Byggahus.se

Coronavirus

1. T
    Medlem Nivå 3
  2. F
    Medlem Nivå 10
    Det är den strategin Sverige verkar satsa på: hålla åtgärderna på en lagom nivå för att förhindra spridning.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Jag är dock lite orolig för att man agerat för sent i inledningsskedet samt framförallt att man inte aktivt arbetar med smittspårning. Vi har ju teknik för att kunna delvis automatisera smittspårningen även om det blir på tillfällig bekostnad av integriteten.

4. F
    Medlem Nivå 10
    Jag kan inte se att vi skulle ha agerat sent, vi har bara runt 0,2 promille av befolkningen bekräftat smittad och det stiger inte snabbt. Kan vi hålla R runt 1 från och med nu är det inget problem.

Problemet med att smittspåra är att det saknas testkapacitet, och det går inte att trolla fram testkapacitet. Men jag hoppas att myndigheterna har fokus på att utöka kapaciteten nu.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Jag hoppas verkligen att du har rätt.

Vi har testkapacitet, möjligen saknas det material men det går att lösa. Som ett alternativ skulle man kunna använda snabbtester även om de har en sämre noggrannhet

Ett steg i rätt riktning är detta tycker jag:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7436754

6. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Jag hade ju hoppats att man skulle tvinga fram 14 dagars karantän (oavsett symtom eller inte) i början så att vi slapp smittspridning i samhället. Men det gjorde man inte. Det hade verkligen gjort att vi hade haft en bättre situation nu. Min arbetsgivare tvingade fram 14 dagars karantän efter utlandsvistelse och flera smittade personer hittades därmed utan att de smittade någon.

7. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Vad tror du händer efter 14 dagars karantän när folk rör sig ute igen? Jag är helt övertygad om att smittspridning hade tagit fart.

8. H
    Medlem Nivå 2
    De rör sig ute men samma personer är inte smittsamma, dvs istället för två- eller tredubbling av antal smittade kan antalet ha minskat. Att hålla antalet samtidigt smittade på en jämn nivå är syftet med varenda åtgärd som gjorts. Tycker det är anmärkningsvärt att så många fortfarande inte fattat någonting av budskapet.

9. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    vänligen läs inlägget jag svarade på.

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag hade just en stackars tjej som sålde nåt för en klassresa som ringde på dörren.

Jag VET att de som är i en riskgrupp inte alls vill ha några som ringer på dörren för detta. Förstår samtidigt att om man tex går i nian (eller när man nu gör en klassresa) så är det här och nu som räknas, nästa år är klassen upplöst (kanske).

Men till alla föräldrar och lärare därute - nu tycker jag det inte är läge att försöka sälja nåt - vare sig tidningar, larm eller insamlingar till ack så behjärtansvärda ändamål.

11. optimum
    Medlem · Nivå 12
    På fråga 1 svarar jag. Alltså 2286 insjuknade och få 16 st. friska alltså utan symptom.
    Var nog för svårt att förstå, jag ber om ursäkt.

På fråga 2: Ja den fick jag egentligen från min hustru som jobbat i vården snart 40 år och tycker man överdriver. eller så vet vi inte hela sanningen. Hon har jobbat som IVA sköterska i många år, och på akuten och som chef på några vårdcentraler mm
    Ja frugan jobbar fortfarande och är med nu och strukturerar om för denna sjukan men säger samtidigt "-Vad håller vi på med"

Jag har tidigare varit av åsikten att stäng ned för att klara oss men börjar bli tveksam.

Det vi gör nu kommer få katastrofala konsekvenser.
    Om det bara blir typ vanliga influensan tror jag samtliga 500 i länkad artikel nedan hade föredragit den istället för att gå ut i arbetslöshet.

"95 klädbutiker stängs efter konkurs"

"Lund Fashion, med varumärkena Flash och Dea Axelssons, har begärts i konkurs.
    Det innebär att 95 butiker i Sverige stänger, samt tre i Danmark, såväl som kontor och lager i Lund.
    Totalt berörs närmare 500 anställda.

“Effekterna av covid-19 har försatt bolaget i ett akut läge. Försäljningen är nästan utraderad och huvuddelen av bolagets kostnader kvarstår”, skriver ägaren Mellby Gårds vd Johan Andersson i ett pressmeddelande."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e7a10b912c4d20011e671f0

Detta är bara början, 10.000 tals ja kanske 100.000 tals kommer bli arbetslösa. Kursade restauranger, klädbutiker och övriga butiker kommer gå omkull och de som startat dem kommer förlora allt och kan inte starta på nytt när sjukan är borta.
    Vi riskerar att sätta länderna i den värsta depression sedan 30-talet, ja kanske värre.

Ja det finns väl bara ett gäng som gillar detta och det är de som tycker vi borde skruva tillbaka samhället till där vi befann oss för 200 år sedan.

Jag är klart orolig för vart vi är på väg.
    Eller är det något vi borde känna till som vi inte fått reda på ännu?

Hoppas jag har fel för det är enklare att jag ändrar mig än att ändra verkligheten.

• Laddar…
  12. optimum
    Medlem · Nivå 12
    Hur många av de som blir arbetslösa nu kommer ta livet av sig. Hur många kommer bli vrak när de ser allt rasa.
    Jag skiter i mässor mm, de klarar vi oss utan men vi kommer få se en massarbetslöshet av detta.

Hoppas jag har fel. Enklare att jag ändrar på mig än verkligheten.
    Men just nu följer jag samtliga krav och rekommendationer frän regering och FHM.
    Dock hjälper det inte för konkurserna haglar nu.

13. J
    Medlem · Nivå 10
    Har frågan om prioritering för den händelse att intensivvårdsplatserna inte räcker till varit uppe...

En mycket obehaglig fråga - men ändå viktig att fundera över... ska alla räknas lika, eller kommer man försöka rädda yngre före äldre? Hur hanterar man de som trots uppmaningar från samhället tar onödiga risker? Att tillhöra en riskgrupp och ändå välja att utsätta sig för dessa risker tar upp IVA platser för de som kanske måste vara ute i samhället och jobba för att hålla det igång. På något sätt kan jag tycka det vore rimligt att de som tex jobbar inom sjukvården kunde känna en trygghet att de inte blir bortprioriterade för en IVA plats... Medan personer som fortfarande idag, trots rekommendationer, går på afterski eller åker på solsemester kanske borde få en sämre plats i kön?

De som fått smittan innan rekommendationer gått ut bör ha samma chans som alla andra... tycker iallafall jag...

• Laddar…
  14. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Det är det här förespråkarna för lagom anpassade åtgärder i rätt tid har försökt säga hela tiden. Hoppas att de som förespråkat en total nedstängning från dag 1 funderar en gång till på konsekvenserna.

15. optimum
    Medlem · Nivå 12
    • Laddar…