Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Emma242 skrev:
Universiteten och Naturhistoriska riksmuseet är statliga myndigheter. Och där sker majoriteten av all grundforskning. Om man skulle lägga ner det så skulle vi i princip förlora all akademisk verksamhet i landet. Den statliga styrningen, eller snarare avsaknaden av detaljstyrning, gör att att forskning kan ske betydligt friare och öppnare än hos privata sektorn. Jag själv kan till exempel söka pengar för och forska på vad jag vill, så länge min chef intygas att det inte kommer att belasta institutionen ekonomiskt. Jag tror att de flesta ändå tycker att det är en bra grej.
Okej, jag tänker inte på universiteten som statliga myndigheter, antagligen för att de är så fria i sin forskning precis som du skriver. Naturligtvis tycker jag att det är bra att det forskas på universiteten. Men FHM och många andra myndigheter verkar detaljstyras på ett helt annat sätt.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår av andra inlägg så börjar en del i Italien att vara nära svältgränsen efter tre veckor. Hade vi stängt ner för 4 veckor sen hade vi redan passerat den gränsen, dvs. folk hade börjat dö av svält nu i stället.
Nu tror jag att det där är överdrivet. Men stora oroligheter i landet hade det nog varit.
Samhället kan skadas och gå sönder på många sätt.
 
  • Gilla
DrKnowLittle och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fick den här på Facebook

Text på en beige bakgrund som skämtsamt föreslår att efter att ha lärt sig handhygien är det dags att lära sig använda blinkers.

Mer förslag då jag redan lärt mig dessa?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fick den här på Facebook

[bild]

Mer förslag då jag redan lärt mig dessa?
Källkritik?
 
  • Haha
Teacer
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har hört talas om några tidiga fall i Sverige som inte registrerats. En person på ett företag i Göteborgsområdet deltog på ett möte med ett företag inom bilindustrin med ett antal kineser den 20 januari. En vecka senare så hade personen fått en influensa med hög feber, hosta mm.

Denna "influensa" spreds sedan till personer i familjen och andra på arbetsplatsen. Myndigheterna var då inte intresserade av att testa alls.

Uppgifterna kommer från en person som arbetar på samma företag, men som inte blev smittad. Vi vet ju inte om detta är COVID-19, men om det stämmer så förklarar detta den community spread som uppenbarligen funnits en tid innan man hittade en sjuk patient på en avdelning på Kungälvs sjukhus.

Om detta stämmer så har ju alla åtgärder med smittspårning mm man försökt sig på varit nästan helt utan värde då vi i så fall hade smittan lös i samhället redan i slutet av januari. Alltså innan allmänheten ens kände till sjukdomen i Wuhan.
Tyvärr kan man inte på denna länk se de svenska fallen (förutom det första), annars hade det kunnat reda ut en del rörande källan för de svenska fallen. Intressant att titta på Finlands fall dock...

https://nextstrain.org/ncov
 
optimum
Violina Violina skrev:
Källkritik?
Rätt så bra på den eftersom jag är en hel del på Flashback.

Men inser att man inte kan allt om detta så därför är det bra med forum liknande dessa Byggahus och Flashback som hjälper till att putsa ytterligare på detta.
Lite av vad man bör ta till lärdom från Flashback är att inte alltid lita på det som pressen skriver om.
Inte heller tro på allt våra myndigheter framför.

Men träna du på tipsen jag lade in från Facebook.
Ledtråd, blinkers styrs av den lilla spaken till vänster sida vid ratten.
 
L Lars48 skrev:
Lockdown, what lockdown? Sweden's unusual response to coronavirus

[länk]
Du menar att du inte ens noterat att tusentals personer varslats eftersom vi inte längre har konferenser, konserter, biografföreställningar, barhäng, idrottsevenemang osv? Att universitet och gymnasier (och många högstadiet) gått över till distansundervisning?

Jodå, vi har stängt ner Sverige också - men med rekommendationer istället för med polis och militär.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag tänker inte på universiteten som statliga myndigheter, antagligen för att de är så fria i sin forskning precis som du skriver. Naturligtvis tycker jag att det är bra att det forskas på universiteten. Men FHM och många andra myndigheter verkar detaljstyras på ett helt annat sätt.
Men var ska man dra gränsen? Om t.ex FHM identifierar kunskapsbrist inom ett område, t.ex Coronavirus eller något annat, ska de då inte få forska på det? Vem ska då göra det? Ska universiteten beordras, som då tappar just den där friheten? Myndigheter som forskningsorgan tror jag är väldigt viktigt för att driva på kunskapsbildning i områden som inte alltid är ekonomiskt lönsamma eller populistiskt intressanta. Sen att regleringsbrevet styr vad myndigheterna ska riktiga in sig på, det måste ändå vara rimligt på något sätt. Så att någon chef på FHM inte får för sig att det ska forskas på fjärilars parningsbeteende i stället.
 
optimum optimum skrev:
Rätt så bra på den eftersom jag är en hel del på Flashback.

Men inser att man inte kan allt om detta så därför är det bra med forum liknande dessa Byggahus och Flashback som hjälper till att putsa ytterligare på detta.
Lite av vad man bör ta till lärdom från Flashback är att inte alltid lita på det som pressen skriver om.
Inte heller tro på allt våra myndigheter framför.

Men träna du på tipsen jag lade in från Facebook.
Ledtråd, blinkers styrs av den lilla spaken till vänster sida vid ratten.
Var mest för att folk i regel är lika dåliga på det som på att tvätta händerna/använda blinkers..

Min förmåga att använda blinkers är det inga fel på, inte tvätta händerna heller (tillhör dem som av ren vana dessutom även tvättar händerna innan toalettbesök) källkritiken däremot är ju något man ständigt jobbar med, men har blivit bättre sen jag började mina universitetsstudier..
 
optimum
Violina Violina skrev:
Var mest för att folk i regel är lika dåliga på det som på att tvätta händerna/använda blinkers..

Min förmåga att använda blinkers är det inga fel på, inte tvätta händerna heller (tillhör dem som av ren vana dessutom även tvättar händerna innan toalettbesök) källkritiken däremot är ju något man ständigt jobbar med, men har blivit bättre sen jag började mina universitetsstudier..
Ja tvätta händerna förvånas man av.
Tänk att det finns folk som efter toalettbesök inte tvättar händerna. Eller när man ska hantera mat.
Att som myndighet behöva gå ut och lära folk detta är ofattbart hur dåliga svenskar är på detta och samtidigt klagar på andra länders hantering.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Du menar att du inte ens noterat att tusentals personer varslats eftersom vi inte längre har konferenser, konserter, biografföreställningar, barhäng, idrottsevenemang osv? Att universitet och gymnasier (och många högstadiet) gått över till distansundervisning?

Jodå, vi har stängt ner Sverige också - men med rekommendationer istället för med polis och militär.
En DN-fotograf var ute och fotade några Stockholmsgator som brukar vara fullsmockade helgnätterna efter löning men nu är det ju väldigt ödsligt.
 
optimum optimum skrev:
Ja tvätta händerna förvånas man av.
Tänk att det finns folk som efter toalettbesök inte tvättar händerna. Eller när man ska hantera mat.
Att som myndighet behöva gå ut och lära folk detta är ofattbart hur dåliga svenskar är på detta och samtidigt klagar på andra länders hantering.
Jo.. jobbar ihop med sådana.. värst är om man råkar hamna efter dem i kön till frukostfrallorna.. blir många gånger man inte har något alls på sin fralla..
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det fråntar inte ansvaret att redovisa källdata. Jag skulle kunna rita upp en graf utan källhänvisning. Varför kan FMH göra så gång på gång?
Jo om det skulle innebära så mycket jobb att man inte hann med det viktigaste arbetet. Att komma med åtgärdsförslag och prognoser, som kan vara baserade på 1000-tals olika indata mer eller mindre i realtid och tvingas att skriva ut alla bakomliggande källor, är knappast möjligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.