Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
T tanaris skrev:
Jag vet inte vilka krav som gäller för rapporteringm om det finns några över huvud taget. Alla siffror är ju ändå grovt missvisande, så det är inget jag satt mig in i.
Du menar att vi i Sverige med avsikt inte sköter rapporteringen.

Precis som en bananrepublik.

Hur många sjuka har vi då? Alltså de som inrapporterats.
De övriga som aldrig testats men är sjuka i covid-19 ligger utanför detta.
 
BirgitS
Det ska inte tolkas så i alla fall enligt dagens presskonferens. Du behöver försöka förstå vad de vill åstadkomma med beslutet, dvs. folk ska inte stå och trängas vid bardiskar i Stockholm och i Åre.

Tillägg:
Kom in en del inlägg emellan så ovanstående gäller diskussionen om hotellens frukostbufféer.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
"Endast bordsservering tillåts på restauranger"

Detta medför att ingen får äta vanlig frukost på hotellen i Sverige från och med i morgon

Ingen framförhållning som gör att hotellen kunde hinna anpassa sig
De flesta hotell har redan övergått till att servera färdiga frukostar i påse, dessa kan även allmänheten köpa, det annonseras om det i olika lokala forum. har sett 4 eller 5 hotell och ett par caféer annonsera om hämt-frukost bara i Karlstad idag.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Möjligheterna att testa är begränsade av material och personer. I det här läget får man prioritera att testa de som behöver läggas in och sjukvårdspersonal.
Det var inte det vi diskuterade utan de som blivit friska.

Frisk anses man vara när man är symptomfri plus 2 dagar.
Sådant behöver man inte testas för.
Det är den regel vi kör med på vårt företag innan sjuk får komma tillbaka.
Detta enligt myndigheternas krav/rekommendation vilken vi följer.

Men enligt tidigare diskussion kan vi inte förvänta oss att de som nu är sjuka kommer tillbaka inom ett par veckor utan betydligt längre tid.
 
BirgitS
H HSP skrev:
Varför inte stänga skidanläggningarna nu denna säsong, tryck upp mer pengar och stötta de berörda som förlorar sin inkomst.
Det är nyttigt att folk rör sig utomhus, både för slemhinnorna i luftrören och konditionen vilket har betydelse om man blir sjuk.

H HSP skrev:
Varför inte stänga skidanläggningarna nu denna säsong, tryck upp mer pengar och stötta de berörda som förlorar sin inkomst.
Det går inte att trycka ut hur mycket pengar som helst för då har pengarna snart inget värde.

Som skrivits tidigare det gäller att gå balansgång mellan vad sjukvården klarar av och vad ekonomin kan hantera.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
De flesta hotell har redan övergått till att servera färdiga frukostar i påse, dessa kan även allmänheten köpa, det annonseras om det i olika lokala forum. har sett 4 eller 5 hotell och ett par caféer annonsera om hämt-frukost bara i Karlstad idag.
Mycket bra för då kan hotellen fortsätta sin verksamhet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du får gärna ställa den frågan till någon som vet.
Enligt statistiken så har vi i Sverige 2234 aktiva fall.
För inte är det väl så att Sverige slarvar med rapporteringen? Sådant brukar vi beskylla Kina och Iran för.

Vad anser du? Missköter vi rapporteringen?
Eller är det fortfarande 2234 sjuka i en sjuka som enligt experterna oftast är väldigt lindrig.
Eftersom vi nu endast testar de som söker vård med allvarligare luftvägssymtom är antalet sjuka många gånger större än så, sen kan man ju också tänka att vården har annat att göra än att friskförklara personer som aldrig blivit inlagda på sjukhus...
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
sunnis
BirgitS BirgitS skrev:
Men visst kommer det att bli massarbetslöshet och ekonomisk depression. Men det blir det även om 100 000 människor i Sverige dör vilket väl antagligen skulle bli resultatet om smittan fått härja fritt.
I det här fallet kunde världen hanterat även denna kris som så många typer av kriser tidigare utan att man slår varenda börsrekord som går att slå på under 2 veckors tid. Det är inte normalt.

Källa på det? Regering och FHM agerande som uppenbarligen trots massimport av smittan för 4 veckor sedan inte har mer problem än andra länder som för det mesta tillämpar ej hållbara punktinsatser. Goda och väl avvägda rekommendationer tas mot bättre av företag och människor för att ändra beteende och kultur. Nu tog man till piskan och lagboken runtom i världen, den fungerar bara i totalitära diktaturer. Bara se Italien? Inte många som respekterar åtgärderna där och snart måste upphävas för tiden går ut, det kommer skjuta baklänges i Italien, det kommer bli en till våg.

Hade världen hanterat detta som Sverige hade det sett väldigt annorlunda ut. Det går äta kakan och behålla den om det görs rätt. Friska människor kan hålla igång produktionen samtidigt som sjuka undviker att smitta. Så görs det i Sverige.

Fokus skulle istället varit med tunga sanktioner mot Kina som ändå har mörkat det här i en tid som världen istället skulle haft kunskap om. Sen djurmarknaderna måste få ett slut, det går inte att inhemskt skapa förutsättningar för vansinniga virus var 10år.

En läsvärd debattartikel

https://www.svd.se/bekampa-inte-corona-med-matematiska-modeller/i/senaste/om/debatt
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Du menar att vi i Sverige med avsikt inte sköter rapporteringen.

Precis som en bananrepublik.

Hur många sjuka har vi då? Alltså de som inrapporterats.
De övriga som aldrig testats men är sjuka i covid-19 ligger utanför detta.

Nej, jag menade faktiskt precis vad jag skrev. Jag föreslår att du läser det igen, och slutar med halmgubbarna.
 
optimum optimum skrev:
Mycket bra för då kan hotellen fortsätta sin verksamhet.
Tyvärr räcker det ju inte långt, en fruksot för 50-100 kr är inte mycket jämfört med ett hotellrum. En av våra kunder som driver flera hotell och restauranger har tappat över 90% av sin omsättning. Han förhandlar just nu med kommunerna han verkar i om att få leverera rabatterade luncher till gymnasieeleverna, som just nu inte får sin lagstadgade lunch om de inte går till en grundskola och äter.

(för den som undrar så är lunch inte inräknat i inackorderingstillägg eller i försörjningsstöd, så många som går på gymnasiet får ingen lunch nu)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nyttigt att folk rör sig utomhus, både för slemhinnorna i luftrören och konditionen vilket har betydelse om man blir sjuk.


Det går inte att trycka ut hur mycket pengar som helst för då har pengarna snart inget värde.

Som skrivits tidigare det gäller att gå balansgång mellan vad sjukvården klarar av och vad ekonomin kan hantera.
Man behöver inte åka till fjällen för att komma utomhus, det är en storstads id'e.
För konditionen finns andra träningsformer....
Är väl mindre bra att människor från hela landet ska samlas på samma ställe.
 
Redigerat:
Det är fascinerande att se hur samma information kan tolkas totalt olika beroende på hur man själv ser på världen...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HSP skrev:
Varför tvetydiga instruktioner från fhm.
Vi kommer inte att stänga skidanläggningarna till påsk men vi uppmanar folk att överväga att stanna hemma.

Varför inte stänga skidanläggningarna nu denna säsong, tryck upp mer pengar och stötta de berörda som förlorar sin inkomst.
Det är en vecka det handlar om. Men anläggningsägarna har lyckats snyfta och sagt att de går under om fhm stänger skidbackarna.

Är säker på att är "after ski" stängt så festas det i stugor istället. och folk träffas från olika delar av landet efter skidbacken i trånga stugor.

Att stänga skidbackar nu innan folk reser från hela landet är väl klokt.
Fhm menar att det var därför distansundervisning ska utföras, just för att de äldre eleverna i det fallet inte ska åka från hemorten och sedan ta med sig sjukan hem...Då de har ett större socialt umgänge.

Nä det är politik och prestige när det gäller vuxet folk.... Vuxna stannar hemma om de känner sig sjuka... Fungerar speciellt bra när promillen och kompisttrycket tillkommer som faktorer..
Jag tycker det var rent för jävligt att man valde att inte stänga skidanläggningarna.

Tanken gissar jag är att vi själva ska kunna ta sunda beslut utan att myndigheterna ska behöva slå oss på fingrarna hela tiden.

Tyvärr finns det otroligt många korkade individer som kommer att välja att resa, trots att vi uppmanas att inte göra det. Och det kommer invånarna på dessa orter drabbas av.

Det gäller ju inte enbart skidorter, utan även västkusten, Öland och övriga orter folk beger sig till på ledigheten.

Hoppas bara att vårdplatserna i första hand ges till fastboende.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nyttigt att folk rör sig utomhus, både för slemhinnorna i luftrören och konditionen vilket har betydelse om man blir sjuk.


Det går inte att trycka ut hur mycket pengar som helst för då har pengarna snart inget värde.

Som skrivits tidigare det gäller att gå balansgång mellan vad sjukvården klarar av och vad ekonomin kan hantera.
BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte att trycka ut hur mycket pengar som helst för då har pengarna snart inget värde.

Som skrivits tidigare det gäller att gå balansgång mellan vad sjukvården klarar av och vad ekonomin kan hantera.
Klart man inte kan trycka upp hur mycket pengar som helst.... Var ironisk....
Skidsäsongen är snart slut så det är väl lättare att ersätta den marknaden än övriga hotellverksamheten som går på knäna.

Nej de håller skidbacken öppen för de som beslutar bor själva i storstadsregionerna och skulle bli hatade om de stängde "paradiset" på slutet av säsongen.....


Det går inte att trycka ut hur mycket pengar som helst för då har pengarna snart inget värde.

Som skrivits tidigare det gäller att gå balansgång mellan vad sjukvården klarar av och vad ekonomin kan hantera.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.