2 358 009 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
vi har fått TVÅ enkla råd från FHM.Silver78 skrev:
1: vid minsta lilla förkylningssymtom, stanna hemma!
2: minska dina sociala kontakter och besök EJ dina äldre släktingar
fattar man inte att följa dessa borde man tvångsisoleras på Kumla.
Jag lade själv upp den videon i denna tråden för några veckor sedan.B Besiman skrev:
Problemet med den strategin är att det är mycket svårt att styra det korrekt därav pratet med att det måste göras vid "rätt" tillfälle. Man har nämligen en eftersläpning på detta med två-tre veckor ungefär.
Andra länder kör med hårdare restriktioner för att försöka hålla sig på rätt sida, men då bryter folk mot restriktionerna istället.
Problemet är dock att även vi kommer att få det att rinna över i bägaren. Orsaken till det är att vi införde restriktionerna för sent (precis som alla andra), av ekonomiska skäl. Hade man varit lite mer proaktiv (inte särskit mycket hade behövts) så hade man fått ett bättre resultat och inte överfyllt bägaren.
Det jag dock skrev om i mitt inlägg var detta med att Giesecke och även Tegnell pratar om när man möjligen kan få lättnader och får det att låta som att det då är över, när det i verkligheten bara är första fasen med överfull bägare som är över. Det kommer ändå att vara restriktioner under en mycket lång tid.
Och varför är detta viktigt att betona? Jo, de i riskgrupperna som nu håller sig isolerade måste hålla sig isolerade åtminstone fram till jul och troligen ända fram till nästa sommar. Kanske ännu längre. Det är det ingen som berättar om just nu inte...
Och sedan måste man ändå göra sin egen bedömning av råd #1.E erkka skrev:
Jag har hosta sedan två månader drygt som en kvarvarande rest av svininfluensan. Jag är inte det minsta sjuk. Jag har en dotter som visserligen studerar via videolänk numera, men som har pollenallergi. Skall hon inte kunna hälsa på sina vänner alls? Jag har en fru som alltid nyser en eller ett par gånger i timmen. Skall hon inte gå till jobbet pga detta?
Det blir alltid en gråzon som man själv måste vara intelligent nog att kunna hantera.
Redigerat:
Jag tycker den här sidan förklarar nyttan med social distansering på ett tydligt sätt.pacman42 skrev:
Jag lade själv upp den videon i denna tråden för några veckor sedan.
Problemet med den strategin är att det är mycket svårt att styra det korrekt därav pratet med att det måste göras vid "rätt" tillfälle. Man har nämligen en eftersläpning på detta med två-tre veckor ungefär.
Andra länder kör med hårdare restriktioner för att försöka hålla sig på rätt sida, men då bryter folk mot restriktionerna istället.
Problemet är dock att även vi kommer att få det att rinna över i bägaren. Orsaken till det är att vi införde restriktionerna för sent (precis som alla andra), av ekonomiska skäl. Hade man varit lite mer proaktiv (inte särskit mycket hade behövts) så hade man fått ett bättre resultat och inte överfyllt bägaren.
Det jag dock skrev om i mitt inlägg var detta med att Giesecke och även Tegnell pratar om när man möjligen kan få lättnader och får det att låta som att det då är över, när det i verkligheten bara är första fasen med överfull bägare som är över. Det kommer ändå att vara restriktioner under en mycket lång tid.
Och varför är detta viktigt att betona? Jo, de i riskgrupperna som nu håller sig isolerade måste hålla sig isolerade åtminstone fram till jul och troligen ända fram till nästa sommar. Kanske ännu längre. Det är det ingen som berättar om just nu inte...
https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simulering/
Tycker detta låter som en vanlig klimatförnekare!S sallad skrev:Stötte på för bara ett par dagar sedan, på avstånd som tur var, en person som var totalt avskärmad från verkligheten och hävdade bestämt att viruset bara var påhittat av (kommer inte ihåg vilken stat eller sekt som nämndes) i syfte att man skulle ta kontrollen över landets befolkningar, hjärntvätt, ja det mesta i den stilen. Man blir nästan kall inombords när människan uppenbarligen inte fattar att man faktiskt smittar genom att härja fritt och hen tycker att "jag ska för fan göra vad jag vill"
.. då kunde man tillfälligt uppskatta en liten polisinsats för att minska smittspridningen. Tänk att det finns ett antal såna här i landet som inte anser sig ha någon som helst anledning att följa vanliga rekommendationer för allas bästa.
Har sett det med egna ögon. De åker och hälsar på folk lite mer än vanligt, tvätta händerna- äh! Dricker sprit och passar på att vara ute och köra med bilen, gnäller för att det rekommenderas att inte åka på semester, där de nyligen kom ifrån... "lever som vanligt". Gissa varför jag absolut inte rör ett handtag, en kran, en kundvagn med händerna om jag kan undvika. Tar på handsprit så fort jag kommer ut från en affär jag har varit tvungen att besöka. Det finns alltid någon där ute som inte tar någon hänsyn till någon annan oavsett hur läget ser ut. Man kan förlåta någon som har någon sorts mentalt handikapp för övrigt inte.
Jag är på jobbet idag på grund av att det "händer grejer", med dubbla doser av allergimedicinen samt surr i öronen och hjärtklappning som biverkning. Sedan blir det hemarbete igen, med snorig näsa och rossel i halsen.E erkka skrev:
Magdalena Andersson intervjuas av DN:
Men man säger inte heller här något om HUR länge...Att ”platta ut kurvan” handlar ju om att dra ut på smittspridningen i tid och det är ju just det utdragna som riskerar att skada ekonomin. Hur tänker du runt den målkonflikten?
– Jag vill väldigt gärna lyssna på dem som är smittskyddsexperter, för att vidta åtgärder för att platta ut kurvan, men göra det på ett effektivt sätt.
Utväckligen i Sverige de senaste dagarna ser ju mycket bra ut! Antal so intensiv vårdas och antal döda har mer eller mindre slutat öka! Detta var mycket oväntat och en mycket positiv nyhet. Fantastiskt att Sverige har lyckat med detta som inget annat europeiskt land har lyckat med.
Men med folie hatten på så är det endast folkhäsomyndighetes siffror som säger detta.
Andra som sammanställer samma statistik sån samma källor säger nåt annat, lite märkligt men man måste ju ändå tro att folkälsomyndighetens siffror är de mest trovärdiga.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://platz.se/coronavirus/
Men med folie hatten på så är det endast folkhäsomyndighetes siffror som säger detta.
Andra som sammanställer samma statistik sån samma källor säger nåt annat, lite märkligt men man måste ju ändå tro att folkälsomyndighetens siffror är de mest trovärdiga.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://platz.se/coronavirus/
Du kan aldrig lita på senaste dagen i FHMs rapporter, detta då de inte fått alla siffror när de presenteras. Detta gör att siffrorna för dagen innan alltid blir högre en dag senare. En del siffror är ännu senare också.Nefrums skrev:
Utväckligen i Sverige de senaste dagarna ser ju mycket bra ut! Antal so intensiv vårdas och antal döda har mer eller mindre slutat öka! Detta var mycket oväntat och en mycket positiv nyhet. Fantastiskt att Sverige har lyckat med detta som inget annat europeiskt land har lyckat med.
Men med folie hatten på så är det endast folkhäsomyndighetes siffror som säger detta.
Andra som sammanställer samma statistik sån samma källor säger nåt annat, lite märkligt men man måste ju ändå tro att folkälsomyndighetens siffror är de mest trovärdiga.
[länk]
[länk]
Dessutom så finns det en underrapportering på helgerna, alla regioner rapporterar inte in siffror på helgen (inte ens varje vardag).
Aha. logisk förklaring då. Varför visar sig alla positiva indikationer inte stämma?pacman42 skrev:
Du kan aldrig lita på senaste dagen i FHMs rapporter, detta då de inte fått alla siffror när de presenteras. Detta gör att siffrorna för dagen innan alltid blir högre en dag senare. En del siffror är ännu senare också.
Dessutom så finns det en underrapportering på helgerna, alla regioner rapporterar inte in siffror på helgen (inte ens varje vardag).