Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
Klockan är 16:12 och det är samma statistik som gäller. Inga förändringar. 30 åringen eller om det var en 40 åring saknas.
Regionerna har olika rutiner för att rapportera in sina siffror till FHM. T.ex lär region Blekinge endast rapportera två gånger i veckan. Men reportrar etc. ringer runt och stör dem och kräver siffror hela tiden. Därför kan det stå en sak i tidningen och en annan i FHMs siffror. Om du bara väntar lite så dyker nog dina saknade dödsfall upp också.
 
optimum
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
 
optimum optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Bäst för vad? Säkert jättebra för att minska smittspridningen på tåg, buss och spårvagn, men uselt för att se till att de utan körkort kan ta sig till jobbet (åtminstone någon sådan i sjukvården).

Om de flesta låter bli att okynnesåka så slipper vi smittspridningen utan att lamslå mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Jag åkte tunnelbana häromveckan, fick en hostattack (har fortfarande hosta efter svininfluensan) och hade en helt plötsligt egen avdelning i vagnen. Inte så svårt att hålla avståndet... :crysmile:
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
enl mina barn som åker kollektivt är det inte ett problem, åkandet har minskat så att hålla avstånd är enkelt.
 
optimum
kashieda kashieda skrev:
Bäst för vad? Säkert jättebra för att minska smittspridningen på tåg, buss och spårvagn, men uselt för att se till att de utan körkort kan ta sig till jobbet (åtminstone någon sådan i sjukvården).

Om de flesta låter bli att okynnesåka så slipper vi smittspridningen utan att lamslå mer än nödvändigt.
Ett bra tips är att skaffa en moppe.
Perfekt att åka till jobbet med.

Har faktiskt sett en del mer sådana senaste veckorna.
 
optimum optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Jag slutade åka kollektivt för tre veckor sedan och cyklar nu istället. Förvånansvärt få cyklister jag ser till och från jobbet.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.

Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?

Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Regionaltåget upp mot Stockholm var ganska tomt förra veckan. Vi satt med 3-5 säten emellan. Röd linje på norra sidan också rätt ödslig eftersom universiteten är nedstängda. Jag hörde av kollega att den blå linjen har resenärer under rusning, han reser numera efter rusningstrafiken. Annan kollega berätta att pendeltågen var rätt tomma. Innerstadsbussarna är också rätt ödsliga med undantag från rusningstimmen.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Jag slutade åka kollektivt för tre veckor sedan och cyklar nu istället. Förvånansvärt få cyklister jag ser till och från jobbet.
Täbys, Danderyds och Solnas lycraherrar är i alla fall där längs Roslagsvägen/E18. Jag promenerar numera ibland till jobbet och det är med risk för livet för lycraherrarna vill gärna cykla även på gångvägen.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
M
Var i en sportaffär igår. Typ 1500m2 butiksyta, var väl jag, hustrun och sonen samt 3 pers plus personal i butiken. En av dom andra kunderna hade tydligen kommit på den fiffiga iden att hälla en hel parfymflaska över sig för att bevara sin säkerhetszon:D
Vi stod och tittade på skor när det plötsligt började lukta något hemskt. Jag sa till hustrun vad f-n är det som stinker? Tittade mig omkring och närmsta människa var 15m ifrån oss. Sedan kom människan närmare, när hon var 6-7 ifrån så pallade jag inte mera utan var tvungen att gå därifrån för det var så starkt.
Så det finns tydligen många sätt att hålla upp sin säkerhetszoon:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Täbys, Danderyds och Solnas lycraherrar är i alla fall där längs Roslagsvägen/E18. Jag promenerar numera ibland till jobbet och det är med risk för livet för lycraherrarna vill gärna cykla även på gångvägen.
Jag kommer från ett annat håll på en av de större cykelbanorna in mot Stockholm, och där är det ingen som helst trängsel. Jag håller ett tempo strax över elcyklarna, och även SL, så med tid för ombyte går det på ett ut med kollektivtrafiken Inte ens sista biten inne i stan är det många cyklar. Min gissning är att det är kontorsarbetare (som jag själv) som brukar cykla, och att de har arbetat hemifrån.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har varit hemma en vecka med huvudvärk, lätt feber, värk i kroppen, tungt att andas och hosta. Har inga symptom kvar, utom att jag inte har någon ork. Vi får se om det var coronan, när väl man kan testa sig. Träffade en som hade coronan för två veckor sedan, hela deras familj hade det- 4 st och en vecka senare fick jag mina besvär. Det finns dock en risk att man mött någon annan, via jobbet eller när man handlat mat? Fick reda på detta 5 dagar efter mina besvär startade, dvs i fredags.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
trähandtag trähandtag skrev:
Har varit hemma en vecka med huvudvärk, lätt feber, värk i kroppen, tungt att andas och hosta. Har inga symptom kvar, utom att jag inte har någon ork. Vi får se om det var coronan, när väl man kan testa sig. Träffade en som hade coronan för två veckor sedan, hela deras familj hade det- 4 st och en vecka senare fick jag mina besvär. Det finns dock en risk att man mött någon annan, via jobbet eller när man handlat mat? Fick reda på detta 5 dagar efter mina besvär startade, dvs i fredags.
Det är därför regeln är att har man minsta lilla symptom som liknar förkylning, influensa eller liknande så isolerar man sig hemma till symptomen är försvunna. Sen väntar man ytterligare 48 h innan man träffar någon annan. Detta sköttes tydligen inte av den du träffade vars hela familj hade corona. Vi får hoppas att du lyckades följa den enkla regeln bättre och inte spred det vidare!
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är därför regeln är att har man minsta lilla symptom som liknar förkylning, influensa eller liknande så isolerar man sig hemma till symptomen är försvunna. Sen väntar man ytterligare 48 h innan man träffar någon annan. Detta sköttes tydligen inte av den du träffade vars hela familj hade corona. Vi får hoppas att du lyckades följa den enkla regeln bättre och inte spred det vidare!
Det är ju helt skumma råd då halva befolkningen hostar och eller är snuviga just nu och nu börjar pollensäsongen. Det blir inte många på arbetsplatserna.
 
Claes Sörmland
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ju helt skumma råd då halva befolkningen hostar just nu och nu börjar pollensäsongen. Det blir inte många på arbetsplatserna.
Ja många arbetsplatser saknar 20-30% av personalen just nu av detta skäl. Det är kostnaden.

Andra länder har ju sett till att 100% av personalen är frånvarande.
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.