Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Nej informationen har inte gått ut helt. Äldre vistas fortfarande ute och gå till en matbutik mitt på dagen så ser man äldre som är där och handlar.
Många 70+ klarar inte av att handla via webbutik och få det hemkört. Många har troligen inte någon som kan hjälpa dem att handla, de är ensamma eller har sina barn långt borta så de inte kan få hjälp.

Här borde vi haft bättre rutiner, vi var helt enkelt inte förberedda på detta. Vår beredskap var inte god.

Vi har äntligen fått vår enda äldre, min svärmor på 90 år, att fatta att hon inte ska gå ut och handla något alls. Vi sköter det men det satt långt inne.
Det är det jag menar - information har gått ut, men folk har inte lyssnat. Jag tror säkert att de 70-plussarna du nämner, samt din svärmor, hört att de ska hålla sig inne pga coronaviruset, men de väljer att inte göra det. I varenda trappuppgång här sitter det lappar; ”vi hjälper gärna dig som är äldre att handla”, så det är goda möjligheter även för de som saknar släkt och vänner i närheten, men troligen är de äldre mer rädda för att bli lurade, än vad de är rädda för ett virus.

Själv kör jag sex mil för att veckohandla åt min 79-årige far, men som sagt, alla har ju inte så nära.
 
Mikael_L
T tobiast skrev:
OK, så här efter tre decenniers samhälls- och humanvetenskapliga studier: Sverige har lämnat en framgångsrik modell, folkhemsmodellen, och bytt ut den mot en extrem nyliberalism som vi kan kalla elitmodellen; extrem kapitalism och inskränkningar i arbetsrätt och jämlikhet generellt. Ökade klyftor är konstaterade och Sverige ses som det mest nyliberala och kapitalistiska land av OECD med följden att stat och näringsliv får svängdörrar, likt utvecklingen i USA. Demokratin försvagas och finansmakten styr indirekt vi korrupta politiker och individens demokratiska rättigheter till jämlikhet och rättvisa inskränks kraftigt.
Alla samhällets goda krafter och intellektuella måste nu komma samman för att vända en extremt destruktiv samhällsutveckling.
Tja, jag klickade ett gilla, för jag håller nog med ganska mycket om de övergripande generaliseringar du gör.
Jag är dock relativt säker på att vi ändå har rätt olika världsbild som vi skulle upptäcka ifall vi satte oss ner och snackade över en öl. :)

Nu ska det här offtopic-spåret kanske inte uppmuntras mer, tråden handlar om coronavirus, covid-19 troligen.
 
optimum optimum skrev:
Anders Tegnell i Aftonbladet
[länk]

"Fler har dött av covid-19 i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.
Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut flera möjliga förklaringar.
– Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han."


Jag håller med, vi ligger i en fas som mer påminner om den de har i Italien och Spanien, en fas där många dör.
Fler som dör här än i våra grannländer Finland och Norge.

Kan det bero på att de har bättre metoder för att hålla nere antalet smittade?
Eller beror det på att svenskarna är ett svagare folk?

För teorin om att smittan startat tidigare här håller inte för det visas av statistiken att de kom igång ungefär samtidigt. Sverige, Norge och Finland fick sina första fall i slutet av februari om man bortser från det första importfallet i Jönköping som isolerade sig och troligen inte har smittat andra.

Det räcker alltså inte att tvätta händerna och de andra råden FHM ger.

Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.

Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.

Vi vet också att kategoriseringen av dödsfall skiljer sig länder emellan. Även om det kan vara skönt att vara arg just för vad än månne, är det nog så att ilskan inte gör det man är arg på ogjort.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det är det jag menar - information har gått ut, men folk har inte lyssnat. Jag tror säkert att de 70-plussarna du nämner, samt din svärmor, hört att de ska hålla sig inne pga coronaviruset, men de väljer att inte göra det. I varenda trappuppgång här sitter det lappar; ”vi hjälper gärna dig som är äldre att handla”, så det är goda möjligheter även för de som saknar släkt och vänner i närheten, men troligen är de äldre mer rädda för att bli lurade, än vad de är rädda för ett virus.

Själv kör jag sex mil för att veckohandla åt min 79-årige far, men som sagt, alla har ju inte så nära.
Hon har synen på coronan att det är samma som vanliga influensan och den har hon klarat tidigare. Det finns folk både yngre och äldre som fortfarande tror det är så. Då hjälper det inte att det sitter lappar i trappuppgångar.
Det finns även en del här på forumet som är av samma uppfattning. Typ "det blir bara en enklare förkylning"
Min åsikt är att detta är ett virus från helvetet som tar livet av folk och gör massor arbetslösa. Kommer ge oss en ekonomisk depression som vi aldrig sett maken till.
Nu kommer jag få kritik igen för att skrämmas eller vara panikslagen.
Nej jag har inte panik utan bara mycket medveten om vad som händer.

Jag är än så länge frisk och fortsätter leva "som vanligt" men med FHM råd samt mina egna "lagar" som gör att jag både undviker smitta och att föra den vidare.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
optimum
Detta kanske varit upp tidigare, i så fall bortse från det.
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-andrar-syn-pa-smittorisk

"Folkhälsomyndigheten ändrar syn på smittorisk"

"En fråga som väckt mycket oro och debatt är huruvida coronaviruset sars-cov-2 (covid-19) smittar även från personer som inte har några sjukdomssymtom. Svaret på frågan är viktigt eftersom det kan påverka hur omfattande åtgärder som krävs för att minska smittspridningen.

Fram till nyligen har Folkhälsomyndigheten ansett att smittade personer inte kan föra viruset vidare under inkubationstiden. Myndighetens bedömning skilde sig från bland annat den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC och den amerikanska folkhälsomyndigheten CDC.

Både ECDC och CDC anser att coronaviruset troligen kan smitta under inkubationstiden, men att det är oklart hur ofta det inträffar.

Folkhälsomyndigheten har nu ändrat sig till en liknande ståndpunkt, om än något försiktigare. Myndigheten skriver nu på sin hemsida att det finns ”teoretiska risker” att en person som ännu inte uppvisar symtom kan smitta andra vid nära kontakt."


Varför kan man inte erkänna att man haft fel och nu gäller samma här i Sverige som europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC anser.
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Min åsikt är att detta är ett virus från helvetet som tar livet av folk och gör massor arbetslösa. Kommer ge oss en ekonomisk depression som vi aldrig sett maken till.
Men här har du ju kärnfrågan.
Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Antingen offrar du/vi ett antal som kommer dö, eller så offrar vi ekonomin totalt (vilket också leder till att massor av människor dör).

Vi kan väl som tredje alternativ sitta och gråta i ett hörn och tycka att det där viruset aldrig borde ha kommit. :)

Vad Sverige nu gör, ja alla länder gör, är att försöka balansera sig fram ett medelalternativ, där en hel del dör men vi ändå räddar ekonomin lite grann. Och vägen dit ser lite olika ut i de olika länderna, det kan vi aldrig komma ifrån.
Det som Kina kan göra, kan inte så många andra länder som har demokrati göra.
De impulsiva tankar och egocentriska beslut som sker i Donald Trumps och Nicolás Maduros hjärnor ser vi nog ingen likhet med i Merkel och Löven.
Vad Kina, Sydkorea eller Norge kan göra i kraft av sin ekonomi är annat än de val Italien, Spanien och Venezuela har.
 
  • Gilla
Zsam och 14 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hon har synen på coronan att det är samma som vanliga influensan och den har hon klarat tidigare. Det finns folk både yngre och äldre som fortfarande tror det är så. Då hjälper det inte att det sitter lappar i trappuppgångar.
Det finns även en del här på forumet som är av samma uppfattning. Typ "det blir bara en enklare förkylning"
Min åsikt är att detta är ett virus från helvetet som tar livet av folk och gör massor arbetslösa. Kommer ge oss en ekonomisk depression som vi aldrig sett maken till.
Nu kommer jag få kritik igen för att skrämmas eller vara panikslagen.
Nej jag har inte panik utan bara mycket medveten om vad som händer.

Jag är än så länge frisk och fortsätter leva "som vanligt" men med FHM råd samt mina egna "lagar" som gör att jag både undviker smitta och att föra den vidare.
Då har du och jag ganska lika syn, bortsett från att jag inte anser att det är ”ett virus från helvetet”, utan ett av de större naturligt återkommande ”nya” virusen som drabbar världen ibland. Som spanska sjukan, asiaten och Hongkong-influensan. Fullt naturligt och inget att jaga upp sig så över. Många kommer att dö, precis som i de pandemierna, men vi pratar ändå bara om en dödlighet på 2-3 procent. Klart det leder till personliga tragedier (jag kan säkert bli en av dem som råkar ut för det på något sätt), men mänskligheten går vidare.

Jag är mer bekymrad över ekonomiska och politiska följder än av de medicinska. Så här agerade inte världen vid de tidigare pandemierna, och det oroar mig mer.
 
  • Gilla
Surly och 11 till
  • Laddar…
Det är livsfarligt att leva då det obönhörligen leder till döden!

Jag blir mer rädd för vissa kommentarer här än för covid19.
Det basuneras ut att "stäng landet, karantän, utegångsförbud, gå ej och handla" osv
https://www.expressen.se/kronikorer...a-miljoner-barn-ar-instangda-i-over-en-manad/

Är det barnen och den yngre generationen som skall offras på Corona-altaret?
Att vi offrar deras ekonomi är ju redan ett faktum, raserad samhällsekonomi kommer ofelbart att i många länder leda till kravaller, inbördeskrig eller krig mellan stater och där är det givetvis den yngre generationen som slaktas i köttkvarnen.
Följderna av covid19 kommer att döda mångdubbelt fler än viruset gör, tragiskt men troligen sant, dock hoppas jag att jag har fel.

Tyvärr tycks fler och fler ta tillfället i akt och skapa större maktbefogenheter för sig själva med Corona som skäl, Viktor Orban i Ungern har väl givits befogenhet som diktator, Löven vill också ha mer makt,(bara en sån sak)
Den som lever får se, och antagligen våndas över utfallet!
 
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan väl som tredje alternativ sitta och gråta i ett hörn och tycka att det där viruset aldrig borde ha kommit. :)
Den svenska varianten av detta är väl snarare att göra det som är det genomgående temat i denna tråd, att klaga på en myndighetsperson: "Någon måste göra något!"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Zsam och 8 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Om det råder brist på respirator men inte manuella handventilatorer.

X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
4 personer per patient gäller det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Claes Sörmland
Serologisk analys (alltså närvaro av antikroppar mot viruset i blodet) av katter i Wuhan visar att dessa husdjur kan infekteras. Man hittade antikroppar mot viruset i blodet hos 15 av 102 testade katter.

(Notera att det inte säger något om hur väl viruset hoppar från katt till människa. Det beror helt på den virustiter som katter exponerar människor för.)

Referens (ej ännu förhandsgranskad vetenskaplig publikation):

https://t.co/41SGLMe9Qk?amp=1
 
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den svenska varianten av detta är väl snarare att göra det som är det genomgående temat i denna tråd: Att klaga på en myndighetsperson: "Någon måste göra något!"
Nu ändrar man sig angående att smittan är asymtomatisk. Men man erkänner inte att man haft fel utan glider på sanningen lite granna.
Detta har jag misstänkt att det var så en längre tid och behandlar alla inklusive mig själv som smittobärare. Alltså som FHM vill så håller jag avstånd till andra, goda avstånd. mm,
Detta fick jag uppslag till via den av många här förhatliga Flashback.


Skulle inte förvåna mig om det framkommer att man är mycket smittosam i början.
Inte heller förvånad om det framkommer att smittan kan spridas i luften och inte bara via droppar.
Inväntar att FHM kommer med detta snart.
 
optimum
Hur kan det smitta när man är asymptomatisk?

Om någon vill läsa själv på Flashback så rekommenderar jag detta inlägg
Det finns en del medicinskt kunniga även här som gärna får kommentera det som skrivs i det inlägget och den källa som där hänvisas till.

Vore mycket bra om det inte stämmer.

https://www.flashback.org/p71038743#p71038743
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Nu ändrar man sig angående att smittan är asymtomatisk. Men man erkänner inte att man haft fel utan glider på sanningen lite granna.
Detta har jag misstänkt att det var så en längre tid och behandlar alla inklusive mig själv som smittobärare. Alltså som FHM vill så håller jag avstånd till andra, goda avstånd. mm,
Detta fick jag uppslag till via den av många här förhatliga Flashback.


Skulle inte förvåna mig om det framkommer att man är mycket smittosam i början.
Inte heller förvånad om det framkommer att smittan kan spridas i luften och inte bara via droppar.
Inväntar att FHM kommer med detta snart.
Jag tror att skillnaden är att FHM tänker i termer av sannolikheter medan du och media resonerar i termer av det absoluta. Risk att sprida smittan vidare mot kan eller kan inte sprida smittan vidare.

I alla fall så har jag uppfattat t ex Tegnells svar när han pratat med journalister: FHM har menat att man är mycket smittsam om man har symptom och detta eftersom man uppenbart har höga virushalter som man sprider. Detta utesluter inte att man smittar även om man har väldigt milda symptom men sannolikheten för smittspridning är lägre. Så med den bakgrunden, hur ska man nu rekommendera folk att bete sig utan att helt sänka samhället?

Ja FHM har dragit slutsatsen att om man har symptom så isolerar man sig för man är rejält smittsam. Om man inte har symptom så försöker man jobba hemma (om det går) för risken är att man smittar men inte alls lika hög. Om man inte har symptom så håller man fysiskt avstånd till andra för risken är att man smittar men inte alls lika hög. Och för säkerhets skull så träffar de svagaste över 70 så får som möjligt och särskilt inte yngre personer, symptom eller ej, för de yngre riskerar att bära på viruset med mycket milda symptom som de lätt missar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 11 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu ändrar man sig angående att smittan är asymtomatisk. Men man erkänner inte att man haft fel utan glider på sanningen lite granna.
Detta har jag misstänkt att det var så en längre tid och behandlar alla inklusive mig själv som smittobärare. Alltså som FHM vill så håller jag avstånd till andra, goda avstånd. mm,
Detta fick jag uppslag till via den av många här förhatliga Flashback.


Skulle inte förvåna mig om det framkommer att man är mycket smittosam i början.
Inte heller förvånad om det framkommer att smittan kan spridas i luften och inte bara via droppar.
Inväntar att FHM kommer med detta snart.
Allt FHM sagt och agerat är baserat på evidens utifrån troliga scenarion och det håll rapporteringen pekar åt. Man vet helt enkelt inte utan det är breda killgissningar som gäller. Nu har man dock börjat ta in expertis utifrån.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.