Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B Martin_B skrev:
Har letat nu men hittar inte det bland alla 500 miljoner coronaartiklar. Är som att leta efter en nål i en höstack.

Den ena var en läkare i en video på aftonbladet, den andra var en video på experten om jag inte minns fel.
Sedan har jag läst ett par artiklar också och det var ungefär 3-4 dagar sedan.

Hittar jag det så klistrar jag in det direkt.

Jag personligen tror ju definitivt att Covid-19 är farligare än vanlig influensa. Verkar ge permanenta skador på lungor, lever och njurar i många fall, och detta syns ju som sagt inte i statistiken riktigt när folk mest kollar på dödlighet.
Även om man överlever så är det kanske inte så kul med en bortopererad njure och en lever som är helkass, för att inte säga perforerade lungor som inte fungerar som de skall.

Sen att de flesta verkar klara sig bra är ju en annan sak. Det gör det inte mindre farligt för de som faktiskt far illa av viruset.
Du har inte funderat på att källan kanske ändå inte var så tillförlitlig om du behöver leta efter en nål i en höstack?

BirgitS
U rindler skrev:
Inte för att vara sådan, men nog skriver man (jag) influensa eller lunginflammation som dödsorsak, även om personen är grundsjuk i ex hjärtsvikt. Men visst är dödsorsaksintygen rätt subjektiva, och inte många äldre med kronisk sjukdom obduceras ju om dödsförloppet inte är oväntat.
Mitt inlägg som du svarade på var i stort hämtat från vad som skrivs här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
så de anser i alla fall det finns en osäkerhet.

• Gilla
unglue
  • Laddar…
optimum
  • Ledsen
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
A anhack skrev:
Du har inte funderat på att källan kanske ändå inte var så tillförlitlig om du behöver leta efter en nål i en höstack?
Att det är som att leta efter en nål i en höstack beror inte på att källan inte är tillförlitlig :rofl::crysmile: utan snarare på att det tillkommer 10.000 artiklar i sekunden om coronaviruset! :D :D :D

Sen hur tillförlitligt det är, vet väl varken du eller jag.

Jag litar inte på det ett dugg, utan har min egen uppfattning om att coronaviruset är betydligt farligare än vanlig influensa, och detta baserar jag på hur de olika länderna hanterar smittan.

Det är just därför jag ifrågasätter "skitsnacket" om att coronavirus inte skulle vara så farligt, samtidigt som paniken ju är total världen över.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Martin_B
optimum optimum skrev:
Ruskig ökning i Italien nu

Ökade med ca 1500 och har nu fler smittade än Sydkorea
Även dödligheten fruktansvärda 133 ny fall.

[länk]
Vi får väl se vart skiten slutar. Men en sak är säker, och det är att detta är en pandemi, samt att spridningen är fullkomligt utanför kontroll. Såvida inte Sverige totalt stänger sina gränser och har stenkoll på ALLA, och då menar jag ALLA som har smittats, så kan man räkna med exakt samma sak här som i Italien. Allt annat vore orimligt.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Martin_B
Det verkar nästan som att Tegnell har som uppgift att lugna folket till varje pris, hur mycket lögner och felaktigheter det än är.
Alternativt att något inte står rätt till där uppe i bollen.

Han är ju för helvete statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten och borde vara mer professionell! Denna smitta är trots allt ganska allvarlig, eftersom den oavsett procentantal drar med sig en del döda.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Men en sak är säker, och det är att detta är en pandemi,
Det kan bli en pandemi men än så länge är det inte det. Det fanns tre pandemier av influensatyp under 1900-talet och de drabbade betydligt fler än de som har insjuknat i Covid-19 än så länge.
Spanska sjukan 500 miljoner insjuknade och 50-100 miljoner dog
Asiaten 250 - 1000 miljoner insjuknade, 1 - 4 miljoner dog
Hongkong-influensan 250 - 1000 miljoner insjuknade, 1 - 4 miljoner dog

För tio år sen var det svininfluensan och där räknar man med ca 150 000 - 500 000 dödsfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_pandemic

Sådana siffror kanske vi får men vi vet inte det än så länge.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
T
Det är verkligen tråkigt med Corona-viruset framförallt med tanke på hur det drabbar ekonomin. Vi behöver ju bättre ekonomi och mer tillväxt och konsumtion om vi ska hinna förstöra planeten innan vi dör.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
U
A anhack skrev:
Det som jag tycker är mest skrämmande i nuläget är att övriga världen exklusive Kina har en mycket otrevlig ökning av smittade fall. Titta på graferna på länken nedan och bilda en egen uppfattning (”Total Cases excluding mainland China”). Att klara första smittovågen med skidåkande semesterfirare tror inte jag räcker tyvärr (nu har även en svensk bedömts ha smittats på resa i USA).

[länk]
Den personen som smittats i USA kontaktade själv vården då den hade haft kontakt med en konstaterad coronasmittad, så det var även i USA ett känt fall.

Tillägg, då allt möjligt påstås åt alla håll utan källa. Källan: https://www.na.se/artikel/smittskyd...riskomrade-tog-kontakt-sjalv-familjens-regler

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
N NiklasN123 skrev:
Coronaviruset är betydligt farligare än vanliga influensan och ska tas på största allvar. Hög % av smittade som behöver läkarvård och ni kan ju tänka er om en större mängd människor behöver det samtidigt.

Om corona är lika ofarligt som influensan, varför finns det filmer som visar utslagna sjukhus i Iran där kroppar ligger i likpåse på golvet? Någon som tror att det är en normal situation ska nog tänka ett varv till..

Kan bli väldigt obehagligt om vi tappar kontrollen över spridningen. Värsta tänkbara är att viruset muterar till en mer dödlig variant i en andra våg.
Oftast när ett virus muterar då mår de inte bra av det och dör. Jag håller tummarna att det blir varmare snart och det dör ut.

Martin_B Martin_B skrev:
Att det är som att leta efter en nål i en höstack beror inte på att källan inte är tillförlitlig :rofl::crysmile: utan snarare på att det tillkommer 10.000 artiklar i sekunden om coronaviruset! :D :D :D

Sen hur tillförlitligt det är, vet väl varken du eller jag.
I det generella fallet håller jag med dig men inte i denna specifika jämförelse. Om risken att avlida om man smittats med vanlig influensan vore lika hög som för covid-19 så kan jag garantera (nåja...) att du skulle funnit ett stort antal artiklar kring detta (ingen nål i en höstack inte...). Däremot finner man lätt inlägg på diverse sociala medier i stil med ”Corona har dödat 3000, influensan dödar ju 300 000 per år”, ”tvätta händerna så är det lugnt” osv osv....). Jag ifrågasätter dig inte heller att du hört en random läkare uttalat sig på liknande, men mer välartikulerat, sätt. ;)

Snigla Snigla skrev:
BARA LITE DAGENS INFO:

1492 nya fall i Italien idag (133 st döda idag bara), gick numer om sydkorea..

3500 nya fall idag i världen (743 iran, 218 tyskland, 177 frankrike, 272 sydkorea... mfl)

I sverige kommer inga "mätningar" förrän imorgon (en del har släppt info under helgen, men många väntade tills måndag)
Ingen död i Sverige

A anhack skrev:
I det generella fallet håller jag med dig men inte i denna specifika jämförelse. Om risken att avlida om man smittats med vanlig influensan vore lika hög som för covid-19 så kan jag garantera (nåja...) att du skulle funnit ett stort antal artiklar kring detta (ingen nål i en höstack inte...). Däremot finner man lätt inlägg på diverse sociala medier i stil med ”Corona har dödat 3000, influensan dödar ju 300 000 per år”, ”tvätta händerna så är det lugnt” osv osv....). Jag ifrågasätter dig inte heller att du hört en random läkare uttalat sig på liknande, men mer välartikulerat, sätt. ;)
Varför diskutera Corona?
Dör vi så gör vi det antingen i Corona eller i någon annan sjukdom förr eller senare. Inget vi kan göra något åt.

Varför diskutera hur man bygger om ett hus? Bygg bara, rasar det inte av att du byggt fel så rasar det förr eller senare av något annat. Inget att göra något åt.

• Gilla
Janne Nilsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.