Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell saknar inte så många fall i statistiken säger han:
- [länk]

Men det saknas fortfarande tre döda i Norrbotten, dvs 75% av fallen där. Nu tror jag inte att det är 75% av fallen i Sverige som saknas, det visar dock på ett systemfel i hur antalet döda rapporteras.
Nu står det ju om att något 10-tal hit eller dit kan saknas så att tre avlidna saknas är väl klart innanför det området.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant och intelligent analys!
Hur i humhum fick då den första personen smittan?
Och varför går hela Kina omkring med andningsskydd när de är ute bland alla andra än familjen?
Där är faran med lösryckta citat och inte läsa sammanhanget. Det trähandtag skrev om gällde smittspårningen i Sverige som gjordes i början (initialskedet) alltså med de först insjuknade här.
 
  • Haha
tompas11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Där är faran med lösryckta citat och inte läsa sammanhanget. Det trähandtag skrev om gällde smittspårningen i Sverige som gjordes i början (initialskedet) alltså med de först insjuknade här
Äh, menar du allvar?
Så den första personen som kom in i landet smittade bara sin familj alltså.
Och nästa steg då? Då var det som genom ett olyckligt "under" inte bara familjen som var mottaglig för smittan?
Det där tror du väl inte på själv?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell saknar inte så många fall i statistiken säger han:
- [länk]

Men det saknas fortfarande tre döda i Norrbotten, dvs 75% av fallen där. Nu tror jag inte att det är 75% av fallen i Sverige som saknas, det visar dock på ett systemfel i hur antalet döda rapporteras.
Bara en fundering : Hur vet vi säkert att de 3 "saknade" verkligen avled av covid-19 ? Är deras dödsattester offentliga ? Kan det vara så att uppgifterna från början var av typen " allt pekar på att det är covid-19", men att det senare visat sig vara fel ?
 
Det var kanske nån i långarydssläkten som blev smittad?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äh, menar du allvar?
Så den första personen som kom in i landet smittade bara sin familj alltså.
Och nästa steg då? Då var det som genom ett olyckligt "under" inte bara familjen som var mottaglig för smittan?
Det där tror du väl inte på själv?
Det var det man lyckades hitta med smittspårningen. Är det så svårt att förstå?
Det indikerar att det krävdes längre och tätare kontakt för att viruset skulle spridas i någon större utsträckning, att det alltså är liten sannolikhet för att det sprids t.ex. när man är ute och går även om man passerar eller möter personer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell saknar inte så många fall i statistiken säger han:
- [länk]

Men det saknas fortfarande tre döda i Norrbotten, dvs 75% av fallen där. Nu tror jag inte att det är 75% av fallen i Sverige som saknas, det visar dock på ett systemfel i hur antalet döda rapporteras.
samma i skåne
enligt region skåne 14 st döda ,enligt rikslistan 11 st döda båda listor uppdaterade idag
 
P
Silver78 Silver78 skrev:
Det du läser i tidningarna är inte detsamma som verkligheten. Jag har information från bekanta som arbetar med detta. Det är Stockholm som avses. Men oavsett om det finns IVA-platser eller inte så om det blir svårt sjuk så är oddsen låga även med hjälp av respirator. Man har även infört en hårdare prioritering i Stockholm. Man försöker även flytta om patienter i den mån det är möjligt. Tolka mig rätt nu. Det handlar inte om att jag försöker skapa en morbld stämning utan mitt budskap är att man skall ha stor respekt för detta virus. Undvika risker och skapa så bra förutsättningar så vår vårdpersonal kan rädda så många som möjligt.
Situationen i Stockholm är ju lite värre än i Göteborg så det spelar säkert in en del oxå. Jag tycker att många i min omgivning är duktiga på att hålla sig på avstånd från andra och de tänker till lite extra när de ska handla osv. så förhoppningsvis ger det resultat när det gäller smittspridningen och därmed minskas trycket på sjukvården. När det gäller oddsen så går det enligt min uppfattning inte att dra alla över en kam utan man måste titta per åldersgrupp, jag förlitar mig på de siffror som rapporteras och har inte samma insyn som du har genom dina bekant så om läget har förändrats så ser vi det snart i siffrorna. Men fram tills nyligen så kan man se att andelen Iva-vårdade i åldrarna 50-69 är bra mycket större än andelen 70-79 år och om vi utgår ifrån att samtliga döda i åldrarna 50-69 har Iva-vårdats så kan du själv räkna ut att oddsen att klara sig med Iva-vård är ganska god medan det är sämre odds för åldersgruppen 70+.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
"Frankrike tvärvänder – använd munskydd"

Vem är lurad?

Fransmännen eller svenskarna?

[länk]
Eller så är Frankrike i ett så dåligt läge att man tar till vad som helst som kanske kan göra att några få personer inte blir smittade eller politikerna vill visa handlingskraft. Vad som är sant får väl forskningen visa under de kommande åren.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Kanske är en medicin för hundar och katter det som räddar världen

A Melbourne, Australia Monash University-led study demonstrates that a single dose of the drug Ivermectin could stop the SARS-CoV-2 virus growing in cell culture. Note, the effect stops growth – and very effectively – but demonstrating efficacy in a cell culture is very different than a human body, but it’s where studies begin. All this has been published in the Journal AntiViral Research.

Highlights

•Ivermectin is an inhibitor of the COVID-19 causative virus (SARS-CoV-2) in vitro.

•A single treatment able to effect ∼5000-fold reduction in virus at 48h in cell culture.

•Ivermectin is FDA-approved for parasitic infections, and therefore has a potential for repurposing.

•Ivermectin is widely available, due to its inclusion on the WHO model list of essential medicines.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166354220302011
 
optimum
Region Norrbotten avser att uppnå flockimmunitet genom att smittas.
Källa SVT

"Nästan alla norrbottningar kommer att drabbas av coronaviruset i någon form innan flockimmunitet uppstår, enligt smittskyddsläkaren Anders Nystedt."


"Region Norrbotten vill bygga upp flockimmunitet
De gamla och sköra ska skyddas så mycket det bara går, men det är precis tvärtom med de unga som inte påverkas lika mycket av coronaviruset, enligt smittskyddsläkaren.

– Det vore jättebra om yngre människor hyfsat snabbt, men i lugn och ro, gick igenom den här infektionen och blev immuna. Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt, säger Anders Nystedt."


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nastan-alla-norrbottningar-drabbas
 
L Lars48 skrev:
Det måste finnas viljan att förstå oxå hos personen.
Tro mig, jag vill förstå. Det jag tror har hänt är att din rädsla för Covid-19 gör att du inte kan kritisk förhålla dig till en artikel om en hypotes. Du hänger upp dig på små citat, du ser inte helheten. Självklart är denna hypotes intressant. Men tills där kommer evidens, och fler studier så bör man nog ta det piano.

Dock aldrig fel att konsultera sin läkare kring sin situation om eventuella sjukdomar/mediciner. Men att gå ut som du gjorde i ditt inlägg, det spär endast på rädslan hos folk. I värsta fall skulle en läsare tom sluta med sin medicin och i värsta fall stryka med. För ett ”rykte”. Det måste du förstå? Nu har iofs moderator ändrat ditt inlägg (som tur är).
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Region Norrbotten avser att uppnå flockimmunitet genom att smittas.
Källa SVT

"Nästan alla norrbottningar kommer att drabbas av coronaviruset i någon form innan flockimmunitet uppstår, enligt smittskyddsläkaren Anders Nystedt."


"Region Norrbotten vill bygga upp flockimmunitet
De gamla och sköra ska skyddas så mycket det bara går, men det är precis tvärtom med de unga som inte påverkas lika mycket av coronaviruset, enligt smittskyddsläkaren.

– Det vore jättebra om yngre människor hyfsat snabbt, men i lugn och ro, gick igenom den här infektionen och blev immuna. Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt, säger Anders Nystedt."


[länk]
Gissa varför skolorna inte stängs...
 
T tanaris skrev:
Det enda det där klippet visar är hur extremt lite Stefan Sauk kan om datorer.

T ex är "Jämställdhet och jämlikhet" en av rubrikerna som finns på många av deras sidor, och bara för att man får ungefär lika många Google-träffar på "jämställdhet" som på "logotyper" betyder det med största sannolikhet inte att myndigheten ägnar sig mer åt att rita loggor än att syssla med pandemiplaner.

(Varför han googlar på "virusskydd" förstår jag inte alls, corona smittar så vitt jag vet inte datorer.)
Det är ännu värre. Sauk begriper inte att ordet "och" är det som ger tusentals träffar på MSBs hemsidan, inte de andra sökorden. Det är så långt under nivån för vad man kan anse vara värdigt så jag hoppas han packar ihop sin kanal.

https://emanuelkarlsten.se/03/nej-msb-har-inte-fler-traffar-pa-jamstalldhet-an-pandemi-stefan-sauk/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.