Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D09
Bauhaus har redan kommit igång med att supportera vården med utrustning.
 
  • Två händer med vinylhandskar knyter nävarna mot varandra i en gest av solidaritet, mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi vet ju att detta stämmer. Kineserna har nämligen studerat hur länge man sprider virus via utandningen och det fortgår flera dagar efter att man är symtomfri.

Vi vet också att folk smittas om de en längre stund befinner sig i samma rum som en smittad och luftomsättningen är låg. I svenska hem bör dock risken vara låg, på kontor högre. I sjukvården ännu högre.

Detta spelar dock ingen roll då du sprider droppar runt dig hela tiden, det räcker att du öppnar munnen så sprider du en dusch av vätska ifrån dig och denna innehåller virus om du är smittad.

Nu pratar man om att upp till 80% kan vara asymtomatiska spridare och Italienarna som hittade 6,5% asymtomatiska smittade (inte samma sak som det första, det första innebär bara att 80% ännu inte fått symtom) i en by räknade då ut att asymtomatsik spridning stod för 80% av spridningen.
Mycket bra artikel. Igår undrade jag varför är det så lågt antal smittade i Ryssland och hittade inget vettigt svar på det. Imorse när jag tittade på BBC News då visade de ett reportage från Moskva. Det var övervakningskameror överallt. Om nån bröt mot restriktionerna då var polisen där om en kvart. Man hade full kontroll över stan. Folk var tillåtna att bara åka till matbutiker eller apotek. Då skulle de först boka besöket på internet innan man åkte iväg. Alla hemma, ekonomin klarade sig oxå med hjälp av statsbidrag ön så länge.
 
A Abies koreana skrev:
PESSIMISTKONSULTEN ;)

[länk]
Det lät som Magnus Uggla (y)
 
  • Haha
janusz_w
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Att det finns de som tycker det är ok att folk dör av sjukdomar är vidrigt.
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19

Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.

Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.

Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende
optimum optimum skrev:
Att det finns de som tycker det är ok att folk dör av sjukdomar är vidrigt.
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19

Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.

Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.

Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende[/.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Från nyheter på Aftonbladet
Kinesisk studie på inresande till Kina

Nyhetsrubrik som anger "Fyra av fem smittade var symtomfria" i anknytning till en kinesisk studie om coronaviruset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"i dag kl 09:15av Ebba Thorneus
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symtom.

Redan första dagen var 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ.

– Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats. (TT)"
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
P
Om du skulle vara helt ärlig mot oss nu, känner du varje år samma upprördhet när det går säsongsinfluensa eller är det bara just nu när du känner att ditt eget eller din familjs liv kan vara hotat? Det dör ju trots allt ett par hundra till tusen personer varje år i influensa i Sverige och det man dör av är bland annat av lunginflammation och kollaps av andra organ. Du har ingen aning om vad andra har gått igenom i livet och vad de baserar sina känslor för liv och död på. Jag är fullständigt införstådd med att livet är skört, alla kommer inte eva ett långt liv och vi kan inte rädda alla. Jag är betydligt mer rädd för vissa andra sjukdomar och uppskattar inte att du kallar folk egoister på grund av att dom inte delar din rädsla för covid19.

edit: detta skulle vara ett svar till optimum i inlägget där andra kallads egoister.
 
  • Gilla
janusz_w och 15 till
  • Laddar…
Det faller på sin egen orimlighet.
 
T
L Lars48 skrev:
Mycket bra artikel. Igår undrade jag varför är det så lågt antal smittade i Ryssland och hittade inget vettigt svar på det. Imorse när jag tittade på BBC News då visade de ett reportage från Moskva. Det var övervakningskameror överallt. Om nån bröt mot restriktionerna då var polisen där om en kvart. Man hade full kontroll över stan. Folk var tillåtna att bara åka till matbutiker eller apotek. Då skulle de först boka besöket på internet innan man åkte iväg. Alla hemma, ekonomin klarade sig oxå med hjälp av statsbidrag ön så länge.
Mmm... Be om tillstånd för att gå ut med soporna, full statlig kontroll av rörelser och ekonomiska transaktioner, poliser som ingriper snabbt och med lagom mycket våld.

Låter som ett drömsamhälle.

"Men det är ju bara temporärt"
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Från nyheter på Aftonbladet
Kinesisk studie på inresande till Kina

[bild]

[länk]

"i dag kl 09:15av Ebba Thorneus
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symtom.

Redan första dagen var 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ.

– Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats. (TT)"
Om detta stämmer så är det bra nyheter!
Det innebär i så fall att vi har många fler smittade i samhället nu än beräknat och når därmed en "flockimmunitet" snabbare. Det innebär också att dödligheten är bra mycket lägre än vad man tidigare skattat.

Stämmer detta så har Sverige valt rätt väg med att inte stänga ner samhället så hårt, tycker jag.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Var nog en vecka sedan jag läste den här tråden.
Tror att många som letar fakta överallt och klipper in varje ny artikel som bekräftar "vad man tror och anser vara rätt" i de flesta fall gör det utifrån sin egen ofta stora oro.
Här är en kort sekvens som är värd att reflektera över, ovisshet som gör att (även den inklippt artikel men inte av oro)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/3-tips-sa-hanterar-du-din-ovisshet-for-framtiden
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Från nyheter på Aftonbladet
Kinesisk studie på inresande till Kina

[bild]

[länk]

"i dag kl 09:15av Ebba Thorneus
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symtom.

Redan första dagen var 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ.

– Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats. (TT)"
Kolla noga hur de fastställer "uppvisar inga symptom". Om det bygger på självrapportering så kan vi inte lita på detta eftersom dessa individer har alla skäl att ljuga, de vill ju resa och inte hamna i kommunistpartiets karantänsläger. Om det bygger på temperaturmätning så har det heller inget värde eftersom vi redan vet att man inte behöver ha feber för att vara viruspositiv.

I så fall är Islands data bättre, det bygger på frivillig testning hos DeCODE genetics, men bara om man inte har symptom. Man kan ju i och för sig gissa att skälen till att man testar sig till viss del är att man har milda symptom eller någon är drabbad i närheten. I vilket fall så börjar det se ut som att 50% av islänningarna som är viruspositiva inte uppvisar symptom. Läs journalistversionen här:

https://edition.cnn.com/2020/04/01/europe/iceland-testing-coronavirus-intl/index.html

Data ser ut så här:

https://www.covid.is/data
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Om du skulle vara helt ärlig mot oss nu, känner du varje år samma upprördhet när det går säsongsinfluensa eller är det bara just nu när du känner att ditt eget eller din familjs liv kan vara hotat? Det dör ju trots allt ett par hundra till tusen personer varje år i influensa i Sverige och det man dör av är bland annat av lunginflammation och kollaps av andra organ. Du har ingen aning om vad andra har gått igenom i livet och vad de baserar sina känslor för liv och död på. Jag är fullständigt införstådd med att livet är skört, alla kommer inte eva ett långt liv och vi kan inte rädda alla. Jag är betydligt mer rädd för vissa andra sjukdomar och uppskattar inte att du kallar folk egoister på grund av att dom inte delar din rädsla för covid19.

edit: detta skulle vara ett svar till optimum i inlägget där andra kallads egoister.
Det dör väl 2000-2500 personer per år i Sverige på grund av alkohol, men det är knappt någon sombryr sig om.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Från nyheter på Aftonbladet
Kinesisk studie på inresande till Kina

[bild]

[länk]

"i dag kl 09:15av Ebba Thorneus
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symtom.

Redan första dagen var 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ.

– Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats. (TT)"
Frågan är om viruset inte har funnits ett tag men muterat på vägen och på så sätt blivit farligare. Det kan i så fall förklara varför vissa inte ens får symptom och andra blir så svårt sjuka att de avlider. Det enda sättet att kunna kontrollera detta är stora testgrupper genom blodprov som påvisar antikroppar mot viruset. Men om man vill begränsa viruset så finns många möjligheter utan att man begränsar t ex utlandsresor. Test innan avresa och vid hemkomst t ex. På så sätt kan man begränsa smittan inom Sveriges gränser. Omständligt men fullt görbart.
 
L Lars48 skrev:
Mycket bra artikel. Igår undrade jag varför är det så lågt antal smittade i Ryssland och hittade inget vettigt svar på det. Imorse när jag tittade på BBC News då visade de ett reportage från Moskva. Det var övervakningskameror överallt. Om nån bröt mot restriktionerna då var polisen där om en kvart. Man hade full kontroll över stan. Folk var tillåtna att bara åka till matbutiker eller apotek. Då skulle de först boka besöket på internet innan man åkte iväg. Alla hemma, ekonomin klarade sig oxå med hjälp av statsbidrag ön så länge.
Vems agenda driver du egentligen? Du förespråkar ju uppenbarligen en diktatur med full kontroll över vad alla medborgare gör och tycker för att "begränsa Corona".
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: vissa personer på detta forum skrämmer mig väldigt mycket mera än ett virus.

George Orwells 1984, bring it on!
 
  • Gilla
arkTecko och 8 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Frågan är om viruset inte har funnits ett tag men muterat på vägen och på så sätt blivit farligare. Det kan i så fall förklara varför vissa inte ens får symptom och andra blir så svårt sjuka att de avlider. Det enda sättet att kunna kontrollera detta är stora testgrupper genom blodprov som påvisar antikroppar mot viruset. Men om man vill begränsa viruset så finns många möjligheter utan att man begränsar t ex utlandsresor. Test innan avresa och vid hemkomst t ex. På så sätt kan man begränsa smittan inom Sveriges gränser. Omständligt men fullt görbart.
Nej, det har knappast blivit farligare och det har knappast spritts i någon större grupp innan November förra året.

Hade det spritts en längre tid så hade fler varit immuna och spridningen hade eskalerat först efter Wuhan. Möjligen att en mutation skett i Wuhan som gjorde att det spreds lättare och att få varit sjuka I det innan.

Hade det muterat till det farligare så hade detta synts i gensekvenserna genom att vissa grenar skulle vara farligare än andra. Det skulle då vara lätt att binda till vissa regioner där den sekvensen är farligare.

Skillnaden I respons från människor beror istället på de olika människornas egenskaper (bra immunförsvar vs dåligt immunförsvar, rökare eller inte osv). Det är det enda logiska.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.