Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
H Hochiha skrev:
Du har fortfarande inte presterat någon alternativ metod. Om du ska håna experter bör du i varje fall ge ett förslag på hur det hela ska lösas. Nu verkar du bara panikslagen.
Det är skillnad på att håna och vara kritisk och det är lätt att gnälla på andra i ett forum och få får man förklara var man själv står.

Ja jag tycker begränsningen på 500 och 50 är trams. På tok för många och borde varit betydligt kraftigare begränsningar direkt.
Stängt våra egna skidorter direkt när vi fick reda på att det var så smittan effektivt sprids via uppgifter i Italien och Österrike

Hur jag tror vi borde agera
Jag har i tidigare inlägg redan skrivit om det.
Alltså en del av det FHM skriver om men även att vi måste hålla hjulen igång för annars dör vi ekonomiskt.
Dock tror jag inte på flockimmunitet för troligen kommer väldigt många dö av att 60% behöver bli sjuka.
Bättre att undvika bli smittade och invänta vaccin för att på så sätt bli immuna mot denna skit.

Jag själv följer det mesta av FHM råd men är nog lite mer extrem med att sprita saker man tar i och var händerna är när man tagit i något. Dessutom väldigt noga med socialt avstånd. Bokar av mindre viktiga möten och ser till att använda tillräckligt stora konferensrum för de möten vi behöver hålla. osv.
Smittan finns nu mitt ibland oss och man måste agera som om den man träffar kan vara smittad. Även agera som man själv är smittad och inte sprida den till andra.

Nu över till dig.
Förklara nu om du är av åsikten med flockimmunitet hur du ska kunna se äldre i ögonen och säga att vi offrar dem.
Eller hur vill du göra?
 
  • Gilla
seafarer och 3 till
  • Laddar…
Du tycker att begränsningen på 50 personer är på tok för mycket samtidigt som vi ska fortsätta att handla som vanligt för att stötta butikerna?
Det är ju helt motsägelsefullt. Ska man sänka gränsen till 5-10 personer så måste ju i stort sett varenda butik som inte har postorder stänga.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är skillnad på att håna och vara kritisk och det är lätt att gnälla på andra i ett forum och få får man förklara var man själv står.

Ja jag tycker begränsningen på 500 och 50 är trams. På tok för många och borde varit betydligt kraftigare begränsningar direkt.
Stängt våra egna skidorter direkt när vi fick reda på att det var så smittan effektivt sprids via uppgifter i Italien och Österrike

Hur jag tror vi borde agera
Jag har i tidigare inlägg redan skrivit om det.
Alltså en del av det FHM skriver om men även att vi måste hålla hjulen igång för annars dör vi ekonomiskt.
Dock tror jag inte på flockimmunitet för troligen kommer väldigt många dö av att 60% behöver bli sjuka.
Bättre att undvika bli smittade och invänta vaccin för att på så sätt bli immuna mot denna skit.

Jag själv följer det mesta av FHM råd men är nog lite mer extrem med att sprita saker man tar i och var händerna är när man tagit i något. Dessutom väldigt noga med socialt avstånd. Bokar av mindre viktiga möten och ser till att använda tillräckligt stora konferensrum för de möten vi behöver hålla. osv.
Smittan finns nu mitt ibland oss och man måste agera som om den man träffar kan vara smittad. Även agera som man själv är smittad och inte sprida den till andra.

Nu över till dig.
Förklara nu om du är av åsikten med flockimmunitet hur du ska kunna se äldre i ögonen och säga att vi offrar dem.
Eller hur vill du göra?
Oavsett offrar vi ingen för smittan kan ingen rå över. Oavsett du är ung eller gammal har du rätt att leva.

Utöver restriktionerna som nu gäller skulle jag vilja se att rörelsefriheten endast omfattar sin egen region, att folksamlingar på mer än 2 förbjuds.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du tycker att begränsningen på 50 personer är på tok för mycket samtidigt som vi ska fortsätta att handla som vanligt för att stötta butikerna?
Det är ju helt motsägelsefullt. Ska man sänka gränsen till 5-10 personer så måste ju i stort sett varenda butik som inte har postorder stänga.
Stäng ner butiker och handla på nätet. Har man ett arbete där man träffar andra så sluta upp med det eller skaffa rymddräkt
 
P
P Putte 9497 skrev:
Oavsett offrar vi ingen för smittan kan ingen rå över. Oavsett du är ung eller gammal har du rätt att leva.

Utöver restriktionerna som nu gäller skulle jag vilja se att rörelsefriheten endast omfattar sin egen region, att folksamlingar på mer än 2 förbjuds.
Inga transporter av varor?
Ingen pendling över regionsgränsen om du jobbar där?

För alla företag utan webbutik eller rimlighet att lösa det så vill du att de går i konkurs nu?

Vem ska upprätthålla detta?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Oavsett offrar vi ingen för smittan kan ingen rå över. Oavsett du är ung eller gammal har du rätt att leva.

Utöver restriktionerna som nu gäller skulle jag vilja se att rörelsefriheten endast omfattar sin egen region, att folksamlingar på mer än 2 förbjuds.
Jag läste precis om en läkare som trodde att under april når vi 50% smittade i Sverige.
Därför kommer jag att agera som varje jag möter är smittad. Alltså kommer jag vara väldigt noga med att hålla avstånd till alla jag träffar. 2 m gäller för mig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Inga transporter av varor?
Ingen pendling över regionsgränsen om du jobbar där?

För alla företag utan webbutik eller rimlighet att lösa det så vill du att de går i konkurs nu?

Vem ska upprätthålla detta?
Ok, visst ska det få gå transporter över regiongränserna men inte av personer som ska till jobbet.
 
optimum optimum skrev:
Jag läste precis om en läkare som trodde att under april når vi 50% smittade i Sverige.
Därför kommer jag att agera som varje jag möter är smittad. Alltså kommer jag vara väldigt noga med att hålla avstånd till alla jag träffar. 2 m gäller för mig.
Bra, jag har ett yrke även om det bedrivs utomhus där det ibland är svårt att hålla två meter
 
Högt blodtryck är en riskfaktor men om man behandlas för detta är risken lika stor då?
 
 
T TAR12 skrev:
Till sist ska man ha i åtanke att alla stora vaccinproducenter arbetar med att få fram ett vaccin och eftersom vi nu har en Panepidemi så har det aktiverats "snabbspår" för forskning och testningen. Med tanke på att man kan utveckla nya influensavacciner inför varje säsong så är det inte omöjligt att man med lite tur har fått fram ett vaccin innan året är slut.
Jag önskar att jag kunde vara lika optimistisk, men jag ser inte hur ett vaccin skulle kunna vara framme så snabbt, i alla fall inte för användning i samhället. Det måste tas fram, testas så att det inte är farligt men ändå ger ett effektivt skydd och hitta rätt dos som ger bästa effekt med minsta risk samt produceras i stor skala. Den mest trovärdiga bedömningen jag hört för att få fram ett vaccin eller effektivt läkemedel är 1,5-2 år och jag tycker att det verkar optimistiskt eftersom det normalt tar upp till 10 år i normala fall.

Förhoppningsvis kan man klara det med att samordna resurser och snabba på utprovningen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men att låta 60% av mänskligheten får detta är helt fruktansvärt. Något man i Storbritannien insåg snabbt och omvärderade sitt sätt att agera.

Är du fortfarande för denna metod?
Om nu som du säger Storbritannien inte tror på flockimmunitet, vad gör de då som vi inte gör?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
orealistiska alternativet att isolera människan tills viruset dör ut.
Det är inte alls orealistisk. Det är många länder som har lyckats att isolera och begränsa smittspridningen därmed begränsa antal dödsfall. Om viruset dör ut eller kommer vaccinet det får vi se. Huvudsaken är att skydda sin befolkning. Men Sverige har valt en udda strategi. Här tillåter man att en smittad person rör sig i samhället med buss eller tunnelbana, äta på Macdonald eller Burgerking, handla på IKEA, shoppa på Mall of Scandinavian och handla på Hemköp. Alla andra ska utsättas för de här smittade personer så att hela befolkningen blir smittade så fort så möjligt. Den här strategin kommer för eller senare att sluta med en stor katastrof utan like som folk kommer att minnas och skriva om i 100 år. Hoppas bara att beslutfattarna blir riktig välkända.
 
Det är på tok för tidigt att utvärdera hur olika länder lyckats i sina försök att minska spridningen, om två år kan vi förhoppningsvis börja se hur de olika åtgärderna fungerat.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är inte alls orealistisk. Det är många länder som har lyckats att isolera och begränsa smittspridningen därmed begränsa antal dödsfall. Om viruset dör ut eller kommer vaccinet det får vi se. Huvudsaken är att skydda sin befolkning. Men Sverige har valt en udda strategi. Här tillåter man att en smittad person rör sig i samhället med buss eller tunnelbana, äta på Macdonald eller Burgerking, handla på IKEA, shoppa på Mall of Scandinavian och handla på Hemköp. Alla andra ska utsättas för de här smittade personer så att hela befolkningen blir smittade så fort så möjligt. Den här strategin kommer för eller senare att sluta med en stor katastrof utan like som folk kommer att minnas och skriva om i 100 år. Hoppas bara att beslutfattarna blir riktig välkända.
Även om vi gjort som du vill och lyckats med det hade det räckt att några länder inte lyckats med strategin, så hade viruset ändå fortsatt att cirkulera. Vi hade då behövt hålla karantän tills det kommer ett vaccin (flera år), testa alla som ska in i landet.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.