2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har missat uttalandet från Tegnell om att FHM inte trodde det skulle komma hit. Det låter otroligt att han skulle ha trott det. Finns det på film så att det går att granska? Jag litar inte på talstreck från pressen, de har felciterat så många gånger nu att deras förtroende är förbrukat.pacman42 skrev:
Jag håller inte med rörande Tegnells uttalanden, men jag håller definitivt med om att Regeringen inte har skött sina åtaganden. Här kan man då fundera på vilken del av ansvaret som ligger hos regeringen och hos FHM. Jag vet inte vart det fallerade mellan dessa. Men något blev definitivt fel.
Rörande Tegnell så har han sagt många konstiga saker, bland annat att det inte smittar så lätt, att smittan inte kommer att komma till Sverige osv.
I grunden är jag positiv till att vi inte stängt ned hela samhället, men jag hade gärna sett många fler riktade åtgärder mot exempelvis resenärerna från Alperna och Iran. Jag hade gärna sett att man försökte följa den sydkoreanska vägen redan från början. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man nästan kunna misstänka att man ville ha hit smittan så att vi kommer ur den samtidigt som resten av världen, men det tror jag inte. Jag tror bara att man inte var tillräckligt förberedd på vad som komma skulle då man förminskade riskerna så länge smittan bara fanns i Asien.
Jag tror även att man underskattade hur lätt det smittade då inte alla smittar lika mycket. Det finns en intressant artikel i dagens GP som bland annat lyfter just detta, att ett av de stora problemen med denna smittan är att många inte ens blir sjuka och att folk smittar väldigt olika mycket oavsett hur sjuka de är. Här borde man verkligen ha kört med försiktighetsprincipen baserat på vad som sades i Asien. Detta lyftes nämligen redan i början av februari av både kineser och andra länder som drabbats.
Jag har relativt god insikt i hur man resonerar på FHM via kollegor från den sfären. I alla fall strax före WHO formellt deklarerade en pandemi så var man väl medveten om att det skulle svepa över Sverige liksom resten av världen. Man insåg också att det inte finns mycket annat vi kan göra förutom att fördröja det så långt som möjligt och försöka skydda de värst utsatta riskgrupper och ställa om sjukvården och lära oss att testa för viruset. Smittspårningen var en fördröjning men det går inte att stå emot en dominant svensk kultur där resa över världen är det största fritidsintresset och statusbeteendet man kan ha. Möjligen överskattade man Sveriges förmåga i de avseendena.
Nu har FHM tagit sitt förnuft tillfånga och ska anlita experter som hjälper myndigheten. Det blir intressant att se vilka experter de väljer.T TAR12 skrev:Jag skulle vilja förtydliga vad jag är orolig över här. Man kan läsa i tidningarna att vi kanske behöver 14-1500 IVA platser vid toppen av epidemin och att det just nu saknas 300-400 platser för att nå dessa 15000. Detta tror jag att man kommer att lösa, antingen genom att skaka fram fler platser eller genom att höja kraven något för att få en plats.
Min oro består framför allt i att uppskattningen FHM har gjort av vårdbehovet skiljer sig kraftigt från våra grannländer. Enligt en artikel i DN så räknade FHM med 42 inlagda per 100 000 invånare. Danmark räknade med 150 och Norge med 85.
Anledningen som har angivits till att man har nått så olika tal är att man utgått i från olika ingångsdata, Danmark har mer jämfört med hur ett vanligt influensa beter sig.
Om FHM valt fel ingångsdata att räkna och Norges eller ännu värre Danmarks uppskattningar visar sig vara korrekta då handlar det inte längre om en brist på några hundra IVA platser..
Det skulle de iofs gjort tidigare.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...yndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/
Nu väntar jag på strikta direktiv till matvarubutiker:
- Alla kunder måste ha mask.
- Kundvagnars handtag tvättas vid varje användande.
- Städpersonalen tvättar handtag till kyldiskar, frysdiskar, myntskålar och kortläsare kontinuerligt.
- Förbjud självplock som lösgodis och PicaDeli sallad.
- Kassapersonal tillräcklig att hålla nere kön till max 2-3 kunder.
- Alla kunder måste ha mask.
- Kundvagnars handtag tvättas vid varje användande.
- Städpersonalen tvättar handtag till kyldiskar, frysdiskar, myntskålar och kortläsare kontinuerligt.
- Förbjud självplock som lösgodis och PicaDeli sallad.
- Kassapersonal tillräcklig att hålla nere kön till max 2-3 kunder.
Ännu bättre hade varit om regeringen hade satt samman en sådan grupp. Gärna för tio år sedan. Och övningar ("krigsspel") en gång om året med relevanta statsråd och generaldirektörer.L Lars48 skrev:
Tänkte med på det efter jag skrivit inlägget att det kanske bara borde gälla städerG gaidin skrev:Utegångsförbud i Sverige. Usch, det hade jag aldrig gått med på, de hade fått släpa in mig i en cell och åtala mig.
Jag bor i ett skogsområde, kan gå ut och ta en promenad utan att se en enda människa. Ett sådant utegångsförbud hade bara gjort folk irriterade och till slut skitit i.
Som tur är så har vi en grundlag i Sverige som explicit ger människor rörelsefrihet.
Såg att de har plexiglas i kassan. Istället för att spruta allt i butiken kan kunderna ha engångshandskarM MagHam skrev:Nu väntar jag på strikta direktiv till matvarubutiker:
- Alla kunder måste ha mask.
- Kundvagnars handtag tvättas vid varje användande.
- Städpersonalen tvättar handtag till kyldiskar, frysdiskar, myntskålar och kortläsare kontinuerligt.
- Förbjud självplock som lösgodis och PicaDeli sallad.
- Kassapersonal tillräcklig att hålla nere kön till max 2-3 kunder.
Bara länkar till pressen tyvärr:Claes Sörmland skrev:
Jag har missat uttalandet från Tegnell om att FHM inte trodde det skulle komma hit. Det låter otroligt att han skulle ha trott det. Finns det på film så att det går att granska? Jag litar inte på talstreck från pressen, de har felciterat så många gånger nu att deras förtroende är förbrukat.
Jag har relativt god insikt i hur man resonerar på FHM via kollegor från den sfären. I alla fall strax före WHO formellt deklarerade en pandemi så var man väl medveten om att det skulle svepa över Sverige liksom resten av världen. Man insåg också att det inte finns mycket annat vi kan göra förutom att fördröja det så långt som möjligt och försöka skydda de värst utsatta riskgrupper och ställa om sjukvården och lära oss att testa för viruset. Smittspårningen var en fördröjning men det går inte att stå emot en dominant svensk kultur där resa över världen är det största fritidsintresset och statusbeteendet man kan ha. Möjligen överskattade man Sveriges förmåga i de avseendena.
– "Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården." (https://www.aftonbladet.se/nyheter/...pridits-till-flera-lander--aven-via-manniskor)
Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/...pridits-till-flera-lander--aven-via-manniskor)
Bör man kanske begränsa sina sociala kontakter för att minska risken?
– Nej, det finns ingen kunskap någonsin som visar att den här typen av sjukdomar påverkas om man begränsar sina sociala kontakter.
(https://samnytt.se/statsepidemiolog-vilseledde-om-direktflyg-fran-kina-det-spelar-ingen-roll/)
Några exempel på dumma uttalanden som jag hittade efter en snabb Googling.
I kapitalismens tidevarv är det den rikaste som överlever:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyKK7/amerikaner-kapade-last-med-ansiktsmasker-i-sista-minuten
Kina måste tjäna miljarder på export av ansiktsmasker, testprodukter och respiratorer just nu...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyKK7/amerikaner-kapade-last-med-ansiktsmasker-i-sista-minuten
Kina måste tjäna miljarder på export av ansiktsmasker, testprodukter och respiratorer just nu...
16 januari FolkhälsomyndighetenClaes Sörmland skrev:
Jag har missat uttalandet från Tegnell om att FHM inte trodde det skulle komma hit. Det låter otroligt att han skulle ha trott det. Finns det på film så att det går att granska? Jag litar inte på talstreck från pressen, de har felciterat så många gånger nu att deras förtroende är förbrukat.
Jag har relativt god insikt i hur man resonerar på FHM via kollegor från den sfären. I alla fall strax före WHO formellt deklarerade en pandemi så var man väl medveten om att det skulle svepa över Sverige liksom resten av världen. Man insåg också att det inte finns mycket annat vi kan göra förutom att fördröja det så långt som möjligt och försöka skydda de värst utsatta riskgrupper och ställa om sjukvården och lära oss att testa för viruset. Smittspårningen var en fördröjning men det går inte att stå emot en dominant svensk kultur där resa över världen är det största fritidsintresset och statusbeteendet man kan ha. Möjligen överskattade man Sveriges förmåga i de avseendena.
"Det finns ännu inga säkra bevis för överföring från människa till människa.
– För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."
"Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen men bedömer risken för fall i Sverige som mycket låg."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/
Sant och falskt om vad Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell sagt
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Men det ska väl ses som positivt att FHM hela tiden bedömer risken och anpassar åtgärderna efter deras riskbedömning. Säkert om alternativet är att de stänger ner hela landet (better save then sorry) varje gång ett nytt virus dyker upp i Kina.tompas11 skrev:
16 januari Folkhälsomyndigheten
"Det finns ännu inga säkra bevis för överföring från människa till människa.
– För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."
"Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen men bedömer risken för fall i Sverige som mycket låg."
[länk]
Sant och falskt om vad Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell sagt
[länk]
Frankrike har ju exportförbud på skyddsutrustning och tillåter inte ens svänskägda masker (Mölnlycke) att skicka maskerna till beställarna i Italien så jag tycker nog att Frankrike fick lite karma där.B b8q skrev:
Jäkligt dålig stil av Frankrike, det visar ju deras tankar med EU och solidaritet, det gäller väl inte dem...
Då skulle man i konsekvensens namn stängt resten av samhället också. Det blir konstigt att stänga ner en näringsgren i samhället och ha andra öppna, utan rationella argument. Jag är för att hålla samhället så öppet som möjligt så länge det inte leder till någon betydelsefull smittspridning.optimum skrev: