2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte helt, Italien hade en fördubbling var tredje dag, vi är närmre Tyskland med en fördubbling var lite drygt tredje dag.P Putte 9497 skrev:
Titta på dagens avsnitt av Aktuellt där jämförde de utvecklingen i några länder med den i Sverige.
Där sa några kunniga att det kommer att vända och börja bli bättre i maj/juni nån gång
Jag såg det, men vi har absolut inte samma utveckling som i Italien som många tjoa om i tråden tidigareNefrums skrev:
Inte helt, Italien hade en fördubbling var tredje dag, vi är närmre Tyskland med en fördubbling var lite drygt tredje dag.
Titta på dagens avsnitt av Aktuellt där jämförde de utvecklingen i några länder med den i Sverige.
Där sa några kunniga att det kommer att vända och börja bli bättre i maj/juni nån gång
Nej förhoppningsvis ligger vi bättre till och vi får verkligen hoppas sjukvårdsresurserna räcker för annars kommer vi se en kraftig ökning.P Putte 9497 skrev:
Dessutom har vi en hel del 70+ som vägrar ta till sig information.
Vi har gått från 0 döda till 167 under mars
Om utvecklingen fortsätter i samma stigning kommer vi ha 1000 eller ännu fler vid slutet av april.
Finns säkert någon duktig som kan plocka fram matematisk funktion från uppgifterna om antalet döda.
100.000 till sommaren?
VI får verkligen hoppas det vänder snart.
Så är det.optimum skrev:
Nej förhoppningsvis ligger vi bättre till och vi får verkligen hoppas sjukvårdsresurserna räcker för annars kommer vi se en kraftig ökning.
Dessutom har vi en hel del 70+ som vägrar ta till sig information.
Vi har gått från 0 döda till 167 under mars
Om utvecklingen fortsätter i samma stigning kommer vi ha 1000 eller ännu fler vid slutet av april.
Finns säkert någon duktig som kan plocka fram matematisk funktion från uppgifterna om antalet döda.
100.000 till sommaren?
VI får verkligen hoppas det vänder snart.
Med stigande siffror som behöver respirator är frågan hur prioriteringen kommer bli.
Unga utan underliggande sjukdomar borde vara prio ett
Jodå, rätt troligt når vi dit, och mer.optimum skrev:
Men tänk istället vad många som fortfarande lever.
Dom här månaderna dör varenda år flera hundra av influensa, vanlig förkylning och vinterkräksjuka
Rätt vanskligt att köra matematiska funktioner på sånt som styrs av mycket mer är matematik. På 70-talet räknade man på det sättet ut att befolkningen skulle bli 20 miljarder år 2000, och nu 20 år senare är vi fortfarande inte ens 8 miljarder.optimum skrev:
Själv tror jag inte på 100.000 dödsfall (i Sverige) ens om 2 år framåt utav det nya coronaviruset. Men jag står fast vid att jag misstänker att vi kan nå ett tal på 30.000 och kanske fler. Men då det samtidigt under vanliga år dör 180.000 människor under samma tidsperiod så får man försöka ta in lite proportioner av talen, och se att det inte handlar om civilisationens undergång.
Inte kul, men jag försöker låta bli att bli panikslagen och sprida panik som du. Viruset bryr sig inte det minsta om det, men vi människor fattar ofta allt sämre beslut då.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Å media och en del folk som har gått i livets hårda skola gör allt för att späda på paniken, börjar bli så trött på det.
Var med i flertalet facebookgrupper för å få se vad som händer men det är bara panikslaget, folk som inte får tag på c-vitamintabletter till sina barn (!) Herrejävlar köp lite frukt, men c-vitaminer stoppar inte corona!!
Såg ett inlägg om ett diagram med helt uppskruvade siffror med en adress till worldometer som givetvis var falsk å ingen ifrågasatte eller ens kollade upp den å det var katastrof!!
Adressen stämde men det diagrammet fanns inte, såklart.
Anmälde inlägget å väntade ett tag på om det skulle försvinna, men icke. Gick ur gruppen sen.
Folk skrämmer ju upp varandra å späder på paniken, varför? Är det så viktigt med uppmärksamhet eller varför måste man göra så?
Bläää..
Var med i flertalet facebookgrupper för å få se vad som händer men det är bara panikslaget, folk som inte får tag på c-vitamintabletter till sina barn (!) Herrejävlar köp lite frukt, men c-vitaminer stoppar inte corona!!
Såg ett inlägg om ett diagram med helt uppskruvade siffror med en adress till worldometer som givetvis var falsk å ingen ifrågasatte eller ens kollade upp den å det var katastrof!!
Adressen stämde men det diagrammet fanns inte, såklart.
Anmälde inlägget å väntade ett tag på om det skulle försvinna, men icke. Gick ur gruppen sen.
Folk skrämmer ju upp varandra å späder på paniken, varför? Är det så viktigt med uppmärksamhet eller varför måste man göra så?
Bläää..
Redigerat:
Apropå sjukhusresurserna undrar jag hur länge den hög arbetsmoralen kvarstår. Hörde att nåt mellan 9 och 13% av vårdpersonalen blir smittade. Gruppen är redan kvalificerad sig som högrisk. Hörde att i Spanien har armen blivit tvungen att ta hand om några ålderdomshem eftersom det har uppkommit Coronavirus fall på hemmen ovh personalen har flydde från jobbet så fort de fick reda på det.optimum skrev:
Nej förhoppningsvis ligger vi bättre till och vi får verkligen hoppas sjukvårdsresurserna räcker för annars kommer vi se en kraftig ökning.
Dessutom har vi en hel del 70+ som vägrar ta till sig information.
Vi har gått från 0 döda till 167 under mars
Om utvecklingen fortsätter i samma stigning kommer vi ha 1000 eller ännu fler vid slutet av april.
Finns säkert någon duktig som kan plocka fram matematisk funktion från uppgifterna om antalet döda.
100.000 till sommaren?
VI får verkligen hoppas det vänder snart.
Ungefär som du har sagt att du har gjort, då? Nu kanske du inte ska döma andras arbetsmoral efter din egna.L Lars48 skrev:Apropå sjukhusresurserna undrar jag hur länge den hög arbetsmoralen kvarstår. Hörde att nåt mellan 9 och 13% av vårdpersonalen blir smittade. Gruppen är redan kvalificerad sig som högrisk. Hörde att i Spanien har armen blivit tvungen att ta hand om några ålderdomshem eftersom det har uppkommit Coronavirus fall på hemmen ovh personalen har flydde från jobbet så fort de fick reda på det.
