2 360 342 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Flockimmunitet bygger på att folk smittas.T tanaris skrev:
Jag lever ett relativt vanligt liv men lyckas uppenbarligen bra utan att smittas.
Lösningen är precis det FHM råder oss att göra.
Att stänga ned skidanläggningar var bara ett exempel.
Finns nog mer som behöver begränsas när folk är så dumma att de ändå åker till sådant trots riskerna är att smittas är uppenbara.
Svårt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Därför att det håller borta kriminella från att begå nya brott. Men psykologi och politik kring brott och straff hör inte till ämnet.tompas11 skrev:
Men är vårt resultat annorlunda än i andra länder där det är hårdare reglerat?optimum skrev:
Det viktiga är inte att sätta upp lagar och regler utan att få folk att följa dem. Jag har bland de senaste inläggen tagit upp ur hur en del fransmän har slingrat sig undan från att följa reglerna. I Sverige har skidanläggningar stängt trots att de inte har förbjudits.
Hela Europa inkl. Sverige följer samma princip, att trycka ner puckeln genom att införa åtstramningar.
Så flockimmunitet är inte 60% av samhället eller har du egna regler som inte Anders Tegnell fattat.H Hochiha skrev:Dina två teser går emot varandra. Ekonomin kan inte rulla på och samtidigt undvika smitta; det är viruset för smittsamt för. Det finns varken laboratorie- eller personalresurser att smittspåra som vid andra smittsamma sjukdomar.
Vad återstår då? Skydda riskgrupper genom testning av vårdpersonal, samt att låta smittan löpa på ett för oss så fördelaktigt sätt som möjligt.
Du har fått flockimmunitet om bakfoten. Målet är att bygga immunitet snabbt bland barn, unga vuxna och yngre medelålders, för att dessa ska skydda äldre. Alternativet är att låsa in äldre i ett-två år tills vi har ett vaccin, men hur etiskt är det?
Flockimmunitet är ett sätt att offra oss yngre för att skydda våra äldre.
Tycker du bör ta kontakt med FHM och berätta att du vet mer.
60% av Sveriges invånare är 6 miljoner sjuka.
Om vi får ut det med tillplattad kurva så sjukvården hinner med så kommer detta hålla på i många år.
Och under tiden kommer många dö. Bevisligen dör även yngre och inte bara äldre multisjuka.
Jag har inte skrivit något om att inte göra något.T TAR12 skrev:
Jag skrev att den som vill se en annan metod än den vi har i Sverige får allt komma med ett eget förslag i stället för att bara gnälla.
Faktum är att det enda sätt viruset kan stoppas på är att tillräckligt många av befolkningen är immuna mot det, så att det inte kan spridas vidare. Antingen med vaccin eller att man varit sjuk. Punkt.
Det är inte ett "experiment", det är fakta.
Och mitt i den här soppan har vi ett antal faktum att förhålla oss till. Sjukvården går på knäna. Företag riskerar att gå omkull. Vissa verksamheter lider av hög sjukfrånvaro. Vi har haft en låg beredskap för det här men samtidigt kan man inte förbereda sig för alla tänkbara katastrofer.
Hatten av till hjältarna inom sjukvården som står upp till knäna i den här skiten och även en stor eloge till de 500 (?) på FHM med Tegnell i spetsen som jobbar för högtryck för att försöka ta oss genom det här så oskadda som möjligt. Jag drar mitt strå till stacken genom att helt enkelt hålla tyst och göra som jag blir tillsagd.
Enligt Godwins lag du ju redan förlorat diskussionen, men det du säger nu är alltså du tror att det kanske är ett experiment, baserat på lite saker du läst på internet. Det lät inte riktigt så när du hänvisade till "experimentet", men det är ju bra att det är utrett.optimum skrev:
Finns inga anklagelser till dig i det jag skrev och absolut inte något nazistiskt. Läs igen.
Ja du kan ju se hur utländska skribenter anser vi är "slappa" här med regleringar och kanske syftet är att få så många smittade att vi uppnår flockimmunitet.
Den ska enligt FHM vara ca 60% och ingen har gjort något sådant med detta virus och det blir då ett experiment. Ett sådant där jag tror väldigt många kommer dö.
Instämmer helt till det förstaNyfniken skrev:
Dock är det ett experiment för vi vet inte hur många som kommer dö av skiten.
Lyckas vi behålla en platt kurva så sjukvården klarar det?
Vi vet inte heller hur viruset muterar och om flockimmuniteten bara är en dröm.
Vaccin är troligen den bästa metoden får att hålla detta borta.
Ja, du hänvisar ju å ena sidan till att FHM bedriver ett experiment där de försöker få till flockimmunitet, och å andra sidan att man ska följa deras råd för att inte smittas. Det går ju inte riktigt ihop.optimum skrev:
Flockimmunitet bygger på att folk smittas.
Jag lever ett relativt vanligt liv men lyckas uppenbarligen bra utan att smittas.
Lösningen är precis det FHM råder oss att göra.
Att stänga ned skidanläggningar var bara ett exempel.
Finns nog mer som behöver begränsas när folk är så dumma att de ändå åker till sådant trots riskerna är att smittas är uppenbara.
Svårt?
Sedan kanske det är lite enklare att undvika att bli smittat i en stad med, säg, 35000 invånare jämfört med en storstad. Särskilt om man har ett jobb där man kan jobba hemma eller åtminstone sitta utspritt på ett kontor med ungefär samma kollegor varje dag, och dessutom ta sig dit utan att behöva åka kollektivt. Alla har inte riktigt samma förutsättningar.
Vore intressant att se vad som kommer skrivas i historieböckerna om detta.T tanaris skrev:
Där vissa länder experimenterade med flockimmuniteten och hur många som verkligen dog.
Vad tror du är lösningen?
I detta ämne finns inga vinnare eller förlorare. Vi är alla tokblåsta på ett elände med ursprung från Kina.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Anser du att Covid-19 är helt väsensskilt från de andra influensor vi drabbas av?optimum skrev:
Så flockimmunitet är inte 60% av samhället eller har du egna regler som inte Anders Tegnell fattat.
Tycker du bör ta kontakt med FHM och berätta att du vet mer.
60% av Sveriges invånare är 6 miljoner sjuka.
Om vi får ut det med tillplattad kurva så sjukvården hinner med så kommer detta hålla på i många år.
Och under tiden kommer många dö. Bevisligen dör även yngre och inte bara äldre multisjuka.
De blir inte epidemier varje år därför att många är immuna och riskgrupperna vaccineras. Men även bland dem som inte tillhör riskgrupperna så förekommer det varje år en del som blir allvarligt sjuka och dör av influensa.
Det finns inget sätt att hindra att många blir sjuka och en del dör innan det finns vaccin i mängder och det tar mycket lång tid innan det finns en sådan vaccinproduktion. Kina har just fått ett nytt utbrott i en annan del av landet, som rapporteras i ett annat inlägg nyligen, och Sydkorea håller på och förbereder sig på en till våg.
Om man stänger ner Sverige helt så kommer folk att dö på andra sätt i stället.
Nu skriver du samma sak igen. Vad menar du?optimum skrev:
Vilka länder är det som experimenterar? Och hur går det experimentet till?
Det är omöjligt att jämföra länder. Vi har kulturella skillnader, infrastruktur och beredskap.
Men det är väl ändå onödigt att kalla Sveriges metod för "experiment"? Det är ju en helt ny situation så då "experimenterar" ju alla andra också.optimum skrev:
Instämmer helt till det första
Dock är det ett experiment för vi vet inte hur många som kommer dö av skiten.
Lyckas vi behålla en platt kurva så sjukvården klarar det?
Vi vet inte heller hur viruset muterar och om flockimmuniteten bara är en dröm.
Vaccin är troligen den bästa metoden får att hålla detta borta.
Och, nej. Vaccin är antagligen den sämsta metoden för att hålla detta borta eftersom det inte finns något.
Håller helt med.BirgitS skrev:
Anser du att Covid-19 är helt väsensskilt från de andra influensor vi drabbas av?
De blir inte epidemier varje år därför att många är immuna och riskgrupperna vaccineras. Men även bland dem som inte tillhör riskgrupperna så förekommer det varje år en del som blir allvarligt sjuka och dör av influensa.
Det finns inget sätt att hindra att många blir sjuka och en del dör innan det finns vaccin i mängder och det tar mycket lång tid innan det finns en sådan vaccinproduktion. Kina har just fått ett nytt utbrott i en annan del av landet, som rapporteras i ett annat inlägg nyligen, och Sydkorea håller på och förbereder sig på en till våg.
Om man stänger ner Sverige helt så kommer folk att dö på andra sätt i stället.
Måste dock åka och jobba igen så det blir ingen mer frågestund. Ni får roa ett tillsammans ni som inte jobbar.
mvh