2 356 347 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Konstigt att Corona har fått sådana stora rubriker. Det dör människor i alla möjliga sjukdomar i Sverige utan att det blir hysteri men i Corona har ingen dött än och kulmen är nådd i Kina men ändå är folk hysteriska och ska bunkra än det nv ena och än det ändra
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
T.ex. https://www.dn.se/nyheter/varlden/coronasmittan-i-italien-spreds-pa-ett-sjukhus/optimum skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Svar på de vanligaste frågorna;
https://www.svt.se/nyheter/vanliga-fragor-om-coronaviruset-1
https://www.svt.se/nyheter/vanliga-fragor-om-coronaviruset-1
Vi får se hur hysteriska folk är. Det var fullt på regionaltågen förra veckan. Jag förväntar mig att åka i halvtomma vagnar imorgon bitti om nu folk i gemen är så hysteriska som du säger. Och så vill jag se en tom tunnelbana vid 08:30.P Putte 9497 skrev:
L Lars48 skrev:
Det som farligt nu i Sverige att myndigheter
är sega och försöker inte skapa panik
precis det förvärvade läget i kina och nu i italien
hade de infört karantän från början så hade inte smittan kommit hit från italien
BARA LITE DAGENS INFO:
1492 nya fall i Italien idag (133 st döda idag bara), gick numer om sydkorea..
3500 nya fall idag i världen (743 iran, 218 tyskland, 177 frankrike, 272 sydkorea... mfl)
I sverige kommer inga "mätningar" förrän imorgon (en del har släppt info under helgen, men många väntade tills måndag)
1492 nya fall i Italien idag (133 st döda idag bara), gick numer om sydkorea..
3500 nya fall idag i världen (743 iran, 218 tyskland, 177 frankrike, 272 sydkorea... mfl)
I sverige kommer inga "mätningar" förrän imorgon (en del har släppt info under helgen, men många väntade tills måndag)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Fast det finns inte bara en tillförlitlig siffra för dödligheten för vanlig influensa. Många dör av komplikationer som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och framför allt lunginflammation så att dödsorsaken kan registreras som just det i stället för influensa, särskilt när det gäller människor som redan har hjärt- och lungsjukdomar. Om en gammal människa med hjärt- eller lungproblem dör av t.ex. hjärtsvikt så kommer man inte att undersöka om den människan dessutom hade haft en lindrig influensa nyligen. Det gör att det är svårt att jämföra med Covid-19 för nu kontrolleras det väldigt noga.pacman42 skrev:
Det finns alltså stor osäkerhet i alla siffror gällande dödlighet, både när det gäller vanlig influensa och Covid-19.
Samma sak med Covid-19 dock.BirgitS skrev:
Fast det finns inte bara en tillförlitlig siffra för dödligheten för vanlig influensa. Många dör av komplikationer som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och framför allt lunginflammation så att dödsorsaken kan registreras som just det i stället för influensa, särskilt när det gäller människor som redan har hjärt- och lungsjukdomar. Om en gammal människa med hjärt- eller lungproblem dör av t.ex. hjärtsvikt så kommer man inte att undersöka om den människan dessutom hade haft en lindrig influensa nyligen.
Vad är det som är konspirationsteori? Jag har väl ingen konspirationsteori? Jag ifrågasätter snarare de dubbla budskapen och undrar ifall det är något som inte stämmer här? Kanske inte så konstigt med dubbla budskap.C crappyusrname skrev:
Om nu inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa, eller bara lite värre, så kan jag inte riktigt förstå denna panik, eftersom paniken i sig skapar betydligt större problem i så fall än viruset i sig.
Det är därför jag ifrågasätter "paniktillståndet".
Samtidigt är det så olika i de olika länderna. Medan Sverige verkar ta lätt på viruset håller vissa länder på som om detta var MERS.
Så ja, det är väl kanske inte så konstigt att man undrar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det beror kanske på om man diskuterar faran för en enskild person som insjuknar i Covid-19, vilket är likartat en vanlig influensa, eller om det gäller påverkan på samhället när långt fler insjuknar i Covid-19 under kort tid än antalet som insjuknar i en vanlig influensa en vanlig vinter.Martin_B skrev:
Har letat nu men hittar inte det bland alla 500 miljoner coronaartiklar. Är som att leta efter en nål i en höstack.A anhack skrev:
Den ena var en läkare i en video på aftonbladet, den andra var en video på experten om jag inte minns fel.
Sedan har jag läst ett par artiklar också och det var ungefär 3-4 dagar sedan.
Hittar jag det så klistrar jag in det direkt.
Jag personligen tror ju definitivt att Covid-19 är farligare än vanlig influensa. Verkar ge permanenta skador på lungor, lever och njurar i många fall, och detta syns ju som sagt inte i statistiken riktigt när folk mest kollar på dödlighet.
Även om man överlever så är det kanske inte så kul med en bortopererad njure och en lever som är helkass, för att inte säga perforerade lungor som inte fungerar som de skall.
Sen att de flesta verkar klara sig bra är ju en annan sak. Det gör det inte mindre farligt för de som faktiskt far illa av viruset.
Inte för att vara sådan, men nog skriver man (jag) influensa eller lunginflammation som dödsorsak, även om personen är grundsjuk i ex hjärtsvikt. Men visst är dödsorsaksintygen rätt subjektiva, och inte många äldre med kronisk sjukdom obduceras ju om dödsförloppet inte är oväntat.BirgitS skrev:
Fast det finns inte bara en tillförlitlig siffra för dödligheten för vanlig influensa. Många dör av komplikationer som hjärtinfarkt, hjärtsvikt och framför allt lunginflammation så att dödsorsaken kan registreras som just det i stället för influensa, särskilt när det gäller människor som redan har hjärt- och lungsjukdomar. Om en gammal människa med hjärt- eller lungproblem dör av t.ex. hjärtsvikt så kommer man inte att undersöka om den människan dessutom hade haft en lindrig influensa nyligen. Det gör att det är svårt att jämföra med Covid-19 för nu kontrolleras det väldigt noga.
Det finns alltså stor osäkerhet i alla siffror gällande dödlighet, både när det gäller vanlig influensa och Covid-19.
Så länge man inte har okontrollerad spridning i samhället så kan man vara lite lugnare så som Sverige är just nu. Det man jobbar med är att få samhället att fortsätta att fungera så länge som möjligt.Martin_B skrev:
Vad är det som är konspirationsteori? Jag har väl ingen konspirationsteori? Jag ifrågasätter snarare de dubbla budskapen och undrar ifall det är något som inte stämmer här? Kanske inte så konstigt med dubbla budskap.
Om nu inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa, eller bara lite värre, så kan jag inte riktigt förstå denna panik, eftersom paniken i sig skapar betydligt större problem i så fall än viruset i sig.
Det är därför jag ifrågasätter "paniktillståndet".
Samtidigt är det så olika i de olika länderna. Medan Sverige verkar ta lätt på viruset håller vissa länder på som om detta var MERS.
Så ja, det är väl kanske inte så konstigt att man undrar.
Sannolikheten är dock rätt stor att vi hamnar i samma läge som Italien eller Kina förr eller senare. Olika länder är i olika faser och agerar därför olika.
Ju längre vi kan skjuta upp och dra ut på smittspridningen, desto bättre. Det kommer att rädda många liv.
Lyckas vi dra ut på smittspridningen tillräckligt länge så får vi kanske ett vaccin också, men då måste vi ha rejält med tur. Dessutom riskerar svensk ekonomi att haverera om vi skall ha så drastiska regler mot resande så att vi klarar av det. Just ekonomin är en mycket svår fråga i detta.
Jag har själv dumpat alla mina aktier sedan en dryg månad tillbaka (när de första tillförlitliga rapporterna från Hubei började komma), jag köper tillbaka dem mycket billigare framåt maj, eller senare beroende på hur detta utvecklar sig. I nuläget har börsen rasat runt 20%. Och detta har knappast börjat än...