Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N nallepu skrev:
Att jag och mina vänner har fått så lindriga besvär tror vi beror på att vi tvättar händerna före toabesök och så håller vi ofta andan .när vi går bakom en människa.
Ni har möjligen inte funderat på att också tvätta händerna efter ni har gjort ifrån er?
För att i någon mån skydda oss andra medmänniskor alltså.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
optimum
Regeringen vill att vi ska göra olika saker för att minska smittspridningen. Speciellt till äldre som vi vet har större risk att dö.
Vi ska tvätta händerna, hålla avstånd till varandra, inte samlas i större grupper (50 max nu), undvika onödiga resor mm.

Alltså minska smittspridningen. Finns inget tvivel på detta eller?

Varför i hela friden gjorde vi inte mer åt att få in smitta hit till Sverige?
Alltså när det var känt att många smittades i norra Italien på skidorter. Jag har en kollega som mer än en vecka före avrådan till resor dit visste tillräckligt för att avboka sin resa. Redan en vecka före man satte in avrådan kunde man gått ut och förbjudit folk att resa till norra Italien.
De som före detta rest dit borde satts i hemmakarantän för att minska smittspridningen. De flesta företagen hade som regel att de inte fick komma till arbetet på 2 veckor. Men företagen kunde inte bestämma att de inte fick gå ut vilket regeringen kunde avrått till.

Att smittspridningen var på skidorter förstår nog de flesta som varit där och sett eller deltagit i dessa aktiviteter där smittan sprids något vansinnigt. Nej jag själv har inte varit där men kikade på några avsnitt på Youtube och det är lätt att förstå varför smittan sprid så vansinnigt på dessa ställen.

Men varför i hela friden infördes inte detta omgående och vad är skillnaden på en skidort i norra Italien mot skidorter i Österrike? Det är samma liv där också.

Vi har nu fått rejäl importerad smitta här från dessa skidorter. Rätt så sent gick man ut med att afterski skulle stängas på de svenska skidorterna. Man skulle givetvis stängt skidorterna direkt när man visste vad som hände i Italien och Österrike.
Satt alla hemresande i karantän.

Denna flathet gör att smittan sprids och ger dubbla budskap.
Är vi fortfarande intresserade av flockimmunitet trots att vi vet att covid-19 dödar folk och ger skador på lungorna?
Nej förhoppningsvis inte.

Jag själv tror starkt på att försöka undvika att smittan sprids.
Men sätter våra ledare till ansvar för att inte gjort tillräckligt när bevisen fanns för länge sedan.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Regeringen vill att vi ska göra olika saker för att minska smittspridningen. Speciellt till äldre som vi vet har större risk att dö.
Vi ska tvätta händerna, hålla avstånd till varandra, inte samlas i större grupper (50 max nu), undvika onödiga resor mm.

Alltså minska smittspridningen. Finns inget tvivel på detta eller?

Varför i hela friden gjorde vi inte mer åt att få in smitta hit till Sverige?
Alltså när det var känt att många smittades i norra Italien på skidorter. Jag har en kollega som mer än en vecka före avrådan till resor dit visste tillräckligt för att avboka sin resa. Redan en vecka före man satte in avrådan kunde man gått ut och förbjudit folk att resa till norra Italien.
De som före detta rest dit borde satts i hemmakarantän för att minska smittspridningen. De flesta företagen hade som regel att de inte fick komma till arbetet på 2 veckor. Men företagen kunde inte bestämma att de inte fick gå ut vilket regeringen kunde avrått till.

Att smittspridningen var på skidorter förstår nog de flesta som varit där och sett eller deltagit i dessa aktiviteter där smittan sprids något vansinnigt. Nej jag själv har inte varit där men kikade på några avsnitt på Youtube och det är lätt att förstå varför smittan sprid så vansinnigt på dessa ställen.

Men varför i hela friden infördes inte detta omgående och vad är skillnaden på en skidort i norra Italien mot skidorter i Österrike? Det är samma liv där också.

Vi har nu fått rejäl importerad smitta här från dessa skidorter. Rätt så sent gick man ut med att afterski skulle stängas på de svenska skidorterna. Man skulle givetvis stängt skidorterna direkt när man visste vad som hände i Italien och Österrike.
Satt alla hemresande i karantän.

Denna flathet gör att smittan sprids och ger dubbla budskap.
Är vi fortfarande intresserade av flockimmunitet trots att vi vet att covid-19 dödar folk och ger skador på lungorna?
Nej förhoppningsvis inte.

Jag själv tror starkt på att försöka undvika att smittan sprids.
Men sätter våra ledare till ansvar för att inte gjort tillräckligt när bevisen fanns för länge sedan.
Håller fullständigt med dig. Faktum är att FHM och regeringen gjorde ingenting för att förhindra smittspridningen. Det är ingen som har begärt att stänga ner hela samhället i början. Det som gjorde oss irriterade var smittade människor från Italien och Österrike fick flyga hit och sätta sig med uppenbara symptom i en taxi eller tåg eller buss eller egenbil och åka ut i samhället och smitta resten.
Det landade 6 fullsatta flygplan per dag bara från Italien till Sverige medan man visste att det finns stor Coronavirus spridning där. Man visste att de passagerare som satt på flygen var smittade men tillät att de sprider sig i samhället. Jag skrev tidigare i den här tråden att Transportstyrelsen på begäran av FHM förbjöd flyg från Iran i början av Mars men gjorde ingenting med alla flyg som kom från Italian. Nästan 70% av alla smittade fall i Sverige hade då ursprung från Italien och Österrike. Passagerare berättar själva att de landade i Arlanda väldigt sjuka och efter 5 minuters kontroll fick sätta sig i taxi och åka ut i samhället.
Myndigheterna kunde åtminstone sätta alla som kommer från Italien och Österrike i 2 veckors karantän. De var inte så många och det skulle kostat samhället mycket mindre.
Alltså så här som myndigheterna har handlat är kriminellt i högsta grad. De har medvetet tillåtit att sjuka och smittbärande personer ta sig hit och smitta alla andra som de kommer i kontakt med. Det är liksom att använda biologisk vapen mot sin egenbefolkning.
Nu säger de att alarmister vill att vi stänger ner samhället vilket skadar ekonomin väldigt mycket. Men alarmisterna ville inte från början att tillåta smittan komma hit. Ni gjorde tvärtom ni tog hit smittan på egenhand. Det var en medveten handling.
Skärmbild av en forumtråd på byggahus.se med inlägg om flyg från Italien och smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
P
Tyvärr så skulle vi behövt isolerar vårt land, våra gränser, stänga ner flyg, båt och tåg I obestämd framtid.

Det räcker ju att en individ tar in smittan för att det ska börja igen!

Svenska företag behöver exportera varor, vi behöver importerat gods och livsmedel och det går inte undvika spridning då. Ingen vill åka till Sverige om de behöver sitta i karantän 2 veckor för att lämna livsmedel.


Nu är det stadiet redan passerat, jag håller med om att individerna som var i riskutsatta områden inte tog sitt ansvar och höll sig hemma vid symptom.

Sen är det hopplöst när många småföretag behöver sin ägare, ägaren behöver inkomster.

Edit: Min personliga bedömning är att situationen i Stockholm kunde varit bättre med restriktionerna men för landet i helhet skulle det gett en minimal skillnad..
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Regeringen vill att vi ska göra olika saker för att minska smittspridningen. Speciellt till äldre som vi vet har större risk att dö.
Vi ska tvätta händerna, hålla avstånd till varandra, inte samlas i större grupper (50 max nu), undvika onödiga resor mm.

Alltså minska smittspridningen. Finns inget tvivel på detta eller?

Varför i hela friden gjorde vi inte mer åt att få in smitta hit till Sverige?
Alltså när det var känt att många smittades i norra Italien på skidorter. Jag har en kollega som mer än en vecka före avrådan till resor dit visste tillräckligt för att avboka sin resa. Redan en vecka före man satte in avrådan kunde man gått ut och förbjudit folk att resa till norra Italien.
De som före detta rest dit borde satts i hemmakarantän för att minska smittspridningen. De flesta företagen hade som regel att de inte fick komma till arbetet på 2 veckor. Men företagen kunde inte bestämma att de inte fick gå ut vilket regeringen kunde avrått till.

Att smittspridningen var på skidorter förstår nog de flesta som varit där och sett eller deltagit i dessa aktiviteter där smittan sprids något vansinnigt. Nej jag själv har inte varit där men kikade på några avsnitt på Youtube och det är lätt att förstå varför smittan sprid så vansinnigt på dessa ställen.

Men varför i hela friden infördes inte detta omgående och vad är skillnaden på en skidort i norra Italien mot skidorter i Österrike? Det är samma liv där också.

Vi har nu fått rejäl importerad smitta här från dessa skidorter. Rätt så sent gick man ut med att afterski skulle stängas på de svenska skidorterna. Man skulle givetvis stängt skidorterna direkt när man visste vad som hände i Italien och Österrike.
Satt alla hemresande i karantän.

Denna flathet gör att smittan sprids och ger dubbla budskap.
Är vi fortfarande intresserade av flockimmunitet trots att vi vet att covid-19 dödar folk och ger skador på lungorna?
Nej förhoppningsvis inte.

Jag själv tror starkt på att försöka undvika att smittan sprids.
Men sätter våra ledare till ansvar för att inte gjort tillräckligt när bevisen fanns för länge sedan.
Det är lite svenskt sådär... mitt företag (2500 anställda) hade i början skrivit på våra interna nät att alla som valde att åka till riskområden skulle få sitta hemma i 14 dagars karantän när de kom hem utan lön (eller med lön om de kan arbeta hemma), massor med folk ifrågasatte detta och facket sa att "så kan man inte göra", då tog företaget bort detta. Som sagt.. lite svenskt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Faktum är att FHM och regeringen gjorde ingenting för att förhindra smittspridningen. Det är ingen som har begärt att stänga ner hela samhället i början. Det som gjorde oss irriterade var smittade människor från Italien och Österrike fick flyga hit och sätta sig med uppenbara symptom i en taxi eller tåg eller buss eller egenbil och åka ut i samhället och smitta resten.
Du har fel, det gjordes mycket, massor av resenärer testades och fick hemkarantän.
Man körde stenhårt med smittspårning då och där.
 
  • Gilla
twoody och 7 till
  • Laddar…
optimum
Sent sattes det upp tält utanför akutmottagningar för att ta emot misstänkta fall av covid-19.
Sent blev hanteringen av smittade uppsäkrad, ja någorlunda uppsäkrad eller inte alls.
Det finns rätt många smittade här som det inte finns förbud att gå utanför sin dörr.

Jag har hört från säker källa att det kom in smittade med covid-19 symptom på akutmottagningen med fullt med andra människor i väntrummet och sjukvårdpersonal utan skyddskläder. Ja de hade krismöte och som tur var personen inte covid-19 sjuk och smittan spreds inte den gången men ett 50-tal var tvungna att testas. Som tur var negativt.
Panik.

Men vi kan inte basera vårt agerande på TUR

Har man överhuvudtaget tränat på FHM hur vi ska hantera en smitta i landet?
Detta borde varit klart för många veckor sedan, före folk anlände hem från Italiens och Österrikes skidorter.

Och om man tränat, hur bra gick det?

Sjukvårdpersonalen gör ett fantastiskt jobb men fick igång handlingsplaner för sent.
Nej jag skickar ingen "kärlek" till FHM utan kan bara beklaga att jag tycker de inte skött sitt jobb speciellt bra.

Begränsning till 500 för sammankomster ??? nu 50 men 50 är också på tok för många. Jag förstår kritiken från andra länder.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Är vi fortfarande intresserade av flockimmunitet trots att vi vet att covid-19 dödar folk och ger skador på lungorna?
Intresserade eller inte, det är ändå med säkerhet och nödvändighet sluttillståndet för alla jordens länder. Vad vi än vill eller är intresserade av.

Och förövrigt, har du någon kunskap över vilka personer som var de första smittspridarna i Sverige, du verkar sitta på information om att det är (endast?!) skidresenärer från nordItalien.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
P
S johd01 skrev:
Det är lite svenskt sådär... mitt företag (2500 anställda) hade i början skrivit på våra interna nät att alla som valde att åka till riskområden skulle få sitta hemma i 14 dagars karantän när de kom hem utan lön (eller med lön om de kan arbeta hemma), massor med folk ifrågasatte detta och facket sa att "så kan man inte göra", då tog företaget bort detta. Som sagt.. lite svenskt.
Det finns både för och nackdelar med den Svenska modellen. Vi har ett väldigt starkt individskydd inom de flesta områden och vissst det kan finnas delar som är bättre i andra länder.

Men företag kan inte bara skicka hem folk utan ersättning och detta är framförhandlat och inget som staten på bara någon dag kan ändra.

Byråkratin (som är för krånglig) är ju också skapad för att något parti på endera kant inte ska kunna ta makten och ta bort människors rättigheter och frihet som det är väldigt tydligt vissa vill göra. Så vissa förändringar tar tid för det måste godkännas, får inte strida mot grundlagen och individer måste säkras.

Oftast är detta bäst för oss, men kan i vissa akuta situationer försvåra. Men jag har det hellre som i Sverige än i många andra länder!


För våra medmänniskor i Italien har situation börjat bli värre även för de som inte är sjuka:
https://omni.se/a/rARpGe

Detta har inte Italien lyckats hantera, trots att de stängde ner landet för några veckor sedan OCH visste om detta sedan i Januari.

Det finns helt enkelt ingen perfekt lösning men jag är fortfarande glad över hur vi lyckats göra det i Sverige, landet lagom. (y)
 
  • Gilla
Gammelnörden och 7 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har fel, det gjordes mycket, massor av resenärer testades och fick hemkarantän.
Man körde stenhårt med smittspårning då och där.
Du skojar eller dåligt informerad men det brukar du sällan vara.

Har kollega som kom hem från skidort i Österrike där mer än 10 i den bussresan är blev sjuka. Detta för mer än 2 veckor sedan
Inge smittspårning, ingen test, inga förbud att röra sig ute i samhället.
INGET mer än goda råd. Ja stanna hemma tills du blir frisk.
Som tur är har vårt företag regler som gör att personer inte kommer tillbaka före symptom är borta + 2 dagar.

Smittspårning ? Glöm det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
500 eller 50, finns det något bevis på hur mycket skillnad det skulle gjort?


Tyvärr skulle många fler företag och föreställningar gått i graven redan för någon månad sen om man direkt gick ut med 50 personer. Det är en balans mellan individ och grupp som är FHM uppgift!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intresserade eller inte, det är ändå med säkerhet och nödvändighet sluttillståndet för alla jordens länder. Vad vi än vill eller är intresserade av.

Och förövrigt, har du någon kunskap över vilka personer som var de första smittspridarna i Sverige, du verkar sitta på information om att det är (endast?!) skidresenärer från nordItalien.
Den första kom från Kina.
Det är vad vi tror.
Sedan har vi en del från Iran.
Men därefter rätt så många från skidorter Italien och Österrike,

Jag tror du har samma information.

Flockimmunitet via smitta hoppas jag vi slipper och hoppas på att vaccin ska göra oss immuna mot skiten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intresserade eller inte, det är ändå med säkerhet och nödvändighet sluttillståndet för alla jordens länder. Vad vi än vill eller är intresserade av.

Och förövrigt, har du någon kunskap över vilka personer som var de första smittspridarna i Sverige, du verkar sitta på information om att det är (endast?!) skidresenärer från nordItalien.
Tillägg
Vi förbjöd direktflyg från Iran via Iran Air men skulle givetvis stoppat alla som kom därifrån och satt dem i karantän.
Det gick flyga via andra länder rätt så länge. Det gick åka omvägen Iran-Doha-Sverige, även via Frankfurt mm.

Ja vi har fått smitta från andra ställen men i majoritet från Italien och Österrike.
Jag har hittat massor med sådan information på c19.se mm tidigare. Numera mest intern spridning så det är svårt att avgöra var den kommer ifrån. Dessutom är smittspårning inte aktiv längre. Ingen testas mer än de med sjukdomar och inlagda på sjukhusen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Flockimmunitet via smitta hoppas jag vi slipper och hoppas på att vaccin ska göra oss immuna mot skiten.
Jag tvivlar på att hela jordens befolkning kommer vaccineras, även om/när ett vaccin kommer fram. Det kommer ges till riskgrupper, övriga samhället kommer nog lämnas till att få sin immunitet på vanligt vis. Som det är med alla andra förkylningar och influensor.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Tyvärr så skulle vi behövt isolerar vårt land, våra gränser, stänga ner flyg, båt och tåg I obestämd framtid.

Det räcker ju att en individ tar in smittan för att det ska börja igen!

Svenska företag behöver exportera varor, vi behöver importerat gods och livsmedel och det går inte undvika spridning då. Ingen vill åka till Sverige om de behöver sitta i karantän 2 veckor för att lämna livsmedel.


Nu är det stadiet redan passerat, jag håller med om att individerna som var i riskutsatta områden inte tog sitt ansvar och höll sig hemma vid symptom.

Sen är det hopplöst när många småföretag behöver sin ägare, ägaren behöver inkomster.

Edit: Min personliga bedömning är att situationen i Stockholm kunde varit bättre med restriktionerna men för landet i helhet skulle det gett en minimal skillnad..
Det måste vara billigare att göra som Korea och jaga fallen. De hade inte varit så många om man motat de flesta från början.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.