Byggahus.se

Coronavirus

1. L
    Medlem · Nivå 11
    Statistiken betyder ingenting. Region Öst har slutat rapporterat antal smittade pga att fåtal testas. Smittan anses vara väl spridd vid det här laget (https://corren.se/nyheter/regionen-slutar-redovisa-antalet-smittade-om6552056.aspx). Dvs snart kommer Östergötland också visa på avstannad smittspridning .... Faran är över !!!! eller ?

2. optimum
    Medlem · Nivå 12
    Jo jag har sett dem och de flesta pratar om att det inte är värre än en vanlig förkylning till vanlig influensa. Och som för dessa dör äldre och de som är sjuka.

Givetvis ska vi skydda utsatta grupper men det här är totalt panik upplevrjag.
    Företag som kommer gå in konkurs osv.
    En katastrof för ekonomin i länderna.
    Så varför så kraftfulla åtgärder i dessa länder?

Jag vill inte låta konspiratorisk men det känns som det är något betydligt värre än vad man berättar om.
    T.ex. att man aldrig blir helt frisk, att friska yngre utan sjukdomar dör eller får livslånga men.

Är det bara en vanlig influens så kör på bara.

3. optimum
    Medlem · Nivå 12
    Men varför så få utan symptom i Sverige?
    Det har gått 3 veckor sedan de första i lite fler antal insjuknade.

4. B
    Medlem · Nivå 21
    De flesta i Sverige har väl inga symptom så vad menar du med att det är "få utan symptom"?

För att deras sjukvård håller på och blir överlastad antagligen.

Det händer även vid vanlig influensa, ovanligt men det finns sådana fall typ att man får så svår lunginflammation att det blir permanenta lungskador eller att unga dör.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 2
    Hittills är flest personer intensivvårdade i Sverige på grund av vår vanliga säsongsinfluensa.
    Vår sensationslystna journalistkår skriver inget om detta för de lever såklart på att späda på vår rädsla för covid19 och de behöver våra ”klick”.
    Jag förstår självklart att antalet som vårdas på grund av covid19 kommer att ändras nu när vi närmar oss vår peak och sedan tror jag att man inte kan räkna rakt av eftersom det förmodligen är långt många fler som har smittats av covid19 än av säsongsinfluensan eftersom ingen är immun än.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

6. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Vi har ett självvalt utanförskap i Sverige. Det är knappast nationens ansvar. Det är inte heller rasism. Det Spanien gjorde med svenskområdet i sitt land är helt uppåt väggarna.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Aha, då har du missat innebörden av statistiken. Problemet om man släpper smittan fri så att alla blir sjuka samtidigt är att man då inte kan ge vård till alla. Att som du säga "gamla och sjuka dör av vanlig influensa också, så låt dem bara dö" är fullkomligt osmakligt.

För med den vanliga influensan vaccinerar man de flesta i riskgrupperna och försöker hålla nere antalet svårt sjuka så att alla kan få vård. Ändå dör några.

Samma sak gör man nu, men med skillnaden att det inte finns något vaccin. Det innebär att folk som skulle överlevt med rätt vård skulle tvingas dö. Dessutom skulle såpass många av oss yngre friska personer vara sjuka samtidigt pga bristen på immunitet, att antalet vårdplatser skulle reduceras kraftigt pga personalbristen som uppstår när folk ligger sjuka, även om man skulle låta halvsjuk personal komma in och jobba och därmed smitta och i praktiken avliva även patienter med diabetes, cancer, dialys mm.

Alltså inte bara "lite jobbigt ekonomiskt" utan massor med människor som, om vi breder ut smittan över längre tid, hade överlevt, skulle dö om vi släpper smittan fri. Men det gör inte så mycket om folk som ändå är sjuka dör 1, 5, 10, 20, 30 år tidigare?

Hade en vän som dog i influensa förra året, 48 år gammal, en månad före dotterns 20-årsdag, 2 månader före hennes student, 3 månader före sin silverbröllopsdag. Hennes man har kronisk leukemi och riskerar att dö om han får corona pga dåligt immunförsvar och läkemedelsinducerad diabetes. Men det gör inte så mycket enligt dig, han jobbar ju på hotell och alla hotell går ju ändå i konkurs nu?

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 11
    Du jämför hela tiden Covic-19 med en vanlig influensa men det är inte en vanlig influensa. Från de första symptomen som feber och hosta och muskelvärk tills den smittade behöver intensive vård kan vara 3-4 dagar. Så är det inte alls med en vanlig influensa. De här 3-4 dagarna som jag skrev är inte åldersrelaterad heller utan det kan lika bra vara en ung man vid 35 årsålder. Det finns inget sjukvårdssystem i världen som kan klara av trycket när 10000 svår sjuka söker vård samtidigt.
    Det som händer i Sverige just nu är att smittade med mindre symptom får klara sig själva hemma tills deras hälsa blir så dåliga så att ringa ambulansen. Detta för att vården har inga resurser att hjälpa dem. Resurserna räcker bara till de mest illa drabbade patienter. Så ser verkligheten ut. Sen finns det förstås en hel propaganda om att ta lätt på saken, åk till jobbet som vanlig, försök att hålla ekonomin uppe så att du får lön och sist men inte minst, ifall du blir sjuk håll dig hemma med en ask Alvedon tills du är nära på att sluta andas sen kan du ringa 112 och hoppas att det finns lediga IVA platser kvar. Om det inte finns eller kanske sängen finns men det finns inga personal runt om sängen, då ska du skylla dig själv att du lyssnade på oss och nu kan du börja känna dig blåst innan du tar dina sina andetag.

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Lars48: du överdriver och du verkar ha missat alla riktlinjer som basunerats ut.

Ja, de flesta ska stanna hemma. Precis som när man har influensa. Ja, du ska jobba om du är frisk, men jobba hemifrån om du har möjlighet, annars vidta så bra åtgärder som möjligt för att begränsa smittan. Om du är sjuk får du givetvis jobba ändå om du vill, om du jobbar hemma eller på annat sätt säkerställer att du inte smittar någon.

Anledningen till att man försöker begränsa smittan är just att svårt sjuka ska kunna få vård.

10. F
    Medlem Nivå 10
    Du fortsätter att kasta ur dig desinformation.

Du ha rätt i att det inte är som en vanlig influensa. I en vanlig influensa blir de flesta rejält sjuka i 1-2 veckor. Covid-19 är mer som en förkylning. De flesta blir inte sjuka alls eller har bara milda förkylningssymptom. En mindre grupp blir ordentligt sjuka, ungefär som en influensa. Sedan finns det precis som för influensa en liten andel som behöver sjukhusvård. Av dessa är ett litet fåtal som behöver intensivvård.

Det stämmer inte att man i allmänhet behöver intensivvård efter 3-4 dagar. Enligt data från Wuhan tog det i genomsnitt 11-12 dagar från första symptom tills man tog in patienter för intensivvård. Sedan finns det förstås alltid något enstaka undantag, som det alltid gör när många människor drabbas av en sjukdom.

Man kan notera att covid-19 är inte olikt de andra coronavirus som sedan länge cirkulerar i samhället, OC43 och 229E. I en studie från 2013 var dödligheten hos dessa 3-4% hos intagna patienter. Trots det betraktar vi dem som vanliga förkylningar. Skillnaden mot det nya viruset är främst att ingen har immunitet.

11. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Fick precis ett samtal från min chef. Min arbetskollega är nu inlagd på sjukhus. 17 dagar efter att ha konstaterats med Covid-19 och knappt haft några symptom till att få andningsbesvär. 14 dagars inkubationstid stämmer inte.

12. B
    Medlem · Nivå 21
    Har jag inte heller påstått, jag bara skrev att det kan bli svåra och likartade följdsjukdomar i båda fallen. Läs sammanhanget och ta inte bara lösryckta fraser.

13. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Det är ju en estimering utifrån ett statisktiskt underlag - inte skrivet i sten - självklart finns det individuella aspekter som påverkar sjukdomsförloppet.

14. B
    Medlem · Nivå 21
    Inkubationstid är tiden från det att man smittas tills man börjar ha det första symptomet.

15. T
    Medlem Nivå 3
    Återigen, det går inte att dra några slutsatser på så små tal. Jag är rädd för att vi kommer att ha tiotusentals döda inom kort, att då försöka statistiskt säkerställa något samband bland de första 25 är en omöjlighet. Vill du dela ut information på rätt språk så är det nog effektivare att dela ut den i de språk som talas av våra stora invandrargrupper än att försöka rikta in sig på den grupp som just nu verkar vara överrepresenterade.

Det som är viktigt nu är att myndigheterna och vi gör rätt och min uppfattning är tyvärr att man fortsätter att agera långsamt och med för svaga åtgärder vilket riskerar på både liv och ekonomin.