2 358 809 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Imorgon börjar min 4e vecka hemma, VAB + egen sjukdom, det börjar å bli drygt då man inte kan röra sig som man vill.
Men men ska väl inte gnälla för mycket, kunde ju varit bra mycket värre.
Men men ska väl inte gnälla för mycket, kunde ju varit bra mycket värre.
Jag pratade med en kollega som bor i Kanada/Toronto. Han berättar att där har de stängt alla affärer, restauranger, frisörer, krogar och diskotek mm. De enda affärer som är öppna är livsmedelsbutiker. Det finns gott om mat och livsmedel. Det fungerar mycket fint sa han. Alla håller sig hemma och de viktigaste ställena som apotek och sjukhus är öppna.
Observera att det finns några skribenter som propagerat om att om man stänger allting då kommer det inte att finnas livsmedel i butikerna och att det uppstår långa köer framför livsmedelsbutiker.
Så behöver det inte alls bli. Funkar det i Kanada, funkar det här oxå. Ekonomin kan inte bli värre än det är.
Det bästa för att skydda folket är att stänga ner allt. Ju tidigare ännu bättre. Detta för att undvika ett katastrof läge.
Observera att det finns några skribenter som propagerat om att om man stänger allting då kommer det inte att finnas livsmedel i butikerna och att det uppstår långa köer framför livsmedelsbutiker.
Så behöver det inte alls bli. Funkar det i Kanada, funkar det här oxå. Ekonomin kan inte bli värre än det är.
Det bästa för att skydda folket är att stänga ner allt. Ju tidigare ännu bättre. Detta för att undvika ett katastrof läge.
Läsvärt om förväntad längd på restriktioner i USA (12-18 mån):
https://www.washingtonpost.com/health/2020/03/16/social-distancing-coronavirus/
https://www.washingtonpost.com/health/2020/03/16/social-distancing-coronavirus/
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Någon enstaka vecka är knappast ett bevis.L Lars48 skrev:Jag pratade med en kollega som bor i Kanada/Toronto. Han berättar att där har de stängt alla affärer, restauranger, frisörer, krogar och diskotek mm. De enda affärer som är öppna är livsmedelsbutiker. Det finns gott om mat och livsmedel. Det fungerar mycket fint sa han. Alla håller sig hemma och de viktigaste ställena som apotek och sjukhus är öppna.
Observera att det finns några skribenter som propagerat om att om man stänger allting då kommer det inte att finnas livsmedel i butikerna och att det uppstår långa köer framför livsmedelsbutiker.
Så behöver det inte alls bli. Funkar det i Kanada, funkar det här oxå. Ekonomin kan inte bli värre än det är.
Det bästa för att skydda folket är att stänga ner allt. Ju tidigare ännu bättre. Detta för att undvika ett katastrof läge.
https://www.usnews.com/news/health-...ng-will-americans-be-fighting-the-coronaviruspacman42 skrev:
En till med samma budskap.
Läste att även Giesecke pratar om i sommar, men de pratar om olika saker. Giesecke pratar om när vissa restriktioner kan lyftas...
Pratade precis med bror i Oslo, dom har som bekant stängt tex skolor o frisörer mm medans vi inte har det. Det verkar dock som om utvecklingen på våra kurvor är samma, stagnation eller tom liten nedgång på inlagda på intensiven över helgen. Bra, då verkar dom olika sätten ger resultat vi får väl se om det fortsätter i samma takt eller om länderna kommer skilja sig åt.
I Oslo börjar det pratas om att öppna skolorna (troligen 1-7) efter påsk...vad det nu innebär.
I Oslo börjar det pratas om att öppna skolorna (troligen 1-7) efter påsk...vad det nu innebär.
Redigerat:

Carl Bildt
Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.
Kolla på den här, Den förklarar lite bättre hur man tänker för att "skydda systemet" att det inte hjälper att stänga in alla i 3 veckor OM man inte gör det vid precis RÄTT tillfälle...L Lars48 skrev:Flyttar gärna till Sydafrika om jag får. Där har de 430 smittade och idag har deras regering inför hemkarantän i 3 veckor i hela landet. Inför det med hjälp av poliser och arme som stöd.
Viruset har ingen chans att överleva och fortplanta sig om det inte får spridas. Efter 3 veckor saken avklarad. Sverige kunde göra samma sak. Det är inte försent än.
De kan göra det åtminstone i Stockholm.
https://www.facebook.com/watch/?v=524528838460809
https://www.facebook.com/watch/?v=524528838460809optimum skrev:
Vissa länder tar till kraftfulla åtgärder med max 2 som får träffas. Lock down och olika typer av nedstängning.
Vad är det man inte berättar?
Detta börjar likna en fasansfull rysare på film.
Berätta gärna om ni vet något som jag och många andra inte vet. Något verkar det vara.
Det är troligen inte så enkelt som man vill påskina. Att yngre inte drabbas, att de flesta bara får en lindrigare sjukdom, att bara äldre med multipla sjukdomar dör.
Blir man aldrig helt frisk, blir man inte immun, eller vad är det?
Det vi nu håller på med tar livet av de flesta mindre företagen och skapar historisk lågkonjunktur och snart depression i hela västvärlden.
VAD ÄR DET MAN INTE BERÄTTAR?
Har inga problem med det...Jag pratade om budskapet...att säga olika saker i olika kanaler... Folk har uppenbarligen inte fattat när man kört på som vanligt i åre med 499 personer, för att reglerna säger att det är ok.."Såna människor" behöver guidning på en helt annan nivå. De är ute efter sista pengarna för året...tompas11 skrev:
i helgen var jag ute o gick,,,det var fullt på icamaxi och ikea samt att uteserveringarna var fulla med fulla... så är budskapet vagt, så tar folk i gemen gränserna som ett minimum.
Titta hur vi beter oss i trafiken.. en 70-skylt uppfattas inte som en maxskylt längre, utan som en minimiskylt...
Den som inte kör så fort som det står på skylten, blir skälld på.
- HÖRRU, det är 70 här!
Ett vanligt symtom av COVID-19 är att man tappar lukt- och smaksinne. Människan kanske inte kände sin "parfymdoft" och hällde på lite extra?M Markarbetaren skrev:Var i en sportaffär igår. Typ 1500m2 butiksyta, var väl jag, hustrun och sonen samt 3 pers plus personal i butiken. En av dom andra kunderna hade tydligen kommit på den fiffiga iden att hälla en hel parfymflaska över sig för att bevara sin säkerhetszon
Vi stod och tittade på skor när det plötsligt började lukta något hemskt. Jag sa till hustrun vad f-n är det som stinker? Tittade mig omkring och närmsta människa var 15m ifrån oss. Sedan kom människan närmare, när hon var 6-7 ifrån så pallade jag inte mera utan var tvungen att gå därifrån för det var så starkt.
Så det finns tydligen många sätt att hålla upp sin säkerhetszoon![]()
Då var det en idiot för har man tappat lukt och smaksinne så borde man troligen ha något mer symptom som hosta, feber eller annat enligt 1177 och ska då stanna hemma.S sallad skrev: