2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja så kan det vara.harry73 skrev:
Undrar hur kurvan för Sverige skulle se ut om man även testade alla som vill testas och förde in dessa?
Inte bara kan vara. Det är så.optimum skrev:
"The spike observed on Feb. 12 is the result, for the most part, of a change in diagnosis classification for which 13,332 clinically (rather than laboratory) confirmed cases were all reported as new cases on Feb. 12,"
Det handlar inte om folk som vill testas utan patienter med tydliga symptom som inte har hunnit/kunnat testas.
Och då missar man de med enklare symptom som sprider smitta.useless skrev:
Jag är rädd för att vi kan få en kraftig ökning nu när folk återvänt från sportlov och skidsemestrar i Italien.
Helst borde man testat alla dessa som återvänt är min åsikt.
Denna graf är intressant för att kanske förutsäga utveckling av smitta.
Den visar data för den så kallade säsongsinfluensan.
Nu är coronaviruset ingen säsongsinfluensa men skulle kunna bli liknande utveckling.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Den visar data för den så kallade säsongsinfluensan.
Nu är coronaviruset ingen säsongsinfluensa men skulle kunna bli liknande utveckling.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som jag tycker är mest skrämmande i nuläget är att övriga världen exklusive Kina har en mycket otrevlig ökning av smittade fall. Titta på graferna på länken nedan och bilda en egen uppfattning (”Total Cases excluding mainland China”). Att klara första smittovågen med skidåkande semesterfirare tror inte jag räcker tyvärr (nu har även en svensk bedömts ha smittats på resa i USA).
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Testar man alla återvändande direkt de kommer hem är risken stor att när de börjar bli snuviga några dagar senare så är de säkra på att det inte är Covid-19 och träffar folk eftersom testresultatet var negativt, men i verkligheten så är det Covid-19 de har och testresultatet var negativt därför att vid testtillfället så hade de ännu inte några Corona-virus i nässlemmet. Jag läste för några dagar sen en artikel där just det framfördes som en hypotes om varför Covid-19 har spridit sig så mycket i Italien som testade alla inresande från Kina tidigtoptimum skrev:
Ja det är rejäla hockeysticks.A anhack skrev:Det som jag tycker är mest skrämmande i nuläget är att övriga världen exklusive Kina har en mycket otrevlig ökning av smittade fall. Titta på graferna på länken nedan och bilda en egen uppfattning (”Total Cases excluding mainland China”). Att klara första smittovågen med skidåkande semesterfirare tror inte jag räcker tyvärr (nu har även en svensk bedömts ha smittats på resa i USA).
[länk]
Men serious and critical har ändå gått ner en del, ligger på 14% nu.
Men har svårt att förstå mortal cases, de första siffrorna säger ju 3.6% och sedan under "cases with outcome" presenteras deaths med 6%. Är det alltså ön så länge, dvs för lösta fall där man räknar tillfrisknade och döda, men inte de som fortfarande är sjuka?
Det är ”avslutade fall”, dvs de som antingen avlidit eller friskförklarats. Uträkning:G guggen skrev:Ja det är rejäla hockeysticks.
Men serious and critical har ändå gått ner en del, ligger på 14% nu.
Men har svårt att förstå mortal cases, de första siffrorna säger ju 3.6% och sedan under "cases with outcome" presenteras deaths med 6%. Är det alltså ön så länge, dvs för lösta fall där man räknar tillfrisknade och döda, men inte de som fortfarande är sjuka?
avlidna/(avlidna + friskförklarade)
Den hypotesen kan stämma.BirgitS skrev:
Testar man alla återvändande direkt de kommer hem är risken stor att när de börjar bli snuviga några dagar senare så är de säkra på att det inte är Covid-19 och träffar folk eftersom testresultatet var negativt, men i verkligheten så är det Covid-19 de har och testresultatet var negativt därför att vid testtillfället så hade de ännu inte några Corona-virus i nässlemmet. Jag läste för några dagar sen en artikel där just det framfördes som en hypotes om varför Covid-19 har spridit sig så mycket i Italien som testade alla inresande från Kina tidigt
Men här har vi inte ens brytt oss om vart folk kom ifrån.
Först i fredags gick man ut med att avråda folk att åka till norra Italien.
Japp det var snabba besked.
När vi kom hem från Thailand för drygt 2 veckor sedan fanns inget på Arlanda om läget.
Ingen information alls om smittan.
Jag upplever det som att man varit rätt så naiv till denna smitta.
Jag har sett den presskonferens som visats på TV i början av veckan och där verkade allt rätt så lugnt.
Det viktigaste budskapet där var när man sade att Sveriges beredskap är god.
Skönt. (ironi)
"Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.
Men uttalandet kritiseras av epidemiologen Joacim Rocklöv för att vara riskfyllt."
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-kritiseras-for-uttalande-riskfyllt/
Publicerad 6/3
Tycker ni det ser ut så?
Se nedanstående graf och dagen är inte slut ännu,
Det har inte peakat !!!
Men jag hoppas verkligen det gör det snart.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.
Men uttalandet kritiseras av epidemiologen Joacim Rocklöv för att vara riskfyllt."
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-kritiseras-for-uttalande-riskfyllt/
Publicerad 6/3
Tycker ni det ser ut så?
Se nedanstående graf och dagen är inte slut ännu,
Det har inte peakat !!!
Men jag hoppas verkligen det gör det snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror vi ska räkna med att detta utvecklas till en återkommande influensa (precis som de flesta andra), så att nästan alla förr eller senare kommer att få den. Och är man inte i en högriskgrupp själv, då kan det kanske vara lika bra att få viruset redan nu, när sjukvården är alert.
Och som enligt en del experter så är inte Coronaviruset farligare än vanlig influensa.useless skrev:
Ja, och då är miljonkronorsfrågan:
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Varför denna panik, detta ordentliga pådrag? Det har man ju inte för vanlig influensa!
Jag har läst och hört en hel del av hans uttalanden och jag börjar undra ifall han faktiskt är helt mentalt frisk, faktiskt.optimum skrev:
Tror inte det är någon bra idé att lita på den människan.
Troligen vet han inte hur det ligger till.Martin_B skrev:
Och då är det farligt med uttalanden från någon som väldigt många litar på.
Letaliteten ligger högre än vanlig influensan och detta med hänsyn till att folk fått sjukhusvård och med i vissa fall intensivvård.
Om sjukhusresurserna inte räcker till kommer letaliteten troligen kraftigt öka.
Ett samhälle då kommer ta mycket skada och det är troligen det man är rädd för.
Förenklad bild av svaret:Martin_B skrev:
Och som enligt en del experter så är inte Coronaviruset farligare än vanlig influensa.
Ja, och då är miljonkronorsfrågan:
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Varför denna panik, detta ordentliga pådrag? Det har man ju inte för vanlig influensa!