Status
Inte öppen för fler kommentarer.
trähandtag trähandtag skrev:
När det gäller smittspridning tycks detta vara lite lurigt. Enligt smittspridningen i initialskedet såg man att det smittades endast inom familjen (läst -hört i intervju med xxx), genom smittspårningen??? Hur kan då smittan komma ut? eller finns det vissa individer som sprider viruset genom att andas? eller är det allt för mycket kindpussande i Stockholmsområdet? eller är det att man trängs ihop allt för mycket via kollektivtrafiken?
Jag tror vi vet för lite vilka som spårades upp. Familjen och de man delat flygplan med, förstås - men gällde det även alla man stod intill vid bagagebandet på Arlanda (som kanske väntade på bagage från ett helt annat plan)? Taxichauffören? Flygvärdinnorna? De man träffade på i taxfree-butiken?

Dessutom gissar jag att en del av de som sattes i hemkarantän bröt den för att gå ut och handla. "De var ju inte sjuka". Vi vet ju att många fått smittan och uppvisat väldigt lindriga symptom, knappt så att de ens vetat om att de varit smittade och kunnat smitta andra.

Sedan finns det ju tester från Sydkorea som visat att viruset kunnat överleva flera dygn på ytor. Om det är sant, hur många offentliga dörrhandtag etc. tror du de smittade har tagit i?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
trähandtag trähandtag skrev:
När det gäller smittspridning tycks detta vara lite lurigt. Enligt smittspridningen i initialskedet såg man att det smittades endast inom familjen (läst -hört i intervju med xxx), genom smittspårningen??? Hur kan då smittan komma ut? eller finns det vissa individer som sprider viruset genom att andas? eller är det allt för mycket kindpussande i Stockholmsområdet? eller är det att man trängs ihop allt för mycket via kollektivtrafiken?
Det smittar genom utandningsluften, det är inget nytt och det är därför man bör ha munskydd (enkla modellen utan ventil/ventiler) ute bland andra. Det fångar upp de mesta dropparna från andningen, hosta eller nysningar.

Man kan också smitta under mycket lång tid, nya rekordet är 49 dagar: https://nypost.com/2020/04/02/chinese-researchers-find-coronavirus-patient-contagious-for-49-days/

Tidigare var det 37 dagar.

Edit: Förtydligat.
 
Redigerat:
P
L Lars48 skrev:
Hela världen kritiserar det svenska sättet att hantera smittspridningen. Inte bara Lars48.

[länk]
Glömde du byta konto eller har du börjat prata om dig själv i tredjeperson? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Zsam och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det är väl inte så konstigt att man missar någon i spårningen? Om någon ovetandes om att dom varit sjuk har varit ute på stan eller åkt kollektivt så blir det i princip omöjligt att hitta alla som har passerat inom två meter.
Att man har testat alla i den närmsta kretsen och konstaterat att folk har smittats är snarare ett kvitto på att även andra har blivit smittade.
Men i samband med smittspårningen av alpresenärerna så testade man mycket brett. Man testade folk som suttit bredvid dem i flygplan, på tåg och på bussar. Man fann nästan bara smitta där man interagerar nära över tid, d v s familjen och arbetsplatsen. Tillfälliga interaktioner i kollektivtrafik är inte en viktig scen för smittspridning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hela världen kritiserar det svenska sättet att hantera smittspridningen. Inte bara Lars48.

[länk]
Ja, det är mycket möjligt att Sveriges väg är sämst. Men den kan vara bäst också, det vet vi inte förrän om ett par år när pandemin lagt sig och alla haft sina andra- och tredjevågor också. Just nu är det bara spekulationer.
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
optimum
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur mycket var känt den 20 januari ? Mest info från Kina antar jag och vad innehöll den informationen ? KAN ju faktiskt vara så att den tillgängliga informationen just pekade ut de framförda egenskaperna hos det helt nya (=okända) viruset.
Vet man inte så säger man inte så.
Speciellt inte om man är den expert man utger sig för att vara.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men i samband med smittspårningen av alpresenärerna så testade man mycket brett. Man testade folk som suttit bredvid dem i flygplan, på tåg och på bussar. Man fann nästan bara smitta där man interagerar nära över tid, d v s familjen och arbetsplatsen. Tillfälliga interaktioner i kollektivtrafik är inte en viktig scen för smittspridning.
Jo, men Trähandtag undrade hur smittan kunde komma ut trots smittspårningen. Svaret är att det är omöjligt att spåra exakt alla man har haft potentiell kontakt med under tiden man rört sig fritt i samhället.
Även om nästan alla smittade var i den närmsta kretsen och kollektivtrafiken inte är viktig för spridningen så räcker det att någon enstaka blivit smittad under radarn för att sätta igång en bredare okontrollerad spridning.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Om något tror jag att FHM och politikerna överskattat folks beredvillighet att följa rekommendationerna. Då känner de inte de egocentriska och självständiga svenskarna (och kanske då främst stockholmarna). Man håller hårdare på sina rättigheter än sina skyldigheter, och "Jag bestämmer väl själv vad som är bäst för mig!" är en inställning som troligen gjort att smittan spridits mer än Tegnell o Co. hoppats på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Jag är ganska övertygad om att både vi och andra länder gör vad de kan.
Det ser ju inte ut som att Sverige är värre än någon annan än så länge så vår modell verkar ju inte vara sämre ur ett smittskyddsperspektiv, däremot mycket bättre ur ett humanistiskt perspektiv.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Emma242 skrev:
Glömde du byta konto eller har du börjat prata om dig själv i tredjeperson? :thinking:
Det kanske är någon som skriver från Drottningholm eller vet du vem som står bakom kontot? Blir det inte tröttsamt att leta helt irrelevanta saker att kommentera? Jag trodde du hade utbildning inom biologi, enligt egen utsago? Använd då dina kunskaper inom det istället och kommentera om något viktigt som rör detta nya virus och dess effekter på människa och samhälle.
 
optimum optimum skrev:
Vet man inte så säger man inte så.
Speciellt inte om man är den expert man utger sig för att vara.
Då skall ju ingen säga någonting alls eftersom allt bara är kvalificerade gissningar och teorier byggda på modeller för helt andra smittor.

Ingen VET, många TROR för mycket men experterna gör förutsägelser med de data som finns tillgängliga, precis som meteorologer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jo, men Trähandtag undrade hur smittan kunde komma ut trots smittspårningen. Svaret är att det är omöjligt att spåra exakt alla man har haft potentiell kontakt med under tiden man rört sig fritt i samhället.
Även om nästan alla smittade var i den närmsta kretsen och kollektivtrafiken inte är viktig för spridningen så räcker det att någon enstaka blivit smittad under radarn för att sätta igång en bredare okontrollerad spridning.
Eller det som fick FHM att överge smittspårningen: Smittan fördes in på annat sätt än via alpresenärerna. Det förklarar t ex den stora smittspridningen på Järvafältet i Stockholm, inte direkt grupper som gör alpresor. Eller från min egen verklighet i högskolesektorn, varenda student sitter på lågprisflyg veckorna i ända och flyttar virus över gränsen. Vi har ett enormt internationellt utbyte.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
F f91jsw skrev:
Om man ska bedöma proportioner så är givetvis smittspridningen på svenska skidorter helt och hållet obetydlig i ett större samhällssammanhang. Många tycks ha dragit den felaktiga slutsatsen att bara för att smittan i huvudsak spreds till Sverige via sportlovsresenärer i alperna så är det något särskilt med skidorter som smittspridare. Det är en felaktig uppfattning.
Du har säkert rätt i att proportionerna är olika men vi har ändå en risk som vore rätt så enkel att rätta till.

Österrike blev rätt så sent med på listan och då var det redan för sent för ett antal. Har kollega som var där ihop med 10 andra som blev sjuka.
Hostande folk i skidliftarnas köer, livet utanför skidbackarna osv
Dessutom ser man i övriga länder på oss som våghalsar som inte stänger när de själva gjort det.


Så vad hittar du för fel i att vi borde stängt svenska skidorterna också?
Eller är du för att så många som möjligt ska smittas?
 
optimum
G gaidin skrev:
Då skall ju ingen säga någonting alls eftersom allt bara är kvalificerade gissningar och teorier byggda på modeller för helt andra smittor.

Ingen VET, många TROR för mycket men experterna gör förutsägelser med de data som finns tillgängliga, precis som meteorologer.
Spåkärringar har vi heller ingen nytta av.

Är man expert så lägger man till ord som visar att det är teorier, ej bekräftade uppgifter mm. Inte som om det vore sant.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.