2 357 894 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi var inne på den diskussionen tidigare i tråden. Det är ju faktiskt sannolikt att vi i år (pga Coronaviruset) ser betydligt fler än de vanliga 90000 döda, men att vi å andra sidan får färre döda nästa eller nästnästa år - viruset tog dem bara lite tidigare än de annars hade dött.Tomtom79 skrev:
Väldigt intressant. Hade varit intressant att se statistik på antalet dödsfall i åldern 70+ 1januari - 1maj för de senaste 10 åren och jämföra det antalet med hur många som stryker med i år, med Covid19 markerat.
De 30 om dagen vi har nu i covid19 plus de som normalt stryker med i influenser, förkylningar osv kanske till och med är lägre än de som strök med dagligen de senaste åren. Alltså att Covid19 tar de som någon annan sjukdom tagit annars men att senaste tidens fokus på smittospridning, vård och minskad aktivitet totalt sänker dödligheten allmänt. Det bör väl dör en 4-500 personer av ålder varje dag i Sverige. Hade varit en intressant övning att titta på siffrorna!
Tror du verkligen att alla andra länder och först och främst Kina, Taiwan, Singapore och Sydkorea är korkade i huvet och fattar inte att de kan göra sin befolkning immun genom att släpa loss viruset i samhället på samma sätt som Sverige har gjort?BirgitS skrev:
Jag tror något annat. Jag tror att de här länderna bryr sig om sin befolkning. De pratar inte om riskgrupper som om man pratade om nåt som ändå har ruttnat och ska ändå bort.
De vill genom att offra ekonomin rädda liv och vinna tid tills man kan rädda alla. Tvärtemot det som gjorde i Europa. Eu och Usa ville rädda ekonomin i första hand istället att stänga gränserna och rädda liv. Men nu får man ta del av båda världarna. Ekonomin går åt helvete och antal döda håller sig runt 800 st per dag. Sverige går exakt samma öde tillmötes om de tänker rädda ekonomin. De kommer att förlora både och. Folkhälsan och ekonomin samtidigt.
Jag förstår inte hur man kan hävda att man med bara ca tusen dödsoffer skall få flockimmunitet...
https://www.dn.se/debatt/skrackprognoser-om-corona-forsvarar-for-beslutfattare/
Detta kräver att man smittar 50% av befolkningen i lagom takt och lyckas isolera alla i riskgrupperna från och med nu. Lycka till...
https://www.dn.se/debatt/skrackprognoser-om-corona-forsvarar-for-beslutfattare/
Detta kräver att man smittar 50% av befolkningen i lagom takt och lyckas isolera alla i riskgrupperna från och med nu. Lycka till...
Tidigare sa du att Sverige borde gjort som alla andra länder i Europa och stänga gränserna, skolorna och arbetsplatserna och sätta folk i karantän. Men nu har alltså alla de andra europeiska länderna också handlat fel?L Lars48 skrev:Tror du verkligen att alla andra länder och först och främst Kina, Taiwan, Singapore och Sydkorea är korkade i huvet och fattar inte att de kan göra sin befolkning immun genom att släpa loss viruset i samhället på samma sätt som Sverige har gjort?
Jag tror något annat. Jag tror att de här länderna bryr sig om sin befolkning. De pratar inte om riskgrupper som om man pratade om nåt som ändå har ruttnat och ska ändå bort.
De vill genom att offra ekonomin rädda liv och vinna tid tills man kan rädda alla. Tvärtemot det som gjorde i Europa. Eu och Usa ville rädda ekonomin i första hand istället att stänga gränserna och rädda liv. Men nu får man ta del av båda världarna. Ekonomin går åt helvete och antal döda håller sig runt 800 st per dag. Sverige går exakt samma öde tillmötes om de tänker rädda ekonomin. De kommer att förlora både och. Folkhälsan och ekonomin samtidigt.
Jäkla tur jag inte har ett jobb nu! Har aldrig stannat hemma om inte de var så illa att jag inte kunde stå på benen eller tappade verklighetsuppfattningen. Kollegorna tvingade mig att gå hem en gång för att jag såg så vissen ut... hade inte varit bra i detta läget.pacman42 skrev:
Det kan vara så att Kina och Sydkorea prioriterat ekonomin.L Lars48 skrev:Tror du verkligen att alla andra länder och först och främst Kina, Taiwan, Singapore och Sydkorea är korkade i huvet och fattar inte att de kan göra sin befolkning immun genom att släpa loss viruset i samhället på samma sätt som Sverige har gjort?
Jag tror något annat. Jag tror att de här länderna bryr sig om sin befolkning. De pratar inte om riskgrupper som om man pratade om nåt som ändå har ruttnat och ska ändå bort.
De vill genom att offra ekonomin rädda liv och vinna tid tills man kan rädda alla. Tvärtemot det som gjorde i Europa. Eu och Usa ville rädda ekonomin i första hand istället att stänga gränserna och rädda liv. Men nu får man ta del av båda världarna. Ekonomin går åt helvete och antal döda håller sig runt 800 st per dag. Sverige går exakt samma öde tillmötes om de tänker rädda ekonomin. De kommer att förlora både och. Folkhälsan och ekonomin samtidigt.
Tittar man på studier från Spanska sjukan så har de länder/städer som agerat kraftfullt och tidigt en bättre ekonomisk utveckling efter epidemin än de länder som agerat mindre kraftfullt. Om det är gäller dagens samhälle med den globala ekonomin vi lever i nu är nog lite mer osäkert. Länk till en artikel av många i ämnet nedan.
Min oro idag är framförallt att man inte arbetar med smittspårning och isolering i Sverige i samma utsträckning som t.ex. Tyskland.
https://www.bloomberg.com/opinion/a...h-pandemic-shutdowns-work-for-the-economy-too
Bäst att du packar och drar illa kvickt dåL Lars48 skrev:Tror du verkligen att alla andra länder och först och främst Kina, Taiwan, Singapore och Sydkorea är korkade i huvet och fattar inte att de kan göra sin befolkning immun genom att släpa loss viruset i samhället på samma sätt som Sverige har gjort?
Jag tror något annat. Jag tror att de här länderna bryr sig om sin befolkning. De pratar inte om riskgrupper som om man pratade om nåt som ändå har ruttnat och ska ändå bort.
De vill genom att offra ekonomin rädda liv och vinna tid tills man kan rädda alla. Tvärtemot det som gjorde i Europa. Eu och Usa ville rädda ekonomin i första hand istället att stänga gränserna och rädda liv. Men nu får man ta del av båda världarna. Ekonomin går åt helvete och antal döda håller sig runt 800 st per dag. Sverige går exakt samma öde tillmötes om de tänker rädda ekonomin. De kommer att förlora både och. Folkhälsan och ekonomin samtidigt.
Alla länder (även Kina och Sydkorea) är bara i början av den här pandemin, vad de än må tro. Tills man har ett vaccin, så kommer folk fortsätta smittas och dö. Så vem som har den bästa strategin går än så länge bara att spekulera i, vi har inte facit än. Dessutom har länderna olika förutsättningar, allt ifrån lagar, teknik och utrustning till boendekultur eller ren och skär tur/otur var viruset får fäste (t.ex på sjukhus eller i äldrevården). Det som fungerar i ett land kan vara ogörligt i ett annat.
Är det t.ex. bättre att isolera de som är sjuka, eller att isolera de som inte FÅR bli sjuka?
Är det t.ex. bättre att isolera de som är sjuka, eller att isolera de som inte FÅR bli sjuka?
Kina har troligtvis flera tusen fler döda än vad som är officiellt
Jag har inte förutspått några siffror till idag. Det enda jag skrev var att vi följer Italiens utvecklingskurva men att vi förhoppningsvis får stopp på den tidigare. Det gäller tyvärr fortfarande.P Putte 9497 skrev:
Tittar man på Italiens kurva nu så ser det ut som om de kanske börjar nå en topp av antalet nysmittade men vi i Sverige ligger bara i början av den branta delen av kurvan.
En liten ljusglimt för oss är att Italien hade en fördubbling ungefär varannan dag när det var som värst men vi tycks ligga på en något långsammare fördubblingstakt. Dock är det väldigt lurigt att dra slutsatser så tidigt vid en exponentiell utveckling, därav kan man inte ropa hej ännu. Jag skulle vilja påstå att vi fortfarande har det värsta framför oss.
Eftersom det bara var några månader sen den här pandemin utbröt och man förväntar sig att den kommer få härja fritt i minst ett år (kanske två) så känns något annat helt orimligt (om vi inte i dagsläget redan varit i ett sådant läge att sjukvården var överbelastad och folk dog som flugor på gatorna) detta är bara början. Alltså har vi absolut värre att vänta.T TAR12 skrev:
Gick ut en stund på altanen för att studera den otroligt klara himlen, noterade bla att Karlavagnen var rakt ovanför. Men jag noterade oxå nått som har samband med Corona, det var helt tyst, stod säkert i 10 minuter utan att höra ett endaste ljud. Det kom helt enkelt inte ett endaste flygplan på himlen. Jag bor mer eller mindre under infygningen till Arlanda för plan som kommer söder ifrån (norra Färingsö Ekerö kommun) och man kan i normala fall alltid höra eller se nått flygplan, förutom mitt i natten.