2 357 680 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Haha, detta var roligt.Nefrums skrev:
Letade upp nyheten. Av 6100+ personer var 52 ST smittade.
Man får trolla bra för att får det till 52%....
Så som livsmedelsproduktionen är uppbyggd idag (med få arbetare som ska producera stora volymer) finns risk att konsekvensen blir att det inte finns personal till att förädla råvaror till kommersiella livsmedel och att det inte finns pengar hos befolkningen att sedan köpa dessa livsmedel..Claes Sörmland skrev:
Typ.Nefrums skrev:
Men det blir väldigt tufft ändå, för ett stort antal personer, på rent personligt plan.
De som drabbas av de svåra komplikationerna (som en andel alltså får) och deras anhöriga och vänner.
Så det är ingen blajgrej vi står inför. Men jag gissar att individen måste stå tillbaka för kollektivet nu. Och det är bra om vi gör så mycket som möjligt för individerna, vi är ju ändå civiliserade, men det blir inte bra ifall hela samhällsbygget offras, då förlorade alla.
hupp...
Jaja, det kanske var så ...G guggen skrev:
Och det fina med marknadsekonomi är att dess beslutsfattande är decentraliserat så varje livsmedelsproducent gör sitt yttersta för att inte hamna i sådana här problem. Och varje konsument prioriterar en mätt mage före allt annat i livet, t ex skuldsättning.Violina skrev:
Men i Sovjet hade det du säger kunnat hända.
Aww. Jag som inte kan läsa.G guggen skrev:
Men till mitt försvar så var artiklen på Omni förvirrande skriven. Först 52 personer sen om 50%...
Men inte så positiva nyheter då. We're still doomed!
Nåja, det är ju i alla fall nästan 1% av de provtagna som visade sig smittade. Då är vi ca 1/70 del av vägen till den andel som behövs innan man tror att influensan klingar av. En månad avklarad, bara 69 till då!Nefrums skrev:
Kolla på hur läget är i Italien idag..Claes Sörmland skrev:
Och det fina med marknadsekonomi är att dess beslutsfattande är decentraliserat så varje livsmedelsproducent gör sitt yttersta för att inte hamna i sådana här problem. Och varje konsument prioriterar en mätt mage före allt annat i livet, t ex skuldsättning.
Men i Sovjet hade det du säger kunnat hända.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Vadå lämnas? Det finns något som heter personligt ansvar.Mikael_L skrev:
Jag vaccinerar mig varje år helt frivilligt och betalar dryga 200kr för det, det kan alla göra som känner ansvar för sin hälsa. Blev väldigt sjuk i lunginflammation för 3-4 år sedan av säsongsinfluensan som gick då och bestämde mig att göra allt för att undvika långa sjuktider och belastning på sjukvården, samt minska smittrisken för nära och kära.
Inte haft ens en snuva sedan jag började. Sanofi/Pasteur som gör den vanligaste sorten har inte gett några biverkningar och verkar uppenbart skydda bra.
Det tar vanligen någon månad att dö i denna sjukdom. Tegnell pratar om antalet nyupptäckta fall och inte de som infekterades för över en månad sedan. Vi stängde ned samhället för mindre än en månad sedan.optimum skrev:
Intensivvårdsfallen kan du också titta på. De laggar cirka två veckor mot infektionstillfället.
Jag har hört talas om några tidiga fall i Sverige som inte registrerats. En person på ett företag i Göteborgsområdet deltog på ett möte med ett företag inom bilindustrin med ett antal kineser den 20 januari. En vecka senare så hade personen fått en influensa med hög feber, hosta mm.
Denna "influensa" spreds sedan till personer i familjen och andra på arbetsplatsen. Myndigheterna var då inte intresserade av att testa alls.
Uppgifterna kommer från en person som arbetar på samma företag, men som inte blev smittad. Vi vet ju inte om detta är COVID-19, men om det stämmer så förklarar detta den community spread som uppenbarligen funnits en tid innan man hittade en sjuk patient på en avdelning på Kungälvs sjukhus.
Om detta stämmer så har ju alla åtgärder med smittspårning mm man försökt sig på varit nästan helt utan värde då vi i så fall hade smittan lös i samhället redan i slutet av januari. Alltså innan allmänheten ens kände till sjukdomen i Wuhan.
Denna "influensa" spreds sedan till personer i familjen och andra på arbetsplatsen. Myndigheterna var då inte intresserade av att testa alls.
Uppgifterna kommer från en person som arbetar på samma företag, men som inte blev smittad. Vi vet ju inte om detta är COVID-19, men om det stämmer så förklarar detta den community spread som uppenbarligen funnits en tid innan man hittade en sjuk patient på en avdelning på Kungälvs sjukhus.
Om detta stämmer så har ju alla åtgärder med smittspårning mm man försökt sig på varit nästan helt utan värde då vi i så fall hade smittan lös i samhället redan i slutet av januari. Alltså innan allmänheten ens kände till sjukdomen i Wuhan.
