2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför dessa konspirationsteorier?Martin_B skrev:
Och som enligt en del experter så är inte Coronaviruset farligare än vanlig influensa.
Ja, och då är miljonkronorsfrågan:
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Varför denna panik, detta ordentliga pådrag? Det har man ju inte för vanlig influensa!
1. Eftersom det är ett nytt virus så vet vi väldigt lite om det än, på flera plan. Att inte veta vart saker tar hän är inget vi gillar inom sjukvården.
2. Det vi vet säger oss att får vi väldigt många sjuka samtidigt så kommer också en viss procent kräva avancerad sjukvård och vården kommer att bli oerhört belastad och många sjuka och äldre kommer att avlida. Genom att försöka minska hur många som blir sjuka samtidigt så kommer också vården att kunna hantera det på ett bättre sätt.
3. Ekonomiska konsekvenser, detta är helt klart utanför mitt område.
För övrigt så är inte folkhäsomyndigheten en person, det är en stor myndighet med mängder av experter, inte en ensam person vilket vissa verkar tro...
Är väl inga konspirationsteorierC crappyusrname skrev:Varför dessa konspirationsteorier?
1. Eftersom det är ett nytt virus så vet vi väldigt lite om det än, på flera plan. Att inte veta vart saker tar hän är inget vi gillar inom sjukvården.
2. Det vi vet säger oss att får vi väldigt många sjuka samtidigt så kommer också en viss procent kräva avancerad sjukvård och vården kommer att bli oerhört belastad och många sjuka och äldre kommer att avlida. Genom att försöka minska hur många som blir sjuka samtidigt så kommer också vården att kunna hantera det på ett bättre sätt.
Det är den fakta vi hittills lyckats få till oss via massmedia och våran ledning.
Letaliteten är betydligt högre än vanliga säsongsinfluensan.
Hänvisa gärna till en källa där dessa ”experter” uttalar sig. Svaret på din fråga är att statistiken visar (med över 100 000 fall) att covid-19 är betydligt farligare att få än vanlig influensa.Martin_B skrev:
Och som enligt en del experter så är inte Coronaviruset farligare än vanlig influensa.
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Varför denna panik, detta ordentliga pådrag? Det har man ju inte för vanlig influensa!
Den där dr Mikael på TV4 i morse berättade att med vanliga influensavirus så får man flunsan, och sen i slutfasen av sjukdomen får en del olika följdsjukdomar som brukar vara den egentliga dödsorsaken. T.ex. lunginflammation, bakteriell, som går att behandla med antibiotika.Martin_B skrev:
Men Covid19 är annorlunda och värre, då själva viruset angriper lungorna hos en del patienter, och då är det virussjukdom vilket antibiotika inte hjälper mot, utan den enda boten är olika slags hjälp för lungor och andning, i första hand syrgas och något annat han nämnde som jag glömt bort, sen i svårare fall respiratorvård, och i yttersta fall kan man tänka sig hjärt&lung-maskin, vilket Mikael inte trodde hade använts än, någonstans.
Så på detta vis är detta virus värre.
OBS, denna kunskap från mig kommer uteslutande från dr Mikael på nyhetsmorgon i morse på TV4.
Jag vet ju ingen sanningshalt, men det är väl möjligt att gå in på TV4-play och själv bilda sig en första uppfattning.
När varken immunitet eller vaccin finns så kommer sjukvården att gå på knäna pga att smittan blir utbredd.Martin_B skrev:
Sedan är dödligheten högre än för vanlig influensa, med fungerande sjukvård verkar den ligga på 0.7% mot ca 0.17% för säsongsinfluensan. När sjukvården går på knäna verkar man snarare hamna på ~3-4% dödlighet. Vi vet dock inte då det varit kaosartat i både Wuhan och nu i norra Italien.
Sedan finns det för detta virus minst två strains, en del pratar om upp till 5st. Av de två strains som de flesta pratar om verkar den ena (Korea?) ha lägre dödlighet än den andra (Italien?). Detta är inte riktigt utrett ännu.
Notera också att detta nu blir ytterligare en sjukdom som läggs till de andra.
Coronaviruset är betydligt farligare än vanliga influensan och ska tas på största allvar. Hög % av smittade som behöver läkarvård och ni kan ju tänka er om en större mängd människor behöver det samtidigt.
Om corona är lika ofarligt som influensan, varför finns det filmer som visar utslagna sjukhus i Iran där kroppar ligger i likpåse på golvet? Någon som tror att det är en normal situation ska nog tänka ett varv till..
Kan bli väldigt obehagligt om vi tappar kontrollen över spridningen. Värsta tänkbara är att viruset muterar till en mer dödlig variant i en andra våg.
Om corona är lika ofarligt som influensan, varför finns det filmer som visar utslagna sjukhus i Iran där kroppar ligger i likpåse på golvet? Någon som tror att det är en normal situation ska nog tänka ett varv till..
Kan bli väldigt obehagligt om vi tappar kontrollen över spridningen. Värsta tänkbara är att viruset muterar till en mer dödlig variant i en andra våg.
Antingen är ledningen i Italien dumma huvudet som satt 16 miljoner i karantän
eller så är det ni som inte fattar bättre och påstår att detta inte är värre än en vanlig influensa.
Jag själv tror att de i Italien har fattat vad detta virus är och medför.
eller så är det ni som inte fattar bättre och påstår att detta inte är värre än en vanlig influensa.
Jag själv tror att de i Italien har fattat vad detta virus är och medför.
Italien har 223 rapporterat döda och 5800 sjuka, det blir en dödlighet på 3,8%. Sydkorea har rapporterat 50 döda och 7313 smittade, det blir 0,6% dödlighet.
Varför så olika siffror? Olika typ av viruset? Kanske... Eller så är det ett stort mörkertal i Italien, kan vara 3-4ggr mer smittade där än vad de hittat hittils.
Varför så olika siffror? Olika typ av viruset? Kanske... Eller så är det ett stort mörkertal i Italien, kan vara 3-4ggr mer smittade där än vad de hittat hittils.
Vilka är det som påstår att detta inte är värre än en vanlig influensa?optimum skrev:
All argumentation blir bättre med lite halmgubbar.optimum skrev:
Är det nån mer som tycker att Tegnell verkar totalt förvirrad. Först uttalar han sig att "vi har nått kulmen" när det bara börjat. Och nu säger han att smittspridningen inte kan minska i Italien genom att de isolerar områden. Kina är ju ett exempel på att det fungerar att bromsa corona genom att använda karantän och isolera områden med problem.