkan på samhället och bägge leder till många dödsfall. Lite skillnad i hur stor ekonomisk påverkan och hur många dödsfall, men det är en "smaksak".

Börsen och folk i allmänhet har fortfarande inte fattat hur illa detta är...
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med flockimmunitet är att det tar lika lång tid att nå som vaccinet, om nu inte IVA blir överbelastat med dödsfall som följd.

Med 1750 IVA-platser för covid-19 enbart (många fler än vi har) så tar det två år att nå flockimmunitet om de 1750 platserna skall räcka till.

Att hålla antalet smittade på en lagom nivå fungerar (om än svårt), men då måste vi ändå ta till en kraftig karantän när flockimmuniteten uppnåtts. Flockimmunitet fungerar nämligen för nya smittor men inte smittor som redan finns spridda i flocken. Vi måste få ned antalet smittade till ett fåtal...

Jag anser att vi har två mycket dåliga alternativ. Bägge leder till långtgående påverkan på samhället och bägge leder till många dödsfall. Lite skillnad i hur stor ekonomisk påverkan och hur många dödsfall, men det är en "smaksak".

Börsen och folk i allmänhet har fortfarande inte fattat hur illa detta är...

Dina beräkningar är dock endast grova gissningar,framför allt så vet vi inte hur dödligheten är, och inte heller hur många som egentligen behöver läggas in på iva.

Vi sitter i en okänd rävsax, det är sant, med massor med dåliga alternativ.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mutationer påverkar ju vaccin lika mycket som att man blir frisk av sjukdomen. Tänk om vi stänger ner allt tills det finns ett vaccin bara för att upptäcka att vaccinet är overksamt för att viruset har muterat?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag måste ändå säga att hittills är jag positivt förvånad över hur få som dött. Den här tråden har funnits i fem veckor nu och vid det här laget hade jag trott att Sverige skulle ha ca 100 covid-dödsfall om dagen - men vi ligger på 30-40. Jag får nog revidera ner min gissning på att vi får 50 000 döda på ett år. Om det beror på att dödligheten är lägre än förväntat, eller om Sverige lyckats hyfsat med att bromsa smittspridningen låter jag vara osagt. Men just nu ser det oväntat bra ut. Låt oss hoppas vi fortsätter hålla oss väl under 100 om dagen.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att vägen framåt är att verkligen försöka förstå hur dödligheten ser ut i de olika åldersgrupperna. Sedan helt enkelt smitta ner de åldersgrupper som har störst chans att överleva. Jag misstänker att det är upp till 60 utan kända sjukdomar.

Högt r i dessa grupper och så lågt r som möjligt i riskgrupperna. Det blir nog svårt, men det borde ge minst antal döda.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Dina beräkningar är dock endast grova gissningar,framför allt så vet vi inte hur dödligheten är, och inte heller hur många som egentligen behöver läggas in på iva.

Vi sitter i en okänd rävsax, det är sant, med massor med dåliga alternativ.
Jag har räknat optimistiskt (tyvärr, kanske man skall säga, eller inte, beroende på hur man tänker). Jag har inte alls räknat på dödligheten, jag har bara räknat på IVA-platser.

Förutsättningarna jag räknat med är att 1% av de smittade behöver vård på IVA (lågt räknat). Jag har räknat med 14 vårddygn per IVA-patient (också lågt räknat jämfört med erfarenheterna från andra länder).

Så jag är optimistisk I min kalkyl, den visar ändå på problemet.
 
CNN har en bra artikel idag. De jämför Taiwan och Australien som båda två är grannländer med Kina . Taiwan tog hård handskarna på sig och införde kraftiga restriktioner medan Australien gjorde inte det. Taiwan har bara 400 smittade och Australien 5000. Nyhetskanalen förklarar att Taiwan tidigare var hårt drabbat av SARS därför hade de god erfarenhet av att hantera smittspridningen. Något för FHM att grubbla över.

https://edition.cnn.com/2020/04/04/asia/taiwan-coronavirus-response-who-intl-hnk/index.html
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har räknat optimistiskt (tyvärr, kanske man skall säga, eller inte, beroende på hur man tänker). Jag har inte alls räknat på dödligheten, jag har bara räknat på IVA-platser.

Förutsättningarna jag räknat med är att 1% av de smittade behöver vård på IVA (lågt räknat). Jag har räknat med 14 vårddygn per IVA-patient (också lågt räknat jämfört med erfarenheterna från andra länder).

Så jag är optimistisk I min kalkyl, den visar ändå på problemet.
Du tror du är optimistisk, men du vet inte. Det okända mörkertalet påverkar för mycket. Siffrorna kan både bli mycket bättre och mycket sämre beroende på om det finns dubbelt så många eller 1000 gånger så många smittade som det officiella antalet. Det finns uppskattningar om båda de talen.

Det är bra räkneexempel, men för mycket påverkar än så länge.

Får man en snabb smittspridning i de grupper med väldigt låg risk, samtidigt som begränsad smittspridning i riskgrupper kan man nog ta bort en tiopotens hoppas jag. Sprider sig smittan bara i riskgrupperna blir det nog en ökning med en tiopotens eller så.

Vi kan gissa i det här stadiet, men inte mycket mer än så.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
optimum
Jag försöker som säkert många andra leva ett relativt normalt liv.
Givetvis med lite mer skyddsbarriär nu.
Tvättar händerna lite oftare, använder handsprit mera osv.

Men jag handlar precis som tidigare. Kläder, tekniska prylar, byggvaror och mat.
De som slutat med sådant är de som bidrager till att butiker går i konkurs.
Garanterat att man får bra service om man går ut och handlar.
Prova får ni se själva. Jag gör det och många andra men vi kan bli fler.

Ja coronaskiten har ställt till det men det kommer en dag imorgon när skiten är borta och vi vann det "kriget" också.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.