Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
optimum optimum skrev:
Detta är oro
Låter vi smittan sprida sig kommer äldre få den också.
Såg på nyheterna att flera fall är bekräftade på äldreboende i Stockholm, Något som inte fick ske.

Många äldre och speciellt de med någon sjukdom ligger illa till.
Därför anser jag att experimentet med flockimmunitet är väldigt grymt mot speciellt äldre personer.
De som vi vanligen hänvisar till att det var de som var med och byggde upp välfärden i Sverige.
De kan vi nu tydligen offra.

Nej fy i helvete för sådant.
De hade aldrig kunnat hindra att äldre fått det ändå. Kolla själv statistiken länken är tagen från FHM sida. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Hur hade din lösning varit ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Såg en kul film från WHO...
en kvinna säger..
1 Masker hjälper inte mot att bli smittad. Finns inga evidence för det.
2 Om DU har smittan själv, ska du ha mask
3 Är du frisk, behöver du inte ha mask
4 MEN...(nu kommer det motsägelsefulla) Om du är i samma rum som en smittad ska du ha mask på dig???

(Hon sa ju nyss att den inte hjälpte?)

Man kan ju undra vad det är de vill säga med den filmen.. och det ska vara WHO.
De verkar ju vara mer snurriga än infon vi får i Sverige

https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Detta är oro
Låter vi smittan sprida sig kommer äldre få den också.
Såg på nyheterna att flera fall är bekräftade på äldreboende i Stockholm, Något som inte fick ske.

Många äldre och speciellt de med någon sjukdom ligger illa till.
Därför anser jag att experimentet med flockimmunitet är väldigt grymt mot speciellt äldre personer.
De som vi vanligen hänvisar till att det var de som var med och byggde upp välfärden i Sverige.
De kan vi nu tydligen offra.

Nej fy i helvete för sådant.
Vilket experiment syftar du på?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Självklart kan du själv gå till ytterligheter för att skydda dig själv om du till varje pris vill höra till de som har en chans att aldrig bli smittade. Det så länge du helst inte gör det till ett tvång som skadar dig mer än viruset.

Men jag är övertygad att direktöverföring mellan människor rent statistiskt är den största risken. Jag var på ett byggvaruhus idag och såg äldre farbröder 70+ där och de gick gärna mycket nära butikspersonalen när de ställde frågor. Det ser jag som en betydligt större risk än att röra ytor som någon hostat på. Men jag själv tvättar/spritar händerna efter att ha varit ute bland folk och jag tar inte i hand och står inte nära. Munskydd tror jag inte på, rena viruskuvösen och jag tror inte mig själv om att ta av och på den på ett hygieniskt sätt.
Video
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/videos
 
optimum
Jag har en fast tro på att alla bör försöka undvika att bli smittade och om man ändå råkar bli smittad håller man sig borta från andra personer tillräckligt länge tills man inte kan smitta mer. Då kan vi komma igenom den här skiten.

Död åt begreppet flockimmunitet. Det kommer ta livet av väldigt många när och kära.

Under tiden ska vi fortsätta handla och leva så vi har ett land med verksamhet kvar när smittan är borta. Men på ett säkert sätt så vi inte sprider skiten mer. Till slut kommer vaccin och stabiliserar och utplånar helvetet från Kina.

Under uppbyggnaden av Sverige igen kommer vi se företag som vi alltid vill ha kvar i landet. De som tillverkar utrustning man behöver vid sådana här kriser, mat, skyddsutrustning, mm.
Värna om svensk produktion.
Jag har en fast tro på morgondagen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Det finns ingen stopp på detta innan tillräckligt många är immuna. Smittan kommer aldrig försvinna innan vi lyckas vaccinera tillräckligt stor andel av befolkningen och innan vi är där kommer sannolikt de flesta redan vara immuna.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Rkarlsson skrev:
De hade aldrig kunnat hindra att äldre fått det ändå. Kolla själv statistiken länken är tagen från FHM sida. [länk]

Hur hade din lösning varit ?
Givetvis måste vi undvika att våra äldre svaga får denna skit. De kommer inte klara den. Det har vi redan sett.
 
optimum optimum skrev:
Givetvis måste vi undvika att våra äldre svaga får denna skit. De kommer inte klara den. Det har vi redan sett.
Om vi skyddar riskgrupperna (minimera besök etc) tills tillräckligt många i allmänpopulationen är immuna kommer smittspridningen avta så att det är hyfsat säkert igen även för dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Vilket experiment syftar du på?
Experimentet med flockimmunitet.

Funkar i teorin, funkar in praktiken men om man förordar ett icke humant sätt så fungerar det.

Liknande (inte precis) som nazisterna försökte få till ett ariskt folk.
Dra inte direkta paralleller,
De struntade i konsekvenserna vilket är samma som man gör med flockimmunitet. Man bryr sig inte om mänskligt lidande utan att en grupp starkare överlever.

Helt sjukt.
Inte mitt sätt att se på världen.

Kanske din?
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Experimentet med flockimmunitet.

Funkar i teorin, funkar in praktiken men om man förordar ett icke humant sätt så fungerar det.

Liknande (inte precis) som nazisterna försökte få till ett ariskt folk.
Dra inte direkta paralleller,
De struntade i konsekvenserna vilket är samma som man gör med flockimmunitet. Man bryr sig inte om mänskligt lidande utan att en grupp starkare överlever.

Helt sjukt.
Inte mitt sätt att se på världen.

Kanske din?
Det är inte ett experiment. Det är där alla länder kommer hamna, kanske kommer vissa länder som var ute med goda åtgärder i tid lyckas hålla nere infektionstakten tills ett vaccin finns - men jag tvivlar på det. Viruset är så spritt nu att ingen kommer lyckas hålla hela populationen isolerad tillräckligt länge.

Skillnaden är kanske att FHM erkänner detta, tror du på allvar att Tyskland kommer hålla skolorna stängda i två år till exempel?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ni som förkastar en flockimmunitet, har ni något alternativ? Jag ser ingen annan lösning. Det man kan påverka är hur lång tid det tar, men att utrota viruset går inte.
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
optimum
H hapazard skrev:
Om vi skyddar riskgrupperna (minimera besök etc) tills tillräckligt många i allmänpopulationen är immuna kommer smittspridningen avta så att det är hyfsat säkert igen även för dem.
Men om man ser till djurens värld skulle vi släppa de äldre och låta dem dö.
Flockimmunitet kommer ta livet av väldigt många äldre och svaga (en eller flera sjukdomar)

Knappast min syn på mänskligheten. För då skulle man låta alla flyktingar få dö i sina hemländer. Inte vårda cancersjuka. Strunta i att behandla infektioner med antibiotika osv.

Nej jag tror inte på experimentet flockimmunitet.
 
P
optimum optimum skrev:
Jag har en fast tro på att alla bör försöka undvika att bli smittade och om man ändå råkar bli smittad håller man sig borta från andra personer tillräckligt länge tills man inte kan smitta mer. Då kan vi komma igenom den här skiten.

Död åt begreppet flockimmunitet. Det kommer ta livet av väldigt många när och kära.

Under tiden ska vi fortsätta handla och leva så vi har ett land med verksamhet kvar när smittan är borta. Men på ett säkert sätt så vi inte sprider skiten mer. Till slut kommer vaccin och stabiliserar och utplånar helvetet från Kina.

Under uppbyggnaden av Sverige igen kommer vi se företag som vi alltid vill ha kvar i landet. De som tillverkar utrustning man behöver vid sådana här kriser, mat, skyddsutrustning, mm.
Värna om svensk produktion.
Jag har en fast tro på morgondagen.
Jo men ta mig och många som exempel.
Om jag känner mig sjuk eller börjar bli sjuk, då stannar jag hemma. Speciellt nu vid dessa omständigheter. Jag åker in och handlar ensam utan familjen. Jag gör alla inköp på maten. Går inte i galleria eller på stan, puben, med mera.
Du tycker att vi ska handla och leva men måste vi in och ha ett par nya byxor eller måste vi handlar sådant alls nu då? Jag är för att stötta om man behöver nytt såklart.

Sen har vi dessa som är tvärtemot och går på puben, går i gallerior i onödan bara för att snacka skit.
Vad ska du göra med dem?
Det är ju sthlm som är värst hittills fortfarande i hela landet.
Vår produktion är igång, vi levererar och det funkar. Svensk produktion kommer nog ha problem om vi stänger ner detta.

Myndigheterna går ju ut och ber oss att inte resa, inte träffa folk, inte ha fester, stanna hemma om möjlig, inte gå till jobbet om vi är sjuka och så vidare. Vi kan dock inte undvika det.
Jag är dock optimistiskt. Min fritid är som sagt förr nästintill som vanligt. Enda som jag blir irriterad över är de som går igång på och faktiskt hoppas på totalkarantän så att vi inte ens får gå ut.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men om man ser till djurens värld skulle vi släppa de äldre och låta dem dö.
Flockimmunitet kommer ta livet av väldigt många äldre och svaga (en eller flera sjukdomar)

Knappast min syn på mänskligheten. För då skulle man låta alla flyktingar få dö i sina hemländer. Inte vårda cancersjuka. Strunta i att behandla infektioner med antibiotika osv.

Nej jag tror inte på experimentet flockimmunitet.
Anden är ute ur flaskan, det är för sent för något annat.
 
optimum
H hapazard skrev:
Det är inte ett experiment. Det är där alla länder kommer hamna, kanske kommer vissa länder som var ute med goda åtgärder i tid lyckas hålla nere infektionstakten tills ett vaccin finns - men jag tvivlar på det. Viruset är så spritt nu att ingen kommer lyckas hålla hela populationen isolerad tillräckligt länge.
Tror du på detta borde vi gjort samma med smittkoppor.

Låt tillräckligt många smittas och dö så får vi immunitet. De starka överlever, de svagare dör ut.
Låter bra eller?

NMR tror på samma. Inte jag.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.