Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte jordbruket har problem. Dieseln är billig och jordbruket är helt mekaniserat. Konstgödseln lär sjunka i pris med oljepriset. Så svält låter otroligt.
Men vem ska förädla det jordbruket producerar?

Och vem kommer ha råd att köpa mat?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Violina Violina skrev:
Men vem ska förädla det jordbruket producerar?

Och vem kommer ha råd att köpa mat?
Har du någon indikation på att livsmedelsindustrin i stort har problem? Det blir inte svält för att det är problem med småskalig produktion av handgjorda ostar t ex.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Positiva nyheter från Island. Det visade sig att 52% av befolkningen är smittade utan att veta om det.

Om detta stämmer så innebär det ju att viruset är mycket mycket mindre farligt än man tidigare trott.
Då bör det ju vara över om några veckor!
Haha, detta var roligt.
Letade upp nyheten. Av 6100+ personer var 52 ST smittade.
Man får trolla bra för att får det till 52%....
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du någon indikation på att livsmedelsindustrin i stort har problem? Det blir inte svält för att det är problem med småskalig produktion av handgjorda ostar t ex.
Så som livsmedelsproduktionen är uppbyggd idag (med få arbetare som ska producera stora volymer) finns risk att konsekvensen blir att det inte finns personal till att förädla råvaror till kommersiella livsmedel och att det inte finns pengar hos befolkningen att sedan köpa dessa livsmedel..
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
Nefrums Nefrums skrev:
Positiva nyheter från Island. Det visade sig att 52% av befolkningen är smittade utan att veta om det.

Om detta stämmer så innebär det ju att viruset är mycket mycket mindre farligt än man tidigare trott.
Då bör det ju vara över om några veckor!
Typ.
Men det blir väldigt tufft ändå, för ett stort antal personer, på rent personligt plan.
De som drabbas av de svåra komplikationerna (som en andel alltså får) och deras anhöriga och vänner.

Så det är ingen blajgrej vi står inför. Men jag gissar att individen måste stå tillbaka för kollektivet nu. Och det är bra om vi gör så mycket som möjligt för individerna, vi är ju ändå civiliserade, men det blir inte bra ifall hela samhällsbygget offras, då förlorade alla.


hupp...
G guggen skrev:
Haha, detta var roligt.
Letade upp nyheten. Av 6100+ personer var 52 ST smittade.
Man får trolla bra för att får det till 52%....
Jaja, det kanske var så ... :oops:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Violina Violina skrev:
Så som livsmedelsproduktionen är uppbyggd idag (med få arbetare som ska producera stora volymer) finns risk att konsekvensen blir att det inte finns personal till att förädla råvaror till kommersiella livsmedel och att det inte finns pengar hos befolkningen att sedan köpa dessa livsmedel..
Och det fina med marknadsekonomi är att dess beslutsfattande är decentraliserat så varje livsmedelsproducent gör sitt yttersta för att inte hamna i sådana här problem. Och varje konsument prioriterar en mätt mage före allt annat i livet, t ex skuldsättning.

Men i Sovjet hade det du säger kunnat hända.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G guggen skrev:
Haha, detta var roligt.
Letade upp nyheten. Av 6100+ personer var 52 ST smittade.
Man får trolla bra för att får det till 52%....
Aww. Jag som inte kan läsa.
Men till mitt försvar så var artiklen på Omni förvirrande skriven. Först 52 personer sen om 50%...
Men inte så positiva nyheter då. We're still doomed!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Aww. Jag som inte kan läsa.
Men till mitt försvar så var artiklen på Omni förvirrande skriven. Först 52 personer sen om 50%...
Men inte så positiva nyheter då. We're still doomed!
Nåja, det är ju i alla fall nästan 1% av de provtagna som visade sig smittade. Då är vi ca 1/70 del av vägen till den andel som behövs innan man tror att influensan klingar av. En månad avklarad, bara 69 till då! :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det fina med marknadsekonomi är att dess beslutsfattande är decentraliserat så varje livsmedelsproducent gör sitt yttersta för att inte hamna i sådana här problem. Och varje konsument prioriterar en mätt mage före allt annat i livet, t ex skuldsättning.

Men i Sovjet hade det du säger kunnat hända.
Kolla på hur läget är i Italien idag..
 
Violina Violina skrev:
Kolla på hur läget är i Italien idag..
Ja, där prioriterar man ju också en mätt mage, så man går ut och plundrar butiker...
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, där prioriterar man ju också en mätt mage, så man går ut och plundrar butiker...
Precis.. och vilken butik vill köpa in livsmedel när de ändå bara blir stulna?
 
optimum
Överbevisa gärna detta för det ser inte bra ut för Sverige. Jag hoppas det är fel.
Gul = Spanien
Blå = Italien
Grå = r 3-dagars dubblering och den följer Sveriges graf nu

Linjediagram som jämför dödsfall i Sverige med Spanien och Italien, samt 3-dagars dubblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tvivlar på att hela jordens befolkning kommer vaccineras, även om/när ett vaccin kommer fram. Det kommer ges till riskgrupper, övriga samhället kommer nog lämnas till att få sin immunitet på vanligt vis. Som det är med alla andra förkylningar och influensor.
Vadå lämnas? Det finns något som heter personligt ansvar.

Jag vaccinerar mig varje år helt frivilligt och betalar dryga 200kr för det, det kan alla göra som känner ansvar för sin hälsa. Blev väldigt sjuk i lunginflammation för 3-4 år sedan av säsongsinfluensan som gick då och bestämde mig att göra allt för att undvika långa sjuktider och belastning på sjukvården, samt minska smittrisken för nära och kära.

Inte haft ens en snuva sedan jag började. Sanofi/Pasteur som gör den vanligaste sorten har inte gett några biverkningar och verkar uppenbart skydda bra.
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Överbevisa gärna detta för det ser inte bra ut för Sverige. Jag hoppas det är fel.
Gul = Spanien
Blå = Italien
Grå = r 3-dagars dubblering och den följer Sveriges graf nu

[bild]
Det tar vanligen någon månad att dö i denna sjukdom. Tegnell pratar om antalet nyupptäckta fall och inte de som infekterades för över en månad sedan. Vi stängde ned samhället för mindre än en månad sedan.

Intensivvårdsfallen kan du också titta på. De laggar cirka två veckor mot infektionstillfället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört talas om några tidiga fall i Sverige som inte registrerats. En person på ett företag i Göteborgsområdet deltog på ett möte med ett företag inom bilindustrin med ett antal kineser den 20 januari. En vecka senare så hade personen fått en influensa med hög feber, hosta mm.

Denna "influensa" spreds sedan till personer i familjen och andra på arbetsplatsen. Myndigheterna var då inte intresserade av att testa alls.

Uppgifterna kommer från en person som arbetar på samma företag, men som inte blev smittad. Vi vet ju inte om detta är COVID-19, men om det stämmer så förklarar detta den community spread som uppenbarligen funnits en tid innan man hittade en sjuk patient på en avdelning på Kungälvs sjukhus.

Om detta stämmer så har ju alla åtgärder med smittspårning mm man försökt sig på varit nästan helt utan värde då vi i så fall hade smittan lös i samhället redan i slutet av januari. Alltså innan allmänheten ens kände till sjukdomen i Wuhan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.