Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
Enligt pessimisterna är det fortfarande två veckor kvar dit, det går alltid att se mörkret i tunneln på något sätt, bara man väljer rätt kombination av siffror!
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så står det inte på FHM sida.

Först ska man stanna hemma.

[länk]
Men snälla du, jag tar tabletten kl 6 på morgonen, och stannar hemma tills den verkat och symptomen är borta. Hur jävla korkad tror du att jag är egentligen? Eller är det du som inte klarar att läsa, och tror att man först måste stanna hemma tills symtomen är borta SEDAN ta allergimedicin och se om de fortfarande är borta?

Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma.

Du förstår väl att du måste läsa HELA texten du citerar och inte bara halva?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 10 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men nu har debatten fortsatt att vissa tror man kan utgå från att det är allergi och fortsätta jobba.
Du måste ju förstå att allergimedicin inte har någon effekt på coronasymptom, dvs om de försvinner av medicin är det allergi. Och då behöver man enligt texten du citerar från FoHM inte vara hemma. Det har du själv skrivit.
 
T
optimum optimum skrev:
Tycker du det är ok att man själv gör bedömningen och fattar beslut om att gå till jobbet trots det som står på 1177 och FHM:s sidor?
I en annan tråd skrev du att du tänkte använda ditt sunda förnuft och göra vad du ansåg bäst, så varför ska inte andra också kunna göra det?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
5
T tanaris skrev:
Jo, här är en artikel där det står att hela 1 miljon svenskar redan kan ha smittats. Eller t o m 2. Eller kanske bara 322000. Eller åtminstone 100000. Eh...

[länk]
Ja det är ju en positiv nyhet iom siffrorna på antalet som behöver vård i så fall :)
Kunde ju ha varit värre
Eller syftade du på att de är positiva :cool:
 
China, 4th Q GDP will be in target (Blomberg).
Den här gång får Kina stor ekonomisk försprång om de får igång din ekonomi snart medan Europa och Usa handskas med Coronavirus. Den som får försprång blir säkert misstänkt om att släppt ut viruset.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jo, det är totalt 18 personer i Sverige som har blivit friskförklarade.
Jag träffade en av dem igår. :)
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Den som får försprång blir säkert misstänkt om att släppt ut viruset.
I Trumps världsbild så är det så.


Men oavsett, vänta bara tills Kina får nästa våg, och sen nästa, och sen n....
 
Många billiga företag på konkursens brant som kommer att köpas upp av Kineserna...
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
P
Italien verkar vara ett land som drabbas hårt av influensa varje år. Om de i sin nuvarande rapportering inte särskiljer covid19 från övrig influensa så får man vänta till den årliga summeringen för att veta det riktiga dödstalet. ILI står för ”influensa like illnesses”.
Utdrag från international journal of infectious diseases:
Highlights

•In the winter seasons from 2013/14 to 2016/17, an estimated average of 5,290,000 ILI cases occurred in Italy, corresponding to an incidence of 9%.
•More than 68,000 deaths attributable to flu epidemics were estimated in the study period.
•Italy showed a higher influenza attributable excess mortality compared to other European countries. especially in the elderly.
Results
We estimated excess deaths of 7,027, 20,259, 15,801 and 24,981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively, using the Goldstein index. The average annual mortality excess rate per 100,000 ranged from 11.6 to 41.2 with most of the influenza-associated deaths per year registered among the elderly. However children less than 5 years old also reported a relevant influenza attributable excess death rate in the 2014/15 and 2016/17 seasons (1.05/100,000 and 1.54/100,000 respectively).
 
P
Möbius skrev:
Italien verkar vara ett land som drabbas hårt av influensa varje år. Om de i sin nuvarande rapportering inte särskiljer covid19 från övrig influensa så får man vänta till den årliga summeringen för att veta det riktiga dödstalet. ILI står för ”influensa like illnesses”.
Utdrag från international journal of infectious diseases:
Highlights

•In the winter seasons from 2013/14 to 2016/17, an estimated average of 5,290,000 ILI cases occurred in Italy, corresponding to an incidence of 9%.
•More than 68,000 deaths attributable to flu epidemics were estimated in the study period.
•Italy showed a higher influenza attributable excess mortality compared to other European countries. especially in the elderly.
Results
We estimated excess deaths of 7,027, 20,259, 15,801 and 24,981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17, respectively, using the Goldstein index. The average annual mortality excess rate per 100,000 ranged from 11.6 to 41.2 with most of the influenza-associated deaths per year registered among the elderly. However children less than 5 years old also reported a relevant influenza attributable excess death rate in the 2014/15 and 2016/17 seasons (1.05/100,000 and 1.54/100,000 respectively).
Har du referens till själva artikeln? Är nyfiken på om det står lite mer i diskussionen. Jag undrar om det finns några hypoteser kring varför italienarna verkar "må så dåligt" rent generellt.

Edit:
Hittade själv...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Rosano, A., Bella, A., Gesualdo, F., Acampora, A., Pezzotti, P., Marchetti, S., ... & Rizzo, C. (2019). Investigating the impact of influenza on excess mortality in all ages in Italy during recent seasons (2013/14–2016/17 seasons). International Journal of Infectious Diseases, 88, 127-134.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Trumps världsbild så är det så.


Men oavsett, vänta bara tills Kina får nästa våg, och sen nästa, och sen n....
Ingen som vet hur det egentligen är i Kina. Information därifrån är ju kraftigt censurerad.
Vissa siffror slinker ju ut, som tex att antalet aktiva mobilabonnemang har minskat med 21 millioner de senaste månaderna, efter att ha ökat konstant de senaste 10 åren.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Det enda man kan säga säkert är att Kina givetvis inte heller är av med viruset och inte kan lätta på smittskyddsrestriktioner förrän det finns ett vaccin eller större delen av befolkningen haft viruset.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
P
Emma242 skrev:
Har du referens till själva artikeln? Är nyfiken på om det står lite mer i diskussionen. Jag undrar om det finns några hypoteser kring varför italienarna verkar "må så dåligt" rent generellt.

Edit:
Hittade själv...
[länk]

Rosano, A., Bella, A., Gesualdo, F., Acampora, A., Pezzotti, P., Marchetti, S., ... & Rizzo, C. (2019). Investigating the impact of influenza on excess mortality in all ages in Italy during recent seasons (2013/14–2016/17 seasons). International Journal of Infectious Diseases, 88, 127-134.
Detta kan vara en av förklaringarna, från artikeln:
”In terms of amplitude of the at risk population, in Italy there are 6.7 million of people aged 75+ (more than 10% of the population) that constitute a large group of fragile subjects, among which the annual death rate is naturally high, around 4% (ISTAT, 2018b). Among them, a large variation in the absolute number of deaths causes small fluctuations in the mortality rate. Excess deaths constitute a serious public health issue that can be prevented coupling influenza vaccination with personal protection measures (ECDC, 2019).”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.