2 359 238 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Begränsningen av testen är att den mäter närvaro av virusets arvsmassa hos testpersonen. D v s den plockar bara upp pågående infektion och missar de som redan tagit sig igenom infektion. För det krävs antikroppstester som ännu inte är på marknaden.useless skrev:
Söker man på båda orden var för sig får man visserligen ungefär 2500 träffar, så det är möjligt att han slagit ihop det till 5000. Men ja, det är patetiskt.T tompaah7503 skrev:
Detta borde vara bevis för att man kör experiment med viruset. (se inlägg #6325)pacman42 skrev:
Experiment genom:
- Vi vet inte hur många som kommer dö
- Inte heller hur många som får någon form av nedsatt funktion efter de blivit friska
- Vi vet inte hur mycket det muterar och om flockimmuniteten bara gäller denna variant.
- Inte heller om vi lyckas hålla antalet nere så sjukvården klarar att ta hand om de allvarligt sjuka.
Men detta får man svar på om man kör på som man uppenbarligen tänkt.
Man kan ju fundera över att munskydd ej ska användas av folk för att skynda på spridningen.
De som överlever kommer få läsa om detta i historieböckerna och andra länder kommer säkert följa svenska experimentet med att se om flockimmunitet fungerar med SARS-CoV-2 eller bara coronaviruset som de flesta säger. (se inlägg #6325)
Med stor ödmjukhet då jag inte är läkarutbildad eller professor inom virus mm och hoppas givetvis jag har totalt fel för detta experiment tror jag inte kommer bli bra.
Gäller detta bara Norrbotten eller gäller det hela Sverige och Anders Tegnell håll tyst med vad som är på gång?
Förlåt men detta är rena konspirationsteorierna.optimum skrev:
Detta borde vara bevis för att man kör experiment med viruset. (se inlägg #6325)
Experiment genom:
- Vi vet inte hur många som kommer dö
- Inte heller hur många som får någon form av nedsatt funktion efter de blivit friska
- Vi vet inte hur mycket det muterar och om flockimmuniteten bara gäller denna variant.
- Inte heller om vi lyckas hålla antalet nere så sjukvården klarar att ta hand om de allvarligt sjuka.
Men detta får man svar på om man kör på som man uppenbarligen tänkt.
Man kan ju fundera över att munskydd ej ska användas av folk för att skynda på spridningen.
De som överlever kommer få läsa om detta i historieböckerna och andra länder kommer säkert följa svenska experimentet med att se om flockimmunitet fungerar med SARS-CoV-2 eller bara coronaviruset som de flesta säger. (se inlägg #6325)
Med stor ödmjukhet då jag inte är läkarutbildad eller professor inom virus mm och hoppas givetvis jag har totalt fel för detta experiment tror jag inte kommer bli bra.
Gäller detta bara Norrbotten eller gäller det hela Sverige och Anders Tegnell håll tyst med vad som är på gång?
Nej.Claes Sörmland skrev:
Har jag fel så är det jättebra.
Edit.
Jag har trott man var ute efter att få immunitet genom vaccin.
Eller att det framåt sommaren dör ut som virus kan göra.
Men i artikeln jag tidigare hänvisade till vill man uppnå immunitet genom att folk smittas och det utan att veta konsekvenserna
Ett experiment genomförs under kontrollerade betingelser för att lära sig något. Det finns inget kontrollerat här och troligen kommer vi inte lära oss så särskilt mycket. Det som nu sker är ren krishantering. Det är avväganden och kvalificerade gissningar.optimum skrev:
Experiment genom:
- Vi vet inte hur många som kommer dö
- Inte heller hur många som får någon form av nedsatt funktion efter de blivit friska
- Vi vet inte hur mycket det muterar och om flockimmuniteten bara gäller denna variant.
- Inte heller om vi lyckas hålla antalet nere så sjukvården klarar att ta hand om de allvarligt sjuka.
Du har rätt i att vi inte vet hur många som kommer att dö. Men vi vet att detta virus utifrån omständigheterna inte är särskilt farligt för de flesta. Men det är farligt för främst gruppen 80+. Får vi stor smittspridning i den gruppen så stiger dödstalen. Om inte så håller de sig låga. Sen kommer det naturligtvis alltid att finnas även enskilda yngre som råkar riktigt illa ut när så pass många blir infekterade.
Det är också sant att vi inte vet hur immuniteten kommer att se ut och hur nästa våg av detta virus kommer att se ut genetiskt. Vi vet att det muterar snabbt eftersom det är ett corona-virus. Därmed kan vi inte räkna med eller planera för någon långvarig immunitet i populationen.
Precis som du skriver vet vi heller inte vilka åtgärder som är effektiva för att hindra smittans spridning så att sjukvården inte överbelastas. Fungerar inte nuvarande metoder så kommer annat att testas. Precis som i alla länder. Sverige har bara valt en mildare väg gällande åtgärderna. Än så länge. Kanske rätt kanske fel, vi får veta det efteråt.
Så nej, inget experiment men väl akut krishantering.
Redigerat:
Storbritannien hade flockimmuniteten som tänkt lösning men har valt bort det då de insett konsekvenserna.Claes Sörmland skrev:
Ett experiment genomförs under kontrollerade betingelser för att lära sig något. Det finns inget kontrollerat här och troligen kommer vi inte lära oss så särskilt mycket. Det som nu sker är ren krishantering. Det är avväganden och kvalificerade gissningar.
Du har rätt i att vi inte vet hur många som kommer att dö. Men vi vet att detta virus utifrån omständigheterna inte är särskilt farligt för de flesta. Men det är farligt för främst gruppen 80+. Får vi stor smittspridning i den gruppen så stiger dödstalen. Om inte så håller de sig låga. Sen kommer det naturligtvis alltid att finnas även enskilda yngre som råkar riktigt illa ut när så pass många blir infekterade.
Det är också sant att vi inte vet hur immuniteten kommer att se ut och hur nästa våg av detta virus kommer att se ut genetiskt. Vi vet att det muterar snabbt eftersom det är ett corona-virus. Därmed kan vi inte räkna med eller planera för någon långvarig immunitet i populationen.
Precis som du skriver vet vi heller inte vilka åtgärder som är effektiva för att hindra smittan spridning så att sjukvården inte överbelastas. Fungerar inte nuvarande metoder så kommer annat att testas. Precis som i alla länder. Sverige har bara valt en mildare väg gällande åtgärderna. Än så länge. Kanske rätt kanske fel, vi får veta det efteråt.
Så nej, inget experiment men väl akut krishantering.
Så här står det i en artikel om detta.
”Flockimmunitet inte möjligt”
"Den nya rapporten som publicerades under måndagskvällen säger att med flockimmunitetstrategin så kan så många som 250 000 britter komma att avlida av coronavirus.
”Vår viktigaste slutsats är att flockimmunitet inte är möjligt utan att kraftig utökning av sjukvårdsresurserna i Storbritannien och USA, antagligen en åttadubbling”, heter det bland annat."
https://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-andrar-sig-om-flock-strategin/
Ja experiment kanske är fel att kalla det men att köra på med något man inte har facit till känns inte bra.
Jag tror inte vi då kommer klara att hålla nere antalet för sjukvård i rimliga nivåer och väldigt många kommer dö.
Antalet respiratorer är väldigt få i förhållande till behoven om vi inte lyckas dämpa detta.
Jag fruktar också att vi överskattar vår förmåga att skydda den åldrade riskgruppen. Och vi har ju inte t ex Tysklands akutsjukvård. Jag tror dödstalen för COVID-19 kan bli höga i Sverige.optimum skrev:
Ja experiment kanske är fel att kalla det men att köra på med något man inte har facit till känns inte bra.
Jag tror inte vi då kommer klara att hålla nere antalet för sjukvård i rimliga nivåer och väldigt många kommer dö.
Antalet respiratorer är väldigt få i förhållande till behoven om vi inte lyckas dämpa detta.
Sen tror jag också svenskar generellt har en annan kanske lite kallare rationalistisk syn på äldre äldre och död jämfört med våra grannar söderöver. Jag ser i min bekantskapskrets att både de äldre äldre och vi yngre talar om döden för den gruppen på ett rätt avslappnat sätt och att det ses som något som inte är så skrämmande eller konstigt. Mina kollegor från sydligare delar av Europa har de senaste veckorna blivit rätt provocerade av sådana konversationer. Som en sydeuropeisk kollega formulerade det: "Så ser vi inte på det i mitt land."
Det uppenbara alternativet är väl att införa hård hemkarantän som i andra länder. Men riktigt vad som ska hända efter karantänsperioden är väl inte riktigt klart. Smittan kommer ju inte att försvinna. Förlängd hemkarantän?Violina skrev:
Jag är ingen expert men det finns gott om dem.Violina skrev:
Jag tycker FHM råd om att hålla avstånd och inte samlas i större grupper är bra.
Hålla smittan borta genom renlighet. Egen karantän när man blir sjuk.
Alltså minska smittspridningen.
Tycker inte du det också?
Som du skriver, det finns inget facit, då är det våghalsigt att köra på spåret med flockimmunitet.
Vi vet inte ens om det funkar med typen coronavirus, detta eller andra varianter.
Jag tycker Sverige har den nyktrare synen på hur man ska handskas med den här formen av sjukdom, ja.optimum skrev:
Jag är ingen expert men det finns gott om dem.
Jag tycker FHM råd om att hålla avstånd och inte samlas i större grupper är bra.
Hålla smittan borta genom renlighet. Egen karantän när man blir sjuk.
Alltså minska smittspridningen.
Tycker inte du det också?
Som du skriver, det finns inget facit, då är det våghalsigt att köra på spåret med flockimmunitet.
Vi vet inte ens om det funkar med typen coronavirus, detta eller andra varianter.
Men du pratar ju om att inte göra åtgärder man inte har facit till.. och i detta finns ju inget facit?
Åtgärder kommer troligen finnas om ett tag.Violina skrev:
Läste idag om ett par forskare här i Sverige som har troligen bra lösning med att ta blod från de som tillfrisknat och ta bort blodplättarna och få fram något som kan användas på de som blivit sjuka. Alltså lösning med den personens antikroppar för att hjälpa den sjuke att få mer antikroppar mot viruset. Tydligen en känd metod som borde fungera.
Då skulle vi slippa så många i respirator. Alltså när de blir sjukare än vad man klarar med egenvård kunna bota de sjuka.
Vore det inte fantastiskt?
Edit: Länk
https://www.lakemedelsvarlden.se/snart-startar-forsoken-med-blodplasma-fran-tillfrisknade/
Redigerat: