Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har någon sett en officiell rekommendation angående påskhelgen? Tänkte på alla ungar som springer runt och vill ha godis. Tänkte skriva ett inlägg på vårat byalags hemsida men vill gärna ha något att stötta mig på.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har någon sett en officiell rekommendation angående påskhelgen? Tänkte på alla ungar som springer runt och vill ha godis. Tänkte skriva ett inlägg på vårat byalags hemsida men vill gärna ha något att stötta mig på.
Ja det finns. Kolla Folkhälsomyndighetens sid eller TV2 så ges råd. Rådet är: Stanna hemma!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
I Finland är rekommendationen att ungarna stannar hemma och om de inte gör det skall de åtminstone inte få något godis så de går hem igen.
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har någon sett en officiell rekommendation angående påskhelgen? Tänkte på alla ungar som springer runt och vill ha godis. Tänkte skriva ett inlägg på vårat byalags hemsida men vill gärna ha något att stötta mig på.
På pressträffen sa statsministern såhär:
– Jag vill inskärpa en gång till, varje svensk inte bara har en skyldigheter utan en plikt att skydda sig själv i syfte att skydda andra. Inför kommande veckor kommer jag att vilja upprepa följande budskap. Ställ in resan över påsk, mindre orter runt om i landet måste ha resurser för sin befolkning. Har du barn, låt dem inte knacka på hos sina grannar för att be om godis under påsk, det kommer fler påskar, så påskkärringarna får ställa kvasten på parkeringen, sa Stefan Löfven.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Nja, det nog inte. Åldersgruppen äldre och äldre-äldre är stor i Sverige.
IVA platser är låg i landet. Sjukvården har problem med många saker nu. Skydd, utrustning och personal. Men tror/vet vi klarar det, kanske inte på absolut bästa sättet, men så bra det går. Vi ska alla dö.
Absolut, men jag menade mest om det skulle ha snurrat runt mycket längre än vi trott så borde vi sett mer fall på sjukhus under en längre period med.

Jag tror dock att mörkertalet är väldigt stort. Kalla mig optimistisk eller naiv, men är det så kommer det gå mycket bättre än vad många olyckskorpar har förutsett.

Om vi klarar oss med blotta förskräckelsen så hoppas jag att vi som kollektiv lär oss något!
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
Jag tror art mörkertalet är en faktor 10x ungefär. Det behövs inte mycket med exponentiellt utveckling.

Att man ser många utan symtom behöver inte betyda så mycket.

Screeningen I Kina visade ju att 80% av de smittade man hittade saknade symtom, frågan är snarare varför de övriga 20% flög alls. Den testningen säger inget om hur många som saknar symtom egentligen. Den säger bara att folk som saknar symtom flyger och tror att de är friska.

De utan symtom man hittade är inte så många med tanke på hur många som flyger.

Med detta sagt så tror jag att vi har ett mörkertal på 10x som sagt var. Detta baseras på hur många som läggs in på sjukhus.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag tycker SVT gör ett hyfsat jobb. Det hade blivit riktigt konstigt och farligt för folket om de spred tvivel och konspirationsteorier så folk inte brydde sig eller skapade panik. Sen tycker jag man kan tänka lite själv och vara extra försiktig själv och inte riskera smitta äldre.

Men hur var det med de yngre? Kan de eller kan de inte bli sjuka?


Därför kan unga och friska bli svårt sjuka av coronaviruset, SVT idag, länk

Några citat:

Immunförsvaret kan överreagera mot det nya coronaviruset och skapa cytokinstormar i kroppen, som angriper inre organ.
...
bland flera av dem som ligger på intensivvården så är det inte själva viruset, utan deras immunförsvars överdrivna reaktion på infektionen, som har lett till att även unga och i grunden friska personer har blivit svårt sjuka.


Det är ju inte alls ovanligt att immunförsvaret över reagerar, eller reagerar fel. Jag tror inte folk i allmänhet vet hur mycket immunförsvarsrelaterade sjukdomar det finns och som svenska folket har.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Ja,det finns många sk autoimmuna sjukdomar,krävs mycket mer forskning på området.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Goda nyheter om vaccinet.
COVID-19 Vaccine Candidate Shows Promise

[länk]
Härligt, jag kommer definitivt överväga att vaccinera mig om det tas fram ett sådant. Vaccin har ca 60% effektivitet men det ger även lindrigare symptom för många.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Ja,det finns många sk autoimmuna sjukdomar,krävs mycket mer forskning på området.
Håller med, autoimmuna sjukdomar känns som ett stort svart hål.
 
P Pin skrev:
En till som pratar med sig själv!:crysmile:
Är väl väldigt ensam!
 
H Henrik52 skrev:
Den va bra! Blivit beskylld för det tidigare, då jak gjort kalkylarbeten som visat sig fungera. Men lovar, jag trollar inte. Det funkar att räkna och använda förnuft.
Det kanske är lars48 som blivit 4 år äldre och bytt namn!
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker SVT gör ett hyfsat jobb. Det hade blivit riktigt konstigt och farligt för folket om de spred tvivel och konspirationsteorier så folk inte brydde sig eller skapade panik. Sen tycker jag man kan tänka lite själv och vara extra försiktig själv och inte riskera smitta äldre.

Men hur var det med de yngre? Kan de eller kan de inte bli sjuka?


Därför kan unga och friska bli svårt sjuka av coronaviruset, SVT idag, länk

Några citat:

Immunförsvaret kan överreagera mot det nya coronaviruset och skapa cytokinstormar i kroppen, som angriper inre organ.
...
bland flera av dem som ligger på intensivvården så är det inte själva viruset, utan deras immunförsvars överdrivna reaktion på infektionen, som har lett till att även unga och i grunden friska personer har blivit svårt sjuka.


Det är ju inte alls ovanligt att immunförsvaret över reagerar, eller reagerar fel. Jag tror inte folk i allmänhet vet hur mycket immunförsvarsrelaterade sjukdomar det finns och som svenska folket har.
Det som sker kallas för CRS (Cytokine Release Syndrom). Det är ett vapen som kroppen har som sista försvar. Kroppen öppnar helt enkelt upp blodkärlen för att de defensiva cellerna skall kunna attackera "hotet" på bred front. Det är ett bra vapen men när lungorna angrips så leder det även till att man blir utsatt för kvävning, oregelbunden puls och en hel del andra chocker. Är man äldre eller tillhör en riskgrupp så har man ju från början en sämre chans att klara av att rida ut en sådan storm.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
De som har högt blodtryck och går på ACE hämmare. Kontakta din läkare och diskutera byte av blodtrycksmedicineringen snarast.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.