2 357 559 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Regionerna har olika rutiner för att rapportera in sina siffror till FHM. T.ex lär region Blekinge endast rapportera två gånger i veckan. Men reportrar etc. ringer runt och stör dem och kräver siffror hela tiden. Därför kan det stå en sak i tidningen och en annan i FHMs siffror. Om du bara väntar lite så dyker nog dina saknade dödsfall upp också.L Lars48 skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Bäst för vad? Säkert jättebra för att minska smittspridningen på tåg, buss och spårvagn, men uselt för att se till att de utan körkort kan ta sig till jobbet (åtminstone någon sådan i sjukvården).optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Om de flesta låter bli att okynnesåka så slipper vi smittspridningen utan att lamslå mer än nödvändigt.
Jag åkte tunnelbana häromveckan, fick en hostattack (har fortfarande hosta efter svininfluensan) och hade en helt plötsligt egen avdelning i vagnen. Inte så svårt att hålla avståndet...optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
enl mina barn som åker kollektivt är det inte ett problem, åkandet har minskat så att hålla avstånd är enkelt.optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Ett bra tips är att skaffa en moppe.kashieda skrev:
Bäst för vad? Säkert jättebra för att minska smittspridningen på tåg, buss och spårvagn, men uselt för att se till att de utan körkort kan ta sig till jobbet (åtminstone någon sådan i sjukvården).
Om de flesta låter bli att okynnesåka så slipper vi smittspridningen utan att lamslå mer än nödvändigt.
Perfekt att åka till jobbet med.
Har faktiskt sett en del mer sådana senaste veckorna.
Jag slutade åka kollektivt för tre veckor sedan och cyklar nu istället. Förvånansvärt få cyklister jag ser till och från jobbet.optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Regionaltåget upp mot Stockholm var ganska tomt förra veckan. Vi satt med 3-5 säten emellan. Röd linje på norra sidan också rätt ödslig eftersom universiteten är nedstängda. Jag hörde av kollega att den blå linjen har resenärer under rusning, han reser numera efter rusningstrafiken. Annan kollega berätta att pendeltågen var rätt tomma. Innerstadsbussarna är också rätt ödsliga med undantag från rusningstimmen.optimum skrev:
Vi har blivit ombedda att hålla avstånd till varandra för att minska smittspridningen.
Tycker jag låter mycket klokt och tillämpar jag, 1,5 meter, regelbundet förutom med min hustru.
Men ni som reser med kollektivtrafik, buss, t-bana, spårvagnar och tåg.
Hur gör ni där?
Vore det inte bäst att stänga av allt sådant?
Täbys, Danderyds och Solnas lycraherrar är i alla fall där längs Roslagsvägen/E18. Jag promenerar numera ibland till jobbet och det är med risk för livet för lycraherrarna vill gärna cykla även på gångvägen.P Pin skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Var i en sportaffär igår. Typ 1500m2 butiksyta, var väl jag, hustrun och sonen samt 3 pers plus personal i butiken. En av dom andra kunderna hade tydligen kommit på den fiffiga iden att hälla en hel parfymflaska över sig för att bevara sin säkerhetszon
Vi stod och tittade på skor när det plötsligt började lukta något hemskt. Jag sa till hustrun vad f-n är det som stinker? Tittade mig omkring och närmsta människa var 15m ifrån oss. Sedan kom människan närmare, när hon var 6-7 ifrån så pallade jag inte mera utan var tvungen att gå därifrån för det var så starkt.
Så det finns tydligen många sätt att hålla upp sin säkerhetszoon
Vi stod och tittade på skor när det plötsligt började lukta något hemskt. Jag sa till hustrun vad f-n är det som stinker? Tittade mig omkring och närmsta människa var 15m ifrån oss. Sedan kom människan närmare, när hon var 6-7 ifrån så pallade jag inte mera utan var tvungen att gå därifrån för det var så starkt.
Så det finns tydligen många sätt att hålla upp sin säkerhetszoon
Jag kommer från ett annat håll på en av de större cykelbanorna in mot Stockholm, och där är det ingen som helst trängsel. Jag håller ett tempo strax över elcyklarna, och även SL, så med tid för ombyte går det på ett ut med kollektivtrafiken Inte ens sista biten inne i stan är det många cyklar. Min gissning är att det är kontorsarbetare (som jag själv) som brukar cykla, och att de har arbetat hemifrån.Claes Sörmland skrev:
Har varit hemma en vecka med huvudvärk, lätt feber, värk i kroppen, tungt att andas och hosta. Har inga symptom kvar, utom att jag inte har någon ork. Vi får se om det var coronan, när väl man kan testa sig. Träffade en som hade coronan för två veckor sedan, hela deras familj hade det- 4 st och en vecka senare fick jag mina besvär. Det finns dock en risk att man mött någon annan, via jobbet eller när man handlat mat? Fick reda på detta 5 dagar efter mina besvär startade, dvs i fredags.
Det är därför regeln är att har man minsta lilla symptom som liknar förkylning, influensa eller liknande så isolerar man sig hemma till symptomen är försvunna. Sen väntar man ytterligare 48 h innan man träffar någon annan. Detta sköttes tydligen inte av den du träffade vars hela familj hade corona. Vi får hoppas att du lyckades följa den enkla regeln bättre och inte spred det vidare!trähandtag skrev:
Har varit hemma en vecka med huvudvärk, lätt feber, värk i kroppen, tungt att andas och hosta. Har inga symptom kvar, utom att jag inte har någon ork. Vi får se om det var coronan, när väl man kan testa sig. Träffade en som hade coronan för två veckor sedan, hela deras familj hade det- 4 st och en vecka senare fick jag mina besvär. Det finns dock en risk att man mött någon annan, via jobbet eller när man handlat mat? Fick reda på detta 5 dagar efter mina besvär startade, dvs i fredags.
Det är ju helt skumma råd då halva befolkningen hostar och eller är snuviga just nu och nu börjar pollensäsongen. Det blir inte många på arbetsplatserna.Claes Sörmland skrev:
Det är därför regeln är att har man minsta lilla symptom som liknar förkylning, influensa eller liknande så isolerar man sig hemma till symptomen är försvunna. Sen väntar man ytterligare 48 h innan man träffar någon annan. Detta sköttes tydligen inte av den du träffade vars hela familj hade corona. Vi får hoppas att du lyckades följa den enkla regeln bättre och inte spred det vidare!
Ja många arbetsplatser saknar 20-30% av personalen just nu av detta skäl. Det är kostnaden.Silver78 skrev:
Andra länder har ju sett till att 100% av personalen är frånvarande.