2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
[
att det finns lediga IVA platser kvar. Om det inte finns eller kanske sängen finns men det finns inga personal runt om sängen, då ska du skylla dig själv att du lyssnade på oss och nu kan du börja känna dig blåst innan du tar dina sina andetag.[/QUOTE]
Jag förstår inte varför du kommer med helt osanna och abnormt överdrivna uppgifter. Det du beskriver har ingen verklighetsbakgrund över huvud taget. Om ngn stackare tar dina bisarra inlägg på allvar bidrar du bara till panik och oro.
att det finns lediga IVA platser kvar. Om det inte finns eller kanske sängen finns men det finns inga personal runt om sängen, då ska du skylla dig själv att du lyssnade på oss och nu kan du börja känna dig blåst innan du tar dina sina andetag.[/QUOTE]
Jag förstår inte varför du kommer med helt osanna och abnormt överdrivna uppgifter. Det du beskriver har ingen verklighetsbakgrund över huvud taget. Om ngn stackare tar dina bisarra inlägg på allvar bidrar du bara till panik och oro.
T tanaris skrev:De frågade faktiskt viruset om det kunde ta en liten paus så restaurangerna kunde förbereda sig, men det ville inte gå med på det...
Tycker inte det låter som panik, utan en avvägning för att inte stänga ner för mycket. Dessutom finns det bättre källor än Aftonbladet, t ex den här: [länk]
Nu vet jag inte hur du brukar äta hotellfrukost, men jag kan inte se något som skulle innebära att det blir helt omöjligt.
Tackr för din länk. Bra att slippa läsa tolkade saker på DN och AB
Så här skriver man. OBS det fetade som jag gjort
Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal bär ut beställningarna. Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer. Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.
Första mening. Ja det stämmer med hotellfrukost.
Andra meningen. Personalen bär inte ut maten när det är frukostbufféerpå hotell.
Tredje meningen. Nej det är inte möjligt att beställa och hämta ut sin mat på frukostbufféer.
Hur kan du tolka detta till att frukostbufféer är ok på hotell?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Enligt vad som sas på dagens presskonferens där beslutet tillkännagavs så är det inget absolut stopp för bufféer, (*borttaget: någon annan skrev läs på FHM:s webbsida om det.*)optimum skrev:
Hur vet du det?optimum skrev:
Blir man allvarligt sjuk så är det så, men de flesta blir inte allvarligt sjuka.optimum skrev:
Du får gärna ställa den frågan till någon som vet.T tanaris skrev:
Enligt statistiken så har vi i Sverige 2234 aktiva fall.
För inte är det väl så att Sverige slarvar med rapporteringen? Sådant brukar vi beskylla Kina och Iran för.
Vad anser du? Missköter vi rapporteringen?
Eller är det fortfarande 2234 sjuka i en sjuka som enligt experterna oftast är väldigt lindrig.
Varför gör inte du det dåT tanaris skrev:Varför läser du tolkningar istället för att gå direkt till källan? Är det för att det ska passa din agenda bättre eller beror det på något annat?
"Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer."
I den text du citerar så står det ...beställa och hämta sin mat...
Så funkar det inte på en frukostbuffé
Man beställer inte.
Har du överhuvudtaget varit på en sådan?
optimum skrev:
Tackr för din länk. Bra att slippa läsa tolkade saker på DN och AB
Så här skriver man. OBS det fetade som jag gjort
Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal bär ut beställningarna. Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer. Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.
Första mening. Ja det stämmer med hotellfrukost.
Andra meningen. Personalen bär inte ut maten när det är frukostbufféerpå hotell.
Tredje meningen. Nej det är inte möjligt att beställa och hämta ut sin mat på frukostbufféer.
Hur kan du tolka detta till att frukostbufféer är ok på hotell?
För det första tolkar jag det ur ett optimistiskt perspektiv, dvs hur skulle jag göra om jag ägde ett hotell och ville servera frukost. Ska jag tänka som du är det ju bara att hänga upp "Stängt"-skylten och gå hem och fylla i en konkursansökan. Vill man däremot vara lite mer lösningsorienterad lägger man inte till ett extra "ut" som du har gjort, och tolkar det som att buffé är ok så länge det inte är trängsel. Eller så löser man det på något annat sätt, t ex genom att låta personal faktiskt servera. Eller vad man nu hittar på, jag kan inte tänka mig att det här är det som oroar hotellägare i dessa tider.
Sedan är det ju inte så att myndigheterna kommer och svetsar igen dörren direkt om man skulle göra lite fel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Men man hämtar sin mat själv, själva beställningen görs väl när man beställer hotellrummet eller vid incheckningen.optimum skrev:
Jag har en känsla av att svenska hotells frukostbuffer inte innefattar särskilt mycket trängsel just nu. Antagligen gäller det för de flesta hotell i hela världen.optimum skrev:
Kan du inte sluta klippa ihop saker?BirgitS skrev:
Om du läser mina inlägg så ser du att jag hänvisade till att vi i statistiken FORTFARANDE har 2234 aktiva fall.
Alltså måste de vara sjuka för annars är de väl inte aktiva fall?
Dessutom står det 16 för Total recovered.
Eller är den sidan fejk?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag vet inte vilka krav som gäller för rapporteringm om det finns några över huvud taget. Alla siffror är ju ändå grovt missvisande, så det är inget jag satt mig in i.optimum skrev:
Du får gärna ställa den frågan till någon som vet.
För inte är det väl så att Sverige slarvar med rapporteringen? Sådant brukar vi beskylla Kina och Iran för.
Eller är det fortfarande 2234 sjuka i en sjuka som enligt experterna oftast är väldigt lindrig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Möjligheterna att testa är begränsade av material och personer. I det här läget får man prioritera att testa de som behöver läggas in och sjukvårdspersonal.optimum skrev:
Du får gärna ställa den frågan till någon som vet.
Ordvrängare.BirgitS skrev:
Du beställer väl knappast att du vill ha två frallor en kopp te och en tallrik med stekt ägg och bacon när du beställer rummet.
Hur svårt har du att fatta skriven text.
De vill inte folk ska stå när varandra och plocka i samma bestick för då kan smittan spridas vidare.
De gör ju det. Om vi släpper smittan fri får vi oerhört många döda och oerhört många konkurser, eftersom även ett samhälle med många sjuka stänger ner.optimum skrev:
Hur många av de som blir arbetslösa nu kommer ta livet av sig. Hur många kommer bli vrak när de ser allt rasa.
Jag skiter i mässor mm, de klarar vi oss utan men vi kommer få se en massarbetslöshet av detta.
Hoppas jag har fel. Enklare att jag ändrar på mig än verkligheten.
Men just nu följer jag samtliga krav och rekommendationer frän regering och FHM.
Dock hjälper det inte för konkurserna haglar nu.
Om vi stänger ner får vi lågt tryck på vården och oerhört många konkurser. För att få så få konkurser som möjligt måste vi lyckas med balansgången att sakta sprida smittan men utan att överbelasta vården eller stänga ner samhället.
Varför tvetydiga instruktioner från fhm.
Vi kommer inte att stänga skidanläggningarna till påsk men vi uppmanar folk att överväga att stanna hemma.
Varför inte stänga skidanläggningarna nu denna säsong, tryck upp mer pengar och stötta de berörda som förlorar sin inkomst.
Det är en vecka det handlar om. Men anläggningsägarna har lyckats snyfta och sagt att de går under om fhm stänger skidbackarna.
Är säker på att är "after ski" stängt så festas det i stugor istället. och folk träffas från olika delar av landet efter skidbacken i trånga stugor.
Att stänga skidbackar nu innan folk reser från hela landet är väl klokt.
Fhm menar att det var därför distansundervisning ska utföras, just för att de äldre eleverna i det fallet inte ska åka från hemorten och sedan ta med sig sjukan hem...Då de har ett större socialt umgänge.
Nä det är politik och prestige när det gäller vuxet folk.... Vuxna stannar hemma om de känner sig sjuka... Fungerar speciellt bra när promillen och kompisttrycket tillkommer som faktorer..
Vi kommer inte att stänga skidanläggningarna till påsk men vi uppmanar folk att överväga att stanna hemma.
Varför inte stänga skidanläggningarna nu denna säsong, tryck upp mer pengar och stötta de berörda som förlorar sin inkomst.
Det är en vecka det handlar om. Men anläggningsägarna har lyckats snyfta och sagt att de går under om fhm stänger skidbackarna.
Är säker på att är "after ski" stängt så festas det i stugor istället. och folk träffas från olika delar av landet efter skidbacken i trånga stugor.
Att stänga skidbackar nu innan folk reser från hela landet är väl klokt.
Fhm menar att det var därför distansundervisning ska utföras, just för att de äldre eleverna i det fallet inte ska åka från hemorten och sedan ta med sig sjukan hem...Då de har ett större socialt umgänge.
Nä det är politik och prestige när det gäller vuxet folk.... Vuxna stannar hemma om de känner sig sjuka... Fungerar speciellt bra när promillen och kompisttrycket tillkommer som faktorer..