Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Då kommer det bli synd om väldigt många.
Många kommer mista sina nära och kära och många kommer få troligen bestående men.

"Omfattande förändringar i lungorna hos svårt sjuka coronapatienter"

[länk]


Smittkoppor är utrotade med vaccin, inte via smittade personer.

[länk]
Känns lite fel att jämföra en influensa med KANSKE 5% dödlighet (och då särskilt bland den äldre befolkningen) med smittkoppor med en dödlighet på runt 20%?
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Med tanke på vilken efterlevnad vi har för andra lagar (hej hastighetsbegränsning) så är det väl knappast någon som tror att drakoniska förbud hade följts?
Man får nog sätta detta i relation till andra länder. Vi är enormt laglydiga och följsamma. T o m till den grad att vi stänger ner vår huvudstad utifrån lite milda rekommendationer från en myndighet.

De utlänningar som jag jobbar med var mycket undrande för några veckor sedan över att stat, polis och militär i deras ögon inte gjorde något. Vänta bara så ska ni se ett helt folk stänga ned sitt land på frivillig basis sa jag. Mycket riktigt, det är precis vad vi har gjort och nu ägnar vi oss åt public shaming av varje litet misslyckande att följa de outtalade strikta sociala reglerna. Det är en jävla mobbarkultur men den fungerar i sådana här lägen.
 
  • Gilla
Zsam och 8 till
  • Laddar…
optimum
Violina Violina skrev:
Känns lite fel att jämföra en influensa med KANSKE 5% dödlighet (och då särskilt bland den äldre befolkningen) med smittkoppor med en dödlighet på runt 20%?
Dödlighet när smittan når länder med trångboddhet, fattigdom och matbrist mm
De vi tidigare kallade u-länder och andra fattiga länder.

Där svårt sjuka inte får sjukhushjälp, respiratorer mm.
Då får vi troligen en katastrofal dödlighet.

Vad tror du om dessa länder?
 
F Finndjävel skrev:
Tredje gången gillt. gör ännu ett försök med matematiken! Använd dina egna siffror.
Men, det jag försökte säga är iallafall att de dödstal man talade om i rapporten som skulle ha legat till grund för att Storbritannien övergav planen på flockimmunitet inte ligger långt ifrån de förväntade dödstalen om man stänger ner samhället helt och låter smittan spridas någorlunda kontrollerat.
 
optimum optimum skrev:
Dödlighet när smittan når länder med trångboddhet, fattigdom och matbrist mm
De vi tidigare kallade u-länder och andra fattiga länder.

Där svårt sjuka inte får sjukhushjälp, respiratorer mm.
Då får vi troligen en katastrofal dödlighet.

Vad tror du om dessa länder?
Rent krasst tror jag inte det påverkar den förväntade livslängden i de länderna nåt vidare där heller..

"Survival of the fittest"
 
Mikael_L
Första konstaterade Svenska fallet var kvinnan i Jönköping som hade kommit från resa i Kina, sökte så småningom vård och kunde efter provtagning konstateras ha covid-19.
Sen gick det drygt 3 veckor så fick vi de första fallen som kom från norra Italien men person nr kom från resa i Tyskland, men i slutet av februari fanns det 13 konstaterade fall, varav 1 kom från kina, 1 från tyskland och resten var inresande från Italien eller Ian eller smittats av dessa, ungefär hälften av vardera gruppen.
Det är i alla fall de officiella uppgifterna.

Så lite mer än vecka senare, en dryg vecka in i mars så började det dyka upp fall som inte hade koppling till resor från Italien och Iran.
Men nu hade antalet konstaterade fall med koppling till främst Italien och sen Iran fullkomligt exploderat, vilket visar hur bra smittspårningen var och hur verksamt det varit med att informera dessa grupper om att hålla uppsikt på symptom. (Annars hade det kunnat bli som i Italien där den första storspridaren (affärsmannen) skickades tillbaka från sjukhus och åkte sen runt bland kunder i hela norra Italien.)
Problemet nu var nog att de som kom från helt andra ställen som därför inte smittspårades började komma in och testas positivt.
Det var strax här efter som man ansåg det allmänt spritt och minskade på att testa personer utan symptom.

Vid det här laget var det ju dessutom etablerat i Spanien, Tyskland, USA (fast de fattade inte det då) och många andra länder.

Så skulle vi stängt av "farliga länder" så skulle resa till/från Kina stoppats redan i början av Januari, övriga asiatiska länder strax efter, sen Italien från mitten av feb, Spanien, tyskland, USA ett par veckor senare, och sen hela världen från slutet av feb el början av mars.

Och inte hade det varit någon garanti att vi sluppit inhemsk smitta.
Sen skulle vi behöva dessa restriktioner i ett par år fram tills vaccin finns, för att då låta vår befolkning bli smittade, men vaccinera riskgrupper.
Och det hade räckt med att en enda person skulle lyckas passera gränsen någonstans för att det skulle kunna vara kört.

Tänk er, inga utländska varor i ett par år, inget kaffe, ingen whisky, inga nya mobiler, ingen bensin eller olja ...
 
  • Gilla
Zsam och 11 till
  • Laddar…
Äntligen har uttrycket ’social distansering’ börjat bytas ut mot ’fysisk distansering’:heart:
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk er, inga utländska varor i ett par år, inget kaffe, ingen whisky, inga nya mobiler, ingen bensin eller olja ...
Låter verkligen som ett liv som inte är värt att leva
 
Mikael_L
Men nu har Italien varit under hård karantän i 20 dagar, och även om Italienarna varit rätt olydiga och bryter regelmässigt mot reglerna så krackelerar det betänkligt redan nu, innan ens 3 veckor.
Det har börjat stjälas mat och stora sociala kravaller är nog inte långt borta.
Det kan sluta med inbördeskrig eller något sånt, eller kanske en ny Mussolini ...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/desperation-i-italien--slut-pa-pengar-och-mat/
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
Jimmie Åkesson borde kanske åka till Åre och dela ut flygblad där det står att Östersunds sjukhus är fullt?
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 10 till
  • Laddar…
Konsekvenserna av karantänen är ju värre än de skadorna viruset orsakar. Ska vi få se svält i Västeuropa för första gången på 100 år? Låter helt sjukt men är inte helt otroligt.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Positiva nyheter från Island. Det visade sig att 52% av befolkningen är smittade utan att veta om det.

Om detta stämmer så innebär det ju att viruset är mycket mycket mindre farligt än man tidigare trott.
Då bör det ju vara över om några veckor!
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nefrums Nefrums skrev:
Konsekvenserna av karantänen är ju värre än de skadorna viruset orsakar. Ska vi få se svält i Västeuropa för första gången på 100 år? Låter helt sjukt men är inte helt otroligt.
Jag tror inte jordbruket har problem. Dieseln är billig och jordbruket är helt mekaniserat. Konstgödseln lär sjunka i pris med oljepriset. Så svält låter otroligt.
 
Claes Sörmland
Nefrums Nefrums skrev:
Positiva nyheter från Island. Det visade sig att 52% av befolkningen är smittade utan att veta om det.

Om detta stämmer så innebär det ju att viruset är mycket mycket mindre farligt än man tidigare trott.
Då bör det ju vara över om några veckor!
Var läser du detta?!
 
Nefrums Nefrums skrev:
Positiva nyheter från Island. Det visade sig att 52% av befolkningen är smittade utan att veta om det.

Om detta stämmer så innebär det ju att viruset är mycket mycket mindre farligt än man tidigare trott.
Då bör det ju vara över om några veckor!
Har du någon som helst källa på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.