Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Åtgärder kommer troligen finnas om ett tag.

Läste idag om ett par forskare här i Sverige som har troligen bra lösning med att ta blod från de som tillfrisknat och ta bort blodplättarna och få fram något som kan användas på de som blivit sjuka. Alltså lösning med den personens antikroppar för att hjälpa den sjuke att få mer antikroppar mot viruset. Tydligen en känd metod som borde fungera.

Då skulle vi slippa så många i respirator. Alltså när de blir sjukare än vad man klarar med egenvård kunna bota de sjuka.
Vore det inte fantastiskt?
Har en släkting som forskar om just virus, och denne tycker att vi inte ska ha för stora restriktioner nu vid den här typen av virus, för risken finns att vi inte lyssnar alls (iaf till en början) vid nästa utbrott och då kanske det är farligt på riktigt..

Jo, det är väl en erkänd metod, men problemet är väl mängden donarorblod som krävs, kostnaden och tiden för att processa detta, samt att inte "slösa" den färdiga produkten på hopplösa fall, fall där den egentligen inte behövs eller att man ger det för sent.. Är nästan en ännu knepigare väg att gå?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag är ingen expert men det finns gott om dem.

Jag tycker FHM råd om att hålla avstånd och inte samlas i större grupper är bra.
Hålla smittan borta genom renlighet. Egen karantän när man blir sjuk.
Alltså minska smittspridningen.

Tycker inte du det också?

Som du skriver, det finns inget facit, då är det våghalsigt att köra på spåret med flockimmunitet.
Vi vet inte ens om det funkar med typen coronavirus, detta eller andra varianter.
Vi vet ingenting... men jag tror på Sverige!
Såklart kommer människor att dö, det är oundvikligt, men jag tror inte att vi kommer drabbas värre än andra länder.
Vi vet inte vad det innebär att stänga in folk tills det finns vaccin heller?!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Facit har vi ju inga och kommer nog aldrig att få. Här får du ta ställning till om du vill ta en större eller mindre risk för smittspridning i kvalitativa termer ("mer", "mindre").
Jag tar det som gör minst skada på samhället i längden, och jag tror att det (tyvärr) innebär att vi måste vara beredda att "offra" en del av samhällets svagaste..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Åtgärder kommer troligen finnas om ett tag.

Läste idag om ett par forskare här i Sverige som har troligen bra lösning med att ta blod från de som tillfrisknat och ta bort blodplättarna och få fram något som kan användas på de som blivit sjuka. Alltså lösning med den personens antikroppar för att hjälpa den sjuke att få mer antikroppar mot viruset. Tydligen en känd metod som borde fungera.

Då skulle vi slippa så många i respirator. Alltså när de blir sjukare än vad man klarar med egenvård kunna bota de sjuka.
Vore det inte fantastiskt?

Edit: Länk
[länk]
Detta gjorde man I Kina och har gjort i Italien och USA o kså, men blandat resultat. Man har inte fått några tydliga indikationer på att det fungerar. Men det bör göra det.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
optimum
Violina Violina skrev:
Har en släkting som forskar om just virus, och denne tycker att vi inte ska ha för stora restriktioner nu vid den här typen av virus, för risken finns att vi inte lyssnar alls (iaf till en början) vid nästa utbrott och då kanske det är farligt på riktigt..

Jo, det är väl en erkänd metod, men problemet är väl mängden donarorblod som krävs, kostnaden och tiden för att processa detta, samt att inte "slösa" den färdiga produkten på hopplösa fall, fall där den egentligen inte behövs eller att man ger det för sent.. Är nästan en ännu knepigare väg att gå?
Detta är bara en metod och det forskas febrilt över hela världen och givetvis för att den som lyckas få fram medicin kommer det företaget tjäna miljarder på det.

Därför anser jag att vägen mot flockimmunitet via smittas och bli sjuk är ett vansinne. Bättre att fördröja och hinna få fram mediciner och senare vaccin. Annars är det ett galet experiment anser jag.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Läste idag om ett par forskare här i Sverige som har troligen bra lösning med att ta blod från de som tillfrisknat och ta bort blodplättarna och få fram något som kan användas på de som blivit sjuka. Alltså lösning med den personens antikroppar för att hjälpa den sjuke att få mer antikroppar mot viruset. Tydligen en känd metod som borde fungera.

Då skulle vi slippa så många i respirator. Alltså när de blir sjukare än vad man klarar med egenvård kunna bota de sjuka.
Vore det inte fantastiskt?
Plasmaöveringen har använts i Kina på bara 245 patienter så det är ju inte någon välbeprövad metod: https://www.svt.se/nyheter/vetenska...e-covid-19-patienter-kan-radda-livet-pa-andra

Det är ju bara en av flera kliniska prövningar som pågår: https://www.lakemedelsvarlden.se/who-styr-upp-kliniska-provningar-mot-covid-19/
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är bara en metod och det forskas febrilt över hela världen och givetvis för att den som lyckas få fram medicin kommer det företaget tjäna miljarder på det.

Därför anser jag att vägen mot flockimmunitet via smittas och bli sjuk är ett vansinne. Bättre att fördröja och hinna få fram mediciner och senare vaccin. Annars är det ett galet experiment anser jag.
Men HUR ska man kunna hindra folk från att bli smittade utan att rasera hela samhället?

Om man inte hindrar folk från att bli smittade utan låter det ske i lagom takt så blir ju befolkningen tillsist immun?
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Plasmaöveringen har använts i Kina på bara 245 patienter så det är ju inte någon välbeprövad metod: [länk]

Det är ju bara en av flera kliniska prövningar som pågår: [länk]
Har väl använts vid andra sjukdomar innan (med gott resultat iaf på en del?)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
optimum
Violina Violina skrev:
Men HUR ska man kunna hindra folk från att bli smittade utan att rasera hela samhället?

Om man inte hindrar folk från att bli smittade utan låter det ske i lagom takt så blir ju befolkningen tillsist immun?
Och väldigt många kommer dö.
Med medicin blir det betydligt färre.

Men det luriga är att vi inte vet om man kan behålla flockimmuniteten. Viruset kanske muterar tillräckligt mycket så man drabbas igen och igen.
Jag anser priset är högt för den metoden, mycket högt, ett pris i form av människoliv. Inte bara äldre och multisjuka.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bättre att fördröja och hinna få fram mediciner och senare vaccin. Annars är det ett galet experiment anser jag
Du menar alltså att det inte är ett experiment att stänga samhället tills ett vaccin finns ? Om det tar t.ex 3 år - hur många har då svultit ihjäl eller dödats av inbördeskrig ?
 
  • Gilla
tttomten och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till den svenska metodens försvar kan vi ju alltid anföra att Norges nedstängning går så där:

[länk]
Och i London-området fick de stänga en park idag efter att så många hade varit och solbadat där igår så det blev trångt.
 
  • Ledsen
tttomten och 1 till
  • Laddar…
P
När Storbritannien tog tillbaka sin kommentar kring flockimmunitet var det för att sjukvården inte skulle klara det, inte att flockimmunitet är fel väg att gå.

Återigen det fanns tre vägar att gå:
- Utrota viruset helt - Denna lösning är inte längre möjlig då viruset är spritt så globalt så att om den skulle stoppas får vi glömma all transport mellan länder/regioner.
- Flockimmunitet
- Vaccin

Flockimmunitet uppnås antingen genom smitta eller genom vaccin.

Vaccin kan ta LÅNG tid att få fram. Då jag personligen inte tillhör någon riskgrupp tänker jag inte köa för ett vaccin, riskerna är antagligen lika stora för komplikationer för virus eller vaccin för mig.


För flockimmunitet så skulle Sverige kunna klara detta bättre om vi låste in alla 70+, såg till att de fick mat hemkörd, om de bor på ”hem” borde tyvärr personalen där låsas in med GRYM lön tills flockimmunitet nåts för övriga...


Nu är det ett antal fallgropar även i detta, exempelvis hur länge är man immun?
Vi kan inte låsa in folk bara för de är i en riskzon.


Slutligen så är det faktiskt ingen som vet hur detta kommer påverka ekonomin, antagligen går det käpprätt åt h-vete för många, många fler tragedier än för våra äldre / riskzons medmänniskor..

Så allt detta är experiment, man har SARS som något att snegla på men COVID19 har ju fått sådan massiv spridning redan så svårt att jämföra...

Det enda jag vet är att Kina misslyckades och de försökte hålla det hemligt, det har gjort att alternativ 1 försvann.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och väldigt många kommer dö.
Med medicin blir det betydligt färre.

Men det luriga är att vi inte vet om man kan behålla flockimmuniteten. Viruset kanske muterar tillräckligt mycket så man drabbas igen och igen.
Jag anser priset är högt för den metoden, mycket högt, ett pris i form av människoliv. Inte bara äldre och multisjuka.
Och hur många kommer dö då?
När i princip hela Sverige står utan inkomst??
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Violina Violina skrev:
Jag tar det som gör minst skada på samhället i längden, och jag tror att det (tyvärr) innebär att vi måste vara beredda att "offra" en del av samhällets svagaste..
Jag håller med om principen minst skada på samhället i längden. Men hur sjutton det ska fastställas förstår jag inte. D v s jag sätter mig i baksätet och njuter av åkturen, det är ju ändå andra som kör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.