Status
Inte öppen för fler kommentarer.
För att visa på hur många som påverkas så passar jag på att lyfta en siffra från AFP:
- Över 3,38 miljarder människor befinner sig nu i myndighetsförordnad karantän i någon form

Om alla dessa skall leva under restriktioner under en längre tid, då kommer vi att se en depression som får Covid-19 att framstå som en sunnanvind.

Än en gång, politikerna har att välja på pest eller kolera. Jag tror personligen att man kommer att känna sig tvingade att lyfta restriktionerna i andra länder senast till sommaren och att inte annat än den sociala distanseringen kommer att finnas kvar efter detta (dvs i princip det vi har i Sverige). men även det kommer att leda till stor påverkan på ekonomin och jobben, samtidigt så kommer nog dödsfallen att öka i andra länder pga detta.

Den stora frågan är hur många personer som får samlas, stora delar av ekonomin led ju redan under en begränsning på 500 personer. Just den delen är nog svår att lätta på då den typen av evenemang riskerar att driva smittspridning.

Mitt favoritexempel är nog ändå idrottsevenemangen då de blir så konkreta ur ett publikhänseende. Kommer det att spelas allsvenska fotbollsmatcher inför publik i sommar? Kommer det att bli SHL i höst? När jag granskar siffrorna så ser jag att det är osannolikt. Just SHL har ju inte Tegnell m.fl. diskuterat, men när det gäller fotbollen så pratar man att det möjligen kan ske från juli under förutsättningen att smittsamheten under sommaren avtar. Men sedan kommer naturligtvis smittan igång igen framåt hösten, hinner allsvenskan då spelas klart? Och hur påverkar det då hockeysäsongen?

En mer långsiktig sak rörande idrotten är att en del publik kanske aldrig kommer tillbaka? Se bara på hur cloud-tjänsterna har exploderat pga Covid-19, Microsoft har ökat sina tjänster med 775%. Även idrotten kan vara förändrad för alltid.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Kolla på den här, Den förklarar lite bättre hur man tänker för att "skydda systemet" att det inte hjälper att stänga in alla i 3 veckor OM man inte gör det vid precis RÄTT tillfälle...
[länk]
Det var en bra pedagogisk propaganda. Tänk om Kina skulle gått på det då skulle de haft 1,2 miljarder sjuka istället för 80000.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det har ju rimligtvis pågått rätt länge i Wuhan innan den här läkaren som nu är död läckte till väst.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som om kineserna har mörkat det verkliga antalet döda i Wuhan i alla fall:
- [länk]

Enligt artikeln pekar detta på att det kan ha varit uppåt 25000 döda, dvs runt 10 ggr så många som officiellt rapporterats.

Detta ligger också i linje med vad som rapporterades under peaken i Wuhan, men som inte kunde verifieras då.
Men att bara titta på hur mågna som kremeras blir ju lite konstigt. Det borde ju dö drygt 10.000 i månaden i wuhan i vanliga fall. (snabbt räknat på 11 milioner i befolkning och medellivslängd på 80, blir det ju 11,500/månad)

Nefrums Nefrums skrev:
Men att bara titta på hur mågna som kremeras blir ju lite konstigt. Det borde ju dö drygt 10.000 i månaden i wuhan i vanliga fall. (snabbt räknat på 11 milioner i befolkning och medellivslängd på 80, blir det ju 11,500/månad)
Ja, men de har räknat med detta i analysen. Läs artikeln.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Reflekterade lite över Trumps smarta kommentarer. Han kunde inte begripa hur antalet använda masker har gått från 20000 i veckan till 300 000 tusen. Han har inte bara otur när han tänker.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
harry73
Silver78 Silver78 skrev:
Han har inte bara otur när han tänker.
Stämmer bra, för då skulle han aldrig ha otur :)

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
P
Nefrums Nefrums skrev:
Utväckligen i Sverige de senaste dagarna ser ju mycket bra ut! Antal so intensiv vårdas och antal döda har mer eller mindre slutat öka! Detta var mycket oväntat och en mycket positiv nyhet. Fantastiskt att Sverige har lyckat med detta som inget annat europeiskt land har lyckat med.

Men med folie hatten på så är det endast folkhäsomyndighetes siffror som säger detta.
Andra som sammanställer samma statistik sån samma källor säger nåt annat, lite märkligt men man måste ju ändå tro att folkälsomyndighetens siffror är de mest trovärdiga.

[länk]
[länk]
Samtidigt säger man i Stockholm (Irene Svenonius)att man ser en snabb smittspridning och väntar mörkare tider!
vad hon vet om saken vet jag inte men återigen dubbla budskap:thinking:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
FHM talar om hela Sverige.
Men jag håller med om att det troligen till viss del beror på att det har varit helg och rapporterna inte är fullständiga.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Jag är på jobbet idag på grund av att det "händer grejer", med dubbla doser av allergimedicinen samt surr i öronen och hjärtklappning som biverkning. Sedan blir det hemarbete igen, med snorig näsa och rossel i halsen.
Det är alltså ok att ha symptom enligt 1177 och utgå från att det är allergi?

Hur avgör man sådant från fall till fall?
Enligt de råd vi fått ska alla vara hemma då.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Har man en Corona-infektion så lär inte nysningar och hosta upphöra för att man tar allergimedicin och med tillräckligt med sån medicin så har man inga symptom om man är allergisk.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är alltså ok att ha symptom enligt 1177 och utgå från att det är allergi?

Hur avgör man sådant från fall till fall?
Enligt de råd vi fått ska alla vara hemma då.
Man måste ju känna sig själv och hur man själv reagerar på sina allergier, eller som i mitt fall att jag känner igen hostan jag har haft länge.

Barn som har allergier skulle ju annars behöva stanna hemma hela våren och missa skolgången. Eller de som har andra åkommor skulle hamna i samma situation rörande arbetet.

Ett visst mått av sunt förnuft krävs.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Life is almost back to normal in much of China. Shops, restaurants, bars, and offices are open for business. Manufacturing activity is picking up. Traffic once again jams the highways of major cities. Three quarters of China's workforce was back on the job as of 24 March, according to one company’s estimate. Wuhan, where the COVID-19 pandemic originated, is lagging, as is the rest of Hubei province—but even there, the lockdown is due to lift 8 April.
https://www.sciencemag.org/news/2020/03/can-china-return-normalcy-while-keeping-coronavirus-check#

5
För min egna till så hostar jag knappt alls eller snorar vid vila, mår prima.
Börjar jag anstränga mig det minsta så kommer det som ett brev på posten med rethosta å en näsa som snorar.
Dvs typiska förkylningsbesvär men som nu sätter stopp för rätt så mycket tyvärr både för mig och många andra, men det är bara å försöka gilla läget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.