2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En tänkbar förklaring är att regionen kanske inte hade rapporterat in dödsfallet i tid. FHM baserar säket sin data på det som rapporteras in av regionen via rapporteringsvägarna, dvs inte via journalistkåren.L Lars48 skrev:
Istället för att försöka tillverka hönor av fjädrar kan du väl försöka tänka ett varv till om det kan finnas andra, mer rimliga, förklaringar än att allt är en jättestor konspiration? Fast det passar förstås inte din agenda.L Lars48 skrev:
MultiMan skrev:
"61-årige Weqas Lordini bodde tidigare i Stockholm med flyttade 2004 till Paris med sin familj. För tre veckor sedan insjuknade han i corona och isolerades i hemmet i 13 dagar. – Sista dagen han var hemma så gick han upp, rakade sig och åt mat. Vi trodde att han hade blivit bra. Sedan kunde han inte andas längre, säger Weqas bror. Han hämtades med ambulans och vårdades sina sex sista dagar i livet på intensiven. – Under fredagsmorgonen berättade sjukhuset att hans njurar slutat fungera. Han har aldrig haft problem med njurarna tidigare. Vid lunchtid kom nyheten om att han hade avlidit, säger brodern."
[länk]
Beroende på om man använder https://www.worldometers.info/coronavirus/ eller https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 så har det skett minst 26 654 stycken dödsfall av CoVID-19.
Ja, det här var en individ som tidigare bott i Sverige och för många känns 110 Svenskar som en större förlust än 26 654 individer i världen. För mig är varje dödsfall är en tragedi för anhöriga och bekanta. Att människor rycks ifrån oss tidigare än vi skulle önskat istället för att få längre lycka tillsammans.
Samtidigt vill jag sätta det hela i lite perspektiv:
Data från WHO visade på att det under 2016 dog cirka 57 miljoner människor.
Av dessa 57 miljoner så stod hälften av dödsfallen pga samma top 10 orsaker, några finns nedan:
Hjärtsjukdomar stod för 15 miljoner dödsfall.
Lunginflamation, tuberkulos (lower respiratory infections) 3 miljoner
Cancer 2 miljoner
Diabetes 2 miljoner
Trafiksskador 1.4 miljoner
Utifrån den statistiken borde alla världens länder göra följande:
- Förbjuda cigaretter
- Förbjuda alkohol
- Förbjuda bilar och lastbilar
- Förbjuda socker
Det finns sedan ytterligare data from WHO
https://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_chapter1.pdf som ytterligare visar på detta.
Då borde man även tvinga alla människor att motionera minst två timmar i veckan.
Så återigen, ur individers perspektiv så är det tragiskt med alla dödsfall. Men människor skulle vägrat att följa de regler som borde införas ur ett folkhälsoperspektiv. Mellanvägen kunde vara att om man har någon av dessa dåliga vanor fick man bekosta sin egen sjukvård.. Återigen så är det många länder, inklusive Sverige som inte gör det som är bäst för folkhälsan då individers rättigheter har en för stor påverkan.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Javisst.L Lars48 skrev:
Uppdateras dagligen kl 14 så mao får du ge dig till tåls till i morgon efter 14
tillägg, om respektive region rapporterat det korrekt. FHM går EJ på medias siffror.
Det är helg. Om du tar och lugnar ner dig lite så ska du se att det är uppdaterat om något dygn.L Lars48 skrev:
Fundera ett varv på vad du tycker att FHM ska fokusera på:
A) Att hindra smittspridningen och minska dödstalen.
B) Se till att statistiken på hemsidan är uppdaterad timme för timme så att du vet exakt hur många i vilken åldersgrupp som dött.
Sant, men jag tror att många norrlänningar skulle bli rätt sura om de var tvungna att betala sin egen sjukvård bara för att de äger en bil.mathiash77 skrev:Beroende på om man använder [länk] eller [länk] så har det skett minst 26 654 stycken dödsfall av CoVID-19.
Ja, det här var en individ som tidigare bott i Sverige och för många känns 110 Svenskar som en större förlust än 26 654 individer i världen. För mig är varje dödsfall är en tragedi för anhöriga och bekanta. Att människor rycks ifrån oss tidigare än vi skulle önskat istället för att få längre lycka tillsammans.
Samtidigt vill jag sätta det hela i lite perspektiv:
Data från WHO visade på att det under 2016 dog cirka 57 miljoner människor.
Av dessa 57 miljoner så stod hälften av dödsfallen pga samma top 10 orsaker, några finns nedan:
Hjärtsjukdomar stod för 15 miljoner dödsfall.
Lunginflamation, tuberkulos (lower respiratory infections) 3 miljoner
Cancer 2 miljoner
Diabetes 2 miljoner
Trafiksskador 1.4 miljoner
Utifrån den statistiken borde alla världens länder göra följande:
- Förbjuda cigaretter
- Förbjuda alkohol
- Förbjuda bilar och lastbilar
- Förbjuda socker
Det finns sedan ytterligare data from WHO
[länk] som ytterligare visar på detta.
Då borde man även tvinga alla människor att motionera minst två timmar i veckan.
Så återigen, ur individers perspektiv så är det tragiskt med alla dödsfall. Men människor skulle vägrat att följa de regler som borde införas ur ett folkhälsoperspektiv. Mellanvägen kunde vara att om man har någon av dessa dåliga vanor fick man bekosta sin egen sjukvård.. Återigen så är det många länder, inklusive Sverige som inte gör det som är bäst för folkhälsan då individers rättigheter har en för stor påverkan.
Det här är så sorgligt så jag saknar ord, en konsekvens av den alltid närvarande och snabba informationen numera. De som sprider dessa konspirationer behöver aldrig ta något ansvar för konsekvenserna som exemplet du beskriver. Denna person och alla andra som anammat budskapet traskar nu omkring i samhället utan att vidta nödvändiga åtgärder och riskerar andra människors hälsa.S sallad skrev:Stötte på för bara ett par dagar sedan, på avstånd som tur var, en person som var totalt avskärmad från verkligheten och hävdade bestämt att viruset bara var påhittat av (kommer inte ihåg vilken stat eller sekt som nämndes) i syfte att man skulle ta kontrollen över landets befolkningar, hjärntvätt, ja det mesta i den stilen. Man blir nästan kall inombords när människan uppenbarligen inte fattar att man faktiskt smittar genom att härja fritt och hen tycker att "jag ska för fan göra vad jag vill"
.. då kunde man tillfälligt uppskatta en liten polisinsats för att minska smittspridningen. Tänk att det finns ett antal såna här i landet som inte anser sig ha någon som helst anledning att följa vanliga rekommendationer för allas bästa.
Har sett det med egna ögon. De åker och hälsar på folk lite mer än vanligt, tvätta händerna- äh! Dricker sprit och passar på att vara ute och köra med bilen, gnäller för att det rekommenderas att inte åka på semester, där de nyligen kom ifrån... "lever som vanligt". Gissa varför jag absolut inte rör ett handtag, en kran, en kundvagn med händerna om jag kan undvika. Tar på handsprit så fort jag kommer ut från en affär jag har varit tvungen att besöka. Det finns alltid någon där ute som inte tar någon hänsyn till någon annan oavsett hur läget ser ut. Man kan förlåta någon som har någon sorts mentalt handikapp för övrigt inte.
Vaccinationsmotståndare som får gehör vilket resulterat i spridning av mässlingen igen, kvacksalveri där cancersjuka människor använder kolloidalt silver och misstror läkarvetenskapen. Vetenskapen ifrågasätts, det demokratiska styrelseskicket ifrågasätts och myndigheterna beskylls för att ha en dold agenda. Det är enkelt att förskjuta principer så länge färdriktningen överensstämmer med mina sympatier. Att underminera tilltron i samhället får konsekvenser som skadar oss alla men de som sprider skiten är ansvarsbefriade.
Om du går till en lite större tidning som har hela inlägget och inte bara en liten del av texten får du veta:L Lars48 skrev:
https://www.svd.se/atta-nya-dodsfall-i-corona-senaste-dygnet
"- Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt. För det här ser så väldigt annorlunda ut än vad det sett ut i många av de länderna som råkat riktigt illa ut, säger Tegnell till TT."
Statistiken visar fortfarande att ingen person under 50 års ålder har avlidit i corona. Det finns enligt Folkhälsoinstitutet en viss eftersläpning i rapporteringen av dödsfall, vilket förklarar varför de uppgifter om dödsfall för yngre personen som rapporterats ännu inte syns i myndighetens statistik.
Så snälla Lars, dina skrivningar här tillsammans med dina berättelser från din resa gör att jag personligen tror att du behöver vård och hjälp för ditt beteende. Det är inte hälsosamt, varken för dig eller omgivningen!
Du dyker upp som "Gubben i lådan" med dina dystopiska spådomar och jag får en känsla av att du hoppas det händer, bara för att du skall få rätt. Hoppas innerligt att jag har fel.F Finndjävel skrev:
Du är inte representativ för det fina Österbotten, bidra gärna till hopp och framtidstro i denna svåra situation. Ingen har idag någon facit, inte du inte jag och då är valet vårt, öka rädslan och misstron eller välja att trots det okända som vi har framför oss försöka vara anständiga och hoppfulla.
"En Österbottning i periferin"
Jo förvisso är det många som stryker med för att inte tala om folk som svälter ihjälmathiash77 skrev:Samtidigt vill jag sätta det hela i lite perspektiv:
Data från WHO visade på att det under 2016 dog cirka 57 miljoner människor.
Av dessa 57 miljoner så stod hälften av dödsfallen pga samma top 10 orsaker, några finns nedan:
Hjärtsjukdomar stod för 15 miljoner dödsfall.
Lunginflamation, tuberkulos (lower respiratory infections) 3 miljoner
Cancer 2 miljoner
Diabetes 2 miljoner
Trafiksskador 1.4 miljoner
Utifrån den statistiken borde alla världens länder göra följande:
- Förbjuda cigaretter
- Förbjuda alkohol
- Förbjuda bilar och lastbilar
- Förbjuda socker
En skillnad är att bilkörning, alkohol och annat inte smittar.
En annan faktor är "marknaden" som vi alla är slavar under får kaos för minsta lilla nysning och de ser sina mega-gigantiska tillgångar krympa. Hade bara fattiga människor i länder långtbortistan påverkats hade den heliga "marknaden" bara ryckt på axlarna och slaktat aktier i vanlig ordning. Cynisk, jag?
Så du menar seriöst att någon annan inte kan dö pga någons alkoholvanor? Så fyllekörning är bara en myt? Likaså misshandel och även dödsfall där alkohol är inblandad?S sallad skrev:Jo förvisso är det många som stryker med för att inte tala om folk som svälter ihjäl
En skillnad är att bilkörning, alkohol och annat inte smittar.
En annan faktor är "marknaden" som vi alla är slavar under får kaos för minsta lilla nysning och de ser sina mega-gigantiska tillgångar krympa. Hade bara fattiga människor i länder långtbortistan påverkats hade den heliga "marknaden" bara ryckt på axlarna och slaktat aktier i vanlig ordning. Cynisk, jag?![]()
Du menar även att passiv rökning inte dödar?
Att olyckor i trafiken med dödlig utgång alltid bara dödar den som körde?
Jag kan gissa att dessa dödsfall har många redan accepterat som en naturlig del av vardagen men det skulle inte behöva vara så....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Man kan ju se det på siffrorna för nya fall till höger också där endast två regioner rapporterar något för idag men de andra dagarna i veckan så har i stort sett alla regioner rapporterat om nya fall varje dag.mathiash77 skrev:
