Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B
F FRS05 skrev:
Ca 100. Det många inte förstår som säger "det är inte så farligt". De platserna går snabbt åt. Får vi en hyfsad skara folk som är i behov att vård så brakar vården samman. Svårare än så är det inte.
Folk dör ju redan p.g.a underbemannade sjukhus etc. Kolla bara på SÖS.

Hur det blir när tusentals människor söker p.g.a influensasymptom livrädda för att ha fått Coronaviruset vågar jag inte ens tänka på.
Det talades om att man kan komma att behöva ställa in operationer osv. framöver p.g.a coronaviruset.

T
T tanaris skrev:
Ja, för om några storföretag går omkull drabbar det ju bara deras "mäktiga ägare"...
Hellre fattig än död. Fast jag vet att det är en unik hållning i dagens Sverige.

Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
I Sverige finns 203 smittade. Det säger oss att det rent statistiskt kommer att ske 7 dödsfall i Sverige till följd av Coronaviruset
Inte för att någon viss död är bättre eller sämre, men för att sätta lite perspektiv på det hela så dör det ca 3st om dagen i Sverige av fallolyckor och 4-5 st om dagen i självmord.
Död i fallolycka är typiskt kraftigt åldersrelaterat, med väldigt många i gruppen över 65 år. Ja ungefär som med influensa då ... :)

Ja och dödligt våld (tänk mord och dråp) tar drygt 100 liv om året här, dvs en var tredje dag.

Men sen är det hjärt och kärlsjukdomar som har de verkligt stora dödstalen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
T tobiast skrev:
Nja, kanske inte. :) Men en välslipad yxa är aldrig fel oavsett. En urartad global pandemi och en kollaps av det moderna samhället blir nog värre än en zombie-apokalyps. 95% av mänskligheten har troligen förlorat kunskaper i självförsörjning och kommer döda och äta varandra när hyllorna i mataffärerna gapar tomma.
Vad trevligt, som det är nu så har vi ju en alldeles för tråkig vardag:cool:

Gällande exponentiell tillväxt och epidemier (med covid-19 som exempel):

Martin_B Martin_B skrev:
Så du tror inte att det blir dödsfall i Sverige?

3,4% dör av Corona, är de senaste siffrorna som jag känner till (igår eller i förrgår, vet ej om det har uppdaterats).

I Sverige finns 203 smittade. Det säger oss att det rent statistiskt kommer att ske 7 dödsfall i Sverige till följd av Coronaviruset.

Eller tror du att svensken på något märkligt sätt är förskonade från dödsfall orsakat av covid-19?
Man kan antagligen förvänta sig att något färre dör än i andra mindre utvecklade länder eftersom santliga 203 sjuka får den sjukvård som behövs.

• Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
T
T tank77 skrev:
Vad trevligt, som det är nu så har vi ju en alldeles för tråkig vardag:cool:
Jamen precis! Spänningsfaktorn lär nog överträffa det mesta. :D

• Gilla
AnteLarsson
  • Laddar…
Martin_B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte för att någon viss död är bättre eller sämre, men för att sätta lite perspektiv på det hela så dör det ca 3st om dagen i Sverige av fallolyckor och 4-5 st om dagen i självmord.
Död i fallolycka är typiskt kraftigt åldersrelaterat, med väldigt många i gruppen över 65 år. Ja ungefär som med influensa då ... :)

Ja och dödligt våld (tänk mord och dråp) tar drygt 100 liv om året här, dvs en var tredje dag.

Ja, absolut är det så. Men om man nu går efter vad vissa experter säger, om att 60-80% av jordens befolkning kan komma att smittas, så pratar vi om ganska höga dödstal inom väldigt kort tid.
I Sverige kommer den siffran kanske landa på snarare 90-95% i så fall eller mer, eftersom jag misstänker att man sätter siffrorna 60-80% i världen p.g.a att det kan finnas stora landområden som effektivt kan isoleras mot att bli smittade som övriga världen.

Men även om vi tar 80% som exempel, så har vi 272.000 döda inom väldigt kort tid. Med tanke på hur snabbt viruset sköljer över länderna, och den exponentiella ökningen, så tar det nog inte många månader innan covid-19 har plöjt igenom Sverige.

Så ja, det är nog lite mer allvarligt än de vanliga löpande dödssiffrorna.

• Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan antagligen förvänta sig att något färre dör än i andra mindre utvecklade länder eftersom santliga 203 sjuka får den sjukvård som behövs.
Nja, jag tror ju inte Italien är så mycket mindre tekniskt och medicinskt utvecklad än Sverige, ändå ligger dödsandelen på 5% idag. Det där är ju väldigt grovt räknat eftersom jag endast räknar på antal smittade och antal döda för dagen,... men det är inte direkt så att där är obefintligt med döda.
smittade 7,375, döda 366

Varför skulle det då bli annorlunda (läs: bättre, dvs färre döda) i Sverige när inte ens vården fungerar i vanliga fall och folk bokstavligen dör i väntan på vård här i landet? :D

Boilerplate4U
A anhack skrev:
Gällande exponentiell tillväxt och epidemier (med covid-19 som exempel):
Den här sidan från Johns Hopkins CSSE är oxå bra med liveuppdatering och statistic från hela världen: "Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins CSSE"

Skärmdump av Johns Hopkins CSSE-karta över Coronavirus COVID-19 globala fall med data och statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Martin_B
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Den här sidan från Johns Hopkins CSSE är oxå bra med liveuppdatering och statistic från hela världen.
  • Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins CSSE

[bild]
Worldometer är snabbare uppdaterat... och mer utförligt också.

Boilerplate4U
Martin_B Martin_B skrev:
Worldometer är snabbare uppdaterat... och mer utförligt också.
Nja, bra kompliment med mycket data men saknar visuell framställning. För övrigt misstänker jag att Arcgis/Esri är baserat på samarbetet mellan Roslings och Gates.

Redigerat:
A anhack skrev:
Kolla igenom tråden så finner du ett antal inlägg, nu senast #387. Brukar vara snålt med källhänvisningar i dessa inlägg.
Aha, jag tänkte att det handlade om något mer seriöst än inlägg på ett forum om husbygge.

• Gilla
anhack och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det finns några i denna tråden som tycke man överdriver och jämför med vanlig influensa.
Jag vill inte hänga ut några namn.
Jag trodde du menade nåt seriöst.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Samhället är anpassat för allt det där men har inte marginaler för speciellt stora förändringar.

Sen är det stora problemet egentligen inte bara de som riskerar att dö utan att det saknas marginaler i sjukvården att hantera ens att en mindre andel av befolkningen behöver behandling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.