Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
@optimum

Jag hoppas också på Vaccin men om det tar ETT år innan ett vaccin kommer och det kostar 10000kr per dos. Vem betalar det?

Vilket fritt land och vilka företag överlever ett år i total nedstängning?

Så det är en balansgång, det är inte skoj men det är livet på jorden som vi får acceptera om vi inte vill tillbaka till bondesamhället utan elektronik och innovation.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Har man överhuvudtaget tränat på FHM hur vi ska hantera en smitta i landet?
Du rör ihop FHMs verksamhet med regionernas smittskydd. Det är regionerna som smittspårar, sätter individer i karantän, testar och bedriver sjukvård.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det måste vara billigare att göra som Korea och jaga fallen. De hade inte varit så många om man motat de flesta från början.

Det faller redan på grundlagen och personliga integriteten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tvivlar på att hela jordens befolkning kommer vaccineras, även om/när ett vaccin kommer fram. Det kommer ges till riskgrupper, övriga samhället kommer nog lämnas till att få sin immunitet på vanligt vis. Som det är med alla andra förkylningar och influensor.
Det är inga problem med att få vaccinera sig för dessa heller om du inte är en riskgrupp. Men du får betala själv. Många företag betalar dessutom för detta då det är billigare än att betala sjuklöner...
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tvivlar på att hela jordens befolkning kommer vaccineras, även om/när ett vaccin kommer fram. Det kommer ges till riskgrupper, övriga samhället kommer nog lämnas till att få sin immunitet på vanligt vis. Som det är med alla andra förkylningar och influensor.
Då kommer det bli synd om väldigt många.
Många kommer mista sina nära och kära och många kommer få troligen bestående men.

"Omfattande förändringar i lungorna hos svårt sjuka coronapatienter"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ar-i-lungorna-hos-svart-sjuka-coronapatienter


Smittkoppor är utrotade med vaccin, inte via smittade personer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/smittkoppor/
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Har kollega som kom hem från skidort i Österrike där mer än 10 i den bussresan är blev sjuka. Detta för mer än 2 veckor sedan
Inge smittspårning, ingen test, inga förbud att röra sig ute i samhället.
INGET mer än goda råd. Ja stanna hemma tills du blir frisk.
Som tur är har vårt företag regler som gör att personer inte kommer tillbaka före symptom är borta + 2 dagar.

Smittspårning ? Glöm det.
Jodå, man jobbade hårt med frågan. Konstigt att du inte visste det.

Det görs (gjordes) ca 10 miljoner utrikesresor med flyg om året till Sverige, det är mer än 27.000 om dagen. Har du någon aning om vilken testkapacitet det fanns?
Och lägg sen till resande med buss, tåg, båt och bil...
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har fel, det gjordes mycket, massor av resenärer testades och fick hemkarantän.
Man körde stenhårt med smittspårning då och där.
Ja, jag har en kollega som var med på ett flyg från Italien. Hon hade själv inga symptom, men via smittspårningen blev hon uppringd av läkare och tillsagd att stanna hemma i två veckor. Vilket hon gjorde, fast hon var fullt frisk.

Det här var i region Stockholm, jag vet inte i vilken region Optimums bekant bor, där smittspårningen kanske inte sköttes lika bra?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du rör ihop FHMs verksamhet med regionernas smittskydd. Det är regionerna som smittspårar, sätter individer i karantän, testar och bedriver sjukvård.
OK, du har säkert rätt.

Tycker du det har fungerat bra?
Vår beredskap var ju god har vi fått höra. tycker du det också?
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, man jobbade hårt med frågan. Konstigt att du inte visste det.

Det görs (gjordes) ca 10 miljoner utrikesresor med flyg om året till Sverige, det är mer än 27.000 om dagen. Har du någon aning om vilken testkapacitet det fanns?
Och lägg sen till resande med buss, tåg, båt och bil...
Precis, dessa går inte smittspåra eller testa så många. Inte med den goda beredskap vi hade.Men det var du som tog upp att vi smittspårade.

Men vi borde kunnat satt dem i hemmakarantän med förbud att gå ut. Stoppat resor tidigare.
Preventivt är bättre än abort senare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
optimum
Vi beskrivs som en ö i Europa som inte tar detta elände på fullt allvar

Klipp från Aftonbladet

”Förbudssverige”
"Världen står still, men inte Sverige", "Hur länge kan Sverige hålla den liberala kursen? "Så avslappnade är Sverige inför corona". Rubrikerna är hämtade från Tysklands största dagstidningar och tv-kanaler.

"Europas udda fågel", är rubriken i brittiska Daily Mail.

"I 'Förbudssverige' är det mesta tillåtet", skriver danska Jyllands-Posten.

I tv- och tidningsreportage syns bilder på svenska dagisbarn som leker ute och glada svenskar på uteserveringar.

Tyska tidningen Die Zeit beskriver Sverige som en ö i Europa. I en artikel undrar man om regeringen i Skandinaviens största land ignorerar verkligheten. Att det är statsepidemiolog Anders Tegnell, som "oftast bär urtvättade tröjor och chinos", och inte regeringen som står i första linjen mot viruset framställs som närmast exotiskt.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAbzw/kritiken-fran-utlandet-sverige-en-o-i-europa
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Tycker du det har fungerat bra?
Vår beredskap var ju god har vi fått höra. tycker du det också?
Smittspårningen gissar jag fungerade bra, vi har en god sådan organisation. Men smittspårningen av alpresänererna spelade ju inte någon större roll när stora delar av befolkningen ändå ägnar sig åt regelbundna utlandsresor.

Sveriges nationella beredskap för en detta nya virus ser mindre imponerande ut. Vi tycks sakna lager av sjukvårdsmaterial, personal, intensivvårdplatser och testkapacitet. Uppenbarligen har detta inte prioriterats. Central ledning för en pandemisk kris tycks också saknas. Utan plan har FHM tagit på sig ledartröjan i brist på organisation. Statsministern håller de TV-tal som statschefen borde hålla. Vi har en del jobb att göra när den omedelbara krisen är över.
 
  • Gilla
  • Älska
Zsam och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sveriges nationella beredskap för en detta nya virus ser mindre imponerande ut. Vi tycks sakna lager av sjukvårdsmaterial, personal, intensivvårdplatser och testkapacitet. Uppenbarligen har detta inte prioriterats. Central ledning för en pandemisk kris tycks också saknas. Utan plan har FHM tagit på sig ledartröjan i brist på organisation. Statsministern håller de TV-tal som statschefen borde hålla. Vi har en del jobb att göra när den omedelbara krisen är över.
Ja, där håller jag med. Och inte minst ligger det på allas vårt ansvar när vi går till valurnorna. Vi har de politiker och den politik vi förtjänar, heter det ju. Så nästa gång, lägg inte din röst på det parti som vill dra ner mest på vård och beredskap.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Inge smittspårning, ingen test, inga förbud att röra sig ute i samhället.
INGET mer än goda råd. Ja stanna hemma tills du blir frisk.
En variant är ju att man följer rekommendationer även om de inte åtföljs av beväpnad insatsstyrka. Som någon skrev innan i tråden: det finns inga förbud mot att äta avföring heller, eftersom de flesta låter bli.

Med tanke på vilken efterlevnad vi har för andra lagar (hej hastighetsbegränsning) så är det väl knappast någon som tror att drakoniska förbud hade följts?
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
optimum
kashieda kashieda skrev:
En variant är ju att man följer rekommendationer även om de inte åtföljs av beväpnad insatsstyrka. Som någon skrev innan i tråden: det finns inga förbud mot att äta avföring heller, eftersom de flesta låter bli.

Med tanke på vilken efterlevnad vi har för andra lagar (hej hastighetsbegränsning) så är det väl knappast någon som tror att drakoniska förbud hade följts?
Nej vi kanske inte ska ta den nivå som jag läst om i Kina.
Där fångar man in de som går utan munskydd och ger dem stryk.

Böter vore bra, 10.000 för den som är corona sjuk och går ut.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.