Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
optimum optimum skrev:
Givetvis måste vi undvika att våra äldre svaga får denna skit. De kommer inte klara den. Det har vi redan sett.
Men det är fortfarande inte 100% av äldre som dör, det har vi redan sett med. Såklart ska vi försöka i största mån att undvika träffa de som är äldre och i riskgrupper. Men det är ju hopplöst när äldre och de i riskgrupp går ut och inte bryr sig själva.
Viruset lär aldrig försvinna, svininfluensan är kvar. Denna kommer vara kvar, vaccin kommer som vid majoriteten av alla sjukdomar.
 
Överreaktionerna på smittan är även i sig själva väldigt farliga och kontraproduktiva. Indien har satts i karantän, vilket innebär att miljontals daglönare misst sin försörjning och är på vandring, utan ens att få sina basala behov mötta. Hur många av dessa kommer att duka under, hur många barn och äldre klarar inte det? Kanske fler än om sjukan fått löpa fritt. Och att miljonhövdade flyktingströmmar på fot ut på landsbygden från storstäderna är ju knappast hellre ett effektivt sätta att begränsa smittspridningen.

läs och begrunda
https://www.nytimes.com/2020/03/30/world/asia/coronavirus-india-lockdown.html
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum
Rkarlsson skrev:
Jo men ta mig och många som exempel.
Om jag känner mig sjuk eller börjar bli sjuk, då stannar jag hemma. Speciellt nu vid dessa omständigheter. Jag åker in och handlar ensam utan familjen. Jag gör alla inköp på maten. Går inte i galleria eller på stan, puben, med mera.
Du tycker att vi ska handla och leva men måste vi in och ha ett par nya byxor eller måste vi handlar sådant alls nu då? Jag är för att stötta om man behöver nytt såklart.

Sen har vi dessa som är tvärtemot och går på puben, går i gallerior i onödan bara för att snacka skit.
Vad ska du göra med dem?
Det är ju sthlm som är värst hittills fortfarande i hela landet.
Vår produktion är igång, vi levererar och det funkar. Svensk produktion kommer nog ha problem om vi stänger ner detta.

Myndigheterna går ju ut och ber oss att inte resa, inte träffa folk, inte ha fester, stanna hemma om möjlig, inte gå till jobbet om vi är sjuka och så vidare. Vi kan dock inte undvika det.
Jag är dock optimistiskt. Min fritid är som sagt förr nästintill som vanligt. Enda som jag blir irriterad över är de som går igång på och faktiskt hoppas på totalkarantän så att vi inte ens får gå ut.
Så skrev jag inte .
Om vi går och handlar gör vi givetvis det med den sociala distans vi blivit rekommenderade.
Så gjorde jag senast idag.
Men om vi slutar handla dör svensk handel.
Är det så du vill ha det?

Förklara varför du ständigt hackar tillbaka på allt jag skriver .
Har du svårt för att se att det jag skriver är av objektivt vuxet sätt bör du söka hjälp.
 
P
optimum optimum skrev:
Så skrev jag inte .
Om vi går och handlar gör vi givetvis det med den sociala distans vi blivit rekommenderade.
Så gjorde jag senast idag.
Men om vi slutar handla dör svensk handel.
Är det så du vill ha det?

Förklara varför du ständigt hackar tillbaka på allt jag skriver .
Har du svårt för att se att det jag skriver är av objektivt vuxet sätt bör du söka hjälp.
Delvis har ju svensk handel stannat av. Krimskrams och sånt "onödigt" går inte alls nu. Dessutom så drar folk sig för att handla om deras jobb är i riskzonen. En ond spiral.

Nej jag försöker bara förstå hur du vill göra annorlunda för att stoppa ett virus som inte går att stoppa.
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Men det är fortfarande inte 100% av äldre som dör, det har vi redan sett med. Såklart ska vi försöka i största mån att undvika träffa de som är äldre och i riskgrupper. Men det är ju hopplöst när äldre och de i riskgrupp går ut och inte bryr sig själva.
Viruset lär aldrig försvinna, svininfluensan är kvar. Denna kommer vara kvar, vaccin kommer som vid majoriteten av alla sjukdomar.
Förhoppningsvis når vi samma kontroll över detta som andra farsoter som smittkoppor, HIV, polio, mm.

Men att låta 60% av mänskligheten får detta är helt fruktansvärt. Något man i Storbritannien insåg snabbt och omvärderade sitt sätt att agera.

Är du fortfarande för denna metod?
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Delvis har ju svensk handel stannat av. Krimskrams och sånt "onödigt" går inte alls nu. Dessutom så drar folk sig för att handla om deras jobb är i riskzonen. En ond spiral.

Nej jag försöker bara förstå hur du vill göra annorlunda för att stoppa ett virus som inte går att stoppa.
Det företag jag jobbar på har fortfarande full orderböcker.
Jag var idag på Jula och Clas olsson och handlade.
Jäkligt glest med andra som uppenbarligen slutat handla.

Varför?
Nej det är inte farligt att handla men utan kunder kommer det gå åt helvete med landet.

Samma krisen 2008/2009, vi pratade då om att alla med jobb borde passa på att byta bil. För att få hjulen att snurra.
Jo vi köpte nu Volvo då och bidrog till att jobben fanns kvar på de fabriker som tillverkar i Sverige. Vi var rätt många som gjorde så. Det funkade.
Men nu. Ska alla sitta hemma och glo på TV så internet sackar.
Så jävla sjukt.
Fortsätta att leva. Annars dör vi.

Vad gör du? Bara hänger här eller?
Har du redan gett upp.
Nå det kommer en morgon igen och då kan du ändra på ditt sätta att leva.
Torsdag 10:00 öppnar butikerna och jag lovar du är välkommen.
 
P
optimum optimum skrev:
Förhoppningsvis når vi samma kontroll över detta som andra farsoter som smittkoppor, HIV, polio, mm.

Men att låta 60% av mänskligheten får detta är helt fruktansvärt. Något man i Storbritannien insåg snabbt och omvärderade sitt sätt att agera.

Är du fortfarande för denna metod?
Du kan inte jämöra detta virus med smittkoppor, hiv eller polio de låg på helt annan nivå än pågående. Dels pga att vi idag har mer modern teknik och att detta virus inte har samma dödlighet.

Smittkoppor var brutalt, hiv var innan bromsmediciner 100% dödlighet. Polio har jag erfarenhet av att en släkting drabbades, och alla hans syskon gick bort men han blev "vanskapt" i benet men överlevde som tur var.

Nej jag är inte för att man ska låta det gå brutalt fort och de som verkligen är i riskzonen skall skyddas medans vi som inte är i riskgrupper ska vara försiktiga. Mer än så kan man inte göra.
Men Kina verkar ta det med en klackspark om man ska tro media om att de öppnat upp djurmarknaderna igen. Hade dem brytt sig lite så hade vi ju kanske kunnat undvika läget idag.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
optimum
Tro på framtiden för annars kan vi lägga oss och dö direkt.

Imorgon är fortsättningen på ditt liv.

Tack för idag,
Nu behöver jag lite sömn för imorgon ska jag jobba igen på ett företag som tror på morgondagen med fulla orderböcker.
Inte mitt företag men som glad medarbetare.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det företag jag jobbar på har fortfarande full orderböcker.
Jag var idag på Jula och Clas olsson och handlade.
Jäkligt glest med andra som uppenbarligen slutat handla.

Varför?
Nej det är inte farligt att handla men utan kunder kommer det gå åt helvete med landet.

Samma krisen 2008/2009, vi pratade då om att alla med jobb borde passa på att byta bil. För att få hjulen att snurra.
Jo vi köpte nu Volvo då och bidrog till att jobben fanns kvar på de fabriker som tillverkar i Sverige. Vi var rätt många som gjorde så. Det funkade.
Men nu. Ska alla sitta hemma och glo på TV så internet sackar.
Så jävla sjukt.
Fortsätta att leva. Annars dör vi.

Vad gör du? Bara hänger här eller?
Har du redan gett upp.
Nå det kommer en morgon igen och då kan du ändra på ditt sätta att leva.
Torsdag 10:00 öppnar butikerna och jag lovar du är välkommen.
Det är bra =) Vi har en hel del att göra med. Så vi kan vara glada åt våra jobb.

I helgen ska vi planera altanbygge och göra inköpslista sen skall jag inhandla det såklart på en byggmarknad utomhus.
Mitt planerade bilköp (begagnad) i maj/juni inväntar jag tills jag är 100% säker på att inte förskolan stänger och jag blir tvingad att vara hemma.
Jag jobbar mellan 07-16 när jag kommer hem tittar jag lite på datorn, leker med pågen springer en halvtimme sen slappar innan läggdags om du ville veta =)
Jo jag behöver ju lite reservdelar till min bil så kommer gynna någon butik där. Jag handlar alltså mest det jag behöver, som alltid.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Förhoppningsvis når vi samma kontroll över detta som andra farsoter som smittkoppor, HIV, polio, mm.

Men att låta 60% av mänskligheten får detta är helt fruktansvärt. Något man i Storbritannien insåg snabbt och omvärderade sitt sätt att agera.

Är du fortfarande för denna metod?
Du har fortfarande inte presterat någon alternativ metod. Om du ska håna experter bör du i varje fall ge ett förslag på hur det hela ska lösas. Nu verkar du bara panikslagen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Ni som förkastar en flockimmunitet, har ni något alternativ? Jag ser ingen annan lösning. Det man kan påverka är hur lång tid det tar, men att utrota viruset går inte.
Det är en bra fråga.

Jag tänker så här: Om man aktivt försöker att platta ut kurvan t.ex. med testning, smittspårning och isolering och repeterar detta hela tiden då kan man bromsa spridningen och behålla samhället relativt öppet samtidigt. Smittspårningen kan med dagens teknik ske nästintill automatiskt och behöver inte innebära så stort integritetsintrång. Resultatet borde som du är inne på innebära att man får mer tid på sig, dvs att spridningen tar mer tid.

Den tiden kan man nyttja till att bygga upp erforderliga sjukvårdsresurser, t.ex. öka. IVA platserna så att vi inte hamnar i en situation att vårdplatserna inte räcker till. Som det är idag tror jag att det finns en betydande risk att IVA platserna inte räcker till och detta kommer att visa sig i närtid i så fall.

En stor nackdel med flockimmunitet är att desto fler som har haft smittan desto större är chanserna att det uppstår en mutation av viruset som befolkningen inte är immun mot detta eftersom viruset kan mutera vid varje tillfälle det smittar. Får vi en mutation som är lika dödlig och med ett liknande R0 tal som Covid-19 då börjar allt om igen.

Till sist ska man ha i åtanke att alla stora vaccinproducenter arbetar med att få fram ett vaccin och eftersom vi nu har en Panepidemi så har det aktiverats "snabbspår" för forskning och testningen. Med tanke på att man kan utveckla nya influensavacciner inför varje säsong så är det inte omöjligt att man med lite tur har fått fram ett vaccin innan året är slut.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Tack MultiMan för en bra film. Den var ganska lång, 35 minuter, men väl värd att se. Jag lärde mig mycket som jag inte visste innan och rekommenderar den till andra som inte sett den.

Jag har själv varit febrig i några dagar och idag så började jag hosta, ganska mycket, och ibland hinner jag inte hosta i armvecket.

Baserat på den nya kunskap jag fått från videofilmen så kommer jag från och med i morgon bitti bära ansiktsmask, mest till skydd för min omgivning. Godnatt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
@Per Eskilsson Tack själv. Kommer tänka på dig och hålla alla tummar jag har för att du ska bli frisk så fort det bara är möjligt, oavsett vad det är.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Andas nu djupt och ta en kopp kaffe innan ni läser, nedanstående är menat som en reflektion.

Världskonspirationen är nu löst - det är Löfvén som skapat och släppt ut viruset. Han är den ende jag kan komma på som kraftigt tjänar på det. Från daglig slagpåse och förlöjligad i media till en älskad landsfader. Så nu har vi klara av den punkten.

Sedan undrar jag varför man bryr sig? Alltså, 80% får ju bara lindriga symptom. Och den årliga influensan tar också några procent av i huvudsak gamlingarna. Så vad är så specielt men den här influensan? 9000 döda i Spanien, jovisst, men det har man en vanlig säsong med. Och i USA dör 25k eller så av skjutvapen och tio gånger det av fetma så 100k döda är ingenting i sammanhanget.

Alltså, jag försöker på intet sätt förringa den skräck folk känner, i synnerhet de som jobbar inom vården, men det känns som att det är något de inte talar om för oss. För en dryg månad sedan var tonen från myndigheter raljant och nästan förlöjligande mot de som var oroliga. Det mer eller mindre talades om att de var undergångsdyrkare. Nu säger Steffe att krisen kommer att ta månader. Och världens starkaste ekonomi har fallit samman som ett korthus på bara några veckor.

Mitt budskap är att fortsätter man så här kommer folk att fatta att de blivit lurade och att allting är ett luftslott och då kommer den verkliga paniken,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.