2 357 005 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Din matematik är ganska useless:-Duseless skrev:
Ja, oavsett hur det går. Förhoppningsvis finns det också transparens för efterforskning att granska dokument och protokoll. Det är en unik händelse i svensk historia som väldokumenterad för med sig oerhört mycket om vårt samtida samhälle, vart vi tagit vägen politiskt, ekonomiskt, etiskt osv, och vad det gjort med oss som människor och befolkning.optimum skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tredje gången gillt. gör ännu ett försök med matematiken! Använd dina egna siffror.useless skrev:
Upplever man fel och brister hos en regering eller myndighet måste man väl få säga det?Mikael_L skrev:
Jag har tagit detta på allvar hela tiden, eller alltså så länge jag känt till det, en dryg månad nu.
Men jag menar att vi inte är i något direkt bekymmersamt läge än, så det är lite tråkigt att nyhetssiterna gör sitt bästa för att piska upp så mycket undergångsstämning som möjligt.
Men visst kommer det öka framöver, och det ser jag knappast fram emot.
Men det intressanta är väl att begrunda att ifall de som för 5 veckor sen skrek i högan sky att hela Sverige skulle isoleras på en gång, vad tror vi om det nu?
Hur skulle det varit nu, med hela landet nedstängt, alla arbetsplatser öde, nästa tomma butiker med 100 meter köer utanför där det släpps in några i taget. Alla egenföretagare i , eller nära, konkurs osv osv.
Vad hade det varit värt, om vi nu ser hur läget är idag?
Jag tror FHM har betydligt bättre koll än vad alla olyckskorpar kraxar, och vad alla regeringskritiska försöker få oss att tro.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Går ofta på konserter och teatrar "ca 70 ggr om året" dessutom sover jag ofta över på ett kollektiv som åtta tantvänner har. Vi hittar på massor med roliga saker och är ofta ute och äter gott.
Ligger helt klart i riskzonen för Corona. I mitten av mars fick jag ganska stora besvär med rethosta och så fick jag lite ont i halsen men bara lite på morgonen. Skulle ta cykeln ca 3 kilometer och märkte att jag hade lite dålig kondition. Inga andra besvär förutom rethostan som jag har lite problem med efter ca 1,5 veckor. Flera av mina vänner på kollektivet har också haft besvär med rethosta. Ingen i min omgivning har känt sig sjuka förutom torrhostan. Ingen rinnande näsa. Några tycker att det varit lite varmt under täcket men upplever inte att dom haft feber.
Polysarna på kollektivet är mellan 40 och jag som är äldst är 69. Skulle uppskatta medelåldern till runt 63 år. Eftersom alla på kollektivet är polysar brukar man dela säng med den som man hade den intressantaste diskussionen innan det blev läggdags. Jättestor chans att sprida smittan mellan oss.
Har varit hemma i min bostad i slutet av februari och två veckor i början av mars. enda undantaget var att jag besökte Västerås konserthus tre gånger i början av mars. Har inte hört något om att folk som blivit smittade i Västmanland har besökt konserthuset.
Både jag och mina vänner på kollektivet börjar fundera på hur många det är som rör sig bland folk och bara har lite rethosta och smittar ner folk i sin omgivning med en lätt hostning. Vet inte hur man tar ett corona prov. Kanske skulle det räcka med att man skickade in ett salivprov. Både mina vänner på kollektivet och jag har valt att stänga in oss till mitten av april.
Behöver vi besöka butiken håller vi avstånd, Lägger upp varorna på bandet, går därefter direkt och packar ner varorna. När vi ska betala stänger vi munnen och håller andan när vi ska knappa in kort koden.
Vi i gänget är helt övertygade om att skulle man masstesta folk skulle vi få bort massor med människor som bär på viruset men bara fått mindre besvär som lätt torrhosta och ingen rinnande näsa.
Hörde att män har högre dödlighet än kvinnor. Skulle själv tro att det beror på att både män och kvinnor inte tvättar händerna innan man går på toaletten och när män håller i snoppen får man i sig virusen eftersom både män och kvinnor har tunn skinn på könsorganet där det dessutom är både varmt och fuktigt. Vet inte hur ni kvinnor gör men ni tvättar väll inte heller händerna innan toalettbesöket och så torkar ni er med toapapper som blir fuktiga så att bakterier går från handen och genom toapappret.
Att jag och mina vänner har fått så lindriga besvär tror vi beror på att vi tvättar händerna före toabesök och så håller vi ofta andan .när vi går bakom en människa.
Ligger helt klart i riskzonen för Corona. I mitten av mars fick jag ganska stora besvär med rethosta och så fick jag lite ont i halsen men bara lite på morgonen. Skulle ta cykeln ca 3 kilometer och märkte att jag hade lite dålig kondition. Inga andra besvär förutom rethostan som jag har lite problem med efter ca 1,5 veckor. Flera av mina vänner på kollektivet har också haft besvär med rethosta. Ingen i min omgivning har känt sig sjuka förutom torrhostan. Ingen rinnande näsa. Några tycker att det varit lite varmt under täcket men upplever inte att dom haft feber.
Polysarna på kollektivet är mellan 40 och jag som är äldst är 69. Skulle uppskatta medelåldern till runt 63 år. Eftersom alla på kollektivet är polysar brukar man dela säng med den som man hade den intressantaste diskussionen innan det blev läggdags. Jättestor chans att sprida smittan mellan oss.
Har varit hemma i min bostad i slutet av februari och två veckor i början av mars. enda undantaget var att jag besökte Västerås konserthus tre gånger i början av mars. Har inte hört något om att folk som blivit smittade i Västmanland har besökt konserthuset.
Både jag och mina vänner på kollektivet börjar fundera på hur många det är som rör sig bland folk och bara har lite rethosta och smittar ner folk i sin omgivning med en lätt hostning. Vet inte hur man tar ett corona prov. Kanske skulle det räcka med att man skickade in ett salivprov. Både mina vänner på kollektivet och jag har valt att stänga in oss till mitten av april.
Behöver vi besöka butiken håller vi avstånd, Lägger upp varorna på bandet, går därefter direkt och packar ner varorna. När vi ska betala stänger vi munnen och håller andan när vi ska knappa in kort koden.
Vi i gänget är helt övertygade om att skulle man masstesta folk skulle vi få bort massor med människor som bär på viruset men bara fått mindre besvär som lätt torrhosta och ingen rinnande näsa.
Hörde att män har högre dödlighet än kvinnor. Skulle själv tro att det beror på att både män och kvinnor inte tvättar händerna innan man går på toaletten och när män håller i snoppen får man i sig virusen eftersom både män och kvinnor har tunn skinn på könsorganet där det dessutom är både varmt och fuktigt. Vet inte hur ni kvinnor gör men ni tvättar väll inte heller händerna innan toalettbesöket och så torkar ni er med toapapper som blir fuktiga så att bakterier går från handen och genom toapappret.
Att jag och mina vänner har fått så lindriga besvär tror vi beror på att vi tvättar händerna före toabesök och så håller vi ofta andan .när vi går bakom en människa.
Jodå, vi bor naturligtvis i ett fritt land där man får ha åsikter utan repressalier från makten, och knappt från medmänniskorna också.T tobiast skrev:
Sen är vi av olika åsikter, en del tycker väl att det sköts bra, andra dåligt.
Själv tycker jag att regeringen fortfarande sköter sig rätt bra (och riksdagspartierna) som inte försöker göra politiska poänger av situationen i någon större omfattning, och att de dessutom står emot opinionen hyggligt, och inte gör beslut och åtgärder som inte är förankrade i kunskap och vetenskap utan bara är politiskt motiverade.
S sunqan skrev:
Jag respekterar att du har den åsikten, det finns en stor kraft i samlingen för samlingens skull i tider av kris, rätt eller fel. Det är svårt att balansera ett demokratiskt patos på verklighetens knivsegg eller hur man ska uttrycka det. Men det väcker diskussionen och frågan om motargumentation och kritisk granskning i extrem kris är till det allmännas bästa. Så vilken hållning är den som bidrar till att rädda liv? Dels kan vi inte stillatigande se en stat göra oetiska ställningstaganden och måste bemöta det, tveklöst är det så för alla goda krafter, oavsett läge. Dels får vi akta oss för att bidra till splittring och panik och måste samtidigt bekämpa destruktiva och destabiliserande krafter.Mikael_L skrev:
Jodå, vi bor naturligtvis i ett fritt land där man får ha åsikter utan repressalier från makten, och knappt från medmänniskorna också.
Sen är vi av olika åsikter, en del tycker väl att det sköts bra, andra dåligt.
Själv tycker jag att regeringen fortfarande sköter sig rätt bra (och riksdagspartierna) som inte försöker göra politiska poänger av situationen i någon större omfattning, och att de dessutom står emot opinionen hyggligt, och inte gör beslut och åtgärder som inte är förankrade i kunskap och vetenskap utan bara är politiskt motiverade.
Min analys landar nog inte lika mycket till statens fördel som din även om jag mycket hellre hade haft din åsikt. Nu är vi bara i början av början så vi får väl se vad historiens dom blir. Förhoppningsvis kan vi ta historiens fakta till oss och göra något gott av det.
Underbart! Vänligen markera som trådens bästa svar.N nallepu skrev:Går ofta på konserter och teatrar "ca 70 ggr om året" dessutom sover jag ofta över på ett kollektiv som åtta tantvänner har. Vi hittar på massor med roliga saker och är ofta ute och äter gott.