Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tompas11 tompas11 skrev:
Märkligt då varför vi har straff och fängelser om de inte betyder något?
Vad forskningen säger är att längre straff har liten betydelse förutom för "tillgreppsbrott" (ofta ekonomiska brott).
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Jag får inte ihop det. Om folk ska jobba och handla ungefär som vanligt (fast med lite avstånd) får du ju din hatade flockimmunitet till slut. Hur löser du det? Det räcker inte med att bara stänga ner skidanläggningar.
Flockimmunitet bygger på att folk smittas.
Jag lever ett relativt vanligt liv men lyckas uppenbarligen bra utan att smittas.
Lösningen är precis det FHM råder oss att göra.

Att stänga ned skidanläggningar var bara ett exempel.
Finns nog mer som behöver begränsas när folk är så dumma att de ändå åker till sådant trots riskerna är att smittas är uppenbara.

Svårt?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Märkligt då varför vi har straff och fängelser om de inte betyder något?
Därför att det håller borta kriminella från att begå nya brott. Men psykologi och politik kring brott och straff hör inte till ämnet.

optimum optimum skrev:
Ja du kan ju se hur utländska skribenter anser vi är "slappa" här med regleringar och kanske syftet är att få så många smittade att vi uppnår flockimmunitet.
Men är vårt resultat annorlunda än i andra länder där det är hårdare reglerat?
Det viktiga är inte att sätta upp lagar och regler utan att få folk att följa dem. Jag har bland de senaste inläggen tagit upp ur hur en del fransmän har slingrat sig undan från att följa reglerna. I Sverige har skidanläggningar stängt trots att de inte har förbjudits.

Hela Europa inkl. Sverige följer samma princip, att trycka ner puckeln genom att införa åtstramningar.
 
  • Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
optimum
H Hochiha skrev:
Dina två teser går emot varandra. Ekonomin kan inte rulla på och samtidigt undvika smitta; det är viruset för smittsamt för. Det finns varken laboratorie- eller personalresurser att smittspåra som vid andra smittsamma sjukdomar.

Vad återstår då? Skydda riskgrupper genom testning av vårdpersonal, samt att låta smittan löpa på ett för oss så fördelaktigt sätt som möjligt.

Du har fått flockimmunitet om bakfoten. Målet är att bygga immunitet snabbt bland barn, unga vuxna och yngre medelålders, för att dessa ska skydda äldre. Alternativet är att låsa in äldre i ett-två år tills vi har ett vaccin, men hur etiskt är det?

Flockimmunitet är ett sätt att offra oss yngre för att skydda våra äldre.
Så flockimmunitet är inte 60% av samhället eller har du egna regler som inte Anders Tegnell fattat.
Tycker du bör ta kontakt med FHM och berätta att du vet mer.

60% av Sveriges invånare är 6 miljoner sjuka.
Om vi får ut det med tillplattad kurva så sjukvården hinner med så kommer detta hålla på i många år.
Och under tiden kommer många dö. Bevisligen dör även yngre och inte bara äldre multisjuka.
 
T TAR12 skrev:
Gör man inget som du föreslår i ditt exempel så kommer kanske upp till hälften av dessa 20 % avlida.
Jag har inte skrivit något om att inte göra något.

Jag skrev att den som vill se en annan metod än den vi har i Sverige får allt komma med ett eget förslag i stället för att bara gnälla.

Faktum är att det enda sätt viruset kan stoppas på är att tillräckligt många av befolkningen är immuna mot det, så att det inte kan spridas vidare. Antingen med vaccin eller att man varit sjuk. Punkt.

Det är inte ett "experiment", det är fakta.

Och mitt i den här soppan har vi ett antal faktum att förhålla oss till. Sjukvården går på knäna. Företag riskerar att gå omkull. Vissa verksamheter lider av hög sjukfrånvaro. Vi har haft en låg beredskap för det här men samtidigt kan man inte förbereda sig för alla tänkbara katastrofer.

Hatten av till hjältarna inom sjukvården som står upp till knäna i den här skiten och även en stor eloge till de 500 (?) på FHM med Tegnell i spetsen som jobbar för högtryck för att försöka ta oss genom det här så oskadda som möjligt. Jag drar mitt strå till stacken genom att helt enkelt hålla tyst och göra som jag blir tillsagd.
 
  • Gilla
Violina och 23 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Finns inga anklagelser till dig i det jag skrev och absolut inte något nazistiskt. Läs igen.

Ja du kan ju se hur utländska skribenter anser vi är "slappa" här med regleringar och kanske syftet är att få så många smittade att vi uppnår flockimmunitet.
Den ska enligt FHM vara ca 60% och ingen har gjort något sådant med detta virus och det blir då ett experiment. Ett sådant där jag tror väldigt många kommer dö.
Enligt Godwins lag du ju redan förlorat diskussionen, men det du säger nu är alltså du tror att det kanske är ett experiment, baserat på lite saker du läst på internet. Det lät inte riktigt så när du hänvisade till "experimentet", men det är ju bra att det är utrett.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Faktum är att det enda sätt viruset kan stoppas på är att tillräckligt många av befolkningen är immuna mot det, så att det inte kan spridas vidare. Antingen med vaccin eller att man varit sjuk. Punkt.

Det är inte ett "experiment", det är fakta.
Instämmer helt till det första

Dock är det ett experiment för vi vet inte hur många som kommer dö av skiten.
Lyckas vi behålla en platt kurva så sjukvården klarar det?
Vi vet inte heller hur viruset muterar och om flockimmuniteten bara är en dröm.

Vaccin är troligen den bästa metoden får att hålla detta borta.
 
optimum optimum skrev:
Dock är det ett experiment för vi vet inte hur många som kommer dö av skiten.
Vad menar du med "experiment"?

Ja, det stämmer att det här är ett nytt virus och att många kommer dö av det.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Flockimmunitet bygger på att folk smittas.
Jag lever ett relativt vanligt liv men lyckas uppenbarligen bra utan att smittas.
Lösningen är precis det FHM råder oss att göra.

Att stänga ned skidanläggningar var bara ett exempel.
Finns nog mer som behöver begränsas när folk är så dumma att de ändå åker till sådant trots riskerna är att smittas är uppenbara.

Svårt?
Ja, du hänvisar ju å ena sidan till att FHM bedriver ett experiment där de försöker få till flockimmunitet, och å andra sidan att man ska följa deras råd för att inte smittas. Det går ju inte riktigt ihop.

Sedan kanske det är lite enklare att undvika att bli smittat i en stad med, säg, 35000 invånare jämfört med en storstad. Särskilt om man har ett jobb där man kan jobba hemma eller åtminstone sitta utspritt på ett kontor med ungefär samma kollegor varje dag, och dessutom ta sig dit utan att behöva åka kollektivt. Alla har inte riktigt samma förutsättningar.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Enligt Godwins lag du ju redan förlorat diskussionen, men det du säger nu är alltså du tror att det kanske är ett experiment, baserat på lite saker du läst på internet. Det lät inte riktigt så när du hänvisade till "experimentet", men det är ju bra att det är utrett.
Vore intressant att se vad som kommer skrivas i historieböckerna om detta.
Där vissa länder experimenterade med flockimmuniteten och hur många som verkligen dog.


Vad tror du är lösningen?


I detta ämne finns inga vinnare eller förlorare. Vi är alla tokblåsta på ett elände med ursprung från Kina.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Så flockimmunitet är inte 60% av samhället eller har du egna regler som inte Anders Tegnell fattat.
Tycker du bör ta kontakt med FHM och berätta att du vet mer.

60% av Sveriges invånare är 6 miljoner sjuka.
Om vi får ut det med tillplattad kurva så sjukvården hinner med så kommer detta hålla på i många år.
Och under tiden kommer många dö. Bevisligen dör även yngre och inte bara äldre multisjuka.
Anser du att Covid-19 är helt väsensskilt från de andra influensor vi drabbas av?
De blir inte epidemier varje år därför att många är immuna och riskgrupperna vaccineras. Men även bland dem som inte tillhör riskgrupperna så förekommer det varje år en del som blir allvarligt sjuka och dör av influensa.

Det finns inget sätt att hindra att många blir sjuka och en del dör innan det finns vaccin i mängder och det tar mycket lång tid innan det finns en sådan vaccinproduktion. Kina har just fått ett nytt utbrott i en annan del av landet, som rapporteras i ett annat inlägg nyligen, och Sydkorea håller på och förbereder sig på en till våg.

Om man stänger ner Sverige helt så kommer folk att dö på andra sätt i stället.
 
  • Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad menar du med "experiment"?

Ja, det stämmer att det här är ett nytt virus och att många kommer dö av det.
Vi vet inte resultatet och jag ser det som ett experiment med olika metoder att försöka tygla detta.
 
optimum optimum skrev:
Där vissa länder experimenterade med flockimmuniteten och hur många som verkligen dog.
Nu skriver du samma sak igen. Vad menar du?

Vilka länder är det som experimenterar? Och hur går det experimentet till?

Det är omöjligt att jämföra länder. Vi har kulturella skillnader, infrastruktur och beredskap.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Instämmer helt till det första

Dock är det ett experiment för vi vet inte hur många som kommer dö av skiten.
Lyckas vi behålla en platt kurva så sjukvården klarar det?
Vi vet inte heller hur viruset muterar och om flockimmuniteten bara är en dröm.

Vaccin är troligen den bästa metoden får att hålla detta borta.
Men det är väl ändå onödigt att kalla Sveriges metod för "experiment"? Det är ju en helt ny situation så då "experimenterar" ju alla andra också.

Och, nej. Vaccin är antagligen den sämsta metoden för att hålla detta borta eftersom det inte finns något.
 
  • Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att Covid-19 är helt väsensskilt från de andra influensor vi drabbas av?
De blir inte epidemier varje år därför att många är immuna och riskgrupperna vaccineras. Men även bland dem som inte tillhör riskgrupperna så förekommer det varje år en del som blir allvarligt sjuka och dör av influensa.

Det finns inget sätt att hindra att många blir sjuka och en del dör innan det finns vaccin i mängder och det tar mycket lång tid innan det finns en sådan vaccinproduktion. Kina har just fått ett nytt utbrott i en annan del av landet, som rapporteras i ett annat inlägg nyligen, och Sydkorea håller på och förbereder sig på en till våg.

Om man stänger ner Sverige helt så kommer folk att dö på andra sätt i stället.
Håller helt med.


Måste dock åka och jobba igen så det blir ingen mer frågestund. Ni får roa ett tillsammans ni som inte jobbar.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.