Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
Såg precis Sverige möts på svt1, på slutet var en man med från Linköping på videolänk.
Han sa något som var väldigt klokt och som de allra flesta redan vet, men behöver tänka mer på.
Citerar inte ordagrant utan mer från skallen ungefär vad budskapet var.
Dvs att viruset drabbar väldigt sällan barn och ungdomar till någon allvarligare grad.
Vi har redan klimatkrisen som sätter press på ungdomarna, nu kommer även denna katastrof med isolation,karantän, nedstängningar som kommer leda till en hårt ansträngd ekonomi.
Dvs vi kan inte låta detta påverka ungdomarna med mera katastroftankar och ångest om jordens undergång.
Världen kommer inte att gå under, vardagen måste få rulla på och ungdomarna måste få må bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Och nu säger Löfvén att det kommer att ta "månader" :
https://omni.se/a/LAEM3p

Sanningen har ju börjat komma fram, de kunde inte hålla tyst om detta längre...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
tompas11 tompas11 skrev:
När man skriver att man vill utesluta någon på grund av att dennes åsikter inte överensstämmer med ens egna, så är man ute på väldigt farliga vägar. I det här landet har vi åsiktsfrihet, vilket gäller ALLA, även Lars. Det borde även Du @mathiash77 respektera. Att Du väljer att ignorera de inlägg som Lars skriver är OK, ingen är tvingad att läsa, men försök inte tysta de som Du inte är bekväm med.
Ja, vi har åsiktsfrihet i detta land men att ha en åsikt ger dig inte automatiskt rätt att uttrycka den.

Vi har även lagar som säger att man inte får sprida/uttala hot, förtal, uppvigling eller hets mot folkgrupp.

Gråzonen på vad som får lov att sägas och skrivas har tyvärr flyttats extremt åt höger och Polacker, Somalier är bara några exempel på vissas tydliga inspel på att öka gråzonen och göra mer och mer ”tillåtet” eller att få det att verka normalt.

Tittar vi sedan på vissa trådar med klara ”politiska” undertoner som Klimatförändringar och även Corona så är det tydligt att vissa gärna hämtar material långt ut till Höger, från källor som av den stora massan tydligt säger är felaktiga men som passar vissa, om det är personligt eller om man har en politisk agenda vill ingen uttala sig om.

Det finns dock extremt mycket varningar kring att vid val och andra hot ökar spridningen av falsk information för att öka osäkerhet och flytta politik, åsikter och få vissa att se bättre ut. Konstigt nog finns det ofta samma länkar i detta som till andra politiska budskap...


När sedan inläggen börjar med en personlig upplevelse för att sedan mer och mer tydligt gå över till att öppet kritisera hur Sverige hanterar krisen och lämna flertalet klart felaktiga och tvivelaktiga inlägg utan minsta källhänvisning är det för MIG inte längre något som en individ skriver och vill uttrycka sin åsikt om, då är det för MIG ett tydligt budskap eller skrämsel som man vill förmedla.


Slutligen är inte jag ute efter att ta bort åsiktsfrihets men det som yttras ska hållas inom de lagar som finns för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Niclas Gustafsson och 14 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Må så vara att det är det vanligaste, men jag tänker inte chansa så länge möjligheten att smittas inte är 0. Har använt munskydd och spritat/tvättat händerna efter varje besök på offentlig plats sedan iaf en månad.
Självklart kan du själv gå till ytterligheter för att skydda dig själv om du till varje pris vill höra till de som har en chans att aldrig bli smittade. Det så länge du helst inte gör det till ett tvång som skadar dig mer än viruset.

Men jag är övertygad att direktöverföring mellan människor rent statistiskt är den största risken. Jag var på ett byggvaruhus idag och såg äldre farbröder 70+ där och de gick gärna mycket nära butikspersonalen när de ställde frågor. Det ser jag som en betydligt större risk än att röra ytor som någon hostat på. Men jag själv tvättar/spritar händerna efter att ha varit ute bland folk och jag tar inte i hand och står inte nära. Munskydd tror jag inte på, rena viruskuvösen och jag tror inte mig själv om att ta av och på den på ett hygieniskt sätt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Har ni sett det här ?
[länk]
herre gud! Den här kurvan kommer att knappast vara flack. Den kommer att gå spik rak uppåt.
Det är vårdpersonal som handskas med smittade äldre utan skydd!
Har inte fackförbundet något att säga om arbetsmiljön ?
Ja, det är hemskt!

Men det finns inga belägg för att kurvan kommer gå rakt upp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Har ni sett det här ?
[länk]
herre gud! Den här kurvan kommer att knappast vara flack. Den kommer att gå spik rak uppåt.
Det är vårdpersonal som handskas med smittade äldre utan skydd!
Har inte fackförbundet något att säga om arbetsmiljön ?
På arbetsplatser kan facket stänga ner totalt. Men det är rätt komplicerat med levande varelser.
Vet inte hur det är i sthlm. Vi har haft besöksförbud i minst 4 veckor nu på äldreboenden. Vill man träffa sina gamla anhöriga får man boka tid och så får man sitta utomhus under ett altantak. Men du får inte gå fram och kramas. Visst det hindrar ju inte personalen men det finns nästan ingen personal kvar.
Vet att på ett par boende här så låste de ute personal eller gav dem betald ledighet om de varit och åkt skidor i minst en vecka efter de kom hem.
Skydd har ju folk redan bunkrat upp i sina privata hem inkl sprit och allt som tillhör :p
 
L Lars48 skrev:
Har ni sett det här ?
[länk]
herre gud! Den här kurvan kommer att knappast vara flack. Den kommer att gå spik rak uppåt.
Det är vårdpersonal som handskas med smittade äldre utan skydd!
Har inte fackförbundet något att säga om arbetsmiljön ?
Varför så förvånad? Sverige kommer troligen klara sig lite lindrigare än Italien, och där dör ca 800-900 per dag. Vi har ungefär en sjättedel så stor befolkning, så att ca 150 personer om dagen avlider av Covid-19 tror jag kan bli en ”vanlig” nivå under en period. (Jämför då gärna med att normalt dör ca 250 personer om dagen).
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
På arbetsplatser kan facket stänga ner totalt. Men det är rätt komplicerat med levande varelser.
Vet inte hur det är i sthlm. Vi har haft besöksförbud i minst 4 veckor nu på äldreboenden. Vill man träffa sina gamla anhöriga får man boka tid och så får man sitta utomhus under ett altantak. Men du får inte gå fram och kramas. Visst det hindrar ju inte personalen men det finns nästan ingen personal kvar.
Vet att på ett par boende här så låste de ute personal eller gav dem betald ledighet om de varit och åkt skidor i minst en vecka efter de kom hem.
Skydd har ju folk redan bunkrat upp i sina privata hem inkl sprit och allt som tillhör :p
Jag hörde på radio för en vecka sen att 40% av personalen i äldreboende och hemtjänst var sjukskrivna i Stockholm stad. Nu ligger siffran kanske ännu högre. De som är villiga att jobba vilket är väldigt vågat, har ändå ingen skyddsutrustning. De blir säkert sjuka och sjukskriver sig. Snart finns ingen personal kvar att ta hand de gamla. Det här ser väldigt illa ut.
Hur många personer kommer de här vårdpersonalen i kontakt med utanför jobbet vill jag inte ens tänka på. Speciellt när man kan åka bussar och ta en sväng med tunnelbanan över hela stan.
Önskar att det fanns en myndighet som kunde ta tag i det här röran.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
Jag tycker det är lite anmärkningsvärt att den tes som bygger på flockimmunitetsteorin har fått en sådan spriding i medier och bland många tyckare med och utan adekvat kompetens. Flera forskare med lång erfarenhet och kompetens som forskat på SARS COV och numera SARS-COV 2 säger att det finns en möjlighet med flockimmunitet, men att det finns inget underlag på varken hur lång immuniteten är eller när man kan bli smittad igen. DN tar faktiskt upp detta i en artikel. Ändå finns det en övertro på att flockimmunitetsteorin skall fungera med hänvisning till hur virus fungerar överlag. Enligt min åsikt är detta ingen annat än en stor chansning då alternativ Vaccin inte finns att tillgå eller det orealistiska alternativet att isolera människan tills viruset dör ut. Tvätta händerna ofta och använd sunt förnuft är det enda som är bevisat att ha effekt. Sen får man helt enkelt se vad som händer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Jag hörde på radio för en vecka sen att 40% av personalen i äldreboende och hemtjänst var sjukskrivna i Stockholm stad. Nu ligger siffran kanske ännu högre. De som är villiga att jobba vilket är väldigt vågat, har ändå ingen skyddsutrustning. De blir säkert sjuka och sjukskriver sig. Snart finns ingen personal kvar att ta hand de gamla. Det här ser väldigt illa ut.
Hur många personer kommer de här vårdpersonalen i kontakt med utanför jobbet vill jag inte ens tänka på. Speciellt när man kan åka bussar och ta en sväng med tunnelbanan över hela stan.
Önskar att det fanns en myndighet som kunde ta tag i det här röran.
De skickar hem personalen oavsett om de har haft problem länge eller har pollenallergier just nu, så alla som är hemma är knappast sjuka. Har en släkting som haft hosta sen i augusti men blev hemskickad för någon vecka sen. Men i med hon har pollenallergi så vägrar sjukhuset göra röntgen vilket lett till att självmedicineringen har gjort att hon har sår i näsan istället. Hon är alltså "frisk".
Vår kommun tillverkar egna skydd i form av icke godkända visir vilket de troligtvis skiter i just nu då de är ett skydd mot hosta.
Men det är väl ändå inte konstigt att en storstad har störst spridning. Vissa har ingen möjlighet att transportera sig utan kollektivtrafik dessutom.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag hörde att var tredje ålderdomshem i Stockholm är snittad. Har för mig att 80% av alla ålderdomshem ligger i Stockholm. Om sant, då luktar det katastrof.
Det är 29 ålderdomshem av 90 som har fått in smittan. Om dom 90 hemmen är 80% av alla ålderdomshem i Sverige skulle det alltså finnas 22 till i resten av landet?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag hörde på radio för en vecka sen att 40% av personalen i äldreboende och hemtjänst var sjukskrivna i Stockholm stad. Nu ligger siffran kanske ännu högre. De som är villiga att jobba vilket är väldigt vågat, har ändå ingen skyddsutrustning. De blir säkert sjuka och sjukskriver sig. Snart finns ingen personal kvar att ta hand de gamla. Det här ser väldigt illa ut.
Hur många personer kommer de här vårdpersonalen i kontakt med utanför jobbet vill jag inte ens tänka på. Speciellt när man kan åka bussar och ta en sväng med tunnelbanan över hela stan.
Önskar att det fanns en myndighet som kunde ta tag i det här röran.
Men samtidigt ska du veta att många ställer upp för att hjälpa! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRerX2/har-omskolas-sas-personal--till-att-jobba-inom-varden

Ä
ven på mitt jobb har vi fått svara på en enkät om vi har någon vårdkompetens och de som hade det har satts på snabbutbildning för att kunna hjälpa till i hemtjänst och äldrevård.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
sir_daniel sir_daniel skrev:
snarare tvärt om, vad gör folk när de är ”lediga” och uttråkade? ;)
Kanske vi kommer se bunkrande av kondomer liknande toa-papper.
 
optimum
Rkarlsson skrev:
Ang barn så vid kriser så blir det fler barn. Så du behöver nog inte oroa dig för det.

Du skriver
Ni med äldre föräldrar kommer få se dem dö en plågsam död i förtid.

Du drar alltså att alla gamlingar skall dö nu. Snälla skriv inte som att det betyder 100%. Det sprider oro, men du vill ändå resa fritt.
Detta är oro
Låter vi smittan sprida sig kommer äldre få den också.
Såg på nyheterna att flera fall är bekräftade på äldreboende i Stockholm, Något som inte fick ske.

Många äldre och speciellt de med någon sjukdom ligger illa till.
Därför anser jag att experimentet med flockimmunitet är väldigt grymt mot speciellt äldre personer.
De som vi vanligen hänvisar till att det var de som var med och byggde upp välfärden i Sverige.
De kan vi nu tydligen offra.

Nej fy i helvete för sådant.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.