2 059 588 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Hur kan du skilja på allergi och Corona?Anna_H skrev:
Men jobbet är säkert så viktigt att jorden stannar om du inte är på plats.
Om man inte räknar med alla som testats positivt och vägrar vårda dom som är sjuka så är det klart att statistiken ser bra ut...L Lars48 skrev:Life is almost back to normal in much of China. Shops, restaurants, bars, and offices are open for business. Manufacturing activity is picking up. Traffic once again jams the highways of major cities. Three quarters of China's workforce was back on the job as of 24 March, according to one company’s estimate. Wuhan, where the COVID-19 pandemic originated, is lagging, as is the rest of Hubei province—but even there, the lockdown is due to lift 8 April.
[länk]
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kan-vi-verkligen-lita-pa-kinas-coronasiffror/
"Kina inkluderar dock inte personer som testat positivt, men som inte visar några symptom, i sin statistisk. Tidningen South China Morning Post hittade 43 000 sådana fall som alltså inte ingår i statistiken."
"Hongkong-kanalen RTHK rapporterade exempelvis i förra veckan om rapporter från sjukhus i Wuhan som vägrat ta in nya fall, även om de uppvisar symptom."
ja ni är säkert så intelligenta att kunna göra det.pacman42 skrev:
Och sedan måste man ändå göra sin egen bedömning av råd #1.
Jag har hosta sedan två månader drygt som en kvarvarande rest av svininfluensan. Jag är inte det minsta sjuk. Jag har en dotter som visserligen studerar via videolänk numera, men som har pollenallergi. Skall hon inte kunna hälsa på sina vänner alls? Jag har en fru som alltid nyser en eller ett par gånger i timmen. Skall hon inte gå till jobbet pga detta?
Det blir alltid en gråzon som man själv måste vara intelligent nog att kunna hantera.
Men tyvärr, ledsen att behöva säga det, men det finns tyvärr rätt många som inte klarar av det.
De vet om det men har en strategi att vinna tid tills vaccinet kommer. Hålla antal smittade så lågt så möjligt tills det finns botemedel.Mikael_L skrev:
Jag tycker strategin är kanon bra. Sydkorea, Taiwan och Singapore har gjort samma sak med mycket gott resultat.
Jag tänker tillämpa samma strategi hemma. Hålla oss friska genom hemkarantän tills det finns vaccin. Förhoppningsvis till hösten.
Tror inte på något annat.
Det vill till att man kan argumentera för sin sak också. Av hänsyn till andra så jobbar jag ändå hemifrån. Frun som är lärare får dock fortfarande in sjuka elever på morgonen, elever som hon tvingar att gå hem.E erkka skrev:
Dvs samma strategi som alla andra länder.L Lars48 skrev:De vet om det men har en strategi att vinna tid tills vaccinet kommer. Hålla antal smittade så lågt så möjligt tills det finns botemedel.
Jag tycker strategin är kanon bra. Sydkorea, Taiwan och Singapore har gjort samma sak med mycket gott resultat.
Jag tänker tillämpa samma strategi hemma. Hålla oss friska genom hemkarantän tills det finns vaccin. Förhoppningsvis till hösten.
Tror inte på något annat.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 505 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 505 inlägg

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 505 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 505 inlägg
https://www.expressen.se/kvallsposten/kommun-kallade-till-krismote-direktor-reste-till-thailand/
Tur att det finns folk som tar sitt ansvar... Jag hoppas han efterskänker dom 2,4 miljonerna till kommunens omsorg.
Tur att det finns folk som tar sitt ansvar... Jag hoppas han efterskänker dom 2,4 miljonerna till kommunens omsorg.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Man har hållit på i 18 år med att försöka få fram ett vaccin för SARS-1 utan att lyckas och ändå verkar alla tro att man kan få fram ett vaccin för SARS-2 på några veckor. När det gäller SARS-1 så dog den kommersiella marknaden för vaccinet ut efter det att epidemin självdog så forskningen har väl inte varit så intensiv under alla dessa år, men man har fortfarande inte lyckats få fram något vaccin som jag känner till.BirgitS skrev:
Man läser nästan dagligen om att företag snart ska börja med försök på människor med vaccin för SARS-2(SARS-CoV-2, Covid-19) men det är försök i steg 1. Steg 1 innebär att man ger vaccinet till helt friska människor för att utröna om det finns några biverkningar och det steget tar tid att genomföra. Först när man är klar med det steget så går man vidare till steg 2 som innebär att man ger vaccinet till personer som sen ska utsättas för sjukdomen för att se om vaccinet har någon som helst effekt. Så det kommer ta lång tid innan det finns ett fungerande vaccin. Steg 3 är sedan att man ger vaccinet till en större grupp på flera tusen för att utvärdera om vaccinet fungerar och om det finns några ytterligare okända biverkningar. Först efter det steget kan man börja producera vaccinet kommersiellt.
Det är väldigt kostnadsintensivt att ta fram vaccin överhuvudtaget. De företag som har bäst kompetens, utrustning och möjligheter för detta är stor grad intresserade av att det i slutändan kommer att löna sig. Man behöver således ett stort behov. Det här är en av de stora anledningarna att Malariavaccinet tog väldigt lång tid att utveckla. Nu finns det kapital som många nationer är intresserade att skjuta till och då blir det en helt annan förutsättning. Den stora utmaningen ligger numera i att få till ett vaccin som skyddar effektivt på kan framställas på ett snabbt sätt. Man testar redan nu. Men sedan skall det bedömas innan man kan gå till stor skala. En stor fördel är att man redan har kartlagt viruset i detalj. Det finns redan idag möjligheter att bekämpa viruset med hjälp av blodplasma från de som redan har det i blodet. Nackdelen med denna metod är att det är tidskrävande per patient och inte särskilt smidigt att sätt att vaccinera en stor grupp där man inte vet hur lång immuniteten kvarstår.D Donald-Duck skrev:Man har hållit på i 18 år med att försöka få fram ett vaccin för SARS-1 utan att lyckas och ändå verkar alla tro att man kan få fram ett vaccin för SARS-2 på några veckor. När det gäller SARS-1 så dog den kommersiella marknaden för vaccinet ut efter det att epidemin självdog så forskningen har väl inte varit så intensiv under alla dessa år, men man har fortfarande inte lyckats få fram något vaccin som jag känner till.
Man läser nästan dagligen om att företag snart ska börja med försök på människor med vaccin för SARS-2(SARS-CoV-2, Covid-19) men det är försök i steg 1. Steg 1 innebär att man ger vaccinet till helt friska människor för att utröna om det finns några biverkningar och det steget tar tid att genomföra. Först när man är klar med det steget så går man vidare till steg 2 som innebär att man ger vaccinet till personer som sen ska utsättas för sjukdomen för att se om vaccinet har någon som helst effekt. Så det kommer ta lång tid innan det finns ett fungerande vaccin. Steg 3 är sedan att man ger vaccinet till en större grupp på flera tusen för att utvärdera om vaccinet fungerar och om det finns några ytterligare okända biverkningar. Först efter det steget kan man börja producera vaccinet kommersiellt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg