2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Begrunda följande
"Endast bordsservering tillåts på restauranger"
Detta medför att ingen får äta vanlig frukost på hotellen i Sverige från och med i morgon
Ingen framförhållning som gör att hotellen kunde hinna anpassa sig
Panik i besluten råder nu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAjgXl/endast-bordsservering-tillats-pa-restauranger
"Endast bordsservering tillåts på restauranger"
Detta medför att ingen får äta vanlig frukost på hotellen i Sverige från och med i morgon
Ingen framförhållning som gör att hotellen kunde hinna anpassa sig
Panik i besluten råder nu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAjgXl/endast-bordsservering-tillats-pa-restauranger
Det gjorde jag redan innan. Det spelar ingen roll vilken tidpunkt du jämför mot, för interventionen fungerar likadant oavsett.tttomten skrev:
En exponentiell ökning utifrån enstaka importfall ger givetvis en långsammare spridning än när du har 300+ smittade semesterfirare återkommer samtidigt till samma stad och får röra sig fritt. Alltså färre samtidigt sjukvårdskrävande pga långsammare spridning.
I nuläget ger det istället minskat nyinsjuknande och en dämpning av sjukhusfall om 10-14 dagar. Alltså färre samtidigt sjukvårdskrävande pga långsammare spridning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Ingen orsakoptimum skrev:
Det tar lång tid att bli frisk när man väl har hamnat på sjukhus med en lunginflammation. Det finns fortfarande sjuka i Wuhan som inte är friskförklarade. I början testade man ju väldigt många med små symptom som aldrig kom till sjukhus och jag tror att det inte kontrolleras när de blir friska utan när de blir symptomfria (+2 dagar) så börjar de bara leva som vanligt.
Det är väl inte långt ifrån att intensivvårdsplatserna (i alla fall de ordinarie) är slut i Region Stockholm, samtidigt som det blir fler och fler inskrivna på sjukhus för att de inte klarar sig hemma längre så för mig låter det som att det är viktigt att hålla nere smittspridningen för att inte få den situation som råder nu i Spanien på sina håll, ren katastrof där personal på vissa äldreboenden flyr därför att där ligger en massa som har dött som inte hämtas för att de som ska göra det inte räcker till (DN som källa)optimum skrev:
På fråga 2: Ja den fick jag egentligen från min hustru som jobbat i vården snart 40 år och tycker man överdriver. eller så vet vi inte hela sanningen. Hon har jobbat som IVA sköterska i många år, och på akuten och som chef på några vårdcentraler mm
Ja frugan jobbar fortfarande och är med nu och strukturerar om för denna sjukan men säger samtidigt "-Vad håller vi på med"
Är inte så säker på det om 50 av dem skulle hamna på sjukhus och 10 av dem dö. Frågar man vill du bli arbetslös eller riskera att dö även om det bara är 2 % sannolikhet för det, så tror jag nog att många väljer arbetslösheten.optimum skrev:
Men visst kommer det att bli massarbetslöshet och ekonomisk depression. Men det blir det även om 100 000 människor i Sverige dör vilket väl antagligen skulle bli resultatet om smittan fått härja fritt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Bufféer är tillåtna enligt DN om de kan hanteras utan trängsel. Det är att folk trängas vid bardiskar man vill få stopp på.optimum skrev:
De frågade faktiskt viruset om det kunde ta en liten paus så restaurangerna kunde förbereda sig, men det ville inte gå med på det...optimum skrev:
Tycker inte det låter som panik, utan en avvägning för att inte stänga ner för mycket. Dessutom finns det bättre källor än Aftonbladet, t ex den här: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../mars/nya-regler-for-restauranger-och-krogar/
Nu vet jag inte hur du brukar äta hotellfrukost, men jag kan inte se något som skulle innebära att det blir helt omöjligt.
Vi får hoppas att man prioriterar skapligt levande folk för de som redan sett bäst före. Vi har många i dagens samhälle, som med naturens lagar skulle legat i kistan för länge sen. Besök ett demensboende så förstår ni vad jag menar, det kan finnas 20 personer på en avdelning som inte ens själva vet att de existerar.J JohanLun skrev:Har frågan om prioritering för den händelse att intensivvårdsplatserna inte räcker till varit uppe...
En mycket obehaglig fråga - men ändå viktig att fundera över... ska alla räknas lika, eller kommer man försöka rädda yngre före äldre? Hur hanterar man de som trots uppmaningar från samhället tar onödiga risker? Att tillhöra en riskgrupp och ändå välja att utsätta sig för dessa risker tar upp IVA platser för de som kanske måste vara ute i samhället och jobba för att hålla det igång. På något sätt kan jag tycka det vore rimligt att de som tex jobbar inom sjukvården kunde känna en trygghet att de inte blir bortprioriterade för en IVA plats... Medan personer som fortfarande idag, trots rekommendationer, går på afterski eller åker på solsemester kanske borde få en sämre plats i kön?
De som fått smittan innan rekommendationer gått ut bör ha samma chans som alla andra... tycker iallafall jag...
Även om jag själv inte är så lastgammal, skulle jag ställa upp på att stryka med till förmån för yngre, tex mina barn o barnbarn.
Man kan omöjligt prioritera var folk varit, att de får skylla sig själva för de gick på restaurang tex.
Nja... flera restauranger har ju gått ut med att vi slutat med buffé och har bordsservering har jag sett på facebook, en kompis var i Västerås i helgen och fick en påse med frukost så nog tror jag många här förberett sig på det häroptimum skrev:
Restaurangen på mitt jobb börjar med bordsservering. 1500 Pers på arbetsplatsen.nino skrev:
Men nu är det väl inte så många som får lunginflammation.BirgitS skrev:
Ingen orsak
Det tar lång tid att bli frisk när man väl har hamnat på sjukhus med en lunginflammation. Det finns fortfarande sjuka i Wuhan som inte är friskförklarade. I början testade man ju väldigt många med små symptom som aldrig kom till sjukhus och jag tror att det inte kontrolleras när de blir friska utan när de blir symptomfria (+2 dagar) så börjar de bara leva som vanligt.
De första som testades utan att hamna på sjukhus är ju fortfarande inte friska.
Ändå säger man att de flesta får den relativt lindrigt.
Men det stämmer ju inte då.
Det här verkar vara en sjuka där de flesta bli sjuka länge, kanske 1 månad eller mer.
Varför läser du tolkningar istället för att gå direkt till källan? Är det för att det ska passa din agenda bättre eller beror det på något annat?optimum skrev:
"Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer."